
Sökresultat:
1172 Uppsatser om Profession - Sida 49 av 79
Bemötandet av känslomässiga påfrestningar och vårdlidande i den somatiska sjukvården
Bakgrund: Enligt flera artiklar och böcker påvisas det ständigt att många
människor som vistas på sjukhus blir bortglömda, vare sig det är avsiktligt
eller ej. Många av studierna hänvisar till att känslomässig oro hos patienter
kan gå oupptäckt under lång tid och att inte ens välutbildade personal kan
uppmärksamma det. Detta visar på hur svårt det är att avläsa den känslomässiga
faktorn hos människor vid de olika mötena. Människor reagerar olika och dessa
reaktioner kan ta sig skilda uttryck. Syfte: Syftet med denna studie var att
beskriva/belysa hur personalen och patienten ser på vårdlidandet och de
känslomässiga påfrestningar som kan uppstå vid mötet med den somatiska
sjukvården.
Hur uttrycks det existentiella och andliga behovet på vårdcentralen? : En kvalitativ studie utifrån vårdpersonalens perspektiv
Syftet med undersökningen var att undersöka hur de existentiella och andliga behoven uttrycks på vårdcentralen utifrån personalens perspektiv. Vi ser att vården ställer sig positiv till att det finns tydliga existentiella och andliga behov hos människor. Dessa behov är grundläggande i människors liv och när det uppstår kris uttrycks behoven på olika sätt. Om de existentiella och andliga behoven inte tillgodoses kan det ge ett förlängt lidande. Litteraturen och teorin bekräftar vad personalen på vårdcentralerna säger om att det finns existentiella och andliga behov som bör tillgodoses.
Det synliga och det osynliga : en studie av fritidsledarens yrkesroll
Recreation leaders on youth recreation centres is a Professional category, mostly mentioned in the public conversation when it comes to taxes and youth problems. But what do they really do, what outlook do they have to their task, and finally, how are their daily lives like at work? The stories of twelve people represent the basis of this essay which itself consists of two separate studies. Six Professional recreation leaders speak about their view of their own work, based on background, mission, education, ethics and position. The recreation leaders´stories reflect a worksituation with meetings of great significance andimportant standpoints.
Tågtrafikledare i praktiken : Informationshantering och systemanvändning vid Gävle driftledningscentral
In Sweden whenever trains or maintenance workers want access to the railway system, their requests of usage and movements are being supervised, granted and handled by train dispatchers. The Profession holds a key role in making the complex railway system work in terms of efficiency, safety and delivering on-time arrivals. This master thesis, delegated by the Swedish Transport Administration, has been carried out at the Division of Human Computer Interaction at Uppsala University and at the train traffic control center in Gävle. The aim has been to map what information the train dispatchers use in order to make safety-related decisions concerning their working goals. And further to describe and analyze how the train dispatchers, visavi their tools and systems in the work domain, gather necessary information.The result indicates a complex, diverse and spread out setting of different programs, procedures and tools that make satisfactory fulfilment of efficiency, safety and punctuality in relation to the time table hard.
Barns delaktighet och inflytande på fritidshem : En studie om pedagogers arbetssätt och tankar kring demokrati på fritidshemmet
AbstractThe aim of this essay is to explore how teachers and leisure educators can strengthen and increase students? self-confidence in different ways in their line of work. I chose this inquest for personal reasons and also because it will be of great aid for me since this is what I intend my future Profession to be. For this inquest I have chosen to do five qualitative interviews and two unstructured observations. The inquest was also based on relevant literature connected to its purpose.The results show that self-confidence is linked to something the individuals accomplish and that self-esteem is the way they see themselves, an inner feeling.
?Överhuvudtaget så tycker jag att utbildningen är en sak och verkligheten en annan? : En studie om hur socialarbetare anser att utbildningen förberett dem på att hantera stress och press i deras profession
Steget från Universitet ut på arbetsmarknaden som nyexaminerad kvinnlig socialarbetare är stort. Hur är det egentligen som kvinnlig socionom att komma ut på arbetsmarknaden och är personen i fråga medveten om och förberedd på det som krävs av henne? Syftet med denna studie var att undersöka hur nyutexaminerade kvinnliga socialsekreterare anser sig ha blivit förberedda på och erhållit kunskap om hur de ska kunna hantera stress och upptäcka symptom av utbränning i sin kommande yrkesroll. Studien utgår från fyra stycken intervjuer. Sammanfattningsvis visar resultatet att samtliga intervjupersoner anser att de inte har fått verktyg eller kunskap under utbildningen i hur de ska hantera och bemöta stress i sin yrkesroll.
Inställning till nutritionsomvårdnad hos sjuksköterskor
SammanfattningBakgrund: Nutrition är viktigt i alla människors liv. Sjukdom påverkar individens närings- och energibehov. Malnutrition ger negativa följder för individens återhämtning vid sjukdom. Upp till hälften av patienterna på svenska sjukhus lider av malnutrition eller har för litet nutritionsintag i förhållande till näringsbehovet. Sjuksköterskan har i sin Profession omvårdnadsansvaret över patientens nutrition och ska arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors inställning till nutritionsomvårdnad.Metod: En litteraturstudie med systematisk sökning och deskriptiv design har genomförts.Resultat: Osäkerhet fanns hos sjuksköterskor angående ansvaret, men de angav en positiv inställning till bedömning av patienternas nutritionsstatus.
