Sök:

Sökresultat:

16799 Uppsatser om Personal Data Act - Sida 44 av 1120

Strategier för att hantera skadade tävlingsidrottare- Coachers perspektiv

Syftet med studien var att identifiera vilka primära strategier coacher använder sig av för att hjälpa en allvarligt skadad idrottare. Hur en skada upplevs och hanteras ur en coachs perspektiv är ett outforskat område. Podlog och Dionigis (2010) är en av få studier där man undersökt världselit coachers strategier. Författarna i föreliggande studie valde att använda sig av liknande tillvägagångsätt. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med coacher som hade aktiva idrottare på en lägre nivå än den högsta världseliten, samt hade erfarenheter av allvarligt skadade idrottare.

Analys av fysiskt och administrativt flöde för provhantering vid Höganäs AB

In this project, we are studying the material flow and the information flow of sample materials and the appurtenant report of deviation for the purpose to be able to suggest better solutions. The sample material, which is to be analysed, is to be continuously taken from the production flow. The purpose is to navigate the process by the results found by the analysis. Because of this, it's very important that both methods of analysis are ensured and that the sample material is representative for the production flow. However, even more importantly, is that activities and transportations, combined with both flows, must perform in a quick and correct way in order to maintain or improve Höganäs AB's competitive strength.According to reports are about 20 products per day not available, for loading, at the time of delivery.

Konsten att hitta ett arbete  : En fråga om socialt kapital?

 The purpose of this study is to examine how individuals' social capital can affect the opportunities for finding a job. That is, what benefits social contacts can provide in the hunt for a new job. The main questions that will be answered throughout this study are:- Of what importance are social contacts when looking for a job?- What are the advantages and disadvantages that the respondents present with recruitment thru informal channels/social contacts?-What are the advantages and disadvantages that social contacts can provide in terms of personal recommendations when looking for a job according to the recruiters?The study is based on five qualitative interviews with mainly recruiters from various parts of the labor market. The collected empirical data that the study has yielded indicate that individuals' social capital of the highest degree is crucial for the opportunities they have to find a job.

"They Don't Know About Us" : Fanbloggandets vad, hur och varför på Tumblr

This is a qualitative case study of young womens? experiences of blogging about One Direction on the social media/microblogging platform Tumblr. The aim of this study was to find out what fan blogging is and why fans blog. We did this by creating an account on Tumblr where we invited young women between the ages of 16?29, who had active fan blogs dedicated to One Direction, to answer an open-ended questionnaire.

Tillit till chefen : En kvalitativ studie om faktorer som påverkar tillit till chef

Svensk äldreomsorg tycks stå inför problem då den svenska befolkningen blir äldre och fler behöver äldrevård, samt ser man en minskning av antalet chefer och att det har blivit en oattraktiv arbetsplats. Tidigare forskning visar att tillit till chefen har positiva effekter i organisationen och personalens välbefinnande. Författarna vill undersöka huruvida det förekommer likheter och skillnader i hur personal och chefer tänker kring begreppet "tillit till chefen". Författarna har inte funnit några studier gällande angående tillit till chef utförda i svensk äldrevård. Studien är av kvalitativ metod i kombination med en hermeneutisk tolkning.

Empowerment - påverkar det personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund

Bakgrund: För att uppnå kundtillfredsställelse behöver företag vara serviceinriktade och erbjuda kundanpassade tjänster. Därmed är medarbetares beteende och kompetens av stor vikt för företags lönsamhet. För att få medarbetare att utföra önskvärda prestationer måste ledningen hos dem skapa engagemang och delaktighet. Ett tillvägagångssätt är att delegera ansvar och överlåta befogenheter till dem. Ett koncept som bygger på detta är empowerment.

Yrkesidentiteter och professionen: En innehållsanalys av platsannonser inom biblioteksfältet

The research of this Bachelor?s thesis examines classifieds for librarians, and makes use of Ørom?s theory of sixlibrarian identities plus Schreiber?s complementary seventh identity. The main focus of the thesis was to examine what qualities and skills are presented and what identities are manifested in the classifieds. A third issue was to explore how relevant Ørom?s theory is to examine and understand the profession today.The data was analysed by the use of content analysisand a hermeneutics approach was taken.

Analys och åtgärdsförslag för ledtidsreducering vid fönstertillverkning

Detta examensarbete har utförts vid Elitfönster AB i Vetlanda. Elitfönster AB är Sveriges största leverantör av fönster och fönsterdörrar.Syftet med arbetet är att ta fram åtgärdsförslag för att minska ledtiderna, då korta leveranstider blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Arbetet innebar en kartläggning av nuvarande produktionsflöde och identifiering av problemområden.Arbetet genomfördes med hjälp av tidsstudier och intervjuer med arbetsledare och personal. Arbetet bygger även en hel del på observationer, iakttagelser och studerande av statistik.I stora drag kan man dra slutsatsen att de långa ledtiderna beror på främst två orsaker;? hyvelbanornas långa ställtider som medför körningar i veckosatser? kvalitetsbrister och bristfälliga kvalitetskontroller samt trästycken som ?försvinner? längs förädlingskedjan.

