Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 4 av 168

PÄverkar undervisningssÀttet gymnasieelevers förstÄelse för kemi?

Syftet med undersökningen var att se om elevernas förstÄelse och intresse för kemi pÄverkas av det sÀtt med vilken undervisningen bedrivs i Àmnet.Arbetet bygger pÄ en jÀmförande studie mellan tvÄ skolor. Den ena skolan arbetar med ett uppgiftsbaserat koncept och den andra bedriver en mer traditionell undervisning.Undersökningen bestÄr av fyra moment. TvÄ olika typer av elevenkÀtundersökningar, auskultationer vid laborationer och teorilektioner, samt bedömning av elevsvar frÄn tvÄ provfrÄgor vilka bÄda syftar till att belysa elevens förstÄelse för det efterfrÄgade. Alla moment har genomförts pÄ de bÄda skolorna.Resultatet visar entydigt att de elever, som deltagit  i en uppgiftsbaserad undervisning, kan föra kemiska resonemang pÄ en högre nivÄ och dÀrmed visar de ocksÄ en djupare förstÄelse för Àmnet Àn vad de elever som blivit undervisade med sÄ kallade traditionella metoder gör.Eleverna som deltagit i uppgiftsbaserad undervisning rankar kemiÀmnet högre  bland programmets olika Àmnen jÀmfört med de andra eleverna. Samtidigt som de Àven visar ett större intresse för vidare studier inom kemi Àn de elever som deltagit i en mer traditionell undervisning.En anledning till skillnaderna  kan vara att eleverna i den uppgiftsbaserade undervisningen erbjuds mÄnga möjligheter till kemiska diskussioner med sina kamrater samtidigt som de uppmuntras till ett modelltÀnkande, vilket leder till att kemiÀmnet upplevs mindre abstrakt och dÀrmed mer intressant..

Laborationers inverkan pÄ elevers intresse för kemi

Syftet med undersökningen var att komma fram till hur man med hjÀlp av laborationer kan entusiasmera elever till att bli intresserade av kemi. Undersökningen utfördes i form av en enkÀt bland elever pÄ gymnasiet (Är 1-3). EnkÀten hade en öppen struktur med dels öppna frÄgor men Àven frÄgor med flervalsalternativ. Elevsvaren har sammanstÀllts i kategorier och diskuteras utifrÄn aktuell forskning. Resultatet visade att gymnasieeleverna efterfrÄgar laborationer med tydlig koppling till vardagen.

Argumentera mera - en undersökning om elevers förmÄga att argumentera pÄ det nationella Àmnesprovet i kemi

Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka om och hur elever klarar att utveckla de olika förmÄgorna som uttrycks i kursplanen i kemi. Fokus ligger pÄ förmÄgan att granska information, kommunicera och ta stÀllning. I undersökningen görs jÀmförelser mellan elevers utveckling av förmÄgan att kommunicera och ta stÀllning relativt förmÄgorna att anvÀnda kemiska begrepp och att genomföra systematiska undersökningar. Som underlag till jÀmförelserna anvÀnds resultaten frÄn det nationella Àmnesprovet i kemi. Syftet Àr ocksÄ att undersöka hur förmÄgan att granska information, kommunicera och ta stÀllning bedöms pÄ de nationella Àmnesproven i kemi.Metod:De nationella proven anvÀnds för att utvÀrdera hur vÀl eleverna har utvecklat de olika förmÄgorna som finns i Skolverkets kursplaner.

Bilder i kemiundervisningen - vilken betydelse har de nÀr elever ska formulera nÄgra olika begrepp?

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vilken betydelse bilder har dÄ elever som lÀser gymnasiekemi ska redogöra för nÄgra olika begrepp. TvÄ vanliga begrepp; lösningar och syror valdes ut och förstÄelse av dessa begrepp mÀttes hos elever vid tvÄ olika skolor i en enkÀtundersökning. Eleverna kunde lÀttare redogöra för begreppen nÀr de fick tillgÄng till en bild och skillnaden var signifikant. Mekanismen bakom detta Àr troligen att bilden hjÀlpte dem att bygga en inre bild av ett fenomen, som sedan blev enklare att uttrycka i ord. Det fanns ingen skillnad i begreppsförstÄelse mellan de tvÄ skolorna, men elever som lÀste kemi B kunde redogöra utförligare för begreppen Àn eleverna i kemi A.

?Överskott, Ă€r det Ă€mnet som fĂ„r stĂ„ i hörnet och vĂ€nta? En studie pĂ„ hur lĂ€rarens intentioner uppfattas av eleverna.