Sjuksköterskors upplevelser av att handleda sjuksköterskestudenter under verksamhetsförlagd utbildning : en litteraturstudie
En vanlig modell för handledning i sjuksköterskeutbildningen är att sjuksköterskor handleder sjuksköterskestudenter vid sidan av sina vanliga arbetsuppgifter. Handledningen hjälper studenten att koppla sina teoretiska kunskaper till det praktiska yrket och underlättar transitionen från student till sjuksköterska. Syftet med den här litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att vara handledare åt sjuksköterskestudenter under verksamhetsförlagd utbildning. Tolv artiklar analyserades med manifest innehållsanalys, vilket resulterade i de fyra kategorierna: Att känna tillhörighet till sin roll: Att hjälpa studenten utvecklas mot sin framtida Profession: Att ha behov av stöd för att kunna hantera svårigheter samt Att utvecklas personligt och Professionellt av att vara handledare. Resultatet visade att sjuksköterskor behöver få tillräckligt med stöd och förberedelse för sin roll som handledare för att uppleva sin uppgift positiv och kunna vara goda handledare åt sina studenter.
"Man tar på sig sin riddarrustning...": en kvalitativ studie av socialarbetares upplevelse och hantering av rädsla i yrkesutövningen och hur det påverkar arbetet
The purpose of this article is to examine how social workers may experience fear in their Profession, how they and their organizations handle the fear and how the fear may affect their practice. To obtain the purpose, in-depth interviews were carried out with seven social workers from the southeastern part of Sweden. The experiences of fear were many and are summarized in four categories. Fear of treats and violence, fear of the responsibility in complicated situations and without optimal solution, fear of being regarded and judged as worthless and fear of being scrutinized with the risk of being stigmatized. Five strategies were identified to handle the fear: Safety strategies (e.g.
Fyra pedagogers tankar om synen på förskolans uppdrag
The purpose of my essay has been to illustrate any possible differences between pre-school teachers? and parents' views on the mission of the pre-school put in relation to the pre-school curriculum. In my study I have taken a starting point in the following questions:How do pre-school teachers understand the mission of the pre-school?Do pre-school teachers recognize the term baby-sitting from their Profession?How do pre-school teachers perceive the parents' view on the mission of the pre-school?How concerned are the parents according to the pre-school teachers about the pedagogical activities of the pre-school?What do the pre-school teachers do to inform the parents about the pre-school curriculum and how aware do they think that the parents are of the curriculum?What are the plans of the pre-schools to fulfill the new part of the revised curriculum that comes into effect July 1 2011?I chose to utilize the qualitative method with the hermeneutics as a theoretical framework in my study and through interviews study my questions. The interviews were made with four pre-school teachers from different pre-schools in the south of Stockholm.
Boendepedagog: strävan från yrke till profession : En kvalitativ studie om implementeringen av boendepedagogik
The aim of the study was to look at a particular work group of housing supporters, whomhave implemented two special working methods in their work. The methods have been implemented by two of the housing supporters that also have special education in the methodsSOC (Sense of Coherence) and solution focused brief therapy. The study is based on anethnographic observation and analysis of documents that are used in the implementation. To analyse the information that was given at the observation and in the document I´ve used a theory which illustrates the significance of developing Professions so their knowledge become legitimate. I´ve also used a theory that illustrates the importance of implementation and how it´s done at its best.
Sjukgymnastens definition och val av behandlingar vid benhinneinflammation: en enkätstudie
Benhinneinflammation är en av de vanligaste underbensdiagnoserna. Idag finns ingen enhetlig definition på begreppet och orsaken till besvären är okänd. Detta gör det svårt att behandla benhinneinflammation. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva sjukgymnastens syn på begreppet benhinneinflammation och dess orsak, samt vilka behandlingsmetoder sjukgymnaster använder i öppenvården och vilken Profession de tror att denna patientgrupp uppsöker. En webbenkät skickades ut till 154 sjukgymnaster på vårdcentraler och privata kliniker i Sverige.
Den kommunala ekonomens funktion och profession.
Modedieter är någonting som kommer och går i Sverige och den senaste populärdieten är 5:2-dieten. Syftet med studien är att undersöka och få en ökad förståelse om 5:2-dieten och dess utövare. Studien är baserad på en tvärsnittsdesign och som metod har en enkätundersökning utförts. Studiedeltagarna som deltog i enkäten är 150 personer varav 121 är kvinnor. Deltagarna i undersökningen hade utövat dieten olika länge, alltifrån 3 veckor upp till mer än 6 månader.
Vägledarens Verktygslåda : En beskrivning av vägledares kompetens och vad som möjliggör att använda den
Studie- och yrkesvägledning är en Profession vilken samtliga, som gått i skolan i Sverige, har en relation till. Vi har samtliga någon gång under skoltiden mött en vägledare. Lika många möten verkar generera lika många historier och de är inte alltid av god karaktär. Det hänger förhoppningsvis ihop med att det idag inte finns något krav på behörighet för att få arbeta som studie- och yrkesvägledare. Det gör att många möten med vägledare har skett utan de kunskaper, förförståelse och Professionalism som en utbildad vägledare med behörighet medför.
Student blir lärare : En kvalitativ undersökning om nyexaminerade lärarstudenters erfarenhet av att komma ut i arbetslivet
This paper aims to examine how the beginning of newly examined teacher?s Professional life might look like and also highlight the obstacles that might occur during the induction, the time during which the student becomes the teacher. The paper also discusses what support that is available for newly examined teachers in schools concerning the possibility to have a mentor and a period of introduction.A qualitative method was used for this study and interviews were made with new teachers who shared their experiences from the beginning of their careers. The results from the interviews were also discussed from the points of view of the study?s theories concerning different leadership styles.Two handbooks for new teachers, aiming to support them in their new Professional role were compared.