Sök:

Sökresultat:

1000 Uppsatser om Presentation - Sida 25 av 67

Projektarbeten på gymnasieskolans yrkesförberedande program : Elevers färdigheter inom formellt skriftspråk och lärares undervisning om formellt skrivande

Formal writing is an essential part of teaching Swedish and is fundamental for higher education and professional career. The aim of my essay is to research what didactic methods Swedish teachers utilizes in upper secondary school to improve students' abilities to write formal texts. I will also examine students? project papers in an attempt to measure the extent of formal word choice.  In the Presentation of the literature I decided to use, for example, Per Olov Svedner?s perspective on writing as a process, Siv Strömquist?s manuals for essay writing and various literature regarding linguistic correctness and essay layout. Interviews with three upper secondary school teachers reveals that active feedback is a basis for students development regarding formal writing in both school and professional career.

Space of Engagement En undersökning om den territoriella dynamiken i Skåne

I denna fallstudie av Region Skåne undersöks uppkomsten av nya forum för samarbete i samband med regionbildning. För att undersöka detta använder vi oss av tre politiskgeografiska begrepp. I Skåne har kommunerna delats upp i fyra samverkansorgan i vart och ett av regionens fyra hörn, detta för att kunna hävda de egna intressena gentemot regionen. Kommunerna i varje hörn har olika grad av beroende till regionen och undersökningen visar att ju större beroendet är desto mer integrerat blir samarbetet inom det egna samverkansorganet.För att skapa en förståelse för ämnet ges en kort Presentation av hur regionaliseringsprocessen har sett ut i Europa, Sverige och Skåne. Materialet till analysen utgörs främst av intervjuer och rapporter där vi fokuserar på tillväxt- och utvecklingsfrågor.

Sveriges ??nya arbetarparti??, ett påstående eller en verklig förändring? : En ideologisk undersökning av moderaternas partiprogram

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel på hur två elever utövade inflytande överen kollaborativberättelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tillläsning. Vidare var syftet att synliggöra de lärdomar som kan dras från att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och läsinlärningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med två filmkameror och en diktafon somfokuserade på ett par elever som arbetade med att skriva en berättelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som låg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner där deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begränsad utsträckning hur texten växer fram i förhållande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar också på ett antal lärdomar som kan dras med hänsyn till insamling av och Presentation avdetta material vid analys av skriv- och läsinlärningen i skolan..

Implikationer av tjänsteföretagets utfästelser för kunders reaktioner i felsituationen

The characteristic of services as an effort carried out in a "moment of truth" implies a risk for failures. This study sheds new light on how alternative offerings that customers are initially exposed to can affect satisfaction and loyalty in the service failure and recovery context. More specifically, two aspects of the initial offering are studied: promised general service quality and the presence of a promise about a specific product attribute. Based on a Presentation of the main theoretical perspectives, hypotheses are formulated and a scenario-based experiment in a hotel setting is designed to explore these. The results indicate that a higher level of promised service quality can result in more positive evaluations of satisfaction and stronger word-of-mouth intentions than for a lower level of promised service quality.

Ungdomar och skola : en kritisk diskursanalys av tre tidningars presentation av debatten kring gymnasieskolans program

Skolan är ett ämnesområde som har debatterats under en längre period i samhället, inte minst har detta kunnat betraktas ske i media. Det har skett en livlig diskussion kring gymnasieskolan och dess teoretiska program och yrkesprogram, där exempelvis programmens utformning och uppdrag har debatterats. Någonting som även har berörts i diskussionerna kring gymnasieskolan och dess program är dess relation till arbetsmarknaden och till högre utbildningsformer, så som universitet och högskola. Inte minst har detta skett den nya gymnasieförordningen, SFS 2010:2039, trädde i kraft under 2011. Detta arbete stävar efter att synliggöra hur media i form av tre tidningar, Skolvärlden, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, under perioden från 2011-01-01 till 2012-12-31 har valt att presentera debatten kring de teoretiska och de praktiska yrkesprogrammen i gymnasieskolan i sina artiklar. .

