Sök:

Sökresultat:

2360 Uppsatser om Planning lessons - Sida 60 av 158

Design för ett hållbart samhälle : En undersökning om hållbar design samt dess drivkrafter och hinder

Sustainable design - a study on sustainable design and its incentives and barriersThe purpose of this study was to investigate the incentives and barriers existing within companies focusing on eco-design. The aim was also to examine the consumers? thoughts on eco-design and sustainable products. A further aim was to try to concretize important lessons for future work on sustainable production and consumption. Two methods were used for completing this study; a literature study and a practical study consisting of interviews with companies focusing on eco-design and a survey among students.

Tid- och resursplanering ? En utvärdering av verktyg för projektplanering.

Den projektbaserade arbetsformen blir allt mer vanligt förekommande inom alla nivåer i samhället. Projekt kräver planering, bland annat tid- och resursplanering. Tid är en av de viktigaste beståndsdelarna i projekt, och tidsaspekten är av avgörande betydelse om projektet kommer att lyckas i sin helhet. Resurser är en annan viktig beståndsdel som också har en avgörande betydelse om projekt kommer att nå målen. Samtidigt som projektet som arbetssätt tilltar, tenderar projekten att växa i storlek.

Analys av revisionsarbetet på Forsmarks kärnkraftverk

This thesis is the final part of bachelors program of Nuclear Engineering at UppsalaUniversity (program code KKI1). The work has been carried out in cooperation withForsmark Kraftgrupp AB. The topic studied deals with possible improvements ofefficiency at the planning department at block 2 in Forsmark i.e. FMP2.FMP2 plans and coordinates over 3,000 operations which is carried out during theannual overhaul of block 2 in Forsmark. Inspections, fuel replacement and repairs areincluded in the annual overhaul.

I klass med alla andra - två fallstudier om grundskoleplacerade särskoleelevers upplevelser av sin skolvardag

The number of students in the program for pupils with intellectual disabilities has drastically increased over the last decades. Most of those pupils, but far from all, are attending special classes. Today approximately 22 % are attending classes in compulsory school. The purpose of this paper is, from a social psychological perspective, to increase the knowledge and understanding of how pupils with intellectual disabilities, partly or fully attending the compulsory main-stream school, experience their school-days. This paper is composed of two case studies for which the empiric material has been collected through interviews and observations.

Välkommen till Karlskrona! -ett utvecklingsförslag för Pottholmen

Pottholmen är en stadsdel i de centrala delarna av Karlskrona som förbinder Karlskronas norra delar med Trossö och Karlskrona centrum. Som det ser ut idag lider Pottholmen av en del problem, men besitter också en del kvaliteer som väntar på att få utvecklas. Framför allt är Pottholmen en stor trafikapparat, med såväl järnvägstrafik som motortrafik i olika dimensioner. Ett stort problem är den motorvägsdimensionerade Österleden som löper längs den attraktiva vattenlinjen och in mot centrum. Det skapar ogästvänliga miljöer med buller och höga hasgheter på en plats som skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt.

Erhåller svenska förband en relevant utbildning? : en studie av FS 15 utbildning inför Afghanistan 2008

Sverige har en lång tradition i att utbilda soldater och förband för försvar av det egna landet. Dettahar varit i fokus för de svenska förbanden under kalla kriget. Idag ställs svenska förband inför nyauppgifter och i andra miljöer än de traditionella, men framförallt möter de svenska förbanden enmotståndare som har andra drivkrafter, medel och metoder än vad motståndaren hade under detkalla kriget.Uppsatsen syfte är att diskutera huruvida den svenska soldat- och förbandsutbildningen äranpassad för denna motståndare. D.v.s. erhåller de svenska förbanden en relevant utbildning?Denna studie genomförs som en fallstudie av FS 15.

Miljömålens faktiska betydelse i den fysiska planeringen

Riksdagens 15 nationella miljökvalitetsmål har utvecklats för att kunna säkra de hot som finns för att uppnå en ekologisk hållbar utveckling. Myndigheter, kommuner och statliga organ ska arbeta aktivt med dessa miljöfrågor i planeringsobjekt för att bidra till att på sikt uppnå dessa miljömål. Idag finns kritik och problem gällande miljömålen då många mål anses vara svårtolkade och diffusa. Målen blir därför svåra att hantera och i planeringsobjektet. Eftersom arbetet med de nationella miljömålen inte finns reglerat idag finns en debatt gällande vilken status miljömålen har i dagens samhälle.

