Sökresultat:
2222 Uppsatser om Presentation film - Sida 24 av 149
En arbetsprocess för att skapa 3D datorgrafik till film : Från karaktärsdesign till 3D animation
Det är svårt att veta hur man på snabbast möjliga sätt kan skapa 3D datorgrafik till film. Detta arbete handlar om processen (pipeline) för att skapa ett troll i 3D till filmat material med målet att arbeta så tidseffektivt som möjligt utan att försämra kvaliteten. Vi utformar en specifik pipeline med hjälp av kunskaper från nyckelpersoner i filmindustrin, egna erfarenheter samt en litteraturstudie. Kortfilmen består av ett 3D troll sammansatt till en minuts filmat material. Kortfilmen förklarar de olika stegen i arbetsprocessen; filmskapandet och vad man ska tänka på från idé till slutlig animerad produkt samt val av programvaror..
Med barnasinnet kvar : En kartläggning av hur Nordisk Film kan marknadsföra sina produkter mot nya marknadssegment
Denna uppsats har skrivits i syfte att undersöka hur Nordisk Film, distributören av Sonys spelprodukter i Sverige, kan använda sin marknadsföring för att attrahera nya segment av marknaden. Nordisk Film har sedan en tid distribuerat ett flertal spel, som till sin utformning skiljer sig från majoriteten av det befintliga utbudet på tv-spelsmarknaden. Dessa spel riktar sig mot äldre användare, varför vi ansett det intressant att studera vilka möjligheter detta leder till ur företagets perspektiv. Detta har gjorts med utgångspunkt ur etablerade teorier och två statistiska undersökningar vilka utformats i både explorativt och deskriptivt syfte. Den första undersökningen utfördes på ett större urval och avsåg ta reda på generella åsikter samt kunskap om tv-spel i allmänhet och vissa specifika speltitlar i synnerhet.
?Film ?r ju ett s?tt att kommunicera med m?nniskor.? En studie av Naomi Kawases portr?ttering av att vara kvinna i relation till en gemenskap.
By analysing Still the water (2014), Radiance (2017) and True Mothers (2020) by Naomi Kawase this essay will look at her work to see how she portrays the experience of being a woman in relation to her community. Looking into her way of using the camera by applying the theory of haptic visuality allows the spectator to identify themselves in a bodily relationship with the image. By using the camera to closely frame objects of importance for the characters, Kawase leads the spectator to understand the world of the film and enables a more profound understanding of their experience. For the community to be of importance for the women it must be founded in the feeling of security and a confirmation of their feelings. Once secure, the women can express themselves and by that, feminist politics..
Ökad medvetenhet under jakt i skog och mark
This reportcommunicates the processes and results of my degree work in industrial design at candidate level at Umeå Institute of Design.During my degree work I had a cooperation with Svenska Jägareförbundet (Swedish Hunters Assosiation).The aim for my project has been to explore how I could make hunting a safer hobby and undertaking. Every year people get seriously injured and in average 2 people a year dies due to hunting accidents. My goal is to identify problems within the hunters communication and approach. Through a creative design process I will find a valid nd realistic solution to these problems. My project will be presented as a conceptual solution hat will be based on currently existing technology.
"TILL SYVENDE OCH SIST ÄR DET VI SOM BESTÄMMER" En undersökning av folkbibliotekariers syn på användare på fyra filmavdelningar
The aim of this master´s thesis is to examine how librarian´s views of the users can vary for different types of materials in public libraries. We have seen that literature and reading are the central parts of the libraries in Sweden. All other types of media are traditionally seen as complements and in focus for the study is feature film as an example of these other medias. We examine policy documents to see the official view of the general target group of the libraries and compare it to the view of the users of feature films as expressed by the librarians. The study includes several different types of empirical materials such as interviews, observations and documents and the method used is case studies.
