Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 56 av 795

Sjuksköterskans stöd till förÀldrar som har barn med diabetes typ 1 : En intervjustudie

I dag finns ca 8000 barn i Sverige som lever med sjukdomen diabetes typ 1. Forskning visar att det finns brister i sjukvÄrden, gÀllande vÄrden av dessa barn, samt i stödet till barnens förÀldrar. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans stödjande funktion, till förÀldrar som har barn med sjukdomen diabetes typ 1. Metoden som tillÀmpades var en intervjustudie som baserades pÄ intervjuer av fyra sjuksköterskor. Intervjuerna analyserades enligt en metod med kvalitativ ansats.

SkÀrmbundna aktiviteter och fysisk aktivitet : barns motionsvanor och anvÀndandet av skÀrmbundna aktiviteter

Barn och ungdomar lÀgger idag mindre tid pÄ fysisk aktivitet och mer tid pÄ olika stillasittande aktiviteter. Genom en enkÀtundersökning riktad till barn i 10-13 - ÄrsÄldern har syftet varit att ta reda pÄ hur mycket tid de lÀgger pÄ olika fysiska aktiviteter, i skolan och pÄ fritiden, samt hur mycket tid barnen lÀgger pÄ olika skÀrmbundna aktiviteter sÄsom dator, tv och surf- och lÀsplatta. VÄr hypotes Àr att det finns ett samband mellan hög frekvens av anvÀndandet av olika skÀrmbundna aktiviteter och lÄg grad av fysisk aktivitet. NÄgot sÄdant samband har inte hittats. Undersökningen visar dock att mÄnga barn tillbringar mer Àn rekommenderad tid framför en skÀrm trots att stor del av de svarande regelbundet deltar i idrott eller annan fysisk aktivitet..

BARN TILL ALKOHOLMISSBRUKARE: STRATEGIER FÖRATT UNDVIKA SKAM OCH STIGMATISERING : En studie av sjĂ€lvbiografier

Alkoholmissbruk pÄverkar inte bara missbrukaren sjÀlv utan Àven dennes anhöriga.Alkoholmissbruk Àr dÀrför att betrakta som en familjesjukdom. Syftet med studien var attundersöka om barn till alkoholmissbrukare upplever kÀnslor av skam och om de uppleverstigmatisering. Vidare ville vi se om barnen, i sÄ fall, gör nÄgonting för att undvika detta. VÄrstudie baseras pÄ en kvalitativ metod dÀr vi, utifrÄn en narrativ analys av sju sjÀlvbiografier,försökt belysa författarens kÀnslor, tankar och upplevelser under uppvÀxten. Med hjÀlp avdessa sjÀlvbiografier skapas en djup inblick i författarnas uppvÀxt, upplevelser och kÀnslor.Resultatet av vÄr studie bestÄr av tvÄ huvudkategorier; Skam och hemligheter/döljande.Resultatet av vÄr studie visar att barn till alkoholmissbrukare upplever skam ochstigmatisering.

-Det hade varit kul att bestÀmma över vuxna. Vi hade nog haft det mycket roligare, men det funkar inte sÄ. : En fenomenografisk studie om hur barn uttrycker hur det Àr att vara vuxen.

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur 14 femÄringar uttrycker hur det Àr att vara vuxen. Vi har anvÀnt oss av en fenomenografisk ansats med kvalitativ intervju som datainsamlingsmetod. IntervjufrÄgorna har varit öppna och kompletterats med följdfrÄgor. De kategorier som visade sig vid analysen var kroppsliga skillnader, brist pÄ vuxnas lyhördhet, bestÀmmande, trygghet och barn och vuxna som Ätskilda. Resultatet visar att enligt barnens beskrivningar Àr det vuxna som bestÀmmer.

BÄde och. : Om de olika sidorna av upplevelser hos vuxna barn till alkoholberoende förÀldrar

UtifrÄn vÄr forskningsgenomgÄng framstod bilden av barn och vuxna barn till drogberoende förÀldrar som övervÀgande negativ, sjukligförklarande och stereotypifierande. I kontrast till tidigare forskning sökte vi att med vÄr studie uppvisa en sÄ komplett och balanserad bild vi kunde av ett antal vuxna barn - studiens syfte var att belysa positiva och negativa upplevelser hos ett antal vuxna barn till drogberoende förÀldrar. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ ansats, dÀr empirin samlats in genom intervjuer med fem kvinnliga vuxna barn till alkoholberoende förÀldrar. Materialet tolkades med Pierre Bourdieus begrepp habitus, sociala fÀlt och kapital, samt den tidigare forskningen. Vi fann att nÀstan alla deltagare upplevde ensamhet eller utanförskap under barndomen, att alla hade olika mÄnga kompisar under uppvÀxten och att knappa hÀlften hade problem med relationer i vuxen Älder.

