Sök:

Sökresultat:

3383 Uppsatser om Place innovation - Sida 59 av 226

Ericssons roll i Öresundsregionen

Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga vilken roll Ericsson spelar och har spelat som innovationsgenerator i Öresundsregionen, samt ge en bild av det utbyte och skapande av kunskap som sker i relationerna mellan Ericsson, lokala myndigheter, universitet och företag i regionen. Metod: Intervjuer med olika aktörer i regionen, från både näringsliv, myndigheter och universitet, har legat till grund för det empiriska datainsamlandet. Intervjuerna har sedan kompletterats med telefonintervjuer med lokala företag inom IT och telekom. Slutsatser: Ericsson har en nyckelroll i den regionala utvecklingen inom telekom, både som kund för mindre företag och som samarbetspartner och sponsor av forskning vid Lunds Tekniska Högskola (LTH). Nätverken mellan Ericsson, lokala företag, och LTH är väletablerade och fyller en viktig funktion som kunskapsspridare i regionen.

?Det blir kreativare ju längre ned i kedjan man kommer? - Upplevelser av organisationsklimatet och dess förutsättningar för kreativitet

Då den globala konkurrensen ökar ställs idag allt högre krav på organisationeratt skapa innovationer, därmed måste organisationerna kunna tillvarata och främja medarbetarnas kreativitet. Syftet med denna studie har varit att undersökahur medarbetare i en global organisation, inom högteknologisk utveckling och produktion, upplever organisationsklimatet samt hur det upplevda organisationsklimatet kan påverka förutsättningarna för kreativitet. Studien baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med medarbetare på olika positioner, avdelningar och nivåer i organisationen.Studien tyder på att det delvis råder goda förutsättningar för kreativitet i den närmsta arbetsgruppen där klimatet är tryggt och medarbetarna är motiverade. Dessa förutsättningar tycks många gånger hämmas av en otydlig och inkonsekvent ledning som ger svagt idéstöd och genom bristande tillit skapar otrygga och passiva medarbetare genom hela organisationen. Studien tyder därmed på att den högsta ledningen har ett stort ansvar över om förutsättningar för kreativitet ska vara ett reellt värde i organisationen..

"Det blir kreativare ju längre ned i kedjan man kommer" : Upplevelser av organisationsklimatet och dess förutsättningar för kreativitet

Då den globala konkurrensen ökar ställs idag allt högre krav på organisationer att skapa innovationer, därmed måste organisationerna kunna tillvarata och främja medarbetarnas kreativitet. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur medarbetare i en global organisation, inom högteknologisk utveckling och produktion, upplever organisationsklimatet samt hur det upplevda organisationsklimatet kan påverka förutsättningarna för kreativitet. Studien baseras på åtta semistrukturerade intervjuer med medarbetare på olika positioner, avdelningar och nivåer i organisationen.Studien tyder på att det delvis råder goda förutsättningar för kreativitet i den närmsta arbetsgruppen där klimatet är tryggt och medarbetarna är motiverade. Dessa förutsättningar tycks många gånger hämmas av en otydlig och inkonsekvent ledning som ger svagt idéstöd och genom bristande tillit skapar otrygga och passiva medarbetare genom hela organisationen. Studien tyder därmed på att den högsta ledningen har ett stort ansvar över om förutsättningar för kreativitet ska vara ett reellt värde i organisationen..

Åtagande under osäkerhet : Svensk cleantech i Kina ? En studie om företags riskhantering under internationaliseringsprocessen

Detta är en studie av två svenska cleantech-företags internationaliseringsprocess i Kina. Studien undersöker vilka osäkerheter företagen ställts inför, hur dessa hanterats och vilken påverkan detta haft på etableringens tidsomfattning. Ett flertal osäkerheter identifieras, varav de viktigaste härrör till juridiska skillnader, problem med pålitliga samarbetspartners och osäker efterfrågan. Tidigare erfarenhet av liknande marknader och anställning av lokal personal konstateras vara kritiska för att snabbt inhämta marknadsspecifik kunskap. Studien konstaterar att tiden för etablering i hög grad beror på marknadens befintliga efterfrågan, behovet av nätverkande med kunder och möjligheten att formalisera kunskap och skala upp försäljningsvolymer.

