
Sökresultat:
813 Uppsatser om Positionering och ventilation - Sida 20 av 55
Livscykelanalys av flerbostadshus ? energieffektiviseringsåtgärder för minskade koldioxidutsläpp
The importance of energy- and environmental issues has increased, and the work towards reducing carbon dioxide emissions plays a major part. The European Union has set up goals for the membership countries to work towards this to happen. The carbon dioxide emissions in Sweden have been reduced the last few years, but there is still a lot to do. About 30 per cent of Sweden?s carbon dioxide emissions generate from energy usage related to housing, this is why the housing sector is of interest to examine.
Jämförelse mellan slutet och öppet sugsystem vid ventilator-associerad pneumoni
Ventilator-associerad pneumoni (VAP) är en vanlig förekommande komplikation
hos patienter som vårdas på intensivvårdsavdelningar (IVA). Komplikationen
leder till förlängd vårdtid, ett ökat lidande för patienten och högre mortalitet. På
en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus i södra Sverige används idag flera
metoder för att förebygga VAP, dock används ej slutet sugsystem som preventiv
metod. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka om slutet sugsystem
minskade förekomsten av VAP jämfört med öppet sugsystem. Sju vetenskapliga
artiklar granskades och kvalitetsbedömdes.
Vinnarskallar och träningsnarkomaner : Kroppsideal, drivkrafter för träning och social positionering bland högaktiva idrottare
AbstractThe purpose of this essay is to discover the driving forces in top athletes, concerning training, body image and social positioning. Furthermore the object is to study how important being fit is for social reasons in today?s society. The athletes have been interviewed face-to-face and described their personal drive regarding training, their goals and the significance of the sport. They have also described how they see the image of the ideal body that currently exists within the field of sport and society and how training affects their own body image.
Flervariabel reglering för uppvärmning av gruvventilationsluft
Rapporten beskriver arbetet med att ta fram en regulator för värmning av luft i en ventilationsanläggning för gruvor. Den redan existerande anläggningen förser två gruvor med luft genom två separata schakt. För att inte riskera isbildning under den kalla delen av året så måste luften värmas till en specifik temperatur. Om det bildas is som sedan lossnar och faller ner så riskeras skador på både människor och på utrustning i schaktet. En simuleringsmodell för anläggningen och en modell att använda vid regulatorframtagning tas fram.
Differentierings- och positioneringsmöjligheter på en mogen marknad - En undersökning av den svenska hemelektronikmarknaden
Uppsatsen undersöker om det är möjligt att differentiera och positionera sig på en mogen marknad, detta med hjälp av en studie av den svenska hemelektronikmarknaden. Vi undersöker följande aktörer; El-Giganten, Expert, ONOFF och SIBA. Vi undersöker marknaden genom en konsumentundersökning där vi får fram vilka differentieringsvariabler konsumenterna värdesätter, vart de gör sina inköp, samt vilka differentieringsvariabler de förknippar med de olika aktörerna. Slutsats: Vi anser att de går att differentiera och positionera sig på den svenska hemelektronikmarknaden, och därmed en mogen marknad, förutsatt att det finns differentierings- och positioneringsvariabler som konsumenterna värdesätter..
Energieffektivisering av flerbostadshus i miljonprogrammet
This thesis has been written with our society?s current energy-situation in mind.Although it only deals with one particular block of buildings, the solutions and suggestions presented herein are quite applicable on other objects of the same type.This thesis is intended to be used as a guideline for energy-preserving projects in general, with an eye to buildings erected during the Swedish ?million-programme? in the sixties and seventies.The paper starts with the acquiring of all necessary blueprints and technical specifications. It then moves on to a thorough description of the buildings in question, and their heating- and ventilation-systems.Followed by this the reader is guided through the successive stages of energy-perseverance measures that are available, and possible. Reasoning around the economic factors concerning all measures is also held.The paper ends with conclusion, and a discussion concerning the delicate issue of the higher return-temperatures possibly reaching the district-heating plant..
Indoor Positioning Using WLAN
This report evaluates various methods that can be used to position a smartphone running the Android platform, without the use of any special hardware or infrastructure and in conditions where GPS is unavailable or unreliable; such as indoors. Furthermore, it covers the implementation of such a system with the use of a deterministic fingerprinting method that is reasonably device independent, a method which involves measuring a series of reference points, called fingerprints, in an area and using those to locate the user.The project was carried on behalf of Sigma, a Swedish software consulting company..