Syftet med studien Àr att studera lÀrarens intentioner och hur elever uppfattar lÀrarens budskap inom kemi pÄ gymnasieskolan. Metoden jag anvÀnt mig av Àr Stimulated Recall. Genom att jag observerat och filmat lektionerna, dÀr jag har trÀffat lÀrare och elever var för sig för att reflektera över lektionstillfÀllet. De reflektionsfrÄgor jag anvÀnt mig av Àr mallen för en sÄ kallad CoRe, som Berry, Loughran & Mulhall (2003) frÄn Australien har utformat. Det Àr ett reflektionsverktyg men Àven ett sÀtt för att exemplifiera PCK (pedagogical content knowledge).

FörskollÀrares instÀllning till naturvetenskap : Hur kommer naturvetenskap till uttryck i förskolans verksamhet?

Syftet med studien Àr att beskriva förskollÀrares förhÄllningssÀtt gentemot naturvetenskap och hur Àmnet kommer till uttryck i verksamheten. Respondenterna arbetar i en kommun i Norrbottens lÀn, med barn i Äldern 1-6. Metoden som har kommit till anvÀndning Àr kvalitativa intervjuer, som Àven har spelats in för att underlÀtta efterarbetet. Respondenterna har gett uttryck för hÄllbar utveckling och de traditionella Àmnena som kemi, biologi och fysik nÀr de vÀljer att beskriva hur de arbetar med naturvetenskap i verksamheten. I hÄllbar utveckling Àr det frÀmst kÀllsortering och att tÀnka pÄ miljön som förskollÀrarna nÀmner.

Blanda experiment med elevers vardag, det löser sig! : En aktionsforskning om yngre elevers sÀtt att uttrycka sin förstÄelse för kemi vid ett experimentellt arbetssÀtt

BÄde internationellt och nationellt sett har elevers kunskaper i naturvetenskap försÀmrats enligt PISA-undersökningarna. Vi har Àven ute i verksamheten uppmÀrksammat en brist pÄ kemiundervisning i de lÀgre Äldrarna. Syftet med studien Àr att bidra med kunskap om ett vardagsnÀra och experimentellt arbetssÀtt och synlig- göra det naturvetenskapliga sprÄkets betydelse för yngre elevers kunskapsutveckling i kemi. Studien utfördes som en aktionsforskning vilket innebÀr att en kunskapsbas skapas om sin egen praktik för att sedan genomföra en forskning som leder till en förÀndring. Aktionerna vi utförde bestod av tvÄ experiment med tillhörande för- och efterarbete.

?Vi Àr bra pÄ sprÄk och matematik, det nÀsta Àr naturvetenskap!? : En studie om arbetet med kemi i förskolan.

Syftet med denna studie Àr att fÄ större kunskap om NT-projektet, vilket Àr en kommunalsatsning pÄ naturvetenskap och teknik, och om denna satsning gjort nÄgon skillnad nÀr det kommer till pedagogernas arbete med kemi i kommunens förskolor. Vidare kommer det ocksÄ undersökas om de som arbetar med NT-projektet har nÄgon sÀrskild utbildning. Detta dÄ det finns intresse att utvÀrdera NT-projektet och deras ?NT-lÄdor? samt införskaffa kunskap inom detta omrÄde inför framtida arbete inom kommunen ifrÄga. Kvalitativ- och kvantitativforskningsmetod har anvÀnts för att nÄ fram till frÄgestÀllningen.

Motorer och modeller: en studie i hur elever vill utforma
konkreta praktiska lÀromedel

En upplevelse av, elevers negativa attityd till arbete med konkreta praktiska lÀromedel, samt ett behov av kunskap om konkreta praktiska lÀromedel, var grunden till denna studie. Syftet med studien blev att undersöka hur konkreta praktiska lÀromedel kan utformas för att skapa intresse. Undersökningen genomfördes med litteraturstudier av teorier och forskning, samt en aktionsforskningsstudie pÄ en gymnasial fordonsutbildning. Resultaten visade att konkreta lÀromedel bör utformas sÄ att det förhindrar enformig imitation och förenar teori och praktikkunskaperna. Resultaten visade ocksÄ att det sociala samspelet var avgörande för ett lyckat arbete med konkreta praktiska lÀromedel..

Laborationsinstruktioner i kemi pÄ högstadiet ? hur ska de ges och hur pÄverkar det elevernas laborativa förmÄga?

Laborationer inom naturvetenskap Àr en sjÀlvklarhet. Laborationer ges dÀrför en central roll i undervisning i de naturvetenskapliga Àmnena i skolan. Dess roll och funktion lyfts upp i de gÀllande styrdokumenten. Samtidigt sÄ finns det sedan lÀnge en pÄgÄende debatt över hur effektiva laborationer egentligen Àr i undervisningen och om eleverna verkligen lÀr sig av dem. Det finns mÄnga Äsikter om hur laborationer bör utformas men ofta rÀcker varken tid eller resurser för att implementera idéer och omvandla dem till praktiska övningar.