En banbrytande innovation: elektrifieringen av Riksgränsbanan

Syftet med denna uppsats är att göra en komparativ analys mellan elektrifieringen av Riksgränsbanan och införandet av förarlösa tåg. Tyngdpunkten av arbetet kommer dock att läggas på det historiska materialet vilket i sin tur kommer att analyseras kvalitativt. Avsikt är att därigenom urskilja historiska samband som kan ligga till grund för en framtida diskussion angående införandet av förarlösa tåg på Malmbanan. Studien kommer att ges en komparativ uppläggning med kvalitativa inslag. Skälet till att välja en komparativ ansats är möjligheten att undersöka om det med hjälp av ett historiskt exempel som det nämnda är möjligt att tillföra diskussionen om ett kommande teknikval nya infallsvinklar.

Från idé till succé - See everything you miss when you fly to Nice

Uppsatsen behandlar insourcing av stödtjänster där fokus ligger på att klargöra tjänstens allt större betydelse för företags kärnverksamheter. Forskningen gällande insourcing av tjänster brister eftersom den inte tar hänsyn till det mervärde som tjänster skapar och den interna kontroll över resurser som insourcing medför. Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera insourcing av stödtjänster. För att uppnå syftet med uppsatsen har teori samlats in som beskriver de aktiviteter ett företag består av. Vidare har teori som beskriver vikten av alla aktiviteter i ett företag behandlats samt teori som beskriver tjänsters särart och vikten av interna relationer.

Faror i varor : En studie av unga vuxnas medvetenhet om kemikalier i hygienprodukter och kosmetika

Chemicals are everywhere in todays society, in humans, animals as well as nature, and they are difficult to avoid. The chemical industry is regarded to be the fastest growing industrial sector, accounting for ten percent of the global economy. A large amount of chemicals are used to produce hygiene products and cosmetics, products that in Sweden only are consumed in quantities of 110 tons per day. Researchers find it increasingly difficult to determine which chemicals that are dangerous and which that are safe, and how they might affect us in the long run. Correlations have been found between chemicals, diseases and other health effects such as cancer, allergies, reproductive and endocrine disorders.

Hur sociala miljöinnovationer sprids: en studie med utgångspunkt i initiativet en köttfri dag i veckan

Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur man kan sprida sociala miljöinnovationer som bidrar till en hållbar utveckling. I detta examensarbete undersöktes innovationsprocessen av den sociala miljöinnovationen en köttfri dag i veckan. Studien baserades på semistrukturerade intervjuer där innovationsprocessen på två skolor som implementerat en köttfri dag spårats. Vi konstaterade att det är av stor vikt att försöka kartlägga sociala system som delar de normer och värderingar som en social miljöinnovation bidrar till då detta sprider innovationen ytterligare. Vidare medförde studien en förståelse för att det behövs sociala miljöinnovationer för att kunna förändra individers sociala vilja när det kommer till att konsumera hållbart.

Ska vi byta väder? -Väderderivat som riskhanteringsinstrument

Background: As a result of the financial markets ever ongoing product innovation a new derivative was introduced in the USA in 1997. A derivative that derived it's value, not from the price of an underlying asset, but instead from a climate factor. It's been known for a long time that revenue in certain industries are affected by weather conditions. The suppliers of weather derivatives claim that these weather sensitive businesses can user weather derivatives in order to lessen weather risk. Purpose: To do a critical evaluation of how weather derivatives can be used by companies as a risk management tool.

Konsten att få pengar för sin idé : En kvantitativ analys över framgångsfaktorer på Kickstarter

Crowdfunding har de senaste åren haft en kraftig popularitetsökning och med detta har en samhällsdebatt väckts, därmed även det vetenskapliga intresset för crowdfunding, dess strukturer samt underliggande dynamik. Mollick utförde 2013 en av de större studierna i området med syfte att studera vilka kvantitativa faktorer som var avgörande för ett projekts utfall. Studien landade i slutsatsen att dessa framgångsfaktorer kunde kategoriseras enligt Kvalitet, Nätverk samt Geografi. Med utgångspunkt i Mollicks resultat ämnar följande studie att studera kategorierna Kvalitet och Nätverk samt utvidga Mollicks modell genom att samla data från 200 projekt, studera dessa med hjälp av 13 variabler, skapa sex modeller och vidare pröva modellerna med hjälp av linjär regressionsanalys. Studien landade i slutsatsen att en utvidgning av Mollicks modell var möjlig med hjälp av variablerna Uppdateringar samt Belöningssteg..

