Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 38 av 168

Praktiska routing-övningar med XMesh

De senaste Ären har drivkraften för forskning inom trÄdlösa sensornÀtverk ökat markant. Detta Àr framförallt pÄ grund av de potentiella fördelar som den nya tekniken tillhandahÄller. Vi har efter förfrÄgan av Ivan Kruzela tagit pÄ oss uppgiften att skapa en laboration som Àr tÀnkt att ingÄ i den andra Ärskursen för högskoleingenjörerna i Data- och Telekommunikation pÄ Centrum för Teknikstudier (CTS), Malmö Högskola. Laborationen handlar om routing och Àr den tredje i raden av laborationer med trÄdlösa sensorer. Protokollet som anvÀnds heter XMesh och Àr tillverkat av Crossbow Technology. Ambitionen Àr att laborationen ska leda till förstÄelse för hur routing uppstÄr i trÄdlösa sensornÀtverk, med avseende pÄ parametrar och andra faktorer som pÄverkar nodernas val av rutt. Examensarbetet resulterade i en laborationshandledning med tre tillhörande bilagor..

Att komma hem : En studie i hur AstraZenecas expatriater upplever repatriationsprocessen.

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur AstraZenecas expatriater stationerade i Mölndalupplevt repatriationen. För att illustrera hur repatriationen upplevts har de fem variablerna:förvÀntningar, karriÀrplanering, stöd och kontakt med hemorganisationen, tydlighet iprocessen samt omvÀnd kulturchock valts. Studien genomfördes genom intervjuer med sexrepatriater anstÀllda pÄ AstraZenecas kontor i Mölndal. Denna studie visar att repatriaternasupplevelser till stor del överensstÀmmer med tidigare forskning. Processen var tydlig gÀllandehemkomstens praktiska detaljer.

MĂ€tning av akustiska parametrar i olika lokaler

Syftet med denna rapport Àr att ta reda pÄ hur en akustisk mÀtning gÄr till. MÀtningarnas resultat anvÀnds för att se om lokalen uppfyller de krav som stÀlls pÄ de olika parametrarna för lokalens ÀndamÄl. Parametrarna Àr efterklangstid, klarhetsgrad för tal och musik. För att göra en sÄdan mÀtning krÀvs bÄde teoretiska och praktiska kunskaper inom akustik och teknik.Vi lÀste i en hel del litteratur om Àmnet akustik och hur man genomför en akustisk mÀtning. Vi gjorde ett antal mÀtningar i olika lokaler pÄ skolan, lokalerna som vi valde att mÀta i var konsertsalen och studion.

Estimering av kapacitet och kondition för litiumjon batterier

For att noggrannare kunna bestamma SOC (State-Of-Charge) och SOH (State-Of-Health) i AtlasCopcos batteridrivna mutterdragare har en litteraturstudie over de vanligaste metoderna gjorts.Utifran litteraturstudien valdes en metod for att mata SOC och tre metoder for att mata SOH. Foratt metoderna ska kunna appliceras i verkligheten kravs att vissa kriterier uppfylls. Da batterietladdas ur med hoga strompulser far matningarna inte oka serieresistansen fran batteriet.Dessutom har verktyget en processor i sig och darfor far inte strommen brytas for matningen.Matningarna far inte heller pa annat satt paverka atdragningen eller stora anvandaren.Grunden i arbetet ligger i att oka forstaelsen om litium-jon batterier genom att studera batteriersuppbyggnad och bakomliggande kemi och fysik sa som termodynamiska- och kinetiskasamband. Som en fortsattning undersoks vilka fenomen som orsakar kapacitets- ochenergiforluster i cellen. Utifran den kunskapen gors en ekvivalent elektrisk modell som forklararcellens beteende nar den laddas ur.I metoden for att mata SOC har det undersokts hur val vilospanningen mellan atdragningarnastammer overens med SOC.

Framtagandet av ett företags webbplats med tillhörande Content Management System - en fallstudie med fokus pÄ anvÀndbarhet och agila utvecklingsmetoder

Denna rapport Äterspeglar framtagandet av ett företags webbplats. DÄ sjÀlva utvecklandet av webbplatsen har varit en praktisk tillÀmpning sÄ tar rapporten snarare upp utvecklingen pÄ ett mer teoretiskt plan i form av en fallstudie.Vilka tekniker och metoder som har anvÀnts i det praktiska arbetet, sÄsom anvÀndbarhet, semantisk uppmÀrkning och agila utvecklingsmetoder, har förklarats samtidigt som dess funktionalitet vÀvts in i arbetets olika implementeringsfaser. DÄ ocksÄ ett specialanpassat CMS (innehÄllshanteringssystem för redigering av webbplatsens innehÄll) har utvecklats för webbplatsen sÄ beskriver rapporten ocksÄ arbetet kring detta..

