Sök:

Sökresultat:

185 Uppsatser om Peer-to-Peer - Sida 2 av 13

Peer-to-peer som företagslösning

Problemområde: Idag är användandet av Peer-to-Peer (P2P) - applikationer såsom KaZaa, ICQ och Seti@home utbrett bland privatpersoner. Användningen inom företag är dock ännu i sin linda. Vi kommer därför i den här uppsatsen utreda om ett eventuellt införande av P2P- teknik i ett företagsnätverk ger några fördelar jämfört med en klassisk Client/Server-lösning. Hypotes: Arbetet bygger på hypotesen: ?En P2P-lösning ger fördelar för företaget jämfört med en Client/Server-lösning? Genomförande: För jämförelsen mellan P2P och Client/Server definierades och jämfördes fem områden: Säkerhet, Användbarhet, Tillgänglighet, Bandbredd samt Utrustningskrav.

Kamratkulturer i förskolan : En observationsstudie av några leksituationer

AbstractIn this essay, I have performed a study on peer cultures and how these peer cultures are expressed in a group of pre-school children. My questions are as following:What positions/power positions can be seen in children?s play, and how will these be expressed?How do the children gain access to play?How do children act when they want to exclude other children?In order to understand this I have chosen to do observations as a method. In order to investigate these questions I chose to spend six whole mornings with a group of pre-school children, closely observing their behavior. The focus was on children, three years of age or older.

"Bra jobbat!" : En undersökning av gymnasieelevers skriftliga kamratrespons

The chief aim of this study is to investigate the impact of context on written peer response. A second aim is to explore students? attitudes towards peer response. The investigation has taken place at an upper secondary school in the south-east of Sweden, involving 20 students in grade 2 and 3 in the course Swedish C. The investigation is based on the students? comments on their peers? speech drafts and six qualitative interviews.

Uteslutning och inneslutning : En observationsstudie om hur förskolebarn skapar kamratrelationer

Preschool is an important social arena for children. This might be the first time that children find themselves in a larger social context and create their first peer-relations. The aim of this study was to examine children?s peer-relations with particular focus on the acts of social exclusion and inclusion, and how children use different strategies to exclude and include each other. Another aim was to investigate how both verbal and non-verbal communication is used in these processes.This study has an ethnographic approach, and the use of video observation as a method enabled us to capture the children?s everyday interactions at preschool.Our results show that children use a number of different strategies to exclude other children that seek access to an ongoing activity to protect the interactional space that they already share.

Kooperativt lärande i inkluderad idrottsundervisning : en litteraturgranskning

Syftet är att genom en litteraturgranskning av vetenskapligt publicerade forskningsartiklarundersöka vad peer-tutoring som en form av kooperativt lärande kan innebära för möjlighetentill social interaktion och lärande när elever med funktionsnedsättning inkluderas i enidrottsundervisningssituation. Många elever med funktionsnedsättning är inte inkluderade iidrottsundervisningen som de skulle önska, detta begränsar deras påverkansmöjlighet till godhälsa genom fysisk aktivitet. Kooperativt lärande och peer-tutoring har visat sig gemöjligheter till ökad social interaktion och lärande. Sökmetod: Tio vetenskapligt publiceradeartiklar granskades och tre återkommande områden kunde skönjas. Dessa var socialinteraktion, lärande hos eleverna och lärarens roll i undervisningssituationen.

Peer-to-peer som företagslösning

Problemområde: Idag är användandet av Peer-to-Peer (P2P) - applikationer såsom KaZaa, ICQ och Seti@home utbrett bland privatpersoner. Användningen inom företag är dock ännu i sin linda. Vi kommer därför i den här uppsatsen utreda om ett eventuellt införande av P2P- teknik i ett företagsnätverk ger några fördelar jämfört med en klassisk Client/Server-lösning. Hypotes: Arbetet bygger på hypotesen: ?En P2P-lösning ger fördelar för företaget jämfört med en Client/Server-lösning? Genomförande: För jämförelsen mellan P2P och Client/Server definierades och jämfördes fem områden: Säkerhet, Användbarhet, Tillgänglighet, Bandbredd samt Utrustningskrav. Slutsats: Inom områdena Användbarhet och Tillgänglighet ger en P2P-lösning klara fördelar, däremot inom områdena Säkerhet och Bandbredd visar Client/Server- lösningen istället klara fördelar. Området Utrustningskrav är oavgjort då det inte finns någon märkbar skillnad på lösningarna. Säkerhetsproblemen är P2P-teknologins akilleshäl och det problem som är mest troligt att stoppa stora investeringar i framtiden om det inte löses. Slutsatsen av vår jämförelse blir sålunda: För ett företag som redan har ett existerande Client/Server-nätverk är det inte någon idé att helt byta system, däremot kan det vara av intresse att introducera en applikation som möjliggör skapandet av så kallade Virtuella Nätverk. För ett helt nytt företag kan skapandet av ett P2P-nätverk vara ett väl så intressant alternativ till Client/Server.