IKT i skolan : Hur några pedagoger och barn ser på IKT i skolan utifrån Arne Tragetons modell Skriva sig till läsning

In this essay, I have examined what has been studied and presented in the theory of ICT in schools. I have based my theory on Arne Trageton?s book Att skriva sig till läsning ? IKT i förskoleklass och skola (2005) and theories on children?s reading and writing development.The purpose of this study is to determine how teachers and children experience teaching with Trageton?s ICT-based model Att skriva sig till läsning and whether the model is beneficial for children's first reading and writing.Through qualitative interviews with two pedagogues from the same school and some children from first grade, I have received answers to my two questions:How do pedagogues and children experience ICT-based teaching in the context of children's first reading and writing?How do pedagogues experience the reading and writing development in first- and second-language students when using ICT-based teaching?The results showed that both pedagogues and children were positive about the model in which the computer was used as a writing tool in learning to read and write. The teachers felt that the model was suitable for all children according to their conditions.The children saw the writing as very enjoyable. For the ICT-based teaching to work properly, the technology has great significance.

Konsultplanering : Planeringskonsulter i den kommunala fysiska samhällsplaneringen

Detta arbete har tagit fokus på en ännu outforskad företeelse i svensk kommunal planeringspraktik, nämligen något som här kallas ?konsultplanering?, det vill säga konsultmedverkan i den kommunala planeringen. Uppsatsen har avgränsats till att handla om ?planeringskonsulter? och konsultuppdrag som konkret handlar om planering och inte olika utredningar etc. som i och för sig också ingår i planeringsprocessen och ofta utförs av konsulter.

Lärarperspektiv på språkutveckling i gymnasiet

According to the curriculum the teachers have a responsibility to adjust the activities in the classroom in order to suit the pupils and to give them the means of assistance the pupils need to be successful in their learning. The teachers should also stimulate the interest to learn and support the pupils? self esteem. One of the problems a dyslectic pupil faces is an often weak self esteem. Another is the weak phonological awareness which makes it hard to fully understand the context and to recognize different phonemes when writing.

En Survey av NFC och NFC-Protokoll med Fokus på Säkerhetsaspekterna

Near Field Communication (NFC) is a short range wireless communication technology that enables data exchange between devices. NFC is used in many different areas, from subway tickets to authentication systems. This paper presents possible security threats to Near Field Communication and documented attacks that have been used to target various NFC protocols. Weaknesses in different NFC protocols will be presented and suggestions on how to counter certain weaknesses will be discussed. This survey will be valuable for companies interested in protecting their data when using or planning to use NFC systems..

Handens och tankens samverkan - om textila läroprocesser i vardagspraktiken

The purpose of my study was to explore how preschool educators in Kenya look at children's influence on teaching. Researchers have argued that the formal educational system in Kenya today is a remnant of its days as a colony when people were expected to blindly follow rules without questioning them. I have used qualitative interviews as a method in order get the most concrete understanding of educators? views on the influence from children. The educators I interviewed were based at a school I visited in Kenya.

Bangårdområdet - Sundsvalls nya stadsdel

Det pågår ständigt förändringar i samhällsstrukturen som får effekter på många olika nivåer. Det har skett en övergång från jordbrukssamhälle till industrisamhälle och till kunskapssamhälle. Industriarbetarnas andel av befolkningen minskar till förmån för kunskaps- och servicebaserad verksamhet. Parallellt med denna utveckling har industrin lämnat efter sig stora landsarealer som är välförsedd med infrastruktur. På många platser runt om är det idag vanligt att mark i staden blir tillgänglig på grund av industrins strukturomvandlingar.

Förtätning med hänsyn till allmänna intressen

Förtätningar kan både gynna staden, dess invånare och hållbarheten men även hota dessa värden. Enligt plan- och bygglagen (PBL 2010:900) ska hänsyn tas till både allmänna och enskilda intressen men enligt 2 kap. 2 § PBL ska företräde ges åt sådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Trots detta händer det att enskilda intressen gynnas framför allmänna intressen, exempelvis när förtätningar sker i offentliga parker utan att allmänheten kompenseras. Syftet med arbetet är att undersöka hur städer kan förtätas utan att allmänintresset missgynnas.

Hur går snacket? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genus

The purpose of our work has been to investigate how gender is viewed by pre-school teachers, as well as taken into account in their everyday work. We have also looked into how gender plays a part in the planning and shaping of the pedagogical environment.Our work is based upon qualitative research method, as we have conducted several qualitative interviews at different pre-schools along the way. The reason we chose genus as our main focus is that the pre-school curriculum states that all staff is obliged to meet the goals concerning gender..

<- Föregående sida 60 Nästa sida ->