Sök:

Sökresultat:

5479 Uppsatser om Positiv förstärkning - Sida 11 av 366

Lek och lÀrande : Pedagogers uppfattningar om lek för matematikinlÀrningen

VÄrt syfte med studien Àr att undersöka pedagogers uppfattningar om begreppet lek och pÄ vilka sÀtt den anvÀnds för barns grundlÀggande matematikinlÀrning. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilka uppfattningar har pedagoger om lek? PÄ vilka sÀtt beskriver pedagoger att de anvÀnder lek som ett pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen? PÄ vilka sÀtt anser pedagoger att leken har betydelse för elevernas matematikutveckling? Den metod vi har anvÀnt oss av Àr kvalitativa intervjuer. I studien har Ätta pedagoger frÄn grundskolans tidigare Är intervjuats. VÄr undersökning visar att alla pedagoger har en positiv syn till lek i lÀrandets syfte. Samtliga pedagoger har svÄrt att definiera leken, men alla beskriver den som rolig och lustfylld.

Humors betydelse för sjuksköterske- och patientrelationen i cancervÄrden : En litteraturöversikt

Bakgrund: Humor Ă€r ett komplex begrepp som fĂ€rgas av den subjektiva upplevelsen och Ă€r förĂ€nderlig över tid. Tidigare forskning visar pĂ„ att humor har anvĂ€nts som en copingmekanism för patienter med cancer, för att distansera sig frĂ„n sin tillvaro och diagnos. Även sjuksköterskor har anvĂ€nt sig av humor för att skapa relation med patienten. Humor har anvĂ€nts för att hjĂ€lpa patienterna att hĂ„lla humöret upp genom att skifta deras fokus.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att belysa humor i sjuksköterske- och patientrelationen inom cancervĂ„rden.Metod: Denna uppsats Ă€r en litteraturöversikt dĂ€r innehĂ„llet av sju kvalitativa och tre kvantitativa vetenskapliga artiklar analyserades.Resultat: Tio artiklar analyserades dĂ€r tre huvudteman framkom: Humor i sjuksköterske- och patientrelationen belyser att en relation mellan parterna bör finnas innan humor introduceras. Humor som ett omvĂ„rdnadsmĂ€ssigt dilemma belyser nĂ€r humor Ă€r tillĂ€mpbart och nĂ€r det inte Ă€r accepterat.

Positiv affekt kan predicera anstÀlldas arbetsprestationer

Det har ofta antagits att en anstÀlld Àr lycklig dÀrför att han eller hon Àr framgÄngsrik. Det finns dock studier som stödjer den alternativa hypotesen, nÀmligen att lycka Àr en anledning till varför vissa anstÀllda Àr mer framgÄngsrika Àn andra. Denna studie syftar till att undersöka huruvida lyckliga anstÀllda Àr mer produktiva och framgÄngsrika Àn mindre lyckliga anstÀllda. Det genom att undersöka om personligt disponerad positiv affekt (TPA) kan predicera arbetsprestationer. Deltagarna var 98 anstÀllda, varav 60 kvinnor, som rekryterats frÄn sex organisationer.

Gemensamt konstruktivt medarbetarskap : en plattform för framtiden

Syftet med studien var att kartlÀgga Äsikter kring ett Gemensamt Konstruktivt Medarbetarskap (GKM) för att lÀgga grunden till en plattform att stÄ pÄ inför kommande arbete kring medarbetarskap ute i organisationer. Studien Àr en kvalitativ undersökning med fallstudie som grundlÀggande design med en ansats av positiv psykologi, vilken genomfördes pÄ en kemisk industri. Datainsamlingen gjordes genom fokusgruppsintervjuer dÀr fyra-sex deltagare deltog/intervju. Vid intervjuerna diskuterades fyra fokusomrÄden; gemensamt medarbetarskap, ledarskap, medledarskap och coaching. I studien har fem teman definierats vilka kan utgöra en plattform att stÄ pÄ; ansvarstagande, förtroende, kommunikation, samarbete och engagemang.

Är fred i Afghanistan möjligt? : Förslag till lösningen av den afghanska konfliken

Föreliggande uppsats syftar till att se om en lösning av den afghanska konflikten och en varaktig fred i landet Àr möjligt. Den teoretiska utgÄngspunkten har utgjorts av en del freds- och konfliktteorier samt en rad konfliktlösningsprinciper. Jag har med hjÀlp av en kvalitativ textanalys sett pÄ fredens möjligheter i landet samt pÄ möjliga lösningar av den afghanska konflikten. Jag har kommit fram till att landet har en oerhörd lÄng vÀg att gÄ för att nÄ en positiv fred. De principer som gör det möjligt för konfliktparter att leva med oförenliga mÄl, acceptera varandra och leva sida vid sida med varandra finns inte i dagens Afghanistan, vilket ocksÄ gör lösningen av den afghanska konflikten svÄr.

RELATIONEN MELLAN POSITIVA EMOTIONER OCH STUDIEPRESTATION

 Positiv psykologi anvÀndes för att undersöka studieprestation ur ett nytt perspektiv, dÄ positiva emotioner möjliggör flexibelt och kreativt tÀnkande och dÀrför antas kunna pÄverka studieprestationen. I syfte att undersöka om positiva emotioner (studietillfredsstÀllelse, livstillfredsstÀllelse, vitalitet och hopp) kunde predicera studieprestation undersöktes 52 psykologistudenter vid Stockholms Universitet. De svarade pÄ en enkÀt som avsÄg att mÀta de olika positiva emotionerna samt subjektiv och objektiv studieprestation. Resultatet visade att subjektiv studieprestation var relaterad till alla emotionerna utom livstillfredsstÀllelse. StudietillfredsstÀllelse och hopp var de enda signifikanta emotionella prediktorerna för subjektiv studieprestation.

Varför trÀna?

Med fysisk aktivitet avses all kroppsrörelse som Àr en följd av skelettmuskulaturens sammandragning och som resulterar i ökad energiförbrukning. Det Àr bevisat att regelbunden fysisk aktivitet har en mycket positiv verkan pÄ mÄnga av kroppens system. DÀrför Àr syftet med studien att undersöka samband mellan typ av motivation och fysisk aktivitet bland studenter. Fysisk aktivitet och motivation har dÀrför kopplats till teorier, framförallt self- determination theory (SDT). Resultaten framtogs genom en kvantitativ metod som bestod av en enkÀtundersökning.

Sjuksköterskan och patientens upplevelse av sjuksköterskans arbetsrelaterade stress och dess pÄverkan pÄ omvÄrdnaden : En litteraturstudie

I Sverige drabbas nÀrmare 8000 kvinnor av bröstcancer varje Är. Bröstcancer Àr vanligast hos kvinnor över 40 Är och utgör 30 % av alla cancersjukdomar hos kvinnor. Cirka 25 % av alla bröstcancerformer Àr HER2 (human epidermal growth factor receptor) -positiva. HER2-positiv bröstcancer resulterar i en aggressiv fenotyp och en vÀldigt dÄlig prognos.  Varje Är fÄr cirka 1300 ? 1400 bröstcancerpatienter en spridning av sin sjukdom.

Temaarbete och Àmnesintegration - en bÀttre vÀg mot kunskap?

Detta examensarbete innehÄller en litteraturgenomgÄng av hur forskare och ledande pedagoger ser pÄ temaarbete och Àmnesintegrering jÀmfört med traditionell lÀrarledd undervisning. Arbetet har ocksÄ omfattat en enkÀt- och intervjuundersökning av hur elever i de senare Ären pÄ en mindre skola i Tornedalen uppfattar dessa tre metoder ur ett kunskaps- och lÀrandeperspektiv. FrÄgestÀllningarna har baserats pÄ lÀroplanens kunskapsmÄl. I bakgrundsarbetet ingick en kartlÀggning av hur synen pÄ kunskap och lÀrande i skolan ser ut frÄn forskarhÄll. Dessutom granskades lÀro- och kursplanerna med avseende pÄ eventuellt stöd för anvÀndandet av dessa ovannÀmnda undervisningsmetoder.

Återuppbyggnadsprocessen i det krigsdrabbade Bosnien Hercegovina ur ett landskapsarkitektsperspektiv

En litteraturstudie inom omrÄdet för operant betingning vid hÀsttrÀning har genomförts. Vid operant betingning lÀr man djuret att svara pÄ signaler genom att anvÀnda sig av förstÀrkningar eller bestraffningar. Den operanta betingningen anvÀnds ofta inom hÀsttrÀningen dÄ antingen negativ eller positiv förstÀrkning tillÀmpas. Framförallt Àr det den negativa förstÀrkningen som anvÀnds, mycket av kommunikationen vid uppsutten trÀning bygger pÄ denna metod. Grunden för förstÀrkningstrÀning Àr att det beteende som leder till en förstÀrkning ökar i frekvens.

Skolan och de begÄvade barnen

Syftet med detta examensarbete Àr att belysa hur en skola ser pÄ de sÀrbegÄvade barnen. Vad kÀnnetecknar begÄvning? UpptÀcks sÀrbegÄvade elever? Vilka möjligheter ger skolan dessa elever? Metoderna som anvÀnts för att fÄ svar pÄ detta Àr dels en enkÀtundersökning riktad till alla lÀrare som Àr mentorer pÄ en skola och dels kvalitativa intervjuer med en skolledare, en elev och en förÀlder. I studien framgÄr det att man upptÀcker mÄnga av de sÀrbegÄvde eleverna. Elevens sociala kompetens har stor betydelse för om man ska bli upptÀckt, vilket överensstÀmmer med tidigare forskning. Men lÄngt ifrÄn alla sÀrbegÄvade elever fÄr en undervisning som anpassas till deras förutsÀttningar och behov.

Att stödja patienter med kronisk sjukdom till en positiv hÀlsobeteendeförÀndring - Sjuksköterskans upplevelse och hÀlsoeffekter hos patienten

Kroniska sjukdomar orsakar sex av tio dödsfall vÀrlden över. MÄnga av riskfaktorerna för flera kroniska sjukdomar - sÄsom rökning, övervikt och fetma, dÄlig kosthÄllning och fysisk inaktivitet - Àr livsstilsrelaterade och pÄverkbara. Flera av riskfaktorerna kan förebyggas eller förhindras med en positiv hÀlsobeteendeförÀndring, men det traditionella sÀttet att inom sjukvÄrden ge rÄd till patienterna Àr ofta ineffektivt och resulterar sÀllan i nÄgon bestÄende beteendeförÀndring. Syftet med denna litteraturbaserade översikt var att beskriva sjuksköterskors upplevelse av att stödja patienter med kronisk sjukdom till en positiv hÀlsobeteendeförÀndring, samt att beskriva vilka hÀlsoeffekter sjuksköterskans stöd kan fÄ för patienten. Resultatet visade att arbetet med hÀlsopromotion upplevdes som berikande och utvecklande, nÀr tid och resurser fanns avsatta, samt att brist pÄ tid och sviktande stöd frÄn ledningen var de största hindren mot ett hÀlsofrÀmjande arbetssÀtt.

SÄ kommer vi alltid in pÄ internet : En intervjustudie av samhÀllskunskapslÀrares anvÀndande av internet teoretiskt i undervisningen

Internet har i över 20 Är pÄverkat samhÀllets förutsÀttningar, sÄ Àven skolans arbetssÀtt och undervisningssituation. FörÀndringarna i samhÀllssektorn avspeglar sig inte minst i samhÀllskunskapsÀmnet bÄde gÀllande innehÄll, administration och kommunikation. Satsningarna pÄ internet som praktiskt redskap har varit stora men information om dess teoretiska aspekter har lyst med sin frÄnvaro. DÀrav arbetets relevans dÀr syftet har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt gymnasielÀrare i samhÀllskunskap beskriver internets pÄverkan pÄ samhÀllet och hur de undervisar om detta. Fyra kvalitativa intervjuer har gjorts, vilka samtliga har varit semistrukturerade för att kunna besvara arbetets syfte.Arbetets resultat har varit att det funnits stora privata skillnader i anvÀndande hos de intervjuade lÀrarna.

PÄverkar en kreditbedömares erfarenhet informationshanteringen vid en kreditbedömning av företag?

Syftet med denna studie var att fÄ en djupare inblick i hur idrott och hÀlsa Àmnet kan pÄverka utvecklingsstörda elevers möjligheter att skapa sociala nÀtverk samt frÀmja utvecklingen av en positiv sjÀlvbild. Studien tog sin utgÄngspunkt utifrÄn tidigare studier samt teorier. Dessa visar att individer med utvecklingsstörning har smÄ sociala nÀtverk, har sÀmre fysisk och psykisk hÀlsa Àn samhÀllets övriga befolkning samt löper en ökad risk att hamna i ett utanförskap. Vid utformningen av studien anvÀndes ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt i form av semistrukturerade intervjuer som besvarades av elever och pedagoger pÄ grundsÀrskolan samt gymnasiesÀrskolan. Resultatet visade att eleverna har fÄ sociala kontakter utanför skolan och den egna familjesfÀren och att hindren för att bedriva lagidrotter ökar med ökad Älder.

Attityder till flersprÄkighet i skolan

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i hur tre lÀrare i Ärskurserna tvÄ, fyra och fem ser pÄ, och bemöter, flersprÄkighet i sitt vardagliga arbete i skolan. De metoder som anvÀnds för materialinsamling Àr intervjuer med tre klasslÀrare och klassrumsobservationer i deras klasser pÄ samma skola. Resultaten frÄn intervjuerna visar att de undersökta lÀrarna pÄ skolan sÀger sig vara positivt instÀllda till flersprÄkighet. Under observationerna i lÀrarnas klassrum visar dock en av dem att hon inte tolererar andra sprÄk Àn svenska. En inre frustration av nÀr hon hör andra sprÄk Àn svenska kan ha lett till att hon inte tolererade andra sprÄk Àn svenskan.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->