Sök:

Chatbot som kundsupport


Chatbotar är ett begrepp som börjat nästla sig in i Internetkommunikationen. Det handlar om virtuella assistenter som kan fungera som supportstöd på företags hemsidor. Syftet med denna uppsats är att utröna hur en sådan chatbot bör utformas för att fungera så bra som möjligt som support vid ett företag. Studien genomfördes med en litteraturstudie, en intervju med ett företag som använder en chatbot i sin kundsupport, samt två fokusgruppundersökningar för att se vad användarna tycker om tekniken. Det visade sig att användarna tyckte tekniken fungerade ganska bra. Men vissa småfel gjorde att det kunde bli omständigt att använda sig av en chatbot. Användarna ville gärna se mer interaktion, så att chatboten inte enbart kunde förklara hur saker ska göras utan även hjälpa till att utföra dem. Till exempel hjälpa till att fylla i ett beställningsfomulär. Företaget tyckte att det var väldigt viktigt att det var enkelt att administrera chatboten. Då tekniken är relativt dyr och det går åt mycket tid till arbetet med en chatbot, gör tidsbesparande funktioner att företaget sparar pengar.

Författare

Johan Runesson

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..