Sök:

Sökresultat:

7415 Uppsatser om Press and communication sciences - Sida 3 av 495

Vem får höras? : En undersökning av lokalpress kring makt och kön i fyra Landsortstidningar

2 (45)AbstractAuthors: Gunnel Forssell Ehrlich & Alexandra WinbergTitle: Gender in local press ? a quantitative study of four local newspapers Level: BA Thesis in Media and Communication StudiesLocation: Linnaeus UniversityLanguage: SwedishNumber of pages: 50The report shows a quantitative study of balance in gender and position of power in the local press. The study aimed to shed light on the distribution of space in the newspaper between men and women, those within power and those without in Swedish local press. The study was conducted with four newspapers, during a month of time with local editorial news material. In our study, we have assumed Lippmann?s and Strömbäck?s theories of pseudo-reality and distribution of gender and position of power in Sahlstrand and Jarlbro.

Sverige i fokus? - en kritisk diskursanalys om massmedias nyhetsrapportering av den gemensamma energipolitiken i EU

In Jaunuary 1995 Sweden became part of the European Union. Consequently Sweden agreed upon beeing part of a greater integration project with influences of federalism. However, many argue that the discourse that has been been dominant in Sweden is the discourse where we focus on the national state instead of the EU. In my essay I question whether the discourse about ?nationalstatslogiken? is found in the daily press in Sweden.

Journalistikens inriktning och fokusering? -en kvantitativ innehållsanalys av pressens rapportering av fyra partiledares öppningsanförande

Before the general election 2006 all of the Swedish parties represented in the Parliament held their political party conference. At each political party conference, the leader for respectively party held their opening speech, a speech that was covered by the press. This essay deals with how the press covers these speeches. Analysing how the different speeches were covered by the press, some tendencies regarding how the press report could be visualised. In this comparison the ?quantitative content analysis? was used.

Vilken roll spelar kulturen : En retorisk studie av debatten efter mordet på Fadime

Uppsatsen handlar om svenska tidningars debatt efter mordet på Fadime Sahindal 2002. Hon sköts till döds av sin kurdiske far som tyckte att hon fläckat familjens heder. Mitt syfte var att ta reda på hur debattörerna såg på den kurdiska kulturens roll i sammanhanget. Jag valde ut åtta debattartiklar som publicerades i Sveriges största morgon- och kvällstidningar den första tiden efter mordet. Artiklarna var skrivna av åtta olika skribenter, fyra män och fyra kvinnor med både svenska och kurdiska bakgrunder, som alla haft nyckelroller i debatten.

Medveten kommunikation - bra ledarskap. En studie om internkommunikationen på Nymölla Bruk.

Vår uppgift med uppsatsen är att undersöka chefernas roll i internkommunikationen på Nymölla Bruk och utveckla deras kommunikativa förmåga. Detta gjorde vi genom att ta reda på hur cheferna på Nymölla Bruk uppfattar sin roll som kommunikatörer och hur internkommunikationen ser ut i dagsläget på bruket. Uppgiften fick vi på initiativ av företagets informationschef som sett ett behov av att undersöka och förbättra chefernas kommunikativa förmåga. Vi har tagit fram en mnual som cheferna interaktivt får använda för att förstå deras kommunikativa ansvar och roll i förhållande till andra chefer och medarbetare. Manualen bygger på våra slutsatser från vår undersökning i kombination med väsentliga teorier..

www.svt.se/spinn - en webbcommunity för unga

Denna magisteruppsats i kommunikation är gjort på uppdrag av Sveriges Televisions Barn och Ungdomskanal i Växjö. För att koordinera datainsamlingen för vårt examensarbete har samverkan skett med Helsingborgs Stad och skolor i kommunen. www.svt.se/spinn - en webbcommunity för unga - SVT har en webbcommunity på sin hemsida som heter SPINN och som i första hand riktar sig till tonårsungdomar. Trots ett stort antal medlemmar på webbcommunityn är dessa medlemmar, ur ett demografiskt perspektiv, en ganska enhetlig grupp. Framför allt är det unga tjejer med svensk bakgrund som utgör majoriteten av de registrerade medlemmarna på webbcommunityn.

En kvantitativ studie om : Hur upplever vi medievåldet

Problem/Bakgrund: Dagligen får vi i Sverige ta del av nyhetsvåldet genom TV, radio och press. Hur upplever vi detta?Nyhetsproducenter och mediefolk framför hur viktigt det är att vara upplysta, men samtidigt lyfter mediekritiker fram skadliga effekter med våldsexponeringen. Väldigt få studier har gjorts i Sverige om hur vi upplever verkligt medievåld, dvs. inte fiktivt våld som visas i filmer och serier.

Fjollor och flator: var är de i reklamen?

Minoritetsgrupper som exempelvis homosexuella får allt större utrymme i dagens massmedier. Uttalat homosexuella personer förekommer i såväl TV som tidningar och filmer och har blivit en självklar om än omdiskuterad del av medieflödet. Med detta som utgångspunkt syftar den här uppsatsen till att genom en kvalitativ näranalys utröna huruvida homosexualitet även kommer till uttryck i reklam. Vi valde att studera och jämföra reklambilder ur två av Sveriges största månadstidningar med heterosexuell målgrupp. Efter att ha studerat och analyserat vårt material drog vi slutsatsen att homosexualitet sällan eller aldrig uttrycks i reklam i tidningar med heterosexuell läsekrets.

