
Sökresultat:
36 Uppsatser om Powertrain - Sida 2 av 3
Kvalitetsbristkostnad
AbstractDetta examensarbete går ut på att finna ett arbetssätt för att sammanställa ett företags kvalitetsbristkostnader, utifrån en definition som tas fram genom en jämförelse av empiri och teori. För detta ändamål har vi valt att göra en fallstudie på Volvo Powertrain i Skövde. Definitionen har vi tagit fram med hjälp av ostrukturerade intervjuer. Detta har möjliggjort att flertalet avdelningar kunnat uttrycka sin åsikt om vilka kostnader som bör rymmas inom denna definition.Då företaget är stort och tillhör en koncern, finns små chanser att specificera kvalitetsbristkostnader i form av en egen rad i resultaträkningen. Därför har vi utifrån teorin funnit ett alternativt arbetssätt för att sammanställa kvalitetsbristkostnaderna.
Flödessimulering och simuleringsbaserad optimering för bristidentifiering och förbättring av bearbetningslinje : Genom data-analys, modellering och flermålsoptimering
Syftet med detta examensarbete var att ta reda på var skogsägare står i tanken på att bedriva hyggesfritt skogsbruk på sin fastighet samt vad skogsbolagen har för åsikter om hyggesfritt skogsbruk. Studien bygger på en enkätundersökning riktad till 25 privata skogsägare och en intervjuundersökning riktad till fyra skogsbolag i södra Kronobergs län. Av intervjuerna framkom att skogsbolagen betraktar hyggesfritt skogsbruk som ett sämre alternativ än trakthyggesbruk, men att de tror att hyggesfritt skogsbruk kommer att användas mer i framtiden än vad det görs idag, antagligen på sämre marker eller på NS-bestånd. Genom enkäten framkom det att 52 % av de privataskogsägarna var intresserade av och nyfikna på hyggesfritt skogsbruk samt ävenvilliga att testa det på en liten del av sin mark. Av blädning, Naturkulturmetoden och Naturnära skötsel/Lübeckmetoden, var blädning den metod som var den mestintressanta enligt respondenterna..
Föroxidering av ytor vid sätthärdning
Vid sätthärdning är så kallade mjuka fläckar ett problem som förekommer vid många härdverkstäder. En vanligt förekommande artikel som sätthärdas är kugghjul och om en sådan artikel med mjuka fläckar monteras finns risken att den inte håller och den kan i värsta fall även förstöra andra komponenter och förorsaka stora kostnader. Mjuka fläckar är områden i ytskiktet där hårdheten är lokalt nedsatt och man har kunnat konstatera att de beror på att uppkolningen har försvårats i dessa områden. Tidigare studier har visat att om det bildas svårreducerade oxider på ytan så försvåras uppkolningen av artiklar under sätthärdningen och detta kan vara en orsak till dessa mjuka fläckar. En metod att förhindra uppkomsten av mjuka fläckar är att på ett kontrollerat sätt bilda en lättreducerad oxid (järnoxid) på ytan som senare kan upplösas under själva uppkolningsprocessen.
Redesign of Tool Holder for Superfinishing
Volvo Powertrain AB är den del av Volvokoncernen som ansvarar för utveckling och tillverkning av tunga motorer, växellådor och drivaxlar. Vid tillverkning av vevaxlar används en metod som heter superfinering för att ge vevaxlarnas lager önskad ytfinhet. Företag har i dagsläget två olika superfineringsmaskiner som arbetar parallellt i samma processteg. Problemet som uppstått är att de båda maskinerna avverkar olika mycket material under processen vilket ställer till problem då det föreliggande processteget är gemensamt.Syftet med detta examensarbete är att försöka likställa avverkningen i de båda superfineringsmaskinerna genom en omkonstruktion av verktygshållarna (skorna) i den äldre av superfineringsmaskinerna. För att kunna likställa avverkningen krävs god förståelse för processen, de båda maskinerna och de krafter som verkar i skorna.
