
Sökresultat:
2192 Uppsatser om Peer observation - Sida 60 av 147
Mitt språk, min värld : En socialpsykologisk uppsats om språk och identitetsutveckling på ett språkcafé
We want in this paper, by using participant observation and qualitative interviews, comecloser to an understanding of what meaning a language café might have for the peoplewho go there. Many of the visitors are people who recently moved to Sweden and are inthe middle of a process of learning Swedish. We want to get a further insight into howthey feel about their situation and what the social encounters on the language café mightmean to them. The purpose is to examine how this can have significance for the identitydevelopment of the visitors.The result shows that the language café is an important place for the visitors because itis the only place they can go to in order to practice speaking Swedish, which isimportant for them to find their place in Sweden. The language café also fulfils animportant function of a place where the visitors can receive an understanding of theSwedish society and reflect about it, but also a place for self-reflection to see theopportunities in the situations they find themselves in.
TCV-MODELLEN - Natuurlijk Leren även i svensk grundskola?:
lämpar sig en nymodig nederländsk undervisningsdidaktik
inom det svenska undervisningstänkandet?
Arbete studerar den nederländska didaktikmodellen som används på Technisch College Velsen-modellen. Studien gjordes för att undersöka om didaktikmodellen går att förankra i de svenska styrdokumenten och en analys har gjorts om TCV-modellen är tillämpningsbar i den svenska skolan. Under fem veckor har TCV-modellen studerats på plats i Nederländerna. Studien genomfördes genom att skribenten använde sig av observation samt arbetade inom skolans normala lärarkår. I Sverige intervjuades tre lärare på en högstadieskola för att analysera om TCV-modellen passar in i den praktiska dagliga undervisningsdidaktiken.
Lärande genom lek : En studie av hur pedagoger använder lek som pedagogiskt verktyg
Studiens syfte är att studera hur lek används som pedagogiskt verktyg i förskolan och i de tidiga skolåren. Uppsatsen behandlar forskares syn på lek och lärande och lek som pedagogiskt verktyg. Den belyser också integrationen förskola-skola, där förskoleklassen ses som en brobyggare mellan de olika pedagogiska förhållningssätten. För att få svar på syftet används både observation och frågeformulär som metod i den empiriska studien. I studien medverkar pedagoger verksamma i förskola, förskoleklass och skolår 1.
Undersökning av exponeringsindex för bildplattesystem inför optimeringsarbete
The county hospital of Dalarna has for the last couple of years carried through a process of digitalization. The result is that within the county it exists image plate systems from two different manufacturers. In an attempt to create a tool for dose optimization and dose surveillance the county of Dalarna would like to investigate if the exposure index from Agfa and Fuji is suitable as a dose indicator. An investigation of the exposure index, S, from Fuji has already been done. This thesis has been continuing the investigation by evaluating the stability of the exposure index, lgM, from Agfa.
Pedagogers uppfattningar gällande språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan/förskoleklass
Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger uppfattar språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan samt i en förskoleklass. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer vill vi synliggöra och utifrån dessa intervjuer skapa en förståelse för pedagogers uppfattningar, gällande språkutveckling hos tvåspråkiga barn.Den teoretiska bakgrunden vilar på fenomenografin i form av variationsteorin. Varför fenomenografin valdes som kvalitativ forskningsmetod är dels dess beskrivning av fenomen utifrån individers olika uppfattningar, samt metodens möjliggörande av en hypotetisk observation över mänsklig förståelse av diverse företeelser.Resultatet, med hänsyn till pedagogernas uppfattningar, visar att det är föräldrarna som bär ansvaret av att lära samt stödja sina barn i deras modersmålutveckling. Detta är något som ska ske i hemmiljön. Detta i sin tur förblir en god grund i modersmålet, vilket gör det enklare att utveckla andra språk.