Förskolans läroplan ? en osynlig läroplan? En studie kring föräldrars kunskap om förskolans läroplan

Vi vill med vår studie belysa föräldrars uppfattning om förskolans läroplan och visa på vikten av kommunikation mellan förskola och hem. Teoridelen behandlar förskolan och läroplanens historia sett ur ett samhällsperspektiv. Likaså behandlas utvecklingsekologi med fokus på Bronfenbrenners teorier. Kapitlet avslutas med en Presentation av forskning kring förhållandet mellan förskolan och hemmet. I den empiriska delen har vi använt oss av kvantitativ metod i form av en enkätundersökning bland föräldrar med barn i förskolan, samt kvalitativ metod i form av intervjuer med föräldrar, pedagoger och rektorer.

Hur sponsring kan stärka ett varumärke

Hur kan sponsring stärka ett företags varumärke och vilka skillnaderoch likheter finns det mellan hur tjänsteföretag och producerandeföretag använder sig av sponsring i syfte att stärka varumärket?Syftet är att studera hur företag använder sig av sponsring i avsikt att stärkavarumärket samt identifiera skillnader och likheter mellantjänsteföretags och producerande företags sponsringsverksamheter.En tvärsnittsstudie har genomförts på fyra fallföretag. Primärdatansamlades in genom semistrukturerade personliga intervjuer.Den teoretiska referensramen baseras på vår modifieradeundersökningsmodell, AEGM-modellen, som är utformad utifrånbefintliga teorier inom ämnesområdena varumärke och sponsring.Empiri i form av Presentation av de undersökta företagens sponsringsverksamhet ochintervjupersonernas syn på hur företagen använder sponsring i syfteatt stärka varumärket.Slutsats: Det förefaller skillnader, men även många likheter, mellan hurtjänsteföretag och producerande företag använder sig av sponsring.Ett varumärke kan stärkas med hjälp av sponsring, exempelvis genomatt kunden involveras i arrangemanget och att sponsringenkombineras med andra marknadsföringsaktiviteter..

Att betala med din Smartphone : Den digitala plånboken

Den här uppsatsen handlar om vad som påverkar konsumenten till att vilja använda en digital plånbok. Den digitala plånboken är femte generationens betalningsmedel och har nu kommit för att digitalisera flera av de funktioner som den fysiska plånboken erbjuder. En transaktion med den digitala plånboken sker genom konsumentens Smartphone. Förutsatt att Smartphones blir mobila plånböcker kan det antas att konsumenterna skulle vänja sig vid tanken att lämna den fysiska plånboken hemma.Det har tidigare gjorts studier på adoption av mobiltelefoner och hur människor i allmänhet tar till sig vissa tjänster men den digitala plånboken är ett relativt nytt fenomen och därför handlar vår uppsats om adoption av den digitala plånboken som tjänst.De slutsatser vi kan dra av uppsatsen är att säkerhet, enkelhet och kompabilitet kring den digitala plånboken påverkar om konsumenten väljer att använda tjänsten. För att företagen som levererar digitala plånbokstjänster ska nå största nytta bör de även se säkerhet, enkelhet och kompabilitet som centrala delar vid Presentation och lansering av tjänsten..

Lärarens användning av IKT i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares användning och kompetens inom IKT

Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare använder sig utav IKT för elevernas lärande samt vilken kompetensutveckling inom IKT de får från sin arbetsplats. Två teorier tillämpas i studien, det sociokulturella perspektivet och TPACK modellen. För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod i form av intervjuer genomförts. Resultatet visar att det finns en variation i hur lärare använder sig utav IKT för elevernas lärande, bland annat användes IKT i form av Presentation och för informationssökning. Vidare visar resultatet att lärare generellt får kompetensutveckling inom IKT men att den ges på olika sätt och ibland utanför arbetstiden.

Interaktiv instruktionsbok : med Cult3D-objekt

Detta examensarbete är gjort åt ingenjörsfirman Navo AB i Karlstad. Syftet med arbetet är att förvandla och återskapa en befintlig instruktionsbok i pappersform till en komplett interaktiv Presentation med 3D-animationer skapade i Cult3D. En metodik för att skapa instruktions-boken ska utarbetas, samt utreda vilka möjligheter Cult3D har för arbetet. Det mesta av materialet är hämtat från elektroniska källor. Rapporten delas in i två delar: en teoridel och en utförandedel.

Sångröstens utveckling i körsammanhang : En intervjustudie av körledares syn på och arbete med sångteknik i amatörkörer

Syftet med studien är att få ökad insikt i körledares förhållningssätt till och hantering av sångtekniska övningar i kör. Bakgrundskapitlet beskriver sångrösten som instrument, och olika ? i sångsammanhang ? vanligt förekommande begrepp samt ger en Presentation av tidigare litteratur och forskning som anknyter till studiens syfte. Vidare presenteras ett sociokulturellt perspektiv i egenskap av teoretisk utgångspunkt.Undersökningen är genomförd med hjälp av den kvalitativa intervjun som metod. Fyra i nuläget aktiva körledare intervjuades och i resultatet beskrivs deras syn på vad röst- och sångteknik innebär och hur de går tillväga för att förmedla detta till sina korister samt vilka redskap som används för ändamålet.

Grafiska stilars påverkan på spelupplevelsen : Kan den grafiska stilen påverka en spelares uppfattning av spelupplevelsen?

Detta arbete gick ut på att undersöka ifall två spelmekaniskt identiska spelprototyper med två olika grafiska stilar kunde påverka en spelares uppfattning av spelupplevelsen. Syftet var inte att undersöka hur det påverkar utan om det påverkar. Arbetet utgick ifrån att undersöka grafiska stilar, skapa två spelprototyper samt undersöka och bryta ner spelupplevelsen med hjälp av Swinks bok om Game Feel. Åtta respondenter deltog i speltest och intervjuer vilket ledde till data som kunde konstatera att en grafisk Presentation, en grafisk stil, påverkar en spelares upplevelser av ett spel. Datan kan inte påvisa hur, däremot att det sker något, trots mekaniskt identiska spel.

Vaginal sätesförlossning. Barnmorskors synpunkter

Bakgrund: Cirka tre till fyra procent av alla barn ligger i sätesbjudning vid fullgången graviditet. Med alltmer antal lyckade vändningsförsök och ökat antal kejsarsnitt minskar antalet barn som förlöses vaginalt vid sätesbjudning. Det påverkar barnmorskors och obstetrikers möjlighet att upprätthålla kompetensen vid sätesbjudning. Syfte: Syftet med studien var att beskriva barnmorskors synpunkter om vaginal sätesförlossning. Metod: Öppna frågor vid intervjuer med fem förlossningsbarnmorskor i Göteborg.

Mobil Bastu

This thesis is an addition to pictures and animation that has been developed using CATIA V5. The animation and the images are a market basis to test whether the product is of interest in the Nordic market. The thesis is structured with elements of the Fredy Olsson method. In this thesis there is also a short Presentation of the company Tylö AB, which been chosen to market test the product. A product definition with the sub-headings; ?Description and use of product?, ?Environmentand users?, ?Economy? and ?Product inquiry?, are the basis for the product.

Kudde i födelserum

Projektet har syftat till att formge en ny och modern handtagsserie för Orthex Group med anledning av att dagens handtagsserie har blivit utdaterad.Inom Orthex Group ingår varumärket Gastromax och det är även där handtaget ska ingå. Som handtagsserie i Gastromax riktar den sig till dessa användare. Gastromax vänder sig främst till konsumenter som är intresserade av matlagning och som väljer redskap med omsorg.I den första delen av projektet har de tre faserna ur projektmetodik genomförts; utredning, planering och genomförande.I den andra delen genomfördes projektmetodikens tre faser; analys, kreativ fas och Presentation.Efter att olika typer av handtag studerats i användarstudier, marknadsanalyser, funktionsanalyser och greppanalyser, skissades de första förslagen fram.Dessa förslag tillverkades och testades i användartest 1. Efteranvändartestet analyserades resultatet och nya förfinandetestmodeller tillverkades inför användartest 2. Resultaten från användartest 2 analyserades och ledde fram till slutresultatet; dvs.

<- Föregående sida 25 Nästa sida ->