
Sökresultat:
12510 Uppsatser om Pedagogisk material - Sida 53 av 834
Från pre-human till post-human : Embryots reproduktiva status i skärningspunkten mellan stat och medicin
The aim of the thesis is twofold: the first aim is to identify a number of reproductive logics that are used to construct Swedish regulation of embryo donation for reproductive use as either ethical or unethical in the governmental ? and medical discussions ? and to examine how these logics are interconnected with notions of gender and parenthood. The second aim is to identify a number of tensions that arise in the application of the governmental ethical logic on the embryo and embryo donation and discuss how these tensions can be solved with a feminist material approach. I argue that the terminology used to distinguish between genetic, biological, social and legal parenthood in my material is insufficient for understanding the value of the embryo outside its pre-human status. I therefore argue for an embryonic feminist bioethics that is attentive to the embryos post-human status, and for a reformulation of the parenthood terminology in line with what I call ?reproductive ties?..
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något ? en studie kring pedagogers uppfattning om sin kompetens i att möta barn i sorg
Vårt syftet med C-uppsatsen är att ur en pedagogisk synvinkel få en inblick i pedagogers uppfattning om sin kompetens i hur man möter barn i sorg. För att ta reda på detta har vi intervjuat sex pedagoger i södra Sverige. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har bearbetat litteratur som belyser pedagogens handlande och skolans roll. Vi har även behandlat litteratur som tar upp vilka olika krisfaser man går igenom när man har drabbats av en traumatisk händelse.
Förskolans innemiljö. Fem pedagogers tankar kring val av material och lokalers utformning
Denna undersökning bygger på fem kvinnliga förskollärares uppfattningar om förskolans fysiska innemiljö. Syftet är att ta reda på vad förskollärare tänker kring material och utformning av lokaler. I litteraturdelen berörs olika syn på barn och på förskolan som institution samt teorier kring material och den fysiska innemiljön. Eftersom jag söker förskollärares olika uppfattningar, använder jag mig utav en kvalitativ metod och genomför fem intervjuer. Mitt resultat visar att det är flera delar som påverkar förskollärarnas tänkande kring utformningen av förskolan, bl.a.
Pedagogisk lek i förskolan : En samtalsanalytisk studie av pedagogens roll i olika lekaktiviteter
Play is an important part of children´s everyday life, it is through play children develop. Play occurs a lot in kindergarten and in this study