Sök:

Sökresultat:

459 Uppsatser om Performativ agent - Sida 12 av 31

Fastighetsvärdering : - processen att fastställa ett marknadsvärde

Syfte: Vi ska analysera hur fastighetsmäklare värderar småhus och hur de använder sig av taxeringsuppgifter, det vill säga de egenskapsuppgifter om tomtmark och småhus som samlats in vid fastighetstaxeringen från fastighetsägarna. Vi ska även sammanställa en modell över de faktorer som har central betydelse vid uppskattning av marknadsvärdet.Metod: En kvalitativ metod har använts där vi genomfört personliga intervjuer med fastighetsmäklare. Teorin baseras på relevant litteratur, vetenskapliga artiklar och elektroniska källor. Empirin redovisas genom en kategorianalys.  Resultat & slutsats: Vi har kommit fram till att fastighetsmäklare med erfarenhet inte följer de steg som teorin tar upp vid fastighetsvärdering.

Nedskrivning av Goodwill : Att bortförklara ett nedskrivningsbehov

Immateriella tillgångar debatteras flitigt i företagsekonomiska sammanhang. En immateriell tillgång som har stor betydelse för svenska börsbolag och som stått i centrum av denna debatt är goodwill. Syftet med denna studie är att undersöka hur företag som är i ett behov av att skriva ned sitt goodwillvärde men som inte gjort detta motiverar det beslutet i sin årsredovisning samt bakomliggande faktorer som kan förklara detta. Studien har en kvantitativ ansats där företag noterade på Stockholmsbörsen åren 2005-2010 har studerats och t-test samt multipla regressionsanalyser har genomförts på urvalet. Vi förväntade oss att de undersökta företagen skulle vara generellt sämre på att uppfylla upplysningskraven i IAS 36 än företag som inte är i ett nedskrivningsbehov.

Chatbot som kundsupport

Chatbotar är ett begrepp som börjat nästla sig in i Internetkommunikationen. Det handlar om virtuella assistenter som kan fungera som supportstöd på företags hemsidor. Syftet med denna uppsats är att utröna hur en sådan chatbot bör utformas för att fungera så bra som möjligt som support vid ett företag. Studien genomfördes med en litteraturstudie, en intervju med ett företag som använder en chatbot i sin kundsupport, samt två fokusgruppundersökningar för att se vad användarna tycker om tekniken. Det visade sig att användarna tyckte tekniken fungerade ganska bra.

Stora markägares val av fastighetsmäklare

The work is conducted in cooperation with LRF Konsult. The data has been collected thru a survey involving 145 landowners in Östergötland. The study is aimed at landowners how owns at least 400 ha of land. The purpose of this study is to find out how large landowners choose brokers when they are looking to sell their property. The purpose of this work is to find "larger landowners' needs / choices of Realtors. The questionnaire consisted of 16 questions, and asked to investigate the seller's most important factors when they select brokers.

Nyemission. Var det värt det? : En studie om nyemissioners effekter på idrottsaktiebolag

This essay has examined the effects that new issues had on the four Swedish football clubs that are organized as sport limited companies. The difference between a limited company and a sporting limited company is that the clubs always have majority ownership by the 51% rule. Previous research on sport limited companies and on new issues has been associated with the agent theory and the pecking order theory in order to explain the effects.The thesis is a qualitative study with an inductive approach, where the interviews have been selected as the method of collecting data. Through the years the clubs have performed new issues several times. The study says that the clubs perform a new issue for two reasons, either for investment purposes or because they have a poor economy and must collect liquid assets.

Att följa eller förklara - det är frågan? En uppsats om bolagsstyrning grundad på kodreglering och comply or explain-principen

ResuméCorporate governance och vidhängande problematik har i princip existerat sedan bolagsformer som innebar en separation mellan kapital och makt började användas. I synnerhet har problemen vidhängt aktiebolagen som är den bolagsform som främst representerar den organisationsmodell där makten över kapitalet inte enbart tillkommer dess ägare utan även andra, av kapitalplacerarna utsedda, förvaltare. Denna s.k. principal agent-problematik har flera olika tänkbara lösningar. Uppsatsen behandlar dessa olika sätt att hantera corporate governance.