Den mångfacetterade vampyren : En undersökning av vampyrens roll i min roman
The first vampire film I ever saw was Interview with a vampire. ?I haven?t been human for two hundred years?, opened up not only the film, but a whole new world I knew nothing about. The world, as it were, opened its doors to me again after I had seen the film adaption of Stephenie Meyers Twilight. I decided to write down a few thoughts, capture my frame of mind, and these paragraphs then turned into a text: ?I tankarnas skal?. When I did research for this essay I discovered that my text held certain similarities with the modern vampire novel.
Krigsmetaforer i AIDSdebatt : Semiotiska bildanalyser av ACT UP/NY: s affischer
The purpose of this study is to examine whether the high school textbook on religious studies differences in how Christian ethics and in what way it is presented in comparison with the presentation of Buddhism, Hinduism and Judaism and it´s ethics. The analyzed material is textbooks from the late 1960s to the 2010s. Due to the survey´s nature the focus is first and foremost the chapters dealing with religious ethical issues and what amount of pages or space the different religions are given in the books. The results from the textbooks are compared with the curriculum that is or was effective during the time the books were published. This is done to determine whether there is a clear link between the books and the guidelines of the curriculum.
Mellan Himmel och Jord : - en reflektion och analys av en filmproduktion
Under 12 arbetsveckor har vi i projektgruppen producerat en dokumentärfilm för en extern kund, Svenska Kyrkan. En film med 70 procent samtal och de övriga procenten har fördelat emellan, reportage, miljö och klippbilder. Samarbetet oss mellan oss tre har fungerat bra, med samarbetet med uppdragsgivaren inte fungerat lika önskvärt. Där problem med löften, förseningar i tidsplanen och snabba omstruktureringar tillstötte. Jag har applicerat Bill Nichols modus på mitt verk samt jämfört verk som håller kriterierna för de modus som Nichols beskriver.
Development and production of a film intended for education and PR in the area of Reactor Technology products.
Avdelningen för reaktorteknologi på Alfa Laval har identifierat svårigheter vid förmedlingen av kunskap till potentiella kunder. Examensarbetet innefattar utveckling och produktion av en film avsedd för utbildning och marknadsföring av Alfa Lavals flödesreaktorer, ART® Plate Reactors, för att förbättra Alfa Lavals sätt att förmedla kunskap till och fånga intresse hos potentiella kunder på mässor.Målet med examensarbetet är att filmen ska användas på kemiteknikmässor där reaktorerna ställs ut, och syftet med arbetet var att med mässbesökarnas förkunskaper som bas utveckla en film som väcker intresse och samtidigt fungerar som ett lärandemedel.Genom intervjuer har information om hur mässor går till, önskemål om filmens utformning, samt bedömning av besökarnas förkunskaper samlats in. Dessa intervjuer, samt litteraturstudier inom området för kemiska reaktorer och lärande med animation och kommunikation på mässor har legat till grund för arbetet med framtagandet av filmen.En storyboard utvecklades, och lade grunden för produktionen av filmen som gjordes i samarbete med filmbyrån Upper/First i Malmö. Produkten av examensarbetet, filmen, finns att se påhttp://youtu.be/PyoX3mVXuYc.Nyckelord:Storyboard, Multimodalt lärande, Kontinuerliga flödesreaktorer, Reaktorteknologi, ART® Plate Reactors.
Tradarparet
Transportbranschen kan beskrivas som samhällets blodomlopp och vi är alla beroende av dess tjänster i vårt dagliga liv. Men denna bransch står inför stora utmaningar. Konkurrensen har drivits så långt att vissa aktörer bryter mot lagar och utnyttjar lågavlönad personal. Vilka är konsekvenserna av denna situation? Och vad kan man göra för att vända på denna trend? Sebastian Brännvall har utforskat hur man kan förpacka information så att denna sticker ut och väcker intresse hos en bredare massa.
