Sökresultat:
243 Uppsatser om Prestationsbelöning - Sida 16 av 17
Mobilprat i fordon, ett minne blott?
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
Vad tycker unga mÀn om ungdomsmottagningen...
Bakgrund: Studier har visat att STI och aborter ökat samt att unga mÀn i lÀgre grad testar sig för STI jÀmfört med unga kvinnor. Unga mÀn har Àven en tendens att besöka ungdomsmottagningen i lÀgre utstrÀckning Àn jÀmnÄriga kvinnor. Ungdomar idag upplever att sexualundervisningen i sko-lorna Àr otillfredsstÀllande samt att största kÀllan till information kring sex och samlevnad Àr vÀnner eller internet. Detta gör att ungdomsmottagningen Àr Àn mer betydelsefull idag och bör dÀrför ocksÄ vara tillgÀnglig och anpassad till alla. Syfte: Syftet var att beskriva hur unga mÀn upplever sin ungdomsmottagning och hur de anser att den eventuellt kan förbÀttras.
"FÄr jag LOV" Vad förklarar kommunernas informationskvalitet inom hemtjÀnsten
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
PolicyförÀndring - En fallstudie av den svenska bistÄndspolitiken
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
Det indirekta besittningsskyddet vid lokalhyra. PÄ vilka grunder utgÄr ersÀttning av obehörig uppsÀgning?
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
Vad vill kvinnor ha? : En undersökning av en lokaltidnings bilaga i form av ett livsstilsmagasin.
Folkbladet Àr en dagstidning i Norrköping med en stark lokal prÀgel vars prenumeranter till största delen Àr sportintresserade mÀn. För att försöka bredda sin lÀsekrets har man sedan 2009 gett ut en tidning kallad Trend, som vÀnder sig till kvinnor i Äldern 20 - 50 Är. Denna tidning med lokal prÀgel, i form av ett livsstilsmagasin för kvinnor, handlar om mode, skönhet, heminredning och resor. Maga- sinet ges ut i fyra nummer per Är och delas ut gratis till alla hushÄll i Norrköping med omnejd. Det har inte tidigare genomförts nÄgon grundlÀggande mÄlgruppsanalys för att identifiera vilket innehÄll eller utformning lÀsarna tilltalas av.
TidsbegrÀnsade anstÀllningar : En studie och analys av gÀllande rÀtt
SammanfattningTidsbegrÀnsade anstÀllningar Àr ingen ny förekomst, utan behovet fanns Àven innan 1974-Ärs LAS trÀdde i kraft. DÀremot aktualiserades problematiken pÄ allvar dÄ en restriktiv bestÀmmelse gÀllande tidsbegrÀnsade anstÀllningar fördes in i lagen. Dagens reglering Äterfinns i 1982 Ärs anstÀllningsskyddslag. Problematiken rör dock Àn idag balansen mellan arbetsgivarens och arbetstagarens intresse av flexibilitet respektive trygghet. Det Àr viktigt att finna en lösning pga det ökade antalet tidsbegrÀnsade anstÀllningar.
SkadestÄndslagens forumregel. Om behöriga och obehöriga fora vid skadestÄndstalan mot staten med anledning av normgivningsbeslut. En studie av förhÄllandet mellan forumregeln i 3 kap. 10 § skadestÄndslagen, Frankovich-kriterierna och principen om res judi
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
Ăr banken till för alla? : En fallstudie om bankers utmaningar och möjligheter i tjĂ€nstemötet med invandrarkunden
Idag har cirka 20 procent av Sveriges befolkning invandrarbakgrund. Trots detta Àr invandrare som mÄlgrupp mycket ouppmÀrksammade. Sverige Àr idag en mÄngkulturell marknad, och dÀrför Àr det viktigt för företag och organisationer att stÀndigt revidera sin bild av kunder och deras önskemÄl och behov. Banken spelar en central roll för landets finansiella system och Àr ett tjÀnsteföretag som nÀstintill alla mÀnniskor kommer i kontakt med. Bankmarknaden för privatkunder kÀnnetecknas av lÄngsiktiga kundrelationer.
Antagning till högskolan : GrÀnsen mellan positiv sÀrbehandling och olaglig diskriminering
SammanfattningLikabehandlingsprincipen Àr en mÀnsklig rÀttighet av stor vikt. För att tillför-sÀkra likabehandling finns det uppstÀllda förbud mot diskriminering. Ibland rÀcker det inte med diskrimineringsförbud, utan aktiva ÄtgÀrder mÄste vidtas för att frÀmja jÀmlikheten i samhÀllet. De undantag frÄn diskrimineringsförbu-den som finns i sÄvÀl EU-rÀtten som i den svenska rÀtten öppnar upp för möj-ligheten att tillÀmpa positiv sÀrbehandling i syfte att skapa ett mer jÀmlikt sam-hÀlle. Det primÀra syftet med denna uppsats Àr att utreda var grÀnsen gÄr mel-lan positiv sÀrbehandling och olaglig diskriminering.AnvÀndandet av positiv sÀrbehandling Àr omdebatterat och frÄgan om möjlig-heten ska tillÀmpas Àr kontroversiell.