Motif : Positionering av ett varumärke
Efterfrågepriselasticitet är en väldigt viktig faktor i processen för strategiskt beslutfattande, främst då det gäller prissättningen. Beslutsfattarna vill veta hur en prishöjning kommer att påverka försäljningen av produkten/tjänsten. De kan också ta hjälp av efterfrågepriselasticiteten om deras mål är att vinna marknadsandelar och beräkna hur mycket priset bör sänkas för att få en viss antal nya kunder. Priselasticiteten på efterfrågan av kollektivtrafiken kan ha många olika användningsområden. Eftersom prissättningen av en sådan tjänst inte bara påverkar hur många personer kommer att använda sig av kollektivtrafiken utan att också hur många bilar som kommer att finnas ut på vägarna, är det en viktig faktor för en (nuförtiden väldigt eftersträvat) effektiv miljöpolitik.
Positionering i små nischade detaljhandelsföretag inom klädbranschen
The purpose of this thesis was to illuminate and create a deeper understanding of how small niche retail businesses within the apparel industry position themselves. We aimed to investi-gate how these small niche retail businesses create their position and how they communicate these positions to their target market. To be able to investigate the positioning-process within these small niche retail businesses a case study was conducted based on interviews with two respondents from two different companies and observations of these businesses physical envi-ronments. The study indicated that the small niche retail businesses mainly make use of emo-tional aspects and their assortment range to create their position. To communicate their posi-tion to their target market they mainly use their in-store personal selling and their assortment range..
Fastighetsmäklarbyråns varumärke
Enligt statistik från Statistiska Centralbyrån såldes det 2011 strax över 92 000 bostadsrättersamt 50 000 småhus och äganderätter i Sverige. Lokalt i Borås förmedlades 248 bostäderunder perioden november 2012 till januari 2013. Siffrorna tyder på att bostadsmarknaden ärattraktiv och i Borås agerar flera olika fastighetsmäklarbyråer. Konkurrensen medför attkunderna kan ha svårt att särskilja de olika fastighetsmäklarbyråerna åt. Med anledning avdetta valde vi att undersöka hur fastighetsmäklarbyråerna i Borås arbetar med att driva ochdifferentiera sitt varumärke.Melins doktorsavhandling gällande varumärkesuppbyggnadsprocessen beskrivs i sex olikasteg; produktattribut, märkesidentitet, kärnvärde, positionering, marknadskommunikation ochintern märkeslojalitet, vilken har legat till grund för hur undersökningen utformats.Kvalitativa intervjuer utfördes med fyra fastighetsmäklare på deras respektivefastighetsmäklarbyrå i Borås.
Barnens samtal i den fria leken på förskolan
Arbetet är inriktat på förskolebarnens samtal i den fria leken. Syftet med arbetet är att synliggöra vad som sker i kommunikationen mellan barn i deras lek. Ontologiskt ses barnens lek som återspegling av deras världsuppfattning. Kunskap om den kan erhållas genom att iaktta. Den epistemologiska hållningen är empiristisk.
Att genom design effektivisera räddningsinsatsen för motorcyklister i trafikolycka
What if the emergency response directly knew exactly where to go and what to do if a road accident occured? During the last ten years the number of motorcyclists in Sweden has doubled. Every year, more than 300 riders are seriously injured and over 40 die in road accidents. Being found in time is critical to increase the chance of survival. The goal of this project is to use design methods to find a solution that enables a fast and adequate emergency response for motorcyclists and other unprotected road users..
Made in China- Kinesiska lastvagnars varumärken
Den viktigaste förmågan en marknadsförare behöver är kapaciteten att bygga, underhålla, utveckla och skydda varumärken. Varumärken har idag en livsviktig roll för tillverkare av alla sorters produkter.För att lyckas på den globala marknaden räcker det inte med en bra produkt eller kvalitet. Även innebörden av ett starkt varumärke och dess varumärkesvärde är en nyckel till framgång. Enligt Kotler kan ett starkt varumärke ge effekter som ?A powerful brand enjoys a high level of consumer brand awareness and loyalty, and the company will incur lower marketing costs relative to revenues?.Inom lastvagnsindustrin med produkter mellan tillverkare som blir allt mer lika kommer varumärket att få en allt större betydelse.
Ombyggnation till passivhus
Energy issues are constantly increasing attention in today's society. People's impact on Earth isentered in more contexts. Many discussions are about how the entire social structure needs to bestreamlined in order to achieve sustainability. The residential and service sector accounts for 39 % oftoday's total energy consumption in Sweden and the increasing electricity prices have made buyersmore interested in energy issues.There are many buildings in need of refurbishment today, including all the apartments that werebuilt in the 1970s to reduce the housing shortage at the time. 650 000 apartments of one millionapartments were built during the so-called the one million program and is currently in need ofrefurbishment.
Fuktrisker i kallvindsutrymmen - problem och förbättringsmetoder
This report has a dual focus. The first goal was to increase the knowledge of how the use of electricity in a residential building is distributed. Electricity in residential buildings is used for lighting in common areas, elevators, pumps and many other appliances. The electricity used for these different parts is to a great extent unknown. A few studies have been carried out and the result of these is referred to in this report.By means of measurements and approximations the use of electricity for various appliances became known.