Sök:

Sökresultat:

5479 Uppsatser om Positiv förstärkning - Sida 60 av 366

Jag blir inte snead hela tiden

Eliasson, Vivi-Ann & Tinz, Susse (2012). ?Jag blir inte snead hela tiden? ? Gymnasieelever med diagnos dyslexi resonerar kring datorn som lÀrverktyg i klassrummet [So I won?t be eyeballed all the time ? Students in secondary school, diagnosed with dyslexia, reason about the computer as a learning tool in the classroom]. Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Handledare: Lisbeth Ohlsson.

Hur börsnoterade företag i Sverige förhÄller sig till sociala medieri sin kriskommunikation : en kvantitativ enkÀtundersökning av företag pÄ Stockholmsbörsen

Bakgrund och problem:Belöningssystem alltid varit ett styrverktyg dÀr ledning med dess hjÀlp försökt att bidra till att medarbetare blir motiverade till att öka sin produktivitet och pÄ sÄ sÀtt bidra till organisationens lönsamhet. Men att försöka förstÄ de icke-ekonomiska effekterna av olika belöningssystem har bidragit till att försöka skapa en ökad förstÄelse för organisatorisk rÀttvisa. Vad gÀller monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem sÄ Àr det viktigt att förstÄ att rÀttvisefrÄgor utgör en viktig del av de olika anstÀllningsförhÄllandena i organisationen. Utan denna förstÄelse kan det uppstÄ ogynnsamma situationer. Detta har lett oss till uppsatsens problemformulering: Vad har upplevd rÀttvisa för pÄverkan pÄ attityder kring monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem?? Vad kan monetÀra ersÀttningar fÄ för upplevda beteendemÀssiga konsekvenser?Syfte:Rapportens huvudsakliga syfte Àr att beskriva och förklara attityder kring monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem.

Aspekter av vuxenblivande : Adopterade frÄn Sydkorea och Colombia berÀttar

Abstract / introduktionStudiens syfte var att undersöka upplevelser kring aspekter av vuxenblivandet bland adopterade; sÄsom studier, flytta hemifrÄn, skaffa partner, bilda familj och arbete. FrÄgestÀllningarna berörde Àven om adoptionsidentiteten, kön och ursprungsland hade nÄgon betydelse för upplevelserna av vuxenblivandeprocessen.Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex kvinnor och sex mÀn födda 1969-1992 i Sydkorea och Colombia/El Salvador. Materialet analyserades med en induktiv och deduktiv tematisk analys. Resultatanalysen synliggjorde att den stora variationen i upplevelser och erfarenheter i stor utstrÀckning relaterade till familjrelationer och etnisk sjÀlvidentitet och extern etnicitetsidentifiering. Vuxenblivandet som en positiv respektive problematisk erfarenhet kunde Àven relateras till individuellt förhÄllningssÀtt..

"Skit i frid" : Förmedla budskap genom broderi

Syftet med studien a?r att studera relationen mellan den psykosociala arbetsmiljo?n och det psykologiska va?lbefinnandet, inom en serviceorganisation. Studiens fra?gesta?llning utga?r fra?n att underso?ka arbetets krav, resurser och ett arbetsrelaterat psykologiskt va?lbefinnande. Sex individer intervjuades med hja?lp av semi-strukturerade intervjuer.

Fysisk aktivitet som smÀrtlindring vid belastningsskada i nacke och skuldror : en litteraturstudie

Introduktion/bakgrund: Att fysisk aktivitet Àr en del av ett hÀlsosamt liv Àr det sÀkert mÄnga mÀnniskor som Àr överrens om. MÄnga studier som har bedrivits inom omrÄdet pekar pÄ att fysisk aktivitet Àr viktigt för att förebygga skador av olika karaktÀr. Dessa skador kan vara av bÄde fysisk och psykologisk karaktÀr. Fysisk aktivitet har Àven visat sig ha en positiv effekt pÄ mÀnniskor i rehabilitering. Beroende pÄ skadans karaktÀr sÄ finns det möjlighet att behandla problemet med fysisk aktivitet, istÀllet för att bara se till den medicinska behandlingen som ofta fÄr mycket utrymme i behandlingsstrategin.

"Skratta Ät skiten, det hjÀlper" : En kvalitativ studie om individers upplevelser av humor pÄ arbetsplatsen

Humor har visat sig ha mÄnga positiva effekter för individers hÀlsa och kan Àven ge positiv utdelning i arbetet. Den har nÀmligen visat sig bidra till ökad produktivitet och kreativitet i arbetslivet, dÀrför kan man anta att det frÄn företagens sida kan finnas ett intresse av att undersöka humor i arbetet nÀrmare dÄ det kan ge bÀttre utdelning frÄn de anstÀllda. Tidigare forskning om humor i arbetslivet riktar sig frÀmst till anstÀllda inom olika serviceyrken samt vÄrd- och omsorg. Av den hÀr anledningen beslutade vi oss för att göra en kvalitativ studie pÄ en arbetsplats inom offentlig sektor och undersöka mer om hur individer upplever och eventuellt anvÀnder sig av humor pÄ arbetet. VÄr förhoppning Àr att det kan bli ytterligare ett forskningsbidrag till hur organisationer och HR-avdelningar bör förhÄlla sig till humor eftersom den kan bidra till mer glada och produktiva anstÀllda.