Barnmorskors arbete med gravida kvinnor med fetma...
Andelen gravida kvinnor med fetma som skrivs in i mödrahÀlsovÄrden i Sverige har de sen-aste 20 Ären mer Àn fördubblats. Fetma Àr förknippat med ökade risker för komplikationer bÄde för kvinnan och barnet under graviditet och förlossning och om viktuppgÄngen hos kvinnor med fetma kan begrÀnsas under graviditeten kan dessa risker minskas. Det finns fÄ studier som har beskrivit barnmorskornas erfarenheter av att arbeta med gravida kvinnor med fetma och hur de upplever att kunna erbjuda extra stöd till dessa kvinnor. I Göteborg finns det sedan 2011 pÄ vissa barnmorskemottagningar möjlighet att inom projektet VIKTiga mammor erbjuda gravida kvinnor med fetma extra stöd. Syfte: Att beskriva barnmorskors erfarenheter av att arbeta med gravida kvinnor med fetma, dels generellt och dels inom projektet VIKTiga mammors interventionsdel.
Att vÀlja eller att vÀlja att inte vÀlja- det Àr frÄgan? : En studie om premiepensionssystemet i Sverige ur ett individperspektiv
Pensionssystemet berör samtliga pensionssparare i Sverige som statliga Pensions-myndigeten ansvarar för. En reform av pensionssystemet introducerades Är 1999 och togs i bruk Är 2000 som innebar att individen fick ökat ansvar genom att 2,5 procent av den allmÀnna pensionen, benÀmnd premiepensionen, kunde fritt placeras i öns-kade fonder inom premiepensionssystemet. Ansvaret som i och med detta vilar pÄ individen gör att beslut om framtida ekonomiska ersÀttningar mÄste fattas oavsett om kunskap och vilja föreligger eller ej. DÄ systemet kan uppfattas som omfattande och kunskaper om finansiella placeringar inte kan antas vara sjÀlvklara för gemene man, kan det innebÀra stress och osÀkerhet för spararen.En diskussion som uppmÀrksammats Àr huruvida pensionsspararna fÄr kompensation i form av avkastning för avgifterna som fondbolagen tar ut i samband med förvalt-ning av fonderna. Förvalsalternativet, AP7 Aktiefond, placerar enligt ett vÀrldsmark-nadsindex och har i förhÄllande till de populÀraste fonderna den lÀgsta avgiften.
System för minskad fimpnedskrÀpning
FimpnedskrĂ€pning Ă€r ett problem ur flera aspekter. Fimparnas filter har en lĂ„ng nedbrytningsÂtid och innehĂ„ller tungmetallen kadmium, den lagras i allt organiskt. Med den största andelen av den totala mĂ€ngden skrĂ€p har samhĂ€llet varken rĂ„d att lĂ„ta fimparna ligga kvar i naturen eller att plocka upp alla frĂ„n densamma. Kemiskt och estetiskt sĂ„vĂ€l som ekonomiskt Ă€r fimpÂnedÂskrĂ€pningen ett dĂ„tida, ett nutida och ett framtida problem. Lösningsförslag handlar ofta om restriktioner, ökade investeringar i renhĂ„llning eller tillgĂ€nglighet.
Att lÄta medborgaren komma in : en diskussion om medborgarinflytande i planeringsprocessen
Urban planning in Sweden has played an important role for the welfare state we have created. It has served as a way to achieve improvements. But too often decisions, about the changes, were made by those who were not directly affected by them. Democratically speaking, it is important that the group most affected by a decision also comes to make the decision. This thesis examines the motives for working with citizen participation and user participation in planning contexts.
?En vingklippt Àngel? : om problemen vid tolkningen och tillÀmpningen av bestÀmmelsen om mÀnniskohandel i 4 kap. 1 a § brottsbalken samt förslag pÄ hur bestÀmmelsen bör revideras
I denna examensuppsats har jag granskat bestĂ€mmelsen om mĂ€nniskohandel i 4 kap. 1 a § brottsbalken (1962:700) (BrB) samt undersökt vilket eller vilka rekvisit i lagÂstiftÂningÂen som medför sĂ€rskilda proÂblem för dess tolkning och tillĂ€mpning. Syftet med uppÂsatsen har varit att presentera förslag pĂ„ hur problemen kan lösas genom att ta fram ett lagÂförslag med de Ă€ndringar som jag anser Ă€r nödÂvĂ€nÂdiÂga för att fĂ„ en mer lĂ€ttilÂlĂ€mpad lagÂÂstiftning. Syftet har Ă€ven varit att undersöka hur dessa Ă€nÂdringÂar bör göras för att sĂ€kerÂstĂ€lla att bestĂ€mmelsen överensstĂ€mmer med de Ă€ndaÂmĂ„l som Sverige Ă„taÂgit genom ett antal interÂnatioÂnÂella instrument. Lagförslaget presenteras i en bilaga nedan (Bilaga A).UtifrĂ„n det ovan beskrivna syftet Ă€r uppsatsen upplĂ€gg enligt följande.