Sök:

Sökresultat:

8044 Uppsatser om Perception management - Sida 54 av 537

Hur barn i åldern 4;0-5;11 år presterar på taluppfattningstestet HöraTal : En analys av resultaten från en talperceptions- och entalproduktionsuppgift

Talperceptionstest har skapats för att få information om hur en person kan uppfatta ochdiskriminera mellan språkljud. HöraTal Test 1.1 är ett omfattande analytiskt datorbaserattalperceptionstest. Testet är anpassat för icke läskunniga barn från fyra års ålder. Det ärframtaget för barn med hörselnedsättning och/eller cochleaimplantat men kan ävenanvändas för barn med neurologisk skada, specifik språkstörning och/eller annatförstaspråk än svenska. Huvudsyftet med studien är att ta fram ett referensmaterial för hurnormalhörande barn med normal språkutveckling i åldern 4;0 till och med 5;11 årpresterar på HöraTal Test.

Bolagsvärdering enligt valuebased management : - tillämpning på Skistar

Level: Thesis in Business AdministrationDate: 20009-06-11Authors: Anders Johansson & Johan MyhrE-mail: anders@clubsilk.nu,  johan@clubsilk.nuTutor: Mona AnderssonTitle: Company valuation according to Value Based Management ? application to SkiStarProblem: Different operators constantly supervise Companies listed at the stockmarket. The stock exchange market is continuously updating the companie?s present value and their forecasted value. It is important that the companies are able to communicate with the market so that the stockvalue reflects the real value of the company.

Ett eller flera affärssystem?

Huvudsyftet med denna uppsats är att ge en helhetsbild av fenomenet virtuell word-of-mouth. För att åstadkomma detta har vi delat in huvudsyftet i två delsyften där det första undersöker vad virtuell word-of-mouth innebär. Det andra delsyftet analyserar de områden som har betydelse för fenomenet och dess spridning, nämligen budskapet, individer och grupper samt Internetmiljöer.

Schymans ben i Let?s Dance som kommunikationsstrategi : En fallstudie av Feministiskt initiativs kommunikation i valkampanjen 2010

Schyman?s legs in Let?s Dance as a communication strategy- a case study of ?Feministiskt initiativ? in the election campaign 2010.(Schymans ben i Let?s Dance som kommunikationsstrategi, en fallstudie om Feministiskt initiativ i valkampanjen 2010).Author: Joanna Morell, Tutor: Ann-Marie Morhed2009 was the first time where Swedish political parties were entitled to have TV- commercials, another sign of political communication taking one step closer to the strategic marketing communication. A type of communication that also is expensive.The Swedish political party Feministiskt initiativ (Fi) have existed since 2005 and is not yet a part of the Swedish parliament. They have not been entitled to the economic support that is given to Swedish parties with more than 2,5 percent of the votes in the last two elections. As a result Fi is completely dependent on economic contributions.

Kan intern marknadsföring skapa bättre förutsättningar för att nå en reklamkampanjs marknadsföringsmål? - En fallstudie av Svenska Statoil AB

Uppsatsen ämnar beskriva den interna marknadsföring som finns mellan företagets ledning och dess personal före, under och efter en reklamkampanj. En analys av hur reklamkampanjers budskap och effektivitet kan förändras då teorierna om intern marknadsföring i högre grad implementeras i organisationen..

Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen

Uppsatsen undersöker med användande av rangsummetest om LPM-modellen är mer lämplig än riskmått baserade på varians och systematiska riskmått baserade på CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..

Ekonomistyrning och Ägande: Förändras ekonomistyrningen vid ett byte av ägarform?

The purpose of this thesis is to examine how the Management Control System is affected by a change in the owner structure from family owned to not-family owned. The study also tries to identify explaining factors behind the possible effects to the Management Control System. The study is based on a comprehensive case study on the company Alcro-Beckers which, in year 2001, was acquired from the owner Lindéngruppen fully owned by Ulf G Lindén. The acquirer was the non-family owned company Kemira OY, a Finnish stock listed group. The empirical foundation mainly comes from interviews conducted with people who were/are directly connected to the company, either as employees or as representatives for the owner.

En kommunal One Stop Shop: Kan en gemensam kundtjänst verka som motor för verksamhetsutveckling?