Barns delaktighet i förskolan- en frÄga om förhÄllningssÀtt

Avsikten med vÄrt val av Àmne var att belysa barnens delaktighet och inflytande i samlingen pÄ förskolan. VÄr intention var att ta reda pÄ om lÀrarnas förhÄllningssÀtt pÄverkar barnens möjlighet till utveckling och förÀndring av förskolans arbetssÀtt.  Vi har anvÀnt aktionsforskning som design i vÄrt tillvÀgagÄngssÀtt. Som metod anvÀnde vi oss av sÄvÀl kvalitativ som kvantitativ forskning i form av observationer och enkÀter. Det resultat vi kunde skönja var att barnens instÀllning var positiv och vi fick bekrÀftelse genom att samtliga barn hade förberett och planerat sin aktivitet utifrÄn sin egen förmÄga. Slutsatsen av vÄrt arbete var att barnen blev mer motiverade och aktiva nÀr de sjÀlva fick pÄverka sin situation..

Det smÄlÀndska Möbelriket : en studie av hur regionen, branschen och företaget gynnas av att befinna sig i ett företagskluster

Kluster definieras som en geografisk koncentration av sammanlÀnkade företag och andra verksamheter inom en bransch eller delbransch. I ett företagskluster inrÀknas ocksÄ anknytande och stödjande verksamheter sÄ som underleverantörer, serviceföretag, finansiella aktörer och forsknings- och utbildningsinstitutioner. Denna uppsats behandlar det smÄlÀndska möbelklustret, det sÄ kallade Möbelriket, och syftar till att visa pÄ hur regionen, branschen och det enskilda företaget gynnas av att befinna sig i detta företagskluster.Studien har genomförts genom ett flertal personliga intervjuer med respondenter med olika sorters relationer till klustret och har varit av en bred kartlÀggande art. I intervjuerna har breda tematiska omrÄden tagits upp, vilka behandlat de frÄgor vi har varit intresserade av.Resultaten av vÄr studie har visat att respondenterna ser ett stort antal positiva effekter av att befinna sig i ett kluster, bÄde för regionen, för branschen och för det enskilda företaget. Bland annat ser vÄra respondenter effekter pÄ den ekonomiska tillvÀxten i den ökade besöksnÀringen, i det faktum att klustret generar arbetstillfÀllen och i ökade skatteintÀkter dÄ företagen i klustret gÄr bra.

Krisen som aldrig vill ta slut : En kvantitativ innehÄllsanalys av studentbostadskrisen i svensk lokalpress Ären 2010 och 2011

Bakgrund och problem:Belöningssystem alltid varit ett styrverktyg dÀr ledning med dess hjÀlp försökt att bidra till att medarbetare blir motiverade till att öka sin produktivitet och pÄ sÄ sÀtt bidra till organisationens lönsamhet. Men att försöka förstÄ de icke-ekonomiska effekterna av olika belöningssystem har bidragit till att försöka skapa en ökad förstÄelse för organisatorisk rÀttvisa. Vad gÀller monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem sÄ Àr det viktigt att förstÄ att rÀttvisefrÄgor utgör en viktig del av de olika anstÀllningsförhÄllandena i organisationen. Utan denna förstÄelse kan det uppstÄ ogynnsamma situationer. Detta har lett oss till uppsatsens problemformulering: Vad har upplevd rÀttvisa för pÄverkan pÄ attityder kring monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem?? Vad kan monetÀra ersÀttningar fÄ för upplevda beteendemÀssiga konsekvenser?Syfte:Rapportens huvudsakliga syfte Àr att beskriva och förklara attityder kring monetÀra ersÀttningar i ett belöningssystem.

Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i skolan.

VÄr studie handlar om hur pedagoger upptÀcker och arbetar med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Syftet med studien Àr att undersöka hur nÄgra utvalda pedagoger ser pÄ och arbetar med lÀs- och skrivinlÀrning samt hur de arbetar med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter i Ärskurs 1-3. Vi har utgÄtt ifrÄn en kvalitativ metod, och valt att göra intervjuer med nÄgra utvalda pedagoger. Intervjupersonerna anser att om elevernas lÀs- och skrivsvÄrigheter upptÀcks i tidig Älder kan svÄrigheterna motverkas. De betonar vikten av att göra undervisningen lustfylld och att de utgÄr ifrÄn elevernas livserfarenheter. Intervjupersonerna nÀmner att en sjÀlvsÀker elev med starkt sjÀlvförtroende kan pÄverka sin lÀs- och skrivutveckling i positiv riktning.

