Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 40 av 50

?Alla vet vad det Àr, men ingen vet vad det Àr? : CSR

SammanfattningTrots att magasin utgör en stor del av mediesystemet har det inte gjorts sÄ mycket forskning pÄ det omrÄdet. Den forskning som finns handlar frÀmst om magasinens innehÄll. Vi har i stÀllet undersökt omslaget eftersom det Àr det som i första hand sÀljer magasinet. Livsstilsmagasinen har en bred mÄlgrupp och mÄnga titlar innefattas i genren. DÀrför Àr deras omslag om möjligt Àn viktigare Àn andra tidskrifters för att locka lÀsare.

Hur anhöriga kan uppleva anhörigstöd och rollen som anhörigvÄrdare : - för anhöriga till nÀrstÄende med demens

Under de senaste Ären har sponsringsintÀkter ökat i vÀrlden. Sett i monetÀra tal utgör sponsring den nÀst största delen av företagens investeringar i marknadsföring. Sponsring Àr inget nytt fenomen utan har pÄgÄtt lÀnge och traditionellt sett Àr det sportrelaterade personer och evenemang som tar emot den största andelen sponsring. De arrangemang som dÀremot ökar mest i Sverige Àr kulturella evenemang. Samma trend syns inte i sponsorintÀkterna utan dessa har den lÀgsta tillvÀxten nÀr det kommer till kulturella evenemang. PÄ flera stÀllen runt om i vÀrlden talas det om kulturell tillvÀxt, att med hjÀlp av kultur utveckla samhÀllet.

Vilka Àr de andra? SFI-deltagares konstruktioner av vi och de andra

Inledning: SÄvÀl politiker, som media och mÄnga andra kritiserar undervisningen av svenska för invandrare (SFI) kraftigt, det diskuteras att invandrarna inte lÀr sig svenska i önskvÀrd omfattning och integrationen av de nyinkomna gÄr dÄligt. Studien har dÀrför velat undersöka dessa frÄgor SFI-deltagarnas syn pÄ andrasprÄksinlÀrning och deras integration.Syfte: Studien avser att undersöka vad SFI-deltagare anser om SFI:s medverkan till integration och andrasprÄksinlÀrning i det svenska samhÀllet.ForskningsfrÄgor: 1. Vilka diskurser framtrÀder i SFI-deltagarnas konstruktioner av vi och de andra?2. Vad Àr SFI-deltagarnas syn pÄ SFI:s medverkan till deras integration i samhÀllet?3. Hur har SFI konkret bidragit till SFI-deltagarnas integration, avseende t ex arbete, vÀnner, kontakter, studieframgÄng, boende och skola?Metod: Diskursanalys enligt diskurspsykologisk metod.Teori: Den hÀr studien har sin teoretiska förankring i socialkonstruktionism med influenser av postkolonial teori och kritisk teori.Resultat: Antagandet var att bristande sprÄkkunskaper skapar segregation och omvÀnt, vilket besannades. Sammanfattningsvis kan sÀgas att informanterna uttryckte en massiv kritik av SFI:s förmÄga att hjÀlpa dem med integrationen och att de Àven var kritiska mot praktik och arbete och mot den sprÄktrÀning som de dÄ fick. Men de Àr inte enbart kritiska till SFI-undervisningen, de ser Àven positiva effekter av undervisningen.

TonÄringar pÄ diabeteslÀger - förmÄga till egenvÄrd

Under de senaste tvÄ decennierna har typ 1 diabetes ökat med 50 % bland barn och ungdomar i Sverige. Detta syns t.ex. genom att ca 500 barn i Äldern 0 ? 15 Är varje Är fÄr typ 1 diabetes och mer Àn 95 % av dem som insjuknar debuterar före 25 Ärs Älder. Att ha typ 1 diabetes och samtidigt vara i puberteten underlÀttar inte möjligheten att hantera sjukdomen med tanke pÄ att denna period för mÄnga kan vara svÄr att hantera i sig, utan att ha en livsstilsjukdom som typ 1 diabetes.

Kundlojalitet inom lojalitetsprogram

Bakgrund Som en följd av ett hÄrdare marknadsklimat har allt fler företag antagit en mer kundorienterad inriktning med kundrelationer i fokus (Xie & Chen 2013). Lojala kunder Àr en vÀrdefull tillgÄng för företag, och allt fler forskare framhÄller vikten av att behÄlla och vÄrda de befintliga kunderna (Bahaedin 2012). Ett verktyg för att erhÄlla och behÄlla lojala kunder Àr lojalitetsprogram (Lui & Yang 2009) men inom forskningen rÄder det delade meningar kring lojalitetsprogrammens effekt och huruvida man erhÄller lojala kunder. MotsÀttningarna kring programmens effekter tyder pÄ att mer forskning krÀvs för att fÄ en djupare förstÄelse för kundlojalitet i relation till lojalitetsprogram.Syfte Studiens syfte Àr att beskriva hur lojalitetsprogram och dess förmÄner kan pÄverka medlemmars lojalitet samt pÄvisa hur fördelningen av förmÄner ser ut hos lojalitetsprogram inom detalj- och dagligvaruhandeln pÄ den svenska marknaden.MetodI studien har en kvalitativ ansats tillÀmpats i form av fokusgrupp, individuella intervjuer och en innehÄllsanalys. Fokusgruppen och de enskilda intervjuerna tillÀmpades för att erhÄlla en djupare förstÄelse för medlemmars erfarenhet av och attityder gentemot lojalitetsprogram.