LÀrarnas arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt beskrivningar frÄn relevant litteratur om holistisk syn pÄ lÀrande, funktionaliserad undervisning, tematiskt arbetssÀtt och vikten av meningsfulla sammanhang stÀmmer överens med det praktiska arbetet i klassrummen med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen, bÄde som lÀrare upplever att de gör och det faktiska arbete som jag observerar. Mitt arbete bestÄr av observationer och kvalitativa intervjuer. Resultaten av min undersökning visar att lÀrarna anvÀnder en kombination av olika metoder som de har utvecklat tack vare sin personliga övertygelse om barns lÀs- och skrivutveckling, arbetslivserfarenhet, utbildning, befintliga lÀromedel och skolans traditioner. LÀrarnas arbete prÀglas oftast av en formaliserad och fÀrdighetsbaserad undervisning. Nyckelord: arbetslivserfarenhet, formaliserad undervisning, funktionaliserad undervisning, lÀsutvecklingen, skrivutvecklingen.

LÀrarnas arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt beskrivningar frÄn relevant litteratur om holistisk syn pÄ lÀrande, funktionaliserad undervisning, tematiskt arbetssÀtt och vikten av meningsfulla sammanhang stÀmmer överens med det praktiska arbetet i klassrummen med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen, bÄde som lÀrare upplever att de gör och det faktiska arbete som jag observerar. Mitt arbete bestÄr av observationer och kvalitativa intervjuer. Resultaten av min undersökning visar att lÀrarna anvÀnder en kombination av olika metoder som de har utvecklat tack vare sin personliga övertygelse om barns lÀs- och skrivutveckling, arbetslivserfarenhet, utbildning, befintliga lÀromedel och skolans traditioner. LÀrarnas arbete prÀglas oftast av en formaliserad och fÀrdighetsbaserad undervisning. Nyckelord: arbetslivserfarenhet, formaliserad undervisning, funktionaliserad undervisning, lÀsutvecklingen, skrivutvecklingen.

Stress och personlighetens relation till prestation efter olika mÀngd trÀning i topprepsklÀttring inomhus

AbstraktFÀrdigheter utvecklas gradvis vid trÀning och fördelarna som erhÄlls Àr mÄnga. Utförandet gÄr snabbare, blir mer korrekt och den kognitiva belastningen tros minska. Utvecklandet av fÀrdigheter kan dock pÄverkas av individens personlighet och faktorer som setts kunna bidra till stress och prestation. Denna studie undersökte betydelsen av upplevda krav, kontroll och socialt stöd enligt en teoretisk modell framtagen av Karasek och Theorell som reviderats av Perski samt personlighet (Eysenck, EPQ-R: extraversion, neuroticism) avseende resultaten pÄ teoretisk respektive praktisk prestation efter olika mÀngd trÀning. Prestation mÀttes med svenska klÀtterförbundets praktiska och teoretiska standardprov som anvÀnds vid uppklÀttring för topprepskort.

AnvÀndbar karaktÀrsriggning inom spelproduktion : En studie i riggning och animation av ryggradslösa blÀckfiskmonster

Det hÀr examensarbetet undersöker om klassiska anvÀndbarhetsprinciper kan appliceras pÄ en rigg i en dataspelsproduktion och göra den mer lÀttanimerad. Arbetet beskriver problemen med riggar som Àr vÀldigt svÄranimerade pÄ grund av ett krÄngligt grÀnssnitt. Den beskriver ocksÄ det praktiska arbetet vilket innebÀr att ta en produkt frÄn en idé till en fÀrdig fullt animerad 3D-modell, som kan importeras i en spelmotor. Den behandlar vikten av att samla referensmaterial inför animation, hur Disneys tolv animationsprinciper kan appliceras inom 3D-animation och hur en produktionspipeline kan se ut. Rapporten behandlar hur man genomför anvÀndbarhetstester och vad som skiljer att rigga för olika medium som film och spelproduktioner.

En studie i yrkeselevers instÀllning till kÀrnÀmnet svenska

 Den hÀr uppsatsen har försökt ta reda pÄ vilken instÀllning yrkeselever har till kÀrnÀmnet svenska, och vad anser Àr mest samt minst intressant med Àmnet. I styrdokumenten stÄr det att elever pÄ yrkesprogram ska förberedas för studier pÄ högskola/universitet, och den hÀr uppsatsen Àmnade ta reda pÄ om det nÄgot som eleverna Àr intresserade av, eller vad de annars vill göra i framtiden. NÀr eleverna i skolan vÀljer vad de ska lÀgga sitt fokus pÄ har de sÀkert redan en Äsikt om vad deras framtida arbetsgivare kan tÀnkas lÀgga vikt pÄ vid anstÀllning, men vad Àr det egentligen arbetsgivarna bryr sig mest om? Genom att utföra tre enkÀtundersökningar, en pÄ en byggklass, en pÄ en industriklass och en företagsenkÀt, fick jag fram de resultat som var av betydelse för min undersökning. Det visade sig att yrkeseleverna finner att Àmnet svenska Àr relativt viktigt för dem, men att karaktÀrsÀmnena Àr Ànnu viktigare.