Lika rÀtt för barn : En studie av rÀttssÀkerheten för barn i skyddat boende pÄ ideella kvinnojourer.

I föreliggande studie undersöks hur rÀttssÀkerheten tillÀmpas och tolkas allmÀnt för barn som placeras utanför det egna hemmet av socialtjÀnsten samt hur rÀttssÀkerheten tolkas och tillÀmpas nÀr det rör barn som Àr placerade pÄ ideella kvinnojourer. Studien Àr av rÀttssociologisk art. Metoden som anvÀnds i studien Àr en kombination av rÀttsdogmatisk metod och samhÀllsvetenskaplig metod. Detta för att genom den rÀttsdogmatiska metoden studera lagstiftning och den samhÀllsvetenskapliga undersöka hur lagen tillÀmpas i praktiken. Materialet bestÄr av texter samt intervju.

Hur förskollÀrare inkluderar barn med autism i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur förskollÀrare arbetar med att inkludera barn med autism i förskolan och hur de bidrar till social utveckling, och vilka verktyg som anvÀnds. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med sju förskollÀrare som arbetar pÄ olika förskolor. Resultatet visar att förskollÀrarna ansÄg att det var svÄrt att bygga upp ett socialt samspel mellan det autistiska barnet och de övriga barnen. Det uppkom inga leksekvenser mellan det autistiska barnet och de övriga barnen eftersom barn med autism har svÄrt med socialt samspel och att kommunicera. Det framkom att de vuxna har en betydelsefull roll för barn med autism, eftersom vuxna lÀttare förstÄr dem.

FörÀldrars upplevelser av teamarbete inom barn- och ungdomshabilitering: en kvalitativ studie

Barn med funktionshinder Àr ofta i behov av habiliteringsinsatser. Dessa insatser bygger pÄ multidisciplinÀrt teamarbete och idag Àr utgÄngspunkten i habiliteringsarbetet ett familjecentrerat synsÀtt. Detta innebÀr att insatserna riktas till barnet med sitt funktionshinder, barnets förÀldrar samt hela det nÀtverk som finns runt barnet. FörÀldrar till barn med funktionshinder Àr ofta djupt involverade och engagerade i sina barn och i de habiliteringsinsatser som barnen fÄr. Syftet med denna studie Àr att belysa förÀldrars upplevelser av teamarbetet och sin delaktighet i habiliteringsprocessen.

TRÄNINGSMÄNGDENS BETYDELSE VID DATORSTÖDD ARBETSMINNESTRÄNING FÖR NIO- TILL TRETTONÅRIGA BARN

LÄg arbetsminneskapacitet hos barn medför ofta svÄrigheter med attlÀra sig lÀsa, skriva, rÀkna och problemlösa. Barnen kan Àvenuppfattas som distrÀa och glömska. Datorstödd arbetsminnestrÀninghar visats förbÀttra prestationer dels pÄ programspecifika ochgeneraliserade arbetsminnestester samt tros pÄverka beteende. Dennastudie utreder huruvida trÀningsmÀngd, mÀtt i antal repetitioner ochtid, pÄverkar trÀningsutfallet. 23 barn med undergenomsnittligarbetsminneskapacitet inkluderades.

Plötsligt förÀlder : Litteraturstudie om att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn

Bakgrund: Barn som föds före 37 fullgÄngna graviditetsveckor benÀmns prematura barn och har ökad risk för sjuklighet och dödlighet. De flesta prematura barn behöver vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. FörÀldraskapet pÄverkas av den för tidiga födseln, barnets hÀlsa och vÄrdmiljön. För att frÀmja förÀldrarnas nÀrhet till sitt barn och deras delaktighet i barnets omvÄrdnad kan sjuksköterskan erbjuda dem stöd och vÀgledning. Syfte: Att beskriva hur mödrar och fÀder upplever att bli förÀlder till ett för tidigt fött barn som vÄrdas pÄ neonatal-avdelning.