Pedagogens arbete med läs- och skrivinlärning
Sammandrag
Syftet med min uppsats var att ta reda på hur en pedagog kan arbeta med den inledande läs- och skrivinlärningen och hur eleverna upplevde läs- och skrivundervisningen. För att uppnå mitt syfte använde jag mig av två frågeställningar:
? Hur arbetar pedagogen med läs- och skrivinlärning
? Hur upplever eleverna arbetet med läs- och skrivinlärning?
För att få svar på mina frågeställningar använde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkätundersökning.
Jag observerade pedagogens arbete med eleverna i klassrummet under 11 dagar. Därefter genomförde jag en formell intervju med pedagogen.
Maskulinitetskonstruktion inom svensk kommunal räddningstjänst : En studie kring föreställningar om kvinnliga brandmän och brandmän med utländsk bakgrund
This essay is a qualitative study about Swedish fire-fighters´ ideas of women and people from other ethnic backgrounds than Swedish. The problem in focus is why there are difficulties for those groups of people to be employed in the Swedish fire service. Can there be ideas of these groups which are not favourable for them? And if this is the case, can those ideas be explained by gender theory about construction of masculinity? The purpose is to investigate whether the absence of women and people from other ethnic backgrounds can be explained by the fire-fighters´ ideas of those groups. The study consisted of a one day observation and four one hour long interviews with fire-fighters from different positions within the Swedish fire service.
"När man är två år då kan man allt" : en intervjustudie om förskolepedagogers möjlighet att stärka barns självkänsla
Examensarbetets syfte var att undersöka om och hur förskolepedagoger kan stärka barn till att få en god självkänsla. Studien redogör också för vad självkänsla och självförtroende är. För att få svar på frågeställningarna "kan förskolepedagoger hjälpa barn att få en god självkänsla?" och "hur bär de sig i så fall åt?" har observation och intervjuer gjorts på en förskola vars policy fokuserar på att stärka barns självkänsla. Utifrån intervjuerna har tre teman tolkats fram: tema 1Självkänsla och självförtroende, där begreppens innebörd behandlats, tema 2 Pedagogernas förhållningssätt, hur har pedagogerna tänkt kring sitt eget beteende? och tema 3 Pedagogernas arbetsmetod, inom vilket pedagogernas arbetssätt redovisats.
Jacques Rivette : en båttur genom hans auteurskap
Syftet med studien var att undersöka om förskollärare använder sig av några strategier för att hjälpa barn med samspelssvårigheter in i lek, och att upprätthålla lek. Jag ville därför också se om, och i sådana fall hur, de kommer till slutsatsen att ett barn har samspelssvårigheter. De metoder som valdes för arbetet var en webbenkät, intervjuer av sex förskollärare och av två specialpedagoger. För att komplettera data samlades och analyserades också de strukturerade underlag som de intervjuade förskollärarna beskrev att de använde sig av i sina respektive verksamheter för observation, dokumentation och reflektion. Slutsatsen är att det finns flera strategier representerade bland de intervjuade som syftar till att, på ett eller annat sätt, hjälpa barn till bättre samspel och lek. Bland flera finns till exempel strategier som bygger på att förskolläraren tolkar och tydliggör samspelets mekanismer, arrangerar tillfällen för mindre sociala sammanhang och verkar för tydlighet och trygghet i förskolan.
Har högläsning någon betydelse? : Pedagogers tankar om utvärdering av högläsning i förskolan
Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan tänker om utvärdering av högläsningens betydelse kopplat till barns fantasi-, språk- och identitetsutveckling. Högläsning är en viktig del i alla barns utveckling och pedagoger har ansvar för att barnen får möjlighet att utvecklas inom dessa områden. Studien har en kvalitativ ansats och bygger på åtta intervjuer med pedagoger inom förskolan. Resultatet beskriver hur pedagogerna i studien resonerar och tänker om utvärdering av högläsning i förskolans verksamhet. Genom citat framkommer olika aspekter av pedagogernas tankar om högläsning.
