Sökresultat:
18 Uppsatser om Preeschool. - Sida 2 av 2
Specialpedagogisk kompetens i förskolan, pedagogers tankar kring olika pedagogiska förutsättningar
Abstract
Hellberg, Cecilia (2012). Specialpedagogisk kompetens i förskolan ? pedagogers tankar
kring olika pedagogiska förutsättningar (Special education skills in preeschool ? teachers
thoughts on various educational oppertunities). Skolutveckling och ledarskap,
Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö Högskola.
Att satsa på specialpedagogisk kompetens i förskolan är ingen självklarhet. Det finns heller
inga krav på förskolan till skillnad från skolan att det ska finnas
specialpedagogiskt stöd på förskolan.
Tankar och metoder kring flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. - Thoughts and Methods on Multilingual Children's Language Development in Preeschool.
Vår studie syftar till hur pedagoger arbetar samt resonerar kring arbetet med flerspråkighet och språkutveckling. Detta genomfördes då vi undersökte två olika förskolor för att se eventuella likheter och skillnader med detta arbete. I denna studie har vi använt oss utav en kvalitativ metod där vi samlar in material genom observationer och intervjuer. Intervjuerna har formats utifrån en intervjuguide och tar upp de forskningsfrågor som studien syftar till.
Studiens forskningsområde har visat på en viss problematik gällande arbetet med flerspråkighet då detta arbete inte är lika självklart på alla förskolor. Denna problematik verkar bland annat bero på förskolornas förutsättningar, men också på förskolans utformade barngrupper.
Delaktighet i förskolan-om att ta barns perspektiv
Sammanfattning/ Abstract
Elsa Andersson (2013). Delaktighet i förskolan - om att ta barns perspektiv
(Participation in preeschool ? about adopting children´s perspective).
Problemområde
Detta arbete är en undersökande studie om hur barns delaktighet i förskolan kan förstås utifrån barnens perspektiv. Problemområdet baseras på förskolans värdegrund som den beskrivs i Läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet 2012), vilken fastslår att förskolan ska arbeta för alla människors lika värde och anpassas till varje barn.