Specialpedagogisk kompetens i förskolan, pedagogers tankar kring olika pedagogiska förutsättningar
Abstract
Hellberg, Cecilia (2012). Specialpedagogisk kompetens i förskolan ? pedagogers tankar
kring olika pedagogiska förutsättningar (Special education skills in preeschool ? teachers
thoughts on various educational oppertunities). Skolutveckling och ledarskap,
Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö Högskola.
Att satsa på specialpedagogisk kompetens i förskolan är ingen självklarhet. Det finns heller
inga krav på förskolan till skillnad från skolan att det ska finnas
specialpedagogiskt stöd på förskolan. Syftet med föreliggande studie är att ge perspektiv på
pedagogers syn på specialpedagogisk kompetens under olika organisatoriska förutsättningar.
Undersökningsmetoden är kvalitativa intervjuer med fem pedagoger. Två pedagoger
representerar förskolor där specialpedagogisk kompetens anlitas genom det centrala
resursteamet. Tre pedagoger representerar förskolor där specialpedagog finns att tillgå i
verksamheten. Resultatet visar att pedagoger som har tillgång till specialpedagog i
verksamheten i stor utsträckning ser barnets svårigheter i ett systemperspektiv och att
pedagogens egen yrkesroll tydliggörs till skillnad från pedagoger som inte hade den
möjligheten. Undersökningen visar också att det finns ett behov av att skapa en mer
utvecklad dialog med föräldrar kring barn i behov av stöd. Likaså att se barns olikheter som
en tillgång. Att det centrala resursteamet inte utnyttjades i någon större omfattning var
förvånande.