Mobila interaktiva karttjänster i en PDA

Telia Research AB forskar i människans framtida behov av tjänster gällande telekommunikation. Examensarbetet mynnar ut i en applikation för en framtida tjänst som presenteras i en mobilterminal. Meningen med examensarbetet var bland annat att visa på olika utvecklingsverktyg som kan uppnå vissa kriterier vid presentation av en karta i en mobilterminal även kallad PDA, Personal Digital Assistant. Kriterierna var bland annat att kartapplikationen skulle kunna kopplas till en databas var information om geografisk position finns. Funktioner och verktyg som kan tänkas finnas i en applikation kan vara positionering, zoomning, informationsverktyg och ett digitaliseringsverktyg som ger möjlighet att lagra en geografisk punkt med koppling till punktens personliga attribut.

Informationskällor under internationalisering : Svenska små företags tillvägagångssätt för att tillägna sig kunskap och information

There is an ongoing process where the free market within the European Union is expanding, partly through the incorporation of new member states, partly through the signing of association agreements with nearby countries and regions. When trade barriers are removed in different ways more companies consider an internationalization of the company. However, the procedure of the internationalization of companies is a rather new and unexplored area in the context of research. The focus of this study is therefore to examine how a few companies situated in Sweden, has proceeded while searching for knowledge during the internationalization process. Data has been collected through interviews that have been balanced with information from Internet and other sources.

Samordning för barn och ungdomar med frekvent behov av sjukvård

Purpose- The purpose of this project is to contribute to the knowledge of creating customer value through streamlining and coordination of patient flows for children and youth with frequent need of care on child and youth medical clinics.Method- One of the methods used for achieving the project's purpose is a case study on the Child and Youth Medicine Clinic at Länssjukhuset Ryhov in Jönköping. The case study has been used for collecting the empirical data that has been generated through interviews, observations and documents from the Child and Youth Health Clinic. Except the case study the authors also made studies in literature, which the collected empirical data has been anchored and related to. Together this led to the project's analysis and results.Results- When investigating the questions found in chapter one, it was determined standardized work is of great importance to create structure and implement procedures for the patient flows. A weak link in the patient flow has been identified, which is the sub-process coordination and planning.

Ledarskap på distans : Att arrangera och upprätthålla

This essay aims to create an understanding of how leadership can be arranged in a company that embraces new technology and telework, and how it can be experienced from the employees' perspective. In order to make it possible to investigate this purpose are three questions formed; ?How is the leadership perceived??, ?How does telework into motivation?? and ?How does telework into communication??. A presentation of previous research is given, focusing mainly within different types of leadership, distance, and telework. Based on this, three interviews was made in which respondents? experience of telework was in focus.

Outsourcing av UAS-data : Informationshantering av data insamlad viaUAS

This reports purpose is to give a general view on how to handle information collectedthrough photogrammetry and laser scanning with the help of UAS. The report ismade in collaboration with WSP Group and will briefly describe howphotogrammetry and laser scanning, also known as Lidar, works and how those areused in the construction business today. Then the focus will be on how gathered datais handled today, how outsourcing of data should be approached and if there are anyconsequences if data is handled in the wrong way. Interviews have been made with allparts in the UAS business. That includes authorities as Transporstyrelsen,Försvarsmakten.

Styrning i tjänsteföretag: tjänstestandardiseringens betydelse

Den snabba utvecklingen från industrisamhälle till tjänstesamhälle har medfört att tradi-tionella produktionsbaserade styrmetoder inte har fungerat tillfredsställande för tjänste-företag. Tjänsteföretagen kan klassificeras på en mängd olika sätt men i vår uppsats har vi koncentrerat oss på tjänsternas standardiseringsgrad, och syftet var att se om dessa hade en betydande inverkan på styrning av personal. Vår undersökning består av fallstu-dier av tre företag som valdes ut med förutsättningen att ha olika standardiseringsgrad på sina tjänster. En jämförelse mellan dessa företag gjordes med hänsyn till personal-styrning och tjänstestandardisering. Vår förhoppning var att hitta skillnader som be-kräftade de teorier som låg till grund för vår uppsats.

Personalansvarigas attityd till personal med avvikande beteende - Vad innebär en persons riskbeteende för organisationen?

I takt med att den svenska arbetsmarknaden förändras, ändras också synen på den anställde. Denna uppsats ämnar undersöka huruvida företagens behov av att hålla sin yttre fasad i gott skick, påverkar inställningen till att anställa, eller säga upp, de personer som man inte vill att företaget skall förknippas med. Hur ställer sig företagsledare till att deras personal inte lever upp till de normer samhället bär och finns det särskilda typer av beteende eller brottslighet som anses värre eller sämre än något annat? Resultatet visar att brott (avvikelser) som i allmänhet förkastas också förkastas av företagen och att toleransen mot avvikare är låg. Personer dömda för denna typ av brott torde ha stora svårigheter att ånyo etablera sig på arbetsmarknaden efter avtjänat straff..

<- Föregående sida 44 Nästa sida ->