Hur säger bolagen att de tillämpar Svensk kod för bolagsstyrning?

Syfte: Att bolag inte alltid styrs av sina ägare har varit betydande för marknadsekonomins utveckling. Införandet av aktiebolag sänkte riskerna samtidigt som möjligheterna ökade. I börsnoterade bolag finns ofta ett brett ägande vilket innebär risker vid tillvaratagandet av intressen. Ägare och ledning är sällan den samma och deras intressen skiljer sig ofta åt. För att minska riskerna har många länder infört olika bolagsstyrningskoder.

Reglering av redovisningsjäv - Ett måste eller onödig byråkrati?

Efter revisionspliktens slopande år 2010 har fler förenklingar för småföretag blivit föreslagna angående revision och redovisning. En av dessa är slopandet av de jävsbestämmelser som är relaterade till revision för småföretag, nämligen redovisnings-, medelsförvaltnings- och byråjävet. Förslaget avsåg att förenkla för småföretag samt att öka möjligheterna för revisionsbyråers så kallade kombiuppdrag. Denna debatt har lett till ett lagförslag om ett slopande av dessa jävsregler vilket sedermera blivit avslaget med motiveringen att det skulle äventyra revisionens oberoende. Vi vill med denna studie undersöka vilka positiva och negativa aspekter som ett slopande av redovisningsjävsreglerna skulle resultera i samt vilka som skulle gagnas mest av en sådan förändring. De teorier som används som grund för denna kvalitativa studie är Principal-agent teorin, Oberoende, Legitimitetsteorin samt Intressentmodellen, inom Principal-agent teorin finns en delteori som heter Informationsasymmetrier.

"Hjärnan mot hjärtat": En kvalitativ studie av Migrationsverkets handläggares upplevelser av etiska dilemman.

This study is focused on the caseworkers of the Swedish Migration board and their experiences of ethical dilemmas in their daily work with asylum seekers. Our research question is aimed at examining the ethical dilemmas that the caseworker as a social agent is experiencing in the meeting with the asylum seeker. The empirical material in this study is based on interviews with five caseworkers of the Swedish Migration board. The material has been collected through semi-structured interviews and has then been analyzed through professional ethics as a theoretical framework. The results of this study show that ethical dilemmas are constantly being present in the work of the caseworkers. Ethical dilemmas are in different ways occurring in the meeting with the asylum seeker. The law that regulates the caseworkers work is functioning as a limiting aspect, which leads to a feeling of contradiction between the caseworker?s personal ethics and the professional ethics..

Arbetstidsdirektivets implementering i svensk lag : En studie om byråkratisk drift

The aim of this master-thesis is to investigate the emergence of bureaucratic drift in connection with implementation of EU-legislation in Sweden. To narrow it down I have chosen to look at the Swedish implementation of the Working Time Directive, directive 93/104/EG. To be able to fulfil the purpose of this master-thesis I have used two research questions; [1] How did Sweden implement the Working Time Directive into Swedish law? and [2] Why did Sweden omit to correct implement the Working Time Directive? To be able to understand and explain the situation I have used the principal-agent perspective as a theoretical framework. An analysis of motives has been used as analytical method.The results from the analysis show that Sweden, in order to keep the contractual model used on the labour market, which is a part of the well known Swedish model, shirked while implementing the directive and implemented as to be able to fulfil its own agenda.

Den trådlösa massan - svärmbeteende och kollektiv handling

This essay seeks to analyze the consequences of modern information and communication technology for collective action within the framework of social movements. With references to the protests in Seattle 1999, the essay argues that the emergence of distributed collective action is closely related to the use of technology, for example cell phones and Internet. This distributed collective action can be characterized by its decentralized and self-organizing features, forming a global pattern emerging from local interactions. Whereas contemporary theories of collective action can be ´stretched´ to fit these aspects, they lack analytical tools to describe and analyze such systems. Further, their rejection of classical crowd theory is problematic, since it contains valuable insights.

