
Sökresultat:
1212 Uppsatser om Presentation of instructions - Sida 40 av 81
Hur gör lärare när de lär barn att läsa och skriva? : En studie av fem erfarna lärares arbete vid läs- och skrivinlärningsstarten.
I den här uppsatsen behandlas lärares arbete vid läs- och skrivinlärning i år 1. I dagens samhälle är det av stor vikt att varje individ utvecklar en god läs- och skrivförmåga. Forskning visar på att lärarens kompetens kan vara avgörande för att alla elever ska utvecklas till goda läsare och skrivare. Därför har jag intresserat mig för hur lärare arbetar. Jag har, genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma lärare, undersökt hur deras arbetssätt ser ut samt tittat på vad som förenar dem och skiljer dem åt i detta arbete.
Språkets betydelse för positiv informationsförmedling mellan inspektörer och brukare
This degree project focuses on the importance of being professional doing a job at the same time as being able to express one self in a professional way. The degree project also focuses on how the work as an environmental- and health inspector could be made easier by making the inspectors aware of their language and open to change. Finally the focus of this degree project lies on how positive contacts can be made with people despite them being informed of difficult or unwanted things.In order to get an overview of the inspectors? communication skills today the environmental- and health inspectors at the environment office in Laholm´s municipality were evaluated. The inspectors´ communications styles and languages were checked on the basis of the ?nonviolent communication model? by Marshall Rosenberg.The content and the result of this report were presented for the head of the environment office, the chairman of the committee and the participating inspectors in Laholm´s municipality.
Ångplogar och Motorplogar. En undersökning av deras roll i den svenska jordbruksmekaniseringen.
I denna uppsats undersöker jag ångplogars och motorplogars påverkan på det svenska jordbruket, med syftet att utröna om, och i så fall varför eller varför inte, motorplogar spreds snabbare än de tidigare ångplogarna. Detta bygger på en hypotes om att ångplogarna skulle ha kunnat bevisa värdet av mekaniserat jordbruk för de svenska bönderna, och därmed berett vägen för motorplogarna. Undersökningen utförs genom att analysera hur attityderna hos bönderna gentemot dessa maskiner, och jordbruksmekanisering överlag, förändras i två stora tidskrifter med lantbrukstema under perioden 1890-1920. Detta tar avstamp i en presentation av forskningsläget angående ångmaskinens inverkan på den industriella revolutionen, där jag visar att visar det industriella systemet för produktion var viktigare än någon teknologi.Resultatet som framkommer är att motorplogar inte spreds snabbare än ångplogar och alltså inte kan sägas ha berett vägen för motorplogar, att båda teknologierna hämmades av kostnadsmässiga problem och låg lämplighet för mindre gårdar, samt att det är troligare att motorplogar skulle ha berett vägen för traktorerna i o m deras snarlikhet med varandra..
Kunskapsföretags presentation av humankapital i
årsredovisningen
Industrisamhällets ekonomi har under de senaste åren blandats upp i en kunskaps- och kompetensekonomi, där humankapitalet fått allt större betydelse för företagens värdeskapande. Trots att kunskapsföretag i allt större utsträckning blivit medvetna om detta, finns ett problem med att presentera humankapitalet då det inte finns några lagar och rekommendationer inom området. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva för vem och hur kunskapsföretag presenterar och informerar om sitt humankapital i sin årsredovisning samt att förklara varför de går till väga på detta sätt. Vi vill lyfta fram två grundläggande teoretiska perspektiv där det ena förespråkar en restriktiv informationsgivning medan det andra förespråkar en öppen informationsgivning. Vi genomförde en fallstudie i fyra kunskapsföretag inom revisionsbranschen, som presenterar sitt humankapital i sin årsredovisning.
"Det var synd att Süleyman Efendi måste dö" : En introduktion till den turkiska litteraturhistorien och presentation av Orhan Veli Kanik
The paper directs to introduce the turkish literary tradition to an fairly unknown european audience, as well as to present a turkish poet called Orhan Veli. Since there is hardly any literature written within this subject in either swedish or english I have come to the conclusion that the europeans have not yet been subjected to a discussion of this nature. For this reason my main task has been to gather and compose all that has already been written within this matter. I have chosen not to dig deep into such an unexploared subject, but rather offer different types of entries with which further research can be pursued and built upon.The early literature in Turkey consisted mostly of imitations of the well established arabic- and persian traditions. Because of that the turkisk modernism came, in comparison to the rest of Europe, relatively late.
Nyhetsradio : Om skillnaderna i korta riksnyhetssändningar mellan två kommersiella radiostationer och public serviceradion.
The purpose of this BA-thesis was to learn the differences in news broadcasts between one public service radio channel and two commercial radio channels. To do this we used a quantitative analysis method to examine the content of the news broadcasts and then we conducted in-depth interviews with several people working with the different radio channels using a qualitative research interview method to learn their views on news and news broadcasting.We measured the differences between the channels in six areas: subject, headline, news presentation, gender, advertising and sources.Our two main theories were normative theory and media logic.The results found that there were several major differences between the public service radio channel and the two commercial radio channels. Apart from several important differences in the six measured categories we also found that the sound and tone in the public service radio channel was very different from the two commercial radio channels.We also found the public service radio channels news broadcasts to be more serious than the two commercials ones?..