Generella nätverksarkitekturer för spelemulatorer

Många gamla spel som spelades på gamla konsoler och datorer kördes på sammamaskin med två eller flera spelare anslutna med egna individuella kontroller. Idag ärinternet väl utspritt och många spel erbjuder multiplayer-spel via internet. Detta varförstås inte möjligt på de gamla konsolerna och datorerna, men med hjälp av deemulatorer som finns för många gamla plattformar idag kan man skapa möjlighetenatt spela över internet i de gamla spelen genom att skicka varje knapptryckning enspelare utför mellan spelarnas datorer och på det sättet emulera det existerandeflerspelarläget i spelet.Kaillera-protokollet, som är baserat Client-server-arkitekturen, är ett protokolldesignat för att spela gamla spel genom emulatorer över nätverk. Det harimplementerats i ett antal populära emulatorer med hjälp av ett tredjepartsbibliotekmed samma namn. Kaillera fungerar genom att synkronisera spelarnas input for eachbild som visas i spelet.

Sjuksköterskestudenters tillfredsställelse med lärandemiljö och handledning inom verksamhetsförlagd utbildning : En jämförelse mellan två handledningsmodeller

Det föreligger ett ökat behov av placeringar inom sjuksköterskeutbildningens verksamhetsförlagda utbildning. Syftet med den här interventionsstudien är att kartlägga sjuksköterskestudenters tillfredsställelse med lärandemiljön och handledningen i två olika handledningsmodeller. Interventionsgruppen (IG) handleds i par av en handledare i en studentsal, s.k. peer learning och kontrollgruppen (KG) enligt traditionell handledningsmodell. För datainsamlingen har en validerad enkät, CLES + T (Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher evaluation scale) använts.

BitTorrent i kommersiella system : Identifiering av incitament och användarbeteenden

Companies that sell digital products such as software and movies transfer large amounts of data to its customers. In order to send this amount of data using FTP or HTTP and still maintain a high speed transfer rate it is required that the company have a large number of servers and a huge bandwidth. Servers and bandwidth costs money which means they have great costs on the distribution of their products. In order to reduce distribution costs, P2P technology can be used and the most powerful technology to transmit popular files is called BitTorrent.BitTorrent requires users to share their bandwidth. Nowadays, BitTorrent is frequently used to transfer products that are free of charge; one example is the Linux distribution Ubuntu.

Trapphuset

Projektet avser att undersöka hur en byggnad som ska möta en divers användning i urban miljö kan dela på resurser. Projektet avser att fungera som en tvärprogrammerad yta där olika användare växelverkar med sina aktiviteter över dygnets timmar likt ett stafettlopp där avlämningen blir en spännande kontaktyta. De kommersiella aktiviteterna över dagen ska samtidigt kunna fungera som allmän service på kvällstid. Kontaktytan för detta ska verka främjande för spontan social kontakt för både boende passerande och arbetande..

Riskkapitalets inverkan på operationella investeringar - En jämförande studie av svenska portföljföretag

This thesis seeks to explain the effect of private equity ownership on the amount of invest- ments made in a company. We use three capital expenditure based key ratios to determine if there is a tendency for private equity owned firms to invest more or less than comparable companies. Our dataset involve 27 Swedish buyout companies that were sold by a private equity fund between 2001 and 2009. Each buyout is assigned a peer group of two firms in similar size and in the same industry. Firstly, we compare the key ratios to determine potential differences in the level of investment.

Motivationens grundläggande beståndsdelar : Ett verktyg för att förstå elitidrottarens motivation

Peer learning är en handledningsmetod, som tydliggör anknytningen mellan teoretisk och praktisk kunskap samtidigt som ett större antal studenter kan erbjudas verksamhetsförlagd utbildning. Därför vore det av intresse att undersöka om det är en tillämpar metod i specialistsjuksköterskeutbildningen mot intensivvård. Syftet med studien var att undersöka peer learning som handledningsmetod inom specialistsjuksköterskeutbildningen mot intensivvård utifrån handledares perspektiv. Studien utfördes genom fokusgruppsintervju med en beskrivande design med induktiv ansats där data analyserades med manifest kvalitativ innehållsanalys. I studien framkom sex kategorier och fyra underkategorier.

Kamratkulturer i förskolebarns lek

The research in this thesis attempts to understand what happens when children (3-6 years of age) interact with each other in the context of free play in two pre-school settings when adults are not involved. The aim of the study was to get a closer look at how children create relationships and how they protect and defend their interactional spaces. Data was gathered through ethnographically inspired methodology, using video observation to capture the everyday interactions of the children. Results were analyzed using a phenomenological approach to peer cultures. Previous research suggests that it is very important for children to maintain their interactions with peers and gaining access to play.

?Kärnfamiljen är föråldrad som rådande norm? - Ensamstående mammors upplevelse av kontakten med BVC

The aim of the study was to describe lone mothers? experience of the contact with the Child Health Centre (CHC). The definition of CHC in the study was the Child Health Centre?s daily activities, the child health nurse and the parent groups. The study had a descriptive design and eleven lone mothers from parent forums on the internet participated.

Downloading and filesharing through Peer-to-peer networks: the copyright versus the free access to the cultural products

The ?peer to peer? (P2P) is a technology of downloading and filesharing between online - Internet - users by the mean of specified software. Since June 1999, the Napster software has made the happiness of millions of individuals who used it to obtain and share free audio files Mp3. Rapidly, the major recording companies have prosecuted the Napster Company and managed to force it to close down. They were arguing against it for it is supporting the development on a large scale traffic of files protected by copyright and thus was threatening the whole music and movies economic world.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->