HUR FAKULTETSSTÄRKANDE ÄR PLATTFORMAR? En studie om vad förĂ€ndringsprocesser som plattformsprojekt innebĂ€r för kommunikation och identitetstillhörighet pĂ„ Naturvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet.

Titel Hur fakultetsstÀrkande Àr plattformar? Ett arbete om vad förÀndringsprocesser som plattforms- projektinnebÀr för kommunikation och identitetstillhörighet pÄ Naturvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet.Författare Susanne Fredriksson, Helen Hammargren och Kim LundemoKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.Termin Höstterminen 2009Handledare Bengt JohanssonSidantal 63Syfte Syftet Àr att undersöka om, och i sÄdant fall hur, bildandet av forskningsplattformar bidrar till medarbetarnas identifikation med Naturvetenskapliga fakulteten.Metod Kvalitativ metod. Respondentintervjuer med 9 stycken anstÀllda pÄ Naturvetenskapliga Fakulteten Göteborgs universitet.Material Nio respondenter som medverkar inom tvÄ plattformar. Fördelade pÄ:? Institutionen för matematiska vetenskaper.? Institutionen för fysik.? Institutionen för kemi.? Institutionen för marin ekologi.HuvudresultatVi ser att plattformarna Àr ett sÀtt att luckra upp gamla strukturer.

EngelskinlÀrning med svenska som andrasprÄk

VÄrt huvudsyfte med studien var att undersöka om praktisk matematikundervisning i idrottshallen kan motivera och stÀrka elevers lÀrande. Undersökningen utfördes med enkÀter i fyra Ärskurs sju klasser, med totalt 72 elever i samt intervjuer med fyra lÀrare, pÄ tvÄ olika grundskolor i södra Sverige under perioden januari-februari 2008. Eftersom urvalsgruppen var liten, kan vi inte dra nÄgra generella slutsatser. Bakgrunden till vÄr undersökning var att vi hade fÄtt uppfattningen om att praktisk matematikundervisning inte förekom sÄ ofta i grundskolan. Studien visar att lÀrarna anvÀnder praktiska undervisningsmetoder som ett stöd för att fÄ djupare förstÄelse hos eleverna.

?Jag Àr bra pÄ att rita, du Àr bra pÄ att skriva och ja, vi kompar ihop" : En intervjustudie om lÀrares attityder till barns samlÀrande

Syftet med denna studie var att undersöka lÀrares attityder till barns samlÀrande. Hur förhÄller de sig till detta fenomen, hur beskriver de att de anvÀnder sig av samlÀrande och hur tycker de att det fungerar? Som metod i denna kvalitativa studie har intervjuer anvÀnts. Tio lÀrare har deltagit i studien. I resultatet framkom att lÀrarna har en positiv attityd till samlÀrande, men att det finns flera utmaningar som försvÄrar anvÀndandet i den praktiska verksamheten.

Att förmedla rum i bilder

Detta examensarbete har utförts i samarbete med arkitektkontoret Equator, som ÀrbelÀget i Stockholm. Syftet med vÄrt uppdrag har varit att ta fram ett intressevÀckandebildmaterial för receptionsmiljöer. VÄrt fokus lÄg i att förstÄ hur man bÀst förmedlar rumi bilder. Den övergripande frÄgestÀllningen var; hur fÄr man i en bild, information omrummet och dess rymd?Metoder vi anvÀnde oss av för att nÄ vÄrt mÄl var litteraturstudier, enkÀtundersökningoch utprovningar.

Med inspiration i litteraturen: att utveckla sin skrivlust

Syftet med föreliggande examensarbete var att, genom att kombinera skrivande med litteratur, undersöka om det Àr möjligt att pÄverka elevernas skrivglÀdje i positiv riktning. De klasser som deltog i utvecklingsarbetet var tre klasser inom gymnasieskolan i PiteÄ. En klass lÀste Svenska A och tvÄ klasser lÀste Svenska B. VÄra mÀtmetoder bestod av tvÄ enkÀter, intervjuer och observationer under klassrumsarbetet. Vi inledde det praktiska arbetet med en enkel diktövning för att skapa ett avspÀnt arbetsklimat.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->