Sök:

Sökresultat:

100 Uppsatser om Portal - Sida 2 av 7

Development of Web portal for health centre Aroma in Vetlanda

This exam paper has been made with the health care center Aroma in Vetlanda. The work was to deliver a complete web Portal with an integrated booking system. The objectives were to provide a complete informative website for Aromas users with the option to make an appointment for a vaccination or health certificate, order prescriptions and get update information directly published by Aromas staff. And to give the staff of Aroma a graphical Web interface to manage the content and the booking system.The report goes through the basic language used and why. Further it takes up it how works and how the final product looks and behaves..

Val av plattform för IBM WebSphere Application Server och IBM WebSphere Portal - Microsoft Windows Server 2003 jämfört med Linux med avseende på prestanda ur ett tekniskt och administrativt perspektiv

Idag finns två dominerande teknologier bland operativsystemen på servrar hos företag ochorganisationer. Dessa båda är Windows Server och Unix/unixliknande operativsystem där Linux ärdet vanligast förekommande. Att välja operativsystem kan göras utifrån olika parametrar somprestanda, inköps- eller licenskostnad, driftskostnad och kompetens inom organisationen. IBMWebSphere Portal är en produkt som kan installeras på bland annat Windows Server och Linux.Uppsatsen ämnade att undersöka vilka skillnader som kunde påvisas mellan Linux och WindowsServer 2003 som plattform för WebSphere Portal och därmed också för WebSphere ApplicationServer med avseende på teknisk prestanda och administrerbarhet. Genom en förstudieidenti"erades de viktigaste tekniska prestandafaktorerna till processoranvändning, RAMminnesanvändningoch hårddiskaktivitet.

Utvärdering av webbportalsteknologier

The purpose with this project is to evaluate which of today?s technologies for creating web applications is the most suitable to use when constructing web Portals. From a great amount of different technologies, five of the most widespread and well known technologies have been chosen and closely examined on nine different web Portal specific criteria. The result from this evaluation is a table where all the grades for each technology is displayed. With the help of this table, it is possible to get an idea about what technology is the most suitable to use when constructing a specific web Portal.

Automatiserad behörighets- och säkerhetsmodellering för Microsoft-plattformar

I dagens företag och organisationer med flera tusen datoranvändare ställs stora krav på IT-avdelningarna som administrerar detta. Spintop har med hjälp av Microsoft Zero Touch Provisioning utvecklat en Portal där vanliga processer har automatiserats och administrationen av konton sker på ett standardiserat sätt. Denna lösning är inte ekonomiskt lönsam för företag med en mindre organisation, syftet med rapporten är att visa ett alternativ till denna lösning som är ekonomiskt försvarbar för företag med färre än 1000 anställda. Rapporten visar att det med hjälp av .NET-framework går att bygga en Portal som erbjuder samma grad av säkerhet, funktion och användarvänlighet som Zero Touch Provisioning till en avsevärt mindre kostnad..

Kunskapsnätverkande

Competence Portals are software tools that are intended to make it easier for persons that have had no previous contact to find and contact each other. The Portals can address areas ranging from finding an expert within an organisation to the marketing of the competence of a region or a research centre to other organisations. The purpose of the thesis is to examine the necessity of Competence Portals in research-intensive organisations. Important characteristics of the information in such Portals have been identified and used as a basis for recommendations regarding how Competence Portals could be designed. Furthermore, the thesis focuses on the task of finding a source of knowledge within an organisation.

The Communicating Home - Definition, Evaluation and Business Opportunities for TeliaSonera in a 3-5 years perspective

The communicating home concept has been defined byidentifying the dominating communication technologiesto/from and in the homes, the most important customerbehavior and user needs, the dominating products and thedominating actors of the industry.The evaluation of the communicating home industry has beenperformed with a five forces framework analysis and theoriesregarding value migration and value structures of industries. Ithas been concluded that actors of communication technologies,goods and access services will compete fiercely. The barriersof entry will however be high. When it comes to contentservices the situation is completely different. These actors will,to the largest extent, meet lower competition and low barriersof entry.

Virtuell community i mobilen - Kriterier som ligger till grund för en framgångsrik virtuell community i mobilen

Sociala nätverk tar stor plats på Internet genom virtuella communities. Användare har en större möjlighet att nå dem via mobila lösningar och därmed göra dem till mobila communities. Kriterierna som ligger till grund för framgång för virtuella communitiesvill vi applicera på mobila communities. För att undersöka dessa kriterier, och bakomliggande faktorer, har vi valt att titta på ?tidigt bruk? användning av en mobil community, Facebooks mobila Portal med hjälp av Technology Acceptance Model (TAM).

Genreanalys som en del av designprocessen : En analys av genren Webbaserade Geografiska Informationssystem

Boverket har huvudansvar för att skapa en Portal för samhällsplanering som ska kunna förse kommuner, landsting, företag och privatpersoner med olika typer av kartinformation. Denna Portal kallas PlaneringsPortalen och som ett led i dess utveckling hölls ett designmöte i april 2007. Inför mötet gjordes en analys av diverse förebilder för att beskriva de goda designlösningar som finns i genren WebGIS, enligt förlaga från Lundberg, Holmlid och Arvolas (2007) arbete. Uppsatsen beskriver hur dessa designlösningar kan användas i designen av PlaneringsPortalen tillsammans med en redogörelse för hur förebilder kan bidra till en bättre designprocess. Genren representeras i arbetet av webbplatserna Eniro, Norge digitalt, RATP samt Mapquest som alla studerats enligt ett formaliserat förfarande.