Casemetoden i undervisning

Syftet med min studie Àr att beskriva möjligheterna och konsekvenserna att anvÀnda casemetoden som undervisningsmetodik i en kommunal gymnasieskola i Sverige. Jag vill ocksÄ utforska hur anvÀndandet av ?casemetoden? som inlÀrningsprocess för gymnasieeleverna kan komma att öka intresset för att anvÀnda en specifik undervisningsform, som ?casemetoden?.Undersökningen visar att casemetoden Àr lÀmplig undervisningsform för lÀrare att anvÀnda om lÀrare ska stimulera elevers delaktighet i sin undervisning. Elever uppfattar att det Àr ett roligt och motiverade arbetssÀtt jÀmför med den traditionella undervisningsformen. Den betonar betydelsen av att ta mer ansvar för sig sjÀlv i den lÀrande processen och lÀr ut konsten att presentera sin Äsikt och ta emot andras.

Styrkeutveckling och pÄverkan vid glukostoleranstest av styrketrÀning för Àldre

SyfteSyftet med studien var att hos Àldre undersöka en rad olika fysiologiska parametrar före och efter en 8-veckors styrketrÀningsperiod med relativt tung styrketrÀning vid tre tillfÀllen per vecka för att ta reda pÄ om denna metod fungerar hÀlsofrÀmjande. FrÄgestÀllningarna i arbetet gÀllde inverkan av relativt tung styrketrÀning pÄ diverse styrketester samt pÄ ett glukostoleranstest.Metod20 testpersoner (TP), i Äldern 66 ? 79, slumpades in i en trÀningsgrupp (n = 11) och en kontrollgrupp (n = 9). Av dessa var 11 kvinnor och 9 mÀn. Vid urvalet togs hÀnsyn till ett par medicinska tillstÄnd, dÀribland fick ingen TP ha uttalad diabetes typ-2, men Àven fysisk aktivitetsnivÄ som ej fick vara alltför högt samt möjlighet att delta.

Sverige/hemlandet - Utformning av ett studiehÀfte för invandrarelever

VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att skapa ett egentillverkat studiehÀfte för elever med svenska som andrasprÄk. Genom egna erfarenheter och möten med lÀrare har vi fÄtt veta att det inte finns mycket fÀrdigt material för dessa. VÄr tanke Àr att den ska ge eleven chansen att lÀra sig om sitt nya land genom att se pÄ skillnader och likheter mellan detta och hemlandet. DÄ vi framstÀllt hÀftet ville vi se om lÀromedlet levde upp till vÄra förvÀntningar. Vi skickade ut delar av vÄrt material till tre lÀrare för varsin förberedelseklass i SkÄne, med elever i olika Äldrar. Responsen var mestadels positiv och lÀrarna upplevde motivation och entusiasm hos eleverna..

Analys och vÀrdering av miljöledningssystemets nytta och
bidrag till miljöförbÀttring inom Vattenfall AB Vattenkraft

AnvĂ€ndandet av miljöledningssystem som ett verktyg i företags miljöarbete har vuxit fram med miljöarbetets utveckling. Miljöarbetet har genomgĂ„tt stora förĂ€ndringar och dess komplexitet har ökat. Idag krĂ€vs ett mer strukturerat och systematiskt arbetssĂ€tt som resulterat i miljöledningssystemens framvĂ€xt. Åsikterna gĂ€llande miljöledningssystemens funktion, nytta och bidrag till miljöförbĂ€ttring har dock gĂ„tt isĂ€r. Inom Vattenfall AB Vattenkraft bedrivs miljöledningsarbete enligt de mest kĂ€nda och utbredda internationella standarderna ISO 14001 och EMAS.

Barns attityder till sina jÀmnÄriga i skolan

Studier visar att de flesta barn gillar att gÄ till skolan men det förekommer problem med arbetsron pÄ lektionerna, krÀnkande kommentarer och mobbing bland eleverna. Syftet med denna studie Àr att undersöka om 11- 12 Äringars erfarenheter av klasskamraternas bemötande har ett samband med attityden till klasskamraterna, samt att ta reda pÄ om det finns nÄgra könsskillnader. Studien genomfördes med enkÀter för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna. Resultatet visar att de flesta elever behandlar varandra pÄ ett bra sÀtt och har oftast nÄgon att vara med. Barn som har positiv erfarenhet frÄn klasskamraters bemötande tenderar att bemöta andra barn pÄ ett positivt sÀtt.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->