Självintresse i förändringsarbete: en empirisk illustration
över verktyg som företagsledningar använder för att undvika
att förändringsagenter agerar i självintresse

Det är lätt att ta för givet att anställda, och i vårt fall förändringsagenten, arbetar i organisationens intresse när faktumet kan vara det motsatta. Vår studie granskar ett tämligen tabubelagt ämnesområde inom företagssfären. Syftet med studien är således att på ett deduktivt sätt studera hur ledningsgrupper arbetar för att säkerställa att förändringsagenten inte jobbar i självintresse, och vilka verktyg lednigen kan använda sig av för att motivera förändringsagenten att jobba i organisationens intresse. Genomförande har skett genom att måla upp en empirisk illustration genom intervjuer med fyra olika företag inom olika branscher för att bredda bilden av hur olika företag arbetar. Vår första slutsats är att det är tämligen svårt att intressera företag att tala om självintresse i och med att det är ett så tabubelagt ämne.

Virtuellt Genus : Hur virtuella agenters visuella genus påverkar bemötandet från användare

Att föra en dialog med en virtuell karaktär blir ett allt vanligare fenomen, till exempel som interaktiv kundtjänst på en hemsida, att testa agentens gränser och vara otrevlig och förolämpa den virtuella agenten är en förekommande händelse likaså. Virtuella karaktärer blir ofta representanter för könsstereotyper, i värsta fall kopplas den förolämpning som ges till agenten också till stereotypens motsvarighet i det verkliga livet. Denna uppsats har som syfte att ta reda på om virtuella agenter med olika visuella genus blir behandlade olika. Loggade chatdialoger mellan högstadielever och virtuella agenter analyserades, resultaten pekar på att ju fler feminina drag en virtuell agent har desto mer förolämpningar får agenten. Detta visar att det är viktigt att ta hänsyn till virtuella agenters genus vid design av dessa agenter, då förolämpning uppstår i olika mängder trots att agenterna i övrigt är identiska..

THE ROLE OF MERCHANDISER IN MANAGING THE SUPPLY CHAIN

This research project is based on observing and Analyzing the Role of a textile merchandiser in managing the supply chain of the Home Textiles In The Buying or retailing, in the Mill and with the Agents. The project also "highlights the comparative analysis of the practices by Followed merchandisers into the retailer side, mills and Those In The Agents', on the basis of the Functions Which Supports the supply chain. In the discussion, We Have highlighted Importance Of The Role Played by an agent and by the merchandisers of Buyer and Supplier in Different situation. By our research work we find out The Challenges face by merchandisers And Then we come up with sometime suggestions.This Research Project Has Been Developed by Contacting and Visiting Hemtex, Brink Textiles, by interviewing the merchandisers working in the Industries like Al-Abid Silk Mill . By Analyzing the data & the data through the visits and the interviews, this Research Project Has Been Combined to give in-depth knowledge about the Activities Which merchandisers performer in a mill and into buying a house..

Agent Provokation - En studie kring avsändarens påverkan på provokativ reklam

Even though provocative marketing is a widely used tool among companies to distin-guish themselves from the crowd and catch the attention of consumers, there are several variables that remain relatively unexplored. This paper aims to investigate what impact the brand has on how provocative advertising is perceived and how it affects attitudes and behavior. An experiment was conducted where several well-established measures of ad effectiveness such as brand attitude, buying intentions and word-of-mouth intentions were used to analyze the effects of brand knowledge. The results show that a provocative advert lowers attitude and buying inten-tions for the established brand while it remains unchanged for the unestablished brand. This implicates bigger freedom for unestablished brands to elaborate with provocative elements in their marketing.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->