Undervisning av dyslektiker : En kvalitativ studie av två svensklärares arbetssätt med elever som har diagnosen dyslexi
The purpose of this study is to investigate teachers? efforts to teach students with dyslexia in Swedish. The intention with this study is to get the right tools to work with these kinds of students in a more improved and giving way in the future. My questions of issue are:- How can teachers facilitate the learning process for students with dyslexia?- Are pupils with dyslexia included in the teachers? education in the classroom?- How do the other pupils integrate with the dyslexia pupils in the classroom?- How does the teacher manage the situation to teach the whole class at the same time as he/she helps the pupils with dyslexia?- How do you practice when to assess and rate the students with dyslexia?The method used in this paper is a combination of participant observation and interviews with two teachers and their classes.
Communicating criteria
In the light of the criticism from the Swedish Consumers? Association towards the actions of modern fund managers on the Swedish Sustainable and Responsible Investment (SRI)
market, discussions of change has increased. The reasons underlying a change and communication process are scarcely focused on. Thus, grounded on theories in the fields of
Critical Management Studies (CSR), Corporate Social Responsibility (CSR), change and communication, this study analyses how a change of implementing revised SRI
communication is carried out at Handelsbanken Asset Management, existing motives for the change in communication, and how key actors can affect the process. A participant observation and in-depth interviews were carried out enfolding a discussion that contributed
with a critical analysis and discussion, concluding external motives to be dominant and that key actors of the change process are influential to a various extent.
Bibliotek i förändring : en fallstudie av folkbibliotek i Nacka kommun
Denna uppsats syftar till att se hur Nacka kommun styr sina bibliotek i offentlig och privat regi och om det finns en skillnad i synsättet på bibliotekets samhällsuppdrag mellan biblioteken som påverkar hur dessa tolkar och implementerar de krav som kommunen ställer. En förstudie gjordes i form av en observation på respektive bibliotek samt intervju med en ombudsman och en utredare för facket DIK för att få större inblick i ämnet. Intervjuer med respondenter från ett bibliotek som drivs i privat regi och ett offentligt bibliotek genomfördes samt en intervju med en utvärderingsexpert hos Nacka kommun. Informationen från dessa intervjuer analyserades sedan efter de utvalda organisationsteorier som valts ut efter uppsatsens syfte. Resultatet av analysen visade på en skillnad i synsättet hos respektive bibliotek både på ett organisatoriskt plan och i det utbud bibliotek erbjuder till medborgarna.
Den nöjda och osynliga bibliotekarien : Myt och verklighet - Vad är trivsel för bibliotekarier?
The aim of this thesis is to explore the job satisfaction of librarians and try to nuance stereotypes, which the public has and which still exist in massmedia concerning librarians and their work. The study is qualitative and based mainly on semistructured interviews with ten libraries born between 1937s and 1973s of which eight are women and two men. Furthermore, I have divided them into two groups according to age in order to see if there are differencies between the older and the younger concerning job satisfaction. In addition, I have used participant observation to some extent. My assumption is that job satisfaction is effected both by individual factors and environmental factors at work.
Användbarhet och handlingsbarhet i en organisations egenutvecklade system
Vi undersöker genom denna uppsats i vilken grad ett informationssystem som utvecklats med ett användbarhetsperspektiv också uppnår handlingsbarhet. Då vi under vår utbildning blivit väl bevandrade i både användbarhet och handlingsbarhet, framförallt teoretiskt, så har det uppstått enfråga som vi vill behandla. Nämligen: leder systemutveckling utifrån ett användbarhetsperspektiv gärna till handlingsbara system? För att söka svar på denna fråga så är intervjuer av användare i ett egenutvecklat system samt observation av densamma det som utgör de empiriska erfarenheterna.Slutsatsen är att användbarhetsperspektivet inte i detta fall per automatik lett till en hög handlingsbarhet utan vi ser en tämligen låg handlingsbarhet trots att användbarheten är tydlig och rådande. Utvecklingen av systemet har skett med användarmedverkan och intervjuerna visar på att det mest är funktionalitetskrav där samråd varit gällande.