"Skyll inte på friheten" : en analys av den liberala miljödiskursen i Sverige

The paper is a discourse analysis of the liberal environmental discourse in Sweden today. It is based on articles in two of the main liberal Swedish newspapers, Dagens Nyheter and Sydsvenska Dagbladet, and a liberal periodical, Neo.The purpose of this study is to analyze how the environmental problems that have been produced by the industrialised society, especially global warming, are seen upon in the liberal discourse in Sweden today. The theoretical point of departure is a discourse analysis that as a method seeks to analyze the material to reveal what assumptions the discussion departs from, and what assumptions the discussions reject.The thesis concludes that the main trends in the discussions are to position the environment against the financial system and state that the capitalist system is the only system that can solve the environmental issues. The existing environmental problems are not denied, but constantly belittled and only considered to be a problem if it poses a direct threat to humans. The solution for these environmental problems is believed to be the strengthening of the financial system and the development of new technologies..

Källans makt över lokalpressen : En fallstudie av Kalmar kommuns arbete med PR och News Management mot lokala medier

In recent decades, public relations and news management have become increasingly important in organizations? communication efforts. This thesis aims to show how the Kalmar municipality works with this type of strategic communication to build the Kalmar brand and how their communication efforts can be improved. The thesis is mainly based on theories concerning Public relations and News Management but also the medias impact on forming opinion. An important issue throughout the thesis is that all theories must be related to the fact that the study concerns an organization in the public sector and the obligations that comes with that fact.

Bildspråk i en applicerad intermedialitet : Vinrecensionen och sökandet efter den perfekta smakreproduktionen

Sammanfattningsvis kan åtagandena i uppsatsen kokas ned till följande: Dess syfte är att se till hur intermedialitet och bildspråklighet manifesterar sig i vinrecensionen samt hur dessa två fenomen interagerar i densamma. Frågan som söks besvaras är: Hur arbetar bildspråk för att uppnå god överföring mellan medier i en applicerad intermedialitet? Metoden för att besvara denna fråga utgår ifrån en jämförelse mellan vinrecensionens sätt att kommunicera med sin läsare och idéer från semiotiska kommunikationsmodeller angående hur betydelse överförs. Dessutom görs historiska utblickar angående intermedialitet och bildspråk i respektive kapitel, för att vinna hävd åt definitionerna i uppsatsen. Samtliga moment utförs i semiotisk anda, med fokus på språk och på de strukturer som styr sådana..

Rapportering eller kopiering : En kvantitativ studie av inkomna pressmeddelanden till P4 Kalmar

The aim with this study is to investigate how Swedish public service local radio uses information subsides in the form of press releases. In terms of which entrants gain entrance to the news feed, in which forms and in which subjects. Also we wanted to study how the journalist uses the content in the press releases. To do this we cooperated with the public service radio channel Sveriges radio P4 Kalmar. For 28 days, four weeks, we collected all incoming press releases to the newsroom of P4 Kalmar.

Rätten att fritt uttrycka sigoch rätten att inte bli kränkt : ett gränsdragningsproblem

Purpose/Aim: We have a right to freedom of the press, but we do also have a right not to be exposed to slander, we have a right to not be insulted. A study about this rights and crimes in the swedish law.Material/Method: literature, Internet, cases, Commission of Inquiry's recommendation. A qualitative research methodMain results: There is a very strong freedom of the press in the Swedish constitution. Mostly it stands immovable. The freedom of press can be restricted in case of slander.

Varumärket Öresund : med nätverk som kommunikationskanal

I uppsatsen undersöks förutsättningar och möjligheter för att genom Öresund Networks medlemsnätverk kommunicera varumärket Öresund till externa målgrupper. Nätverksmedlemmars uppfattningar och behov analyseras utifrån varumärkes- och nätverksteori. Det empiriska material som legat till grund för analysen har samlats in med kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att varumärket har en positiv image hos nätverksmedlemmarna och att det finns goda förutsättningar för att kommunicera varumärket genom nätverket. Nätverket utnyttjas dock inte till sin fulla potential och bör anpassas efter nätverksmedlemmarnas behov. Engagemanget för varumärket måste också höjas för att skapa ett starkt varumärke vilket är en förutsättning för att nätverksmedlemmarna ska kommunicera varumärket.

Barsebäck återigen på agendan - En komparativ argumentationsanalys av debatten i danska och svenska medier kring stängningen av Barsebäck

Den 4 oktober 2004 beslutade socialdemokraterna i Sverige och dess samarbets-partier i kärnkraftsfrågan att Barsebäck skulle stängas under 2005. Beslutet startade en mediedebatt i både Danmark och Sverige kring kärnkraften som tidigare varit död. Med en komparativ argumentationsanalys har vi studerat två danska respektive två svenska dagstidningar för att jämföra debatten mellan länderna. Sverige och Danmark har olika demokratiska utgångspunkter i frågan om Barsebäck. Skillnaden är att svenskarna är inkluderade i demos medan danskarna står utanför i denna bemärkelse.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->