Material och kvalitet, en studie för skärande bearbetning i stångmaterial
På uppdrag av Skärteknikcentrum Svergie AB i Gislaved gjordes en undersökning av driftstörningarna i produktionsprocessen hos tre olika medlemsföretag som kunde kopplas direkt till kvalitet på stångmaterialet som används. Undersökningen gjordes hos Gnosjö automatsvarvning AB, Finnveden Powertrain (Alvestafabriken) och Bufab Lann AB, alla arbetar med stångmaterial och har liknande tillverkningsprocesser. Uppgiften gick ut på att identifiera ifall det finns driftstörningar som enbart är beroende av kvaliteten på materialet samt vilka problem de leder till. Efter genomförda undersökningar och en större inblick hos de olika företagen konstaterades det att variationer i kvaliten på materialet har en effekt på hur produktionsprocessen fungerar. Störningar i produktionen kan reduceras ifall materialet egenskaper förbättras eller tillverkningsprocessen ändras.
Utveckling inom maskinguidning för anläggningsarbeten
På uppdrag av Skärteknikcentrum Svergie AB i Gislaved gjordes en undersökning av driftstörningarna i produktionsprocessen hos tre olika medlemsföretag som kunde kopplas direkt till kvalitet på stångmaterialet som används. Undersökningen gjordes hos Gnosjö automatsvarvning AB, Finnveden Powertrain (Alvestafabriken) och Bufab Lann AB, alla arbetar med stångmaterial och har liknande tillverkningsprocesser. Uppgiften gick ut på att identifiera ifall det finns driftstörningar som enbart är beroende av kvaliteten på materialet samt vilka problem de leder till. Efter genomförda undersökningar och en större inblick hos de olika företagen konstaterades det att variationer i kvaliten på materialet har en effekt på hur produktionsprocessen fungerar. Störningar i produktionen kan reduceras ifall materialet egenskaper förbättras eller tillverkningsprocessen ändras.
Prediktering av komponenters mognad/kvalitet utifrån felkodsutfall
This master thesis has been carried out at Scania R&D at the department of Powertrain Control System Development during the winter 2011/2012. The purpose of the thesis was to produce a method that with the result of troubles codes from the field testing would be able to say something about the maturation of a component, in this case the VGT, variable geometry turbocharger. To start with, it was necessary to investigate hich information was available. After the information been summed up in tables and charts, this so that it was possible to understand the huge amount of data, the calculations started.Since the thesis was about maturation of a component the proportions were calculated of components that had a trouble code in contrast of those who passed the test without a trouble code. This Thesis includes background information about basic of statistics and about the company Scania and its testing process.
Modellbaserad drivlinereglering
A cars Powertrain consists of everything that is needed for its propulsion. The components in the driveline that transfer the power from the engine to the driven wheels are not absolutely stiff, hence they will wind up due to the torque and act as torsion springs. If you suddenly demand a bigger torque by stepping on the accelerator pedal, a so called tip in manoeuvre, and that torque is acquired from the engine as quickly as possible, the driveline will not be able to transfer that fast torque change due to its weakness and as a result it will start to oscillate. These oscillations will be transferred to the driven wheels and make the car to accelerate jerkily which will be experienced as uncomfortable by the passengers. Furthermore, there is a backlash in the driveline that will make the weakness in the driveline even more excited than it should have been if the backlash did not existed.To avoid too big problems with these oscillations there is a control system that controls the demanded torque.
Produktionsanalys på Efterbehandling
Arvika Smide is a supplier to the automotive industry with a focus on advanced drop forgings including Powertrain and bearings. The great experience and high quality is Arvika Smide?s speciality. Today's competition in the industries puts high demands on the efficiency where each company has a quest for perfection.Arvika Smide has been through the thesis of Karlstad University, called for a situation analysis of aftertreatment whose effectiveness has not been fully desirable. The department includes the production steps blasting, quality control and packaging.The thesis contains the results from the situation analysis and comparisons of the calculations for selected reference period Q4 2009th.