FrÄn svarta tavlan till digitala lÀrverktyg. GrundskollÀrares uppfattningar och arbete i klassrummet kring digitala lÀrverktyg och digital kompetens

Bakgrund: Den snabba utvecklingen i samhÀllet har lett fram till ett interaktivt/digitalt och mobilt kommunikationssamhÀlle. Digitala lÀrverktyg blir allt mer förekommande i skolan och vikten av en god digital kompetens för bÄde elever och pedagoger har ökat. Syfte: Syftet Àr att undersöka hur verksamma lÀrare undervisar elever i behov av sÀrskilt stöd med hjÀlp av digitala lÀrverktyg och hur de förmedlar kunskaper kring digital kompetens. PÄ vilket sÀtt undervisas elever i behov av sÀrskilt stöd i skolan kring digitala lÀrverktyg och digital kompetens? Hur syns detta i undervisningen och i de dokument som skolan anvÀnder sig av? PÄ vilket sÀtt integreras digitala lÀrverktyg för att gynna lÀrandet, kommunikation och delaktighet gÀllande skolbaserade kunskaper?Teori: Studien utgÄr ifrÄn sociokulturell teori för att skapa ett teoretiskt perspektiv pÄ den verklighet som studeras.

Analys av skrÀddarsytt system för datainlÀsning

Att underhĂ„lla ett stort system som redan Ă€r ute hos produktanvĂ€ndaren stĂ€ller krav pĂ„ utvecklarna, bĂ„de i anpassningsförmĂ„ga och att snabbt hitta lösningar pĂ„ funna problem. HĂ€r gĂ€ller det rapporteringssystemet Paid som anvĂ€nds av det norska företaget Gramo. För att hitta nya lösningar och förbĂ€ttringar sĂ„ fick jag i uppdrag att gĂ„ igenom Paid systemet. Med fokus pĂ„ funktioner som anvĂ€nds vid import och matchning mot databasen.Programmet har tidigare inte givit tillrĂ€ckligt bra rapporter pĂ„ vilka fel som uppstĂ„tt och var de intrĂ€ffat. Även hanteringen av fel har inte varit tillfredsstĂ€llande dĂ„ programmet tidigare avbrutit hela processen och inte kunnat hantera fel separat.

Revisorers going concern-utla?tande i svenska aktiebolag : - en studie ur revisorsperspektiv ga?llande utfa?rdade eller uteblivna going concern-varningar

Under de senaste Ären har sponsringsintÀkter ökat i vÀrlden. Sett i monetÀra tal utgör sponsring den nÀst största delen av företagens investeringar i marknadsföring. Sponsring Àr inget nytt fenomen utan har pÄgÄtt lÀnge och traditionellt sett Àr det sportrelaterade personer och evenemang som tar emot den största andelen sponsring. De arrangemang som dÀremot ökar mest i Sverige Àr kulturella evenemang. Samma trend syns inte i sponsorintÀkterna utan dessa har den lÀgsta tillvÀxten nÀr det kommer till kulturella evenemang. PÄ flera stÀllen runt om i vÀrlden talas det om kulturell tillvÀxt, att med hjÀlp av kultur utveckla samhÀllet.

?Du kan komma för nÄgot litet sÄr som kanske knappt syns och sen sÄ Àr man ledsen i hjÀrtat istÀllet.? : Skolsköterskans erfarenheter av att frÀmja psykisk hÀlsa hos barn

Den psykiska ohÀlsan bland barn ökar. Psykisk ohÀlsa i barndomen leder till lidande för individen och pÄverkar sÄvÀl skolresultat som sociala relationer. Att tidigt uppmÀrksamma tecken pÄ psykisk ohÀlsa och att arbeta hÀlsofrÀmjande genom att stödja skyddsfaktorer för psykisk hÀlsa har betydelse för den enskilda individens framtida hÀlsa och vÀlbefinnande som för folkhÀlsan i stort. Skolan Àr en betydelsefull hÀlsofrÀmjande arena dÀr skolsköterskan har en unik nyckelposition för att stödja barns psykiska hÀlsa genom den kontinuerliga kontakten med eleverna i deras vardagliga skolmiljö. Författarna vill med denna studie öka förstÄelsen för hur skolsköterskan i det dagliga mötet med barnen verkar hÀlsofrÀmjande.