Mobil Portal bland hantverkare : En studie av implementering av en mobil applikationslösning bland hantverkare

Ibyggbranschen i Sverige idag strävas det efter att fortsätta utvecklingen av eneffektivisering gällande miljö, kvalitet och styrning.Samhället och byggbranchen har utvecklats och digitaliserats enormt de senasteåren, dock har vissa mindre delområden avstannat och det är bland annatdigitala metoder för arbetsordrar och registrering bland hantverkare.  Studien som är gjord syftar därför till att undersöka ifall det går atteffektivisera och digitalisera metoder gällande arbetsordrar och registrering.Uppsatsen syftar till att undersöka ifall det går att effektivisera styrningen,miljöpåverkan, kvaliteten och ekonomiska delar bland byggföretag med hjälp aven mobil applikationslösning.I studien har jag valt att använda mig utav teori gällande miljö, kvalitet,styrning och finansiering där jag fördjupat mig i delar som är påverkningsbarmed hjälp av ett digitalt verktyg i form av en mobil applikation och dessfunktioner.För ett införande av applikationslösningen krävs det en invänjning och enmotivation ifrån hantverkarna eftersom att det innebär en stor förändringjämfört med den manuella metoden som använts under en längre tidsperiod. Detframgår att arbetsbelastningen för vissa delar i arbetet kan minska blandtjänstemännen vid  ett fullständigtinförande av den mobila Portalen eftersom att vissa led försvinner när detgäller bland annat arbetsordrar och registrering. Jag kan konstatera att enförbättrad och förenklad version av applikationslösningen krävs för att få ettfullständigt införande bland hantverkarna..

Electrolux och patenten. En studie av Electrolux patentstrategiska agerande 1950-1970.

Application Lifecycle Management (ALM) is a genre of computerized systems which allows system development corporations to efficiently and more easily manage, maintain and handle the applications lifecycle. These ALM systems have a wide variety of tools which can be integrated to enable and support collaborative work, while they act at the core of the organisation. Todays ALM systems support flexible system development methods throughout the entire development process. This paper focuses on a case-study of a Swedish business- and technology corporation and their use of two ALM systems with an aim to unravel the differences between these systems and their functionality to serve as a basis for decision making regarding their utilization of best practice with their ALM-Systems. Meanwhile we studied their approach to ALM systems to see if they were using them according to the initial idea of ALM systems.

Application Lifecycle Management: : En studie av två Application Lifecycle Management system och deras stöd för systemutveckling i projektform

Application Lifecycle Management (ALM) is a genre of computerized systems which allows system development corporations to efficiently and more easily manage, maintain and handle the applications lifecycle. These ALM systems have a wide variety of tools which can be integrated to enable and support collaborative work, while they act at the core of the organisation. Todays ALM systems support flexible system development methods throughout the entire development process. This paper focuses on a case-study of a Swedish business- and technology corporation and their use of two ALM systems with an aim to unravel the differences between these systems and their functionality to serve as a basis for decision making regarding their utilization of best practice with their ALM-Systems. Meanwhile we studied their approach to ALM systems to see if they were using them according to the initial idea of ALM systems.

Företagsportaler: en jämförelse mellan en standardlösning och egenutveckling

I den här uppsatsen har jag valt att fokusera forskningen på en jämförelse mellan två olika Portallösningar, en standardlösning och en egenutvecklad Portal. För att på så sätt undersöka om en standardlösning kan ersätta en egenutveckling vad gäller företagsPortaler. En företagsPortal är verktyg som via ett webbaserat gränssnitt tillhandahåller användaren eller en grupp av användare med den information och de applikationer, eller funktioner, som behövs för att deras arbete ska kunna utföras på ett effektivt sätt. Portalen gör det möjligt för användaren att nå relevant information som kan vara både intern och extern. Användaren kan nå Portalen oberoende av vart denne befinner sig, och oberoende av vilken dator eller vilket operativsystem användaren använder sig av.

SharePoint teknologi? en utvärdering av tekniken och dess möjligheter

Microsoft har utvecklat ett verktyg för informationsdelning och samarbete, detta mjukvarupaket är känt under namnet SharePoint teknologin. Vi har i detta examensarbete extraherat delarna av SharePoint teknologin. Vi fann, att paketet innefattar två huvudsakliga mjukvaruapplikationer som namnges SharePoint Services och SharePoint Portal Server 2003; vidare fann vi att SharePoint Service kan användas på egen hand, och att SharePoint Portal Server 2003 bara är en extension. I vår uppsats undersökte vi miljön som krävs för att åstadkomma en framgångsrik installation. Vi beskriver de olika systemarkitekturerna som paketet kan arbeta på och vilka andra mjukvaror som är nödvändiga för att använda SharePoint teknologin fullt ut.

Införande av ett dokumenthanteringssystem på SMHI

Den ostrukturerade dokumenthantering, som idag förekommer på avdelningen Ida på företaget SMHI, gav upphov till detta examensarbete. Ett dokumenthanteringssystem har införskaffats till avdelningen. Dokumenthanteringssystemet är en produkt från Microsoft med namnet SharePoint Portal Server (SPS), vilken levererats av WM-data. SPS är relativt ny på marknaden, vilket gör att erfarenheter saknas kring produkten. Syftet med dokumenthanteringssystemet är att samla alla dokument på samma plats, vilket gör dem lätt tillgängliga för alla berörda.

Språksvårigheter: : Pedagogernas och logopedernas arbete med att utveckla språket hos barn med språksvårigheter

Customer satisfaction is a key aspect for many corporations, among them Exacta Distributionscenter. To raise their customer satisfaction, we have researched ways to raise customer satisfaction through the implementation of an error-handling system and recommendations on how the organization should function in the future. This paper describes how these recommendations and the application has been developed, through help in existing theories. This results in a customer Portal with the main purpose to provide help in handling orders with errors, and several routines recommended to Exacta Distributionscenter. .

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->