Mätutrusting för luftinblandning i motorolja : utredning och korrigering
The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; Stützle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.
Resurssnåla materialflöden - En fallstudie på Volvo Powertrain
From the customer?s perspective the only reason for a firm to exist is the value it creates. However, a problem within manufacturing companies is that of the total lead time, only a small part can be considered as value adding. It has further been discovered that when working with improvements businesses often sub-optimizes single processes instead of considering what benefits the entire company. Thus, when improving processes and activities it is important to have knowledge about and understand which factors that affect how the flow can be designed.Several studies have been performed with a wide perspective on process flows in order to obtain a more resource-efficient and value added flow.
Konstruktion av oljeflödesmätrigg
Företaget GM Powertrain Sweden AB utvecklar växellådor och drivlinekomponenter för den europeiska delen av General Motors. På grund av allt strängare lagkrav från myndigheterna, framförallt när det gäller miljö och utsläpp, tvingas biltillverkarna satsa allt hårdare på att reducera miljöpåverkan från bilens alla komponenter. En viktig del i att öka effektiviteten är en väl optimerad växellåda. Ett led i detta är att optimera mängden olja som är i kontakt med växellådans interna roterande delar då denna skapar ett motstånd. En sådan kontakt finns där olja rinner genom smörjhål i de ihåliga växellådsaxlarna och vidare ut till lager och synkroniseringsringar.
Inkörningsförlopp av kuggyta med inverkan av manganfosfat
Den här rapporten behandlar inkörning av kuggyta med hänsyn till glidhastighet, last och dess inverkan då manganfosfat används som ytbeläggning, och görs för Volvo Powertrain. För att sänka miljöpåverkan och uppnå de stränga lagkrav, vad gäller utsläpp, behöver Volvo öka förståelsen för vad som händer vid inkörningen av växellådan. Det här arbetet görs som en del av Volvos forskning inom området inkörning.Ett tribologiskt test har utförts med hjälp av en pinne-på-skiva tribometer. Detta gör det möjligt att variera olika parametrar och studera dess inverkan under inkörningsperioden. För att kunna göra en jämförelsestudie har en låg och en hög nivå initierats med avseende på glidhastighet och pålagd last.
Framtagning av metod för artikelpresentation i materialfasad : Developing workmethod for continous update of items presented in materials exposure
Purpose ? The purpose of this study is to develop a work method to be used by manufacturing companies that are interested in updating which items that should be presented in the materials exposure. To fulfill the purpose an investigation has been conducted to decide which aspects are important to consider and how the aspects can be used to determine which items that should be presented in the materials exposure. Methodology ? To fulfill the purpose of the study, the method has been based on an abductive approach where theory has been layered with empiricism. The main method within this study has been a case study at Volvo Powertrain AB in Skövde with a materials exposure as the analytical unit.
Hållfasthetsegenskaper i gjutjärn : tensile properties of cast iron
In the last few years people have become more and more aware of how humanity is affecting the climate. In the direction of reducing the greenhouse gases is to design engines with higher tensile properties and reduced weight, in order to achieve lower fuel consumption and cleaner fuel incineration in today's truck engines.In order to achieve these requirements it?s necessary to increase the combustion pressure in the engine. This requires higher tensile properties and high thermal conductivity of the engine material. The department of Component Technology at the University of Jönköping in collaboration with Volvo Powertrain AB, Scania CV AB and DAROS Piston Rings AB has been commissioned to develop this material and to find knowledge of material properties used in truck engines and piston rings used for marine applications.The purpose with this work is to analyze the tensile properties of a series of cast iron, cast under different metallurgical conditions.Four different series of cast irons have been analyzed from four points of view, carbon concentration, nodularity, amount inoculation and cooling rate.After the tensile test all specimen data was analyzed in a mathematic calculation program called Matlab 2006a.