Hur och pÄ vilka sÀtt integrerar grundskolelÀrare drama i sin undervisning

Under de senaste Ären har sponsringsintÀkter ökat i vÀrlden. Sett i monetÀra tal utgör sponsring den nÀst största delen av företagens investeringar i marknadsföring. Sponsring Àr inget nytt fenomen utan har pÄgÄtt lÀnge och traditionellt sett Àr det sportrelaterade personer och evenemang som tar emot den största andelen sponsring. De arrangemang som dÀremot ökar mest i Sverige Àr kulturella evenemang. Samma trend syns inte i sponsorintÀkterna utan dessa har den lÀgsta tillvÀxten nÀr det kommer till kulturella evenemang. PÄ flera stÀllen runt om i vÀrlden talas det om kulturell tillvÀxt, att med hjÀlp av kultur utveckla samhÀllet.

Sportfiskares slitage pÄ MörrumsÄns strÀnder och konsekvenser för Tjockskalig mÄlarmussla : - kan spÀnger skydda frÄn erosion

MörrumsĂ„n har de förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för att Tjockskalig mĂ„larmussla (Unio crassus) skall kunna leva och föröka sig, men detta sker inte i samma utstrĂ€ckning som tidigare. Ett samband mellan vattnets riktning söderut mot utloppet till Östersjön och minskad föryngring av Tjockskalig mĂ„larmusslas inventerade bestĂ„nd i MörrumsĂ„n finns. Föryngringen uteblir samtidigt som man hittat fler döda musslor ju nĂ€rmre Ă„mynningen man kommer. Orsakerna till detta kan vara flera dĂ„ denna mussla Ă€r beroende av specifika förhĂ„llanden under flera faser i sin utveckling och fortplantning. Ett av hoten Ă€r grumling av bottnar.

Elevers upplevda och fysiska hÀlsa : En jÀmförande studie

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka elevers fysiska hÀlsa genom tre olika fysiktester. Undersökningen genomförs pÄ tvÄ olika gymnasieprogram, HI- och IT-programmen pÄ en skola för att jÀmföra resultaten. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur eleverna sjÀlva uppfattar sin hÀlsa. FrÄgestÀllningar:Hur skiljer sig elevers fysiska hÀlsa nÀr det gÀller kondition, uthÄllighet och spÀnst?Hur upplever eleverna sin fysiska hÀlsa?Hur ser elevernas kost- och motionsvanor ut? MetodVi har gjort en kvantitativ undersökning. Vi genomförde en enkÀtundersökning bland elever frÄn de olika programmen, HI-programmet och IT-programmet.

Extraversion och Introversion : Kopplat till stress och coping

FÀrger, klÀder, handlingar och aktiviteter Àr saker som tillskrivs mÀn eller kvinnor och som sedan utgör en genusnorm för hur man bör vara som man eller kvinna. I bilderböcker finns genusnormer som barn i förskolan och grundskolan tar del av.Vi har undersökt tre bilderböcker frÄn 1970-talet och tre böcker frÄn 2000-talet. Genom en innehÄllsanalys har vi utformat analysfrÄgor dÀr vi studerat karaktÀrernas utseende, egenskaper samt vilka aktiviteter som de tar sig an. VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ hur karaktÀrerna framstÀlls i sex valda bilderböcker. Vi har Àven valt att se om samhÀllets rÄdande genusnormer syns i de bilderböcker som undersökningen bygger pÄ under tidsperioderna 1970- och 2000-talet.

Glid pÄ en livsstil ? en studie om branschglidningar

VarumÀrkesutvidgning Àr i dag en trend inom affÀrsutveckling, dÄ metoden underlÀttaringÄngen pÄ nya marknader. Utvidgningar Àr dock ingen genvÀg till en garanteradpublikframgÄng. Om utvidgningen ska fungera mÄste den struktureras sÄ att den framstÄr somsjÀlvklar i konsumentens huvud, förutsatt att man vill att utvidgningsprodukterna ska köpas.MÄnga Àr företagen som lyckats med sin utvidgning men mÄnga Àr Àven de som misslyckats,och som med det fÄtt betala ett högt pris för lÀrdomen. I takt med att utvidgningsstrategiernahar ökat bland företag, Àr det ocksÄ mÄnga som glider in pÄ nÀrbeslÀktade marknader, eller pÄhelt andra branscher. VarumÀrket fÄr dÄ fungera som en garant för den nya produkten.

De svenska storbankernas aktiekurser och de baltiska ekonomiernas aktiemarknader - Finns det nÄgot samband mellan Ären 2000-2009?

De svenska bankernas osÀkra exponering mot Baltikum har varit en stor debatt i svensk media under en lÄng period. Den hÀr uppsatsen syftar till att undersöka sambandet mellan de tre baltiska ekonomiernas aktiemarknader och de fyra svenska storbankerna. Vi har valt att lÀgga stor fokus pÄ storbankernas kreditriskexponering, eftersom den har haft stor fokus pÄ sig i media. För att förbÀttra trovÀrdigheten för uppsatsen har vi valt att undersöka ett generalindex för hela Baltikum och jÀmföra det med den svenska aktiemarknaden. Vi gör det i syfte att kontrollera att sambandet mellan de tvÄ marknaderna inte Àr för stark, eftersom de övriga sambanden vi hittar mellan storbankerna och de baltiska indexen dÄ kan vara ett resultat av en större samvariation.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->