Sök:

Specialpedagogisk kompetens i förskolan, pedagogers tankar kring olika pedagogiska förutsättningar


Abstract Hellberg, Cecilia (2012). Specialpedagogisk kompetens i förskolan ? pedagogers tankar kring olika pedagogiska förutsättningar (Special education skills in preeschool ? teachers thoughts on various educational oppertunities). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö Högskola. Att satsa på specialpedagogisk kompetens i förskolan är ingen självklarhet. Det finns heller inga krav på förskolan till skillnad från skolan att det ska finnas specialpedagogiskt stöd på förskolan. Syftet med föreliggande studie är att ge perspektiv på pedagogers syn på specialpedagogisk kompetens under olika organisatoriska förutsättningar. Undersökningsmetoden är kvalitativa intervjuer med fem pedagoger. Två pedagoger representerar förskolor där specialpedagogisk kompetens anlitas genom det centrala resursteamet. Tre pedagoger representerar förskolor där specialpedagog finns att tillgå i verksamheten. Resultatet visar att pedagoger som har tillgång till specialpedagog i verksamheten i stor utsträckning ser barnets svårigheter i ett systemperspektiv och att pedagogens egen yrkesroll tydliggörs till skillnad från pedagoger som inte hade den möjligheten. Undersökningen visar också att det finns ett behov av att skapa en mer utvecklad dialog med föräldrar kring barn i behov av stöd. Likaså att se barns olikheter som en tillgång. Att det centrala resursteamet inte utnyttjades i någon större omfattning var förvånande.

Författare

Cecilia Hellberg Nilsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..