Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 8 av 50

Arbetsmotivation hos enhetschefer inom social omsorg: en studie av deras egna uppfattning

Syftet med denna studie Àr att belysa arbetsmotivationen hos enhetschefer. De frÄgestÀllningar som anvÀnts Àr: Hur upplever enhetschefer innehÄllet och innebörden av sin yrkesroll? Hur beskriver enhetschefer vad som motiverar dem till arbete respektive vad som hindrar detsamma? För att genomföra studien har öppna kvalitativa intervjuer anvÀnts. De som intervjuats Àr enhetschefer inom ett verksamhetsomrÄde i en mellanstor kommun i norra Sverige. I dessa framkommer det att enhetscheferna har ett vÀldigt varierande arbete och att de har stor frihet att styra hur de vill strukturerar upp och leda sina verksamheter.

Maskulinitet i media : En studie av maskulin framstÀllning i svensk TV-reklam

Syftet med denna uppsats Àr att försöka tolka ett eventuellt mönster av maskulina framstÀllningar och stÀlla dessa tolkningar i relation till den Àldre, mer traditionella bilden av mannen. Detta gjordes genom en studie av reklamfilm i svensk TV. Studien Àr en diskursanalys som utgÄr frÄn ett analysschema vilket tagits fram med hjÀlp av Keith Selby och Ron Cowderys bok How to study television. Analysschemat Àr indelat i sex olika nivÄer. Först och frÀmst har urvalet utgÄtt ifrÄn reklamer som har nÄgon visuellt identifierbar manlig karaktÀr.

Ideologiska bakgrunder och nyhetsförmedling : En diskursanalys av tvÄ svenska dagstidningars framstÀllning av Sveriges medverkan i libyska inbördeskriget 2011

Uppsatsen avser undersöka om bakomliggande politiska ideologier syns i tvÄ svenskar dagstidningars framstÀllning av Sveriges medverkan i de NATO-ledda operationerna under konflikten i Libyen 2011. En kritisk diskursanalys har anvÀnts enligt Van Dijks modell. Studien visade att tidningarnas bakomliggande politiska hÄllning syntes till viss del i rapporteringen. DN:s liberala hÄllning kunde urskiljas i att de lÀt mÄnga parter komma till tals, medan SvD lutade mycket av sin rapportering pÄ det moderata partiets företrÀdare. De tycktes ocksÄ ha lagt olika mycket allvar och dramatik i hÀndelserna i Libyen 2011..

Dokumentation i förskolan : Fem pedagogers syn omkring dokumentationsarbetet i verksamheten

Syftet med vÄr undersökning Àr att försöka fÄ insikt i vilka tankar fem pedagoger har om dokumentation i förskolan och hur de anvÀnder sig av dokumentation i sitt arbete. FrÄgestÀllningarna vi anvÀnt oss av Àr: Hur ser fem pedagoger pÄ dokumentation i förskolan och hur anvÀnder pedagogerna sig av dokumentation i verksamheten. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer pÄ fem pedagoger som Àr verksamma inom förskolan. Pedagogerna anser att dokumentation hjÀlper dem att se deras egen och barnens utveckling för att stÀrka arbetet i verksamheten. Reflektion över dokumentationen gör att utvecklingsprocesserna synliggörs och detta underlÀttar samarbetet med förÀldrarna.

Is content king? : En studie om reklambranschens utveckling i och med content marketing

I dagens samhÀlle syns reklambudskap överallt men allt fÀrre tar emot dessa budskap. För att försöka komma under den sÄ kallade reklamgarden har fokus inom marknadsföring pÄ senare tid skiftats mot innehÄllet i budskapen. Denna typ av marknadsföring kallas content marketing och det finns idag begrÀnsad forskning inom omrÄdet. Syftet med studien Àr att undersöka hur och varför reklambranschen pÄverkas och eventuellt förÀndras i och med content marketing som marknadsföringsmetod. Detta undersöks genom intervjuer med fyra personer som jobbar pÄ contentbyrÄer.