Samspelet mellan pedagog och barn vid lunchbordet pÄ förskolan : En observationsstudie kring samspel och kommunikation

Denna studie bygger pÄ filmobservationer av pedagoger och barn kring lunchbordet. Syftet Àr att undersöka i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt pedagogen samspelar och kommunicerar med barnen under mÄltiden i förskolan. VÄra frÄgestÀllningar Àr:? I vilken utstrÀckning Àr lunchen ett tillfÀlle för samtal?? Hur fördelar en pedagog sin samtalstid mellan barnen under en mÄltid?? Hur ser samspelet och kommunikationen ut mellan pedagog och barn?? I vilken utstrÀckning stödjer och bekrÀftar pedagogens förhÄllningssÀtt barnen?I studien ingÄr tvÄ förskollÀrare och sjutton barn i Äldrarna 4 ? 5 Är. Det analyserade materialet Àr fyra filmer som Àr cirka 30 minuter vardera.

Barns ÄterhÀmtning efter tonsillektomi

Tonsillektomi Àr en av de vanligast utförda operationerna pÄ barn i vÀrlden och kan innebÀra en lÄng och smÀrtsam ÄterhÀmtning. Syftet med denna studie var att belysa vilka upplevelser som framkom under ÄterhÀmtningen efter tonsillektomi pÄ barn. Metoden var en litteraturstudie dÀr tolv vetenskapliga studier ingick. Resultatet visade att halssmÀrta var den dominerande upplevelsen och varade i dagar till veckor. Att svÀlja gjorde smÀrtan vÀrre.

TillgÀnglighet för barn med funktionsnedsÀttning i förskolans utomhusmiljö

I denna studie undersöker vi hur förskolegĂ„rdar Ă€r tillgĂ€ngliga för barn med funktionsnedsĂ€ttning utifrĂ„n förskollĂ€rarna och förskolechefernas perspektiv samt hur kommunen ser pĂ„ detta. Hur eventuella brister hanteras, sĂ„ att alla barn kan vara delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden. En central del i denna studie Ă€r tillgĂ€nglighet, som Ă€r en viktig del av förskolans verksamhet. Är inte utomhusmiljön tillgĂ€nglig för barn med funktionsnedsĂ€ttning sĂ„ kan de inte vara delaktiga pĂ„ samma villkor. Pedagogerna Ă€r en viktig del att fĂ„ barn med funktionsnedsĂ€ttning delaktiga i aktiviteter pĂ„ förskolegĂ„rden Ă€ven olika hjĂ€lpmedel kan vara till stöd för detta.

SamhÀllsoro och neutralitet : En fallstudie om grannars reaktioner inför boende för ensamkommande barn och ungdomar

Antalet ensamkommande barn och ungdomar som kommer till Sverige ökar för varje Är. Det har gjort att fler kommuner nu tar emot dessa barn och ungdomar. Syftet med denna studie Àr att undersöka grannskapsrelationer med boende för ensamkommande barn och ungdomar i VÀrnamo kommun samt grannskapsrelationernas betydelse för barnens och ungdomarnas integration. I studien genomfördes 9 intervjuer med grannar i grannskapet till boendet för ensamkommande barn och ungdomar. Intervjuer genomfördes Àven med verksamhetschefen Anna Thuresson pÄ HVBhemmet Bryggan samt med medborgarnÀmndens ordförande Maria Johansson i VÀrnamo kommun.

Konflikter mellan pedagoger och barn i förskola-utifrÄn egna observationer i tre rum/situationer

Studien handlar om samspel mellan pedagog och barn i förskolan. Fokus ligger pÄ konflikter. Syftet med studien Àr att söka förstÄelse för hur samspelet mellan pedagog och barn i förskolan fungerar och vad som hÀnder vid uppkomst av konflikter. Rolltagande och pedagogernas engagemang Àr ocksÄ nÄgot som kommer att undersökas. Metoder som anvÀnds Àr observationer av samspel i vissa rum och situationer (hall, matsituation och samling) dÀr jag studerat vilka slags konflikter som uppstÄr och om det Àr samma typ av konflikter som uppkommer i alla tre situationer.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->