UV-tork - analys av drift :  

The company Somas, Säffle, has assigned Fredrik Kjellin the project of finding out how ?KVTF DN250?, one of their own valves, reacts on cutting forces under production. They wish to know if and then how much it?s possible to minimize the wall thickness of the valve with neither plastic nor to big elastic deformations caused by processing.The most critical processes have been identified as rough lathing. The study has shown that the marginal for a wall thickness of two millimeters, to fall short of the yield stress in the most critical process, is good.

Vad kan coachning bidra till? : En kvalitativ studie om affärscoachning vid en företagsinkubator.

Coachning omsätter miljardbelopp årligen runt om i världen. Idag kan vi finna coacher inom de flesta branscher och verksamhetsområden. Trots coachningens popularitet har det forskats lite om vad coachningen bidrar med. Tidigare forskning pekar på svårigheter med att mäta effekterna av coachningen eftersom hänsyn bör tas till flera faktorer, vilket försvårar generaliserbarheten av resultaten. Vårt syfte är att undersöka om och på vilket sätt coachning kan bidra till utveckling för dem som coachas.

The vertical farm : varför har idén uppkommit och hur är den tänkt att fungera?

By immersion in the situation of the food production today and a historical study of how past development has led us to this point, one goal of this essay is to discuss whether the current way of farming can be applied in a sustainable future. Another objective of the essay is to study the vision Vertical farming as an alternative approach, and to focus on different aspects of this phenomenon in order to provide as comprehensive a picture as possible.The paper, thus, seeks to broaden the views for alternative approaches regarding a well-established method which we often take for granted. The aim is also to initiate a discussion around the need to also take radical ideas in regard if we want to face the future in a sustainable manner. The method is a qualitative literary study where scientific articles and papers have been used to discuss the issues: why has the idea of Vertical farming arisen, what is Vertical farming and how is the Vertical Farm meant to operate? Does Vertical farming have a place in the sustainable city of the future? For a long time us humans lived as one with nature, in a symbiotic relationship in which we gave and took as a functioning part of an ecosystem.

Gamla Hagalund möter nya Hagalund : en analys av en stämplad stadsdel i Solna

Arbetarstadsdelen Hagalund i Solna byggdes vid förra sekelskiftet och kom tidigt att anses förslummad men har sedan kåkstaden revs på 1960-talet omladdats till kulturhistorisk idyll. Som ett led i miljonprogramsbebyggelsen under tidigt 1970-tal byggdes nya Hagalund vilken snart kom att betraktas som nyslum. Mitt syfte är att analysera olika beskrivningar av gamla och nya Hagalund och undersöka varför en stadsdel kom att stämplas som ful, farlig och olämplig av utomstående men av de boende kom att upplevas som modern, trygg och bekväm. Jag har intervjuat arton personer som bor eller har bott i stadsdelen Hagalund och fått deras sense of place av sitt Hagalundsboende. Flera av familjerna har varit stadsdelen trogna i över 30 år och är in place med Hagalund.

Världsarvstaden Falun : Ett världsarvs påverkan på marknadsföringen av en destination

This paper discusses the world heritage of Falun and its influence on the marketing of Falun as a destination. The reason for this study is the fact that world heritage nominations can lead to an increased pressure on the destination and an increase in popularity for the place. A world heritage is something unique and odd that can be used in the marketing of the destination in the purpose of attracting tourists, company investments and so on. It has been vital for the study to interview people that work with marketing or have important rolls within the world heritage.With this background the study is focused on three major questions:What meaning does the world heritage have in the marketing of Falun?Is the world heritage important for Falun? If yes: For who and why?Which organisations/persons in Falun have the greatest influence on the marketing process?In order to answer or discuss this question there are discussions in the paper regarding the notions of place marketing as well as the importance of a well outlined marketing strategy as a basis for the formulation of a product portfolio and segmentation strategy as well as strategy for developing a strong profile on the market.The answers to the question are relative and can have a different view in the future.

<- Föregående sida 59 Nästa sida ->