Saga, film eller upplevelse? Elevers berättande mot språkutveckling
Studien bygger på antagandet att det är bra för eleven att berätta mycket. Mycket berättande leder till att eleverna får ett större ordförråd, ett tydligt tal, stark självkänsla, glädje till språket och förmågan att strukturera ett material i huvudet. Berättarförmågan är i ständig tillväxt och flytet i talet växer med antalet gånger eleven berättar. Mycket berättande leder till att eleverna hela tiden utvecklar sitt språk och berättande. Syftet med arbetet är att undersöka olika former av berättande och jämföra vilken sorts berättande som visar mest berättande och mest flyt i tal.
Lärande med rörlig bild i fokus
Syftet med detta arbete har varit att bekräfta att film är användbart och bör dessutom enligt styrdokument användas i undervisningen. Vi ville veta hur lärare går till väga för att införskaffa rörlig bild till sin undervisning. Syftet har vidare varit att ta reda på vilka hinder lärare, skolledare och sakkunniga upplever för rörlig bild i undervisningen.
Arbetet ger en inblick i tidigare forskning om varför film är användbart, införskaffandet av rörlig bild, vilka hinder som föreligger, samt om framtidssatsningar för rörlig bild och andra medier. Med hjälp av enkätundersökningar bland lärare på gymnasieskolor i Malmö vill vi se hur lärare använder sig av rörlig bild idag, och vilka hinder de upplever.
S : T.A.L.K.E.R. En narratologisk jämförelse i film och spel
Uppsatsen redogör för de teorier och diskussioner som bygger på att dagens Tv och data spel kan ha en berättande struktur som i filmer. Syftet är att genom undersökningen av strukturen i spel och film, samt karaktärernas funktioner för berättelsens drivkraft visa att dagens spel kan vara berättande och därför möjlig att analysera med narratologiska verktyg.Frågeställningarna i uppsatsen är vilken funktion får karaktärerna för berättelsens drivkraft i spelet i jämförelse med filmen? Hur är berättelsen strukturerad i spelet i jämförelse med filmen? Den ena av de olika teorierna som jag kommer att använda mig av är narrationsanalytikern Christophen Vogler?s teori om berättelsens uppbyggnad. För att kunna analysera karaktärernas funktioner använder jag mig av Lee Sheldons tankar om karaktärer i dataspel..
"War is the province of men, Éowyn!" -En genusanalys om kvinnorna i filmtrilogin Lord of the Rings.
När man går på bio eller sitter hemma i soffan och ser på film tänker man sällan på filmens egentliga innehåll och symbolik. Man ser på filmen för att slappna av eller för att tänka på något annat. Syftet med denna uppsats är att framförallt analysera de kvinnliga karaktärerna i Lord of the Rings ur ett genusperspektiv och att höja medvetandet om dessa karaktärers roll i filmerna. Framför allt kommer fokus att ligga på de tre kvinnliga gestalterna som skildras. Jag har även valt att kortfattat behandla karaktären Rosa Kattum, som kontrast till de andra kvinnorna då hon skiljer sig från dem på ett för uppsatsens syfte intressant sätt..
Hitman vs. Hitman : En adaptionsanalys av spelserie och film
AbstractUppsatsen handlar om tv-spelen Hitman: Blood Money (2006) och Hitman: Absolution (2012) samt dess adaptionsförhållanden till filmtolkningen Hitman (2007). Spelen är utvecklade av det danska spelföretaget IO Interactive och filmen är regisserad av den franska regissören Xavier Gens. Analysen är baserad på åtta teoretiska texter varav en text handlar om tv-spel och dess förhållande till film, fyra texter om adaption (varav två närmare går in på auteurteorier), en text om våld, en text om skräck och slutligen en text om genreteori. Uppsatsen tar upp problematiken i adaptionsprocessen med fokus på överföring från spel till film och sedan vice versa.Den tar också upp tre fördjupningsämnen som är anpassade till spelen och filmen samt ett mindre fördjupningsämne om vem som har rätt till att kalla sig auteur. Dessa tre primära fördjupningsämnen är skräck, våld och genre.