Musik i förskolan - ett utrotningshotat Àmne? : En undersökning om Àmnet musik i lÀrarutbildningen med inriktning mot förskolan och sju förskolors musikundervisning

Syftet med detta examensarbete var tvÄfaldigt. För det första var det att pröva hypotesen, att det finns brister i Àmnet musik i lÀrarutbildningen med inriktning mot förskolan. För det andra var det att se hur LÀroplan för förskolan uppfylls i Àmnetmusik pÄ sju förskolor. Metoden var en varierad intervjumetod dÀr personer pÄ högskolor och universitet intervjuades via telefon och förskollÀrarnaintervjuades vid personliga möten. Resultatet av undersökningen visar dels att hypotesen stÀmmer och dels att LÀroplan för förskolan i Àmnet musik inte uppfylls till fullo pÄ de undersökta förskolorna.

Verkstaden och gymnsieskolan. : FordonsverkstÀders syn pÄ kompetens och utbildning i VÀsternorrland.

Inom fordonsbranschen har det skett en snabb förÀndring vad det gÀller den tekniska utvecklingen. Detta stÀller ökade krav pÄ mekanikern som skall reparera fordonen. Syftet med denna studie var att visa pÄ branschens syn i VÀsternorrland pÄ den kompetensförÀndring som syns i andra studier, samt att visa pÄ hur branschen ser pÄ den utbildning inom fordons och transportprogrammet som bedrivs vid gymnasieskolan. Undersökningen utfördes genom kvalitativa intervjuer vid sju mÀrkesverkstÀder. Urvalet gjordes genom studier av försÀljningssiffror av antalet sÄlda fordon inom deras fordonsmÀrken.

En kommunicerande och lÀsande sÀrskola : En studie kring lÀsförstÄelse i grundsÀrskolan

Syftet med denna studie inriktar sig pÄ hur lÀrarna sÄg pÄ skolans sprÄkprojekt och pÄ elevernas mÄluppfyllelse efter interventionen (intensiv trÀningsperiod). Vi har anvÀnt oss av enkÀter till lÀrarna, observation av videoinspelningar frÄn interventionen, dagboksanteckningar förda av lÀrarna samt deltagit i ett diskussionsmöte med lÀrarna. Resultatet hos vissa elever, efter dessa veckor, visade att de hade tagit till sig en strategi att komma ihÄg innehÄllet och förstÄ vad texten handlade om. Genom de dagboksanteckningar som lÀrarna har fört och som vi har tagit del av syns det en förÀndring frÄn första tillfÀllet till det sista. LÀrarna fick en högre motivation, inspiration och pÄmindes av vikten att trÀna lÀsförstÄelse i de olika Àmnena.

"FörlÄt Àr ett sÄ starkt ord" : En intervjustudie om barns konflikter i förskola och skola

Detta Àr en studie om konflikter mellan barn i förskola och skola. Syftet med studien Àr att belysa vilka uppfattningar som finns bland lÀrare och barn om begreppet konflikt. Vilka typer av konflikter uppstÄr mellan barn och hur hanteras konflikter mellan barnen? I studien har en kvalitativ metod anvÀnts dÀr barn samt lÀrare har intervjuats. Det resultat som framkommit Àr att konflikter Àr ett stort och komplext begrepp samt att det inte finns nÄgon entydig definition.

Undervisning i hÄllbar ytveckling

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att pÄ ett kvalitativt sÀtt beskriva hur pedagoger undervisar om hÄllbar utveckling ur ett miljöperspektiv och hur denna kunskap blir befÀst för eleverna. Detta arbete Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer av sexton elever samt en enkÀtundersökning av lÀrare. VÄr undersökning har genomförts pÄ tvÄ olika skolor, en med miljöutmÀrkelsen Grön Flagg och en skola utan Grön Flagg. Vi har sett i vÄr undersökning att mÄnga lÀrare inte vet vad hÄllbar utveckling innebÀr. MÄnga lÀrare har inte stött pÄ begreppet, dÀrför syns det inte i undervisningen.

Friluftsliv i skolan : En studie om en utomhusprofilerad skolas friluftsliv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka möjligheter och hinder det finns i denmÄngkulturella skolan, med fokus pÄ elever med muslimsk bakgrund. Malmö har under de senaste decennierna blivit en mÄngkulturell stad. Detta syns tydligt i vissa stadsdelar dÀr stora delar av befolkningen Àr mÄngkulturella. Vi har fördjupat oss i teorier om hur lÀrare, barn och förÀldrar med muslimsk bakgrund kan uppleva den svenska skolan. I litteraturgenomgÄngen framgÄr det vilka hinder och kulturkrockar som kan uppstÄ dÄ barn med muslimsk bakgrund ska anpassa sig till bland annat den svenska skolans synsÀtt och undervisning.

