
Sökresultat:
21345 Uppsatser om Problem management - Sida 40 av 1423
Knowledge and focus, a condition for continuing sales growth
Problem discussion:To be competitive in a changeable environment, as the video surveillance market, in a time when the company and the market grow with almost 40% yearly, the sales organization must be well trimmed and effective. Knowledge about customers? needs and what makes success are essential parts of the progress. Sales Product Management (Sales PM) is a new group at Axis with the main task to support local sales offices around the world in their work with different sales projects. Because of the number of ongoing projects Sales PM needs to be able to screen among these and focus on those where their help will be most valuable for the company.
Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur
Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar.
En stark företagskultur möter en stark nationell kultur
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur IKEA, ett företag med stark företagskultur, anpassar sin personalstrategi vid etablering i Kina, ett land med stark nationell kultur..
Innovation genom motiverade team
Motivation främjar innovation, men innovationsprocesser måste samtidigt ta hänsyn till organisationens förutsättningar. Det krävs en jämvikt mellan flexibilitet och struktur i organisationen där team är ett optimalt sätt att skapa en sådan balans. Resultatet presenteras även i analysverktyget ITM med praktiska tillämpningsområden..
Hur påverkar ett namnbyte ett företags varumärkeshantering?
Olika teorier kring varumärkeshantering och varumärkesbyggande ställs mot empiri och sekundärdata från tre fallföretag som bytt eller ska byta namn. Empirin är insamlad via kvalitativa intervjuer under våren 2006. Fokus ligger på huvudfallet, E.ON, och hur deras namnbyte gått till och vad det fått för konsekvenser på företagets varumärkeshantering. Resultatet diskuteras utifrån överförbarhet och förslag till fortsatt forskning. Det innebär i korthet att ett namnbyte påverkar flera aspekter av ett företags varumärkeshantering bl a såtillvida att arbetet med att skapa varumärkeskännedom initialt intensifieras.
Varumärket ur ett strategiskt perspektiv - en fallstudie av varumärket Felix
Syftet med denna uppsats är att analysera Procordia Food AB:s övergripande strategiprocess för att se hur rationella de är i sitt tänkande när det formulerar strategier för varumärket Felix. Vi ämnar även beskriva och analysera hur varumärket Felix, som omfattar ett stort produktsortiment, byggs upp för att identifiera styrkor och svagheter och eventuella problem. Vi har för avsikt, att om möjligt, efter att ha identifierat problemen, komma med förslag till lösning. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie. Vi har använt oss av olika källor, såsom intervjuer, artiklar, vetenskaplig litteratur etc.
Waste Management : Förbättringsförslag av återvinningsprocessen inom hemelektronikbranschen
Titel: Waste Management ? Förbättringsförslag av återvinningsprocessen inom hemelektronikbranschen. Bakgrund: I en bransch som kännetecknas av snabb teknologisk utveckling är det viktigt att se till att de produkter som kommer ut på marknaden också tas om hand på ett bra sätt i slutet av sitt funktionella liv. Hur ser återvinningsprocessen hos företagen ut idag och vad kan göras för att minska de växande problem som framkommer i samband med den ökade konsumtionen? Genom att granska fenomenet Waste Management avser uppsatsen angripa slöseri i logistikflödet och finna förbättringar av dagens återvinningsprocess av uttjänta hemelektronikprodukter.
Trafficking - En studie om svårigheterna med transnationellt samarbete
Trafficking är ett problem som ökat markant under de senaste decennierna i takt med det allt mer globaliserade samhället. Given den transnationella karaktären hos problemet, krävs det ett internationellt samarbete för att komma till en lösning på trafficking. Icke- statliga organisationernas arbete mot problemet är vitalt för att få ett slut på den moderna formen av slavhandel Vi gör en komparativ fallstudie över tre organisationer som, med olika intressen och syn på problemet, föreslår olika åtgärder. Genom denna fallstudie har vi som intention att se till hur dessa organisationers olika formuleringsprocesser snarare bidrar till konflikt än till samarbete. Dessa organisationer ställer vi i relation till FN, som vi menar kan verka som medlande part och ett instrument för organisationerna att få sina röster hörda..
Nationell Kultur - en studie om generalisering av nationell kultur
Uppsatsen syfte är att utreda om man bör generalisera nationell kultur efter nationella gränser. Uppsatsens slutsats är att nationell kultur inte bör generaliseras, men att man kan använda nationell kultur som en referensram till att skapa förståelse för kulturellt relaterat beteende..
Kamprad vs. Wallander ? Tolkningsparadigm på svenskt entreprenörskap
Uppsatsen behandlar två av Sveriges mest framstående och välkända entreprenörer och företagsledare, Ingvar Kamprad och Jan Wallander. Syftet är att identifiera och analysera gemensamma nämnare som utgör en del av förklaringen till Kamprad och Wallanders entreprenöriella framgång och förmåga att genomdriva förändring..
Utvecklingsprocesser utifra?n ett designperspektiv
Studien utreder vilka problem som föreligger vid agila- och vattenfallsbaserade utvecklingsmetoder samt presenterar förslag på hur dessa problem kan komma att lösas. För att besvara dessa frågor har djupgående semistrukturerade intervjuer med designers med erfarenheter av metoderna intervjuats. Intervjumaterialet har transkriberats, kodats och analyserats i syfte att kartlägga de problem som finns. I de intervjuer som genomförts med vattenfallsdesigners har det uttryckts problem med att metoden upplevts som långsam, tungdokumenterad och att relationen med utvecklarna ansetts som komplex. De agila designers har uttryckt problem med att mer efterforskning krävts.
"Uppföljning av företags hälsosatsningar"
Sker det någon uppföljning av företags hälsosatsningar, och i sådant fall hur ser denna uppföljning ut? Vilka komplikationer uppstår vid uppföljning av hälsosatsningar?Vi har undersökt uppföljning av och arbete kring gjorda satsningar på hälsa för anställda inom svenska företag. Vårt syfte blir således att lyfta fram de problem företagen stöter på med uppföljning av hälsosatsningar, samt utreda vikten av att uppföljning sker. Uppföljning av hälsosatsningar bör genomföras då en god uppföljning synliggör projektets starka respektive svaga sidor, samt möjliggör för förbättringar inför framtida projekt. Under undersökningens gång har vi dock blivit varse om att strategiska handlingsplaner för utvärderingar av hälsosatsningar i stor utsträckning saknats hos de undersökta företagen och att uppföljning sällan görs.
Varumärken- att betrakta som symboler för produkter eller image?
Uppsatsen behandlar problematiken om när ett varumärke ses som en symbol för produkten eller för en image, t.ex. en livsstil. Berör ett företags mission och vision, symboler och tecken, varumärkets image och konsumentens image samt produktens och varumärkets livscyklar..
Villa Furulid : gamla anor möter dagens behov
The last years? financial situation has contributed to an increased willingness from the banks to handle risks. The most important risk to cope with is a risk that is related to a customer?s ability to repay loans. Forecasts indicate that in the future, Swedish farmers will be facing profitability challenges, which points to a need to reconsider the banks procedures considering risk management in credit granting for agricultural businesses.Today?s risk management will be given two complements in this study.
Hur påverkar ägandekoncentrationen bonussystemen i företag?
Vi har genomfört en undersökning som visar hur börsföretagen i Sverige påverkas av olika grad av ägandekoncentration i aktieägandet. Undersokningen grundar sig på årsredovisningar från alla de tjugofyra största börsbolagen i Sverige under tre år. Med störst avser vi enligt börsvärde. Vi har sedan genomfört en statistisk undersökning på företagen..