Identitet och berättande : i Oline Stigs Den andra himlen
This essay investigates how the author Oline Stig creates identities for her main characters in three short stories; Midsommar, Polly Maggoo and Den längsta dagen from the collection Den andra himlen (2007).My investigation is based on concepts chosen from psychology and narratology: First, Jonas Stier?s definition of human identity. In his definition he focuses on a person?s social context. He also considers identity formation as an ongoing, ever- changing process.
Alarmerande eller förväntat? : En studie av hur ett screeningtest kan tolkas ur ett andraspråksperspektiv
AbstractThe purpose of this paper is to investigate to what extent LS ? a standard screening test for dyslexia ?is also relevant for the purpose of finding second language students with dyslexia. Starting with an overview of recent studies in the field, I have analyzed texts from parts of the chosen material. After a brief presentation of the test, I have presented it from a second language point of view. Furthermore, I have analyzed the way in which the test measures phonological awareness, lexical accessibility and correctness in language.
Folkbiblioteket och framtiden: en studie av framtidsdebatten i svensk bibliotekspress.
This Masters thesis aims at presenting a picture of, and critically examining, the Swedish debate concerning the public library and the future by way of 21 articles in three library periodicals. The questions examined are: -What are the views concerning the future public library in Swedish library press? -What characterizes the debate and why? Theories on political institutions and information society are used and the method is hermeneutic, a type of idea-analysis. The first step in the analysis consists of a categorized presentation of the material. The themes concern the form and content of the library as well as competence and hopes/fears.
Grönskans roll i framtidens stad : En stad i förändring
The aim of this study was to analyze the assessment of the primary school, from the teacher?s perspective. There has been an ongoing discussion regarding assessment and about the purposes of assessment for a long time. But there is a paucity of research on what teachers believe about. This study examined primary teachers? beliefs on major purposes of assessment.Assessment is the process of gathering and interpreting information about students? learning.
Debatten om bibliotekarieutbildningen ? inför förändringarna av utbildningen år 1972 respektive år 1993 ? sådan den återspeglas i bibliotekstidskrifter
The purpose of this thesis is to examine the debate in library journals and in official reports on the subject of library education in Sweden. We focus on two periods: the period just before the year 1972 ? when the library education was transformed into being occupationally-oriented and the period just before the year 1993, when the library education was transformed into being ?academised?. This Master?s thesis shows that the debate and the arguments among initiated people in the library world have had some impact on how the library education was transformed later on.
Andraspråksstudenters konnektivbruk : En kartläggning av vanliga fel i konnektivbruket hos studenter med svenska som andraspråk
AbstractThe purpose of this paper is to investigate to what extent LS ? a standard screening test for dyslexia ?is also relevant for the purpose of finding second language students with dyslexia. Starting with an overview of recent studies in the field, I have analyzed texts from parts of the chosen material. After a brief presentation of the test, I have presented it from a second language point of view. Furthermore, I have analyzed the way in which the test measures phonological awareness, lexical accessibility and correctness in language.
Rökarmask : En kvalitativ studie om rökarens upplevelse avanpassning och rökningsbeteende i samhället
Rökare får allt mer mindre utrymme att röka på och det blir allt mindre socialt accepterat att röka i dagens samhälle. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur rökaren upplever samhällets normer och negativitet kring rökning, samt hur detta påverkar dem. Vår huvudsakliga frågeställning har varit ?Hur påverkas rökare av samhället nedvärderande syn på rökning??, men även om det finns någon skillnad i deras rökningsbeteende beroende på social situation. Studien är gjord med hjälp av en kvalitativ metod i form av intervjuer, där vi intervjuat 6 rökare allt ifrån åldern 23-70.
Fittja Open 2011 : Platsspecifik konst och (re)presentation
This essay explores how artwork in the public space can be analysed, conceptualized and described by bringing attention to site. Through an analysis of artworks in the yearly art exhibition of Fittja Open 2011, the essay draws attention to site-specific art and structures of power. The principal aim is to present not only the exhibition of Fittja Open 2011 but also other artwork in the public sphere in Fittja, a suburb to Stockholm. From this point of departure other interests evolve that concerns the "image" of Fittja. The analysis, based on research in art history, architecture, ethnology and philosophy as well as qualitative interviews, also focuses on understanding the role of site and the relations between art practice, institutions and site.The result shows that there are problems with a ruptured interface between the artwork and site.
Att utöva inflytande över textinnehållet i ett skriva sig tillläsnings klassrum : En samtalsanalytisk studie av två förstaklasselevers kollaborativa skrivande
Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel på hur två elever utövade inflytande överen kollaborativberättelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tillläsning. Vidare var syftet att synliggöra de lärdomar som kan dras från att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och läsinlärningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med två filmkameror och en diktafon somfokuserade på ett par elever som arbetade med att skriva en berättelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som låg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner där deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begränsad utsträckning hur texten växer fram i förhållande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar också på ett antal lärdomar som kan dras med hänsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och läsinlärningen i skolan..