LÀrares upplevelser av hur de har stöd och kunskap i skolans jÀmstÀlldhetsarbete

JÀmstÀlldhet har varit ett prioriterat vÀrdegrundsarbete inom skolvÀsendet sedan skollagen faststÀlldes 1985. LÀroplanen för förskolan (Lpfö -98) och för grundskolan samt förskoleklassen (Lpo -94) förtydligar skolornas skyldigheter och lÀrarnas uppdrag att verka för jÀmstÀlldhet. Trots detta har delegationen för jÀmstÀlldhet i förskolan (SOU 2006:75) och delegationen för jÀmstÀlldhet i skolan (SOU 2009:64) fastslagit att det inte Àr mycket som hÀnt. I denna uppsats redovisas en enkÀtundersökning som har gjorts med 146 lÀrare pÄ 9 skolor inom 3 av 6 skolomrÄden i en medelstor kommun i södra Sverige. LÀrarna var frÄn förskolor, grundskolor Äk F-5 och Äk 6-9 och fick svara pÄ hur de upplever att de har stöd och kunskap i jÀmstÀlldhetsarbetet.

Rabarber sÀljer inte?: ett arbete om att ta fram en grafisk form för ett familjeföretag

Under mitt examensarbete har jag undersökt Alterhedens Rabarberis grafiska profil. Fokus har legat pĂ„ grafisk design av etiketter för flaskor, burkar och pĂ„sar. Jag vill poĂ€ngtera att arbetet inte har handlat om att kritisera nuvarande grafisk profil, utan jag har sett den som inspiration med syfte att vidareutveckla den.Jag vill i och med examensarbetet göra Alterhedens Rabarberi mer sanna till sitt ursprung och hantverket som finns i produkten, som i dagslĂ€get försvinner i den nuvarande designen, dĂ„ deras nuvarande form har för mĂ„nga element och gör att deras Ă€rlighet i produkten inte syns pĂ„ utsidan. SĂ„ jag kĂ€nde att det som Ă€r frĂ„nvarande i etiketternas utseende, Ă€r det som produkten i burken eller flaskan Ă€r. Ärlig, rakt pĂ„ sak och sann till sig sjĂ€lv.

En pragmatisk Learning Study : Planering av undervisning kring lösning av enkla ekvationer i Äk 1 pÄ gymnasiet

Syftet med denna studie Àr att visa hur pragmatiska didaktiska modeller, framförallt analys av praktiska epistemologier (PEA) och organiserande syften, kan anvÀndas för att komplettera learning study i lÀrares arbete för att utveckla matematikundervisningen. DÀrmed försöker studien svara pÄ forskningsfrÄgan: Hur kan pragmatiska perspektiv stödja lÀrares anvÀndning av learning study för att utveckla en undervisning dÀr eleverna nÄr mÄlen bÀttre? Denna frÄga besvaras genom att svara pÄ följande frÄgor: 1. Kan man visa att eleverna lÀr sig bÀttre efter Àndringarna i de tre cyklerna? 2.

Jag Àr trÀnare! : En studie om den professionella fotbollstrÀnarens arbetsmiljö

Syfte och frÄgestÀllningarStudien skall ge en inblick i den vardag som professionella trÀnare verkar i, vilket kan skapa en vidare utveckling pÄ hur man i denna yrkesroll kan förbereda sig sjÀlv och anhöriga för den framtid som vÀntar. FrÄgestÀllningarna Àr: Hur ser den professionella trÀnaren pÄ sin arbetsmiljö?  Hur ser den professionella trÀnaren pÄ sin yrkesroll? MetodFör att pÄ bÀsta sÀtt fÄ fram vÀrdefull data till denna uppsats sÄ valdes den kvalitativa intervjun. DÀri valdes den semistrukturerade intervjumetoden, dÀr grundbasen utgörs av fasta frÄgor men dÀr följdfrÄgor kan skapas efterhand beroende pÄ vad intervjupersonen kommer med för svar. Fyra manliga fotbollstrÀnare med erfarenhet frÄn den professionella elitnivÄn i Sverige valdes ut till intervjuer.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->