The aim of this study has been to examine if an implementation of a One Stop Shop in the public sector and its IT-support can serve as a motor for business development. By examine the relation between the One Stop Shop and the public administrations we have tried to answer this question. The municipality that we have examined underwent a big change, seven years ago, when they implemented a One Stop Shop including a IT-support called Flexite. But despite these seven years and the fact that Flexite has changed approach from a Case Management System to a Support System for Business Development the municipality have not adapted to this change. .

Påverkan mellan ekonomistyrningen och inköpsfunktionen : En studie av Sandvik och Scania

AbstractTitle:The Impact of Management Control Systems on the Purchaser Function - A study of Scania and Sandvik Authors: Mohammad Reza Akhbari and Johanna Sullivan Svensson Published: 2011 Keywords: Management control, purchasing function, impact, control, control instruments, Key Performance Indicators, measurement, communication and organizational structure. Background and problem formulation: In order for a company?s business idea or vision to be fulfilled, the management of a company needs assistance from various means to intentionally affect the operation in the desired direction. Management control concerns activities of both financial and non-financial character in order to implement the strategy of a company and to reach profitability. Since the purchaser function is responsible of spending 50 percent of a company?s total revenue, the function has an optimal starting point to be a key actor in the shaping and execution of a company?s strategic plan.

Ursäkta, är det min tur nu? - En undersökning av orsakerna till långa väntetider på en akutmottagning ur ett effektivitetsperspektiv

En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.

Automatiskt kabelmärkningssystem

Risk management is a key competency that is constantly being researched how it can be improved within project management. The risk management process consists of four major steps: identify risks, assess the risks? significance on the project, evaluate and address the key risks and follow up.The majority of companies seem to neglect certain identified risks, and decide not to mitigate if the risk does not cause adverse effects to the business. To counteract undesirable consequences and help organisations to become more effective at managing risks an initial work has been conducted for a risk repository.The project develops a proposal on the design of a risk repository which aim to effectively support a database implementation. The study includes literature studies which resulted in a relational model for database implementation.

Outsourcing- en balans mellan effektivitet och lärande

Vårt syfte är att diskutera hur outsourcing av ettföretags HR-avdelning, som genomförs för att leda till effektivitet på kort sikt kan påverka företagets lärande på lång sikt. Kortsiktiga effektivitetsvinster i samband med outsourcing stör det långsiktiga lärandets förutsättningar att skapa varaktiga konkurrensfördelar för företaget..

IT-styrning med ABC-metoden

Utvecklat en modell för att med hjälp av ABC-metoden fördela kostnader för en IT-avdelning och pröva modellens tillämpbarhet på ett fallföretag. Då fallföretaget har en betydande IT-avdelning där problem med kostnadsfördelning påträffas, var de lämpat för att testa modellen på. Uppsatsen resulterar i två slutsatser. Fallföretaget bör tidsredovisa för att lättare kunna kostnadsfördela. Dessutom presenteras en modell som kan tillämpas i företag som återfinns i liknande situationer..

Performance Management-En studie av hur chefer och medarbetare upplever Performance Management på ett större företag

Performance management innebär att rikta hela organisationens energi genom att sätta mål för medarbetare som ligger i linje med organisationens strategi. Genom att på detta sätt öka tydligheten kan organisationen förbättra prestationer och öka dess möjligheter för utveckling mot konkurrenskraftighet på kort och lång sikt.Ändamålet med denna uppsats var att genom två undersökningar kartlägga hur chefer respektive medarbetare upplever att arbeta med performance management och genom det och en litteraturstudie få en bild av begreppet. Kartläggningen gjordes med både enkäter till medarbetare och intervjuer med chefer. Från enkätsvaren framkom att respondenterna upplevde målen som motiverande och att det fanns en öppen dialog inom organisationen. Både hos medarbetarna och cheferna verkar det finnas en viss oklarhet kring begreppets syfte.

Reportrars användning av informationsresurser på en svensk dagstidning.

The purpose of this Master?s thesis is to examine the information needs of reporters at a Swedish daily newspaper, and see if they are met by the information resources provided by the newspaper. It examines if there are resources which are not used and why. The examination is based on Henczel?s model for information auditing.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->