Gymnasieelevers uppfattningar om muntliga prov i kemi

Studien syftar till att utvÀrdera elevers uppfattningar om muntliga prov i gymnasiets första kurs i kemi; kemi 1. En grupp bestÄende av tretton förstaÄrselever genomförde under kursen tvÄ muntliga prov omedelbart i anslutning till motsvarande skriftliga prov. Deras uppfattningar om de muntliga proven som sÄdana, och jÀmfört med de skriftliga, samlades in genom tre enkÀter och tvÄ intervjuer med fyra elever. Studien genomfördes av lÀraren sjÀlv, och betydelsen av detta diskuteras i uppsatsen, samt i huvudsak i enlighet med grundad teori och ett pragmatiskt perspektiv. Data visade att eleverna uppfattade de muntliga proven som goda indikatorer för kunskapsluckor och som goda tillfÀllen för att nÄ djupare förstÄelse för Àmnet, men mindre lÀmpliga för summativ bedömning.

Att improvisera kontrapunkt i renÀssansstil

Detta arbete grundar sig pa? tanken om att kontrapunktsstudier i rena?ssansstil skulle kunna levandego?ras genom historiskt grundade improvisationso?vningar. Ett studium av musikhistorisk litteratur tillsammans med analyser och praktisk o?vning har resulterat i ett pedagogiskt och konstna?rligt material, som kan anva?ndas fo?r att o?versiktligt visa de historiska fo?rha?llandena kring improviserad musik, men som ocksa? kan fungera som ett verktyg fo?r instudering och konstna?rligt framfo?rande. .

109 Ă„r med Nobelpriset : Hur Dagens Nyheter skildrat kemi- och medicinpristagarna

Syftet med denna undersökning Àr att se hur stor plats forskning fÄtt i dagspress mellan 1901 och 2010. För att avgrÀnsa omrÄdet baseras studien pÄ Dagens Nyheters bevakning av NobelpristillkÀnnagivandena i kemi och medicin.Jag har gjort ett urval av Nobelpristagare under den aktuella perioden och studerat hur forskning som ledde till Nobelpriset presenterats för allmÀnheten.Materialet bestÄr av artiklar frÄn Dagens Nyheter frÄn 1901  t.o.m. 2010.Jag har dels analyserat vilken plats forskningen fÄtt i tidningen, dels vad artiklarna egentligen handlar om: Àr de pedagogiska eller refererande, har de ett nyttoperspektiv eller Àr de rent av akademiska?Studien tar Àven upp tvÄ andra aspekter: det lÄga antalet kvinnliga pristagare? har Dagens Nyheter presenterat dem pÄ ett annat sÀtt? Och hur pÄverkar pristagarens nationalitet mediebevakningen?Resultatet visar att nyheten om vem som belönats med Ärets Nobelpris alltid nÄtt fram till förstasidan i tidningen. Rubrikena Àr ofta stora och bilder Àr vanligt.

Atomens byggnad ? modell eller sanning? En textanalys av tre lÀroböcker inom Àmnet kemi för grundskolans senare Är

Det har lÀnge varit kÀnt att de naturvetenskapliga Àmnena i skolan traditionellt betraktas som svÄra. Detta kan bero pÄ att den vetenskapliga diskursen Àr fylld av sÀrdrag som gör sprÄket i lÀroböckerna mer otillgÀngligt för lÀsaren, men Àven att samtliga naturvetenskapliga falanger innehÄller mÄnga komplexa begrepp och snÄrig terminologi. Denna studie har för avsikt att belysa vissa sprÄkliga drag i lÀroböcker, i synnerhet avsnitt ur sammanlagt tre lÀroböcker inom kemi för grundskolans senare del som behandlar atomens byggnad. Analysen behandlar vilken typ av sprÄk som anvÀnds i lÀroböcker, vilka strategier författarna anvÀnder för att förmedla kunskapen kring atomens byggnad samt om olika lÀromedel uppvisar nÄgon skillnad i hur atomen framstÀlls. I studien redovisas resultet av textanalysen utförd pÄ de tre lÀromedlen och man kan konstatera att samtliga lÀroböcker visar mÄnga gemensamma drag utifrÄn innehÄll och sprÄk ? men Àven skillnader i hur atomens byggnad framstÀlls.

De praktiska/estetiska Àmnenas motiverande förmÄga : En intervjustudie med elever i Ärskurs 9       

Syftet med denna studie Àr att genom kvalitativa intervjuer ta del av hur elever i Ärskurs 9 upplever de praktiska/estetiska Àmnenas motivationshöjande möjligheter. Detta för att fÄ en fördjupad kunskap om de praktiska/estetiska Àmnenas betydelse för elevernas motivation till lÀrande. Resultatet grundar sig pÄ nio stycken intervjuer med elever i Ärskurs 9. Sammanfattningsvis kan sÀgas att Àmnena inte pÄverkar elevers motivation i lika stor utstrÀckning som vad lÀraren i sig gör. De praktiska/estetiska Àmnena pÄverkar elevers inlÀrning genom att de skapar intressanta och lÀrorika pauser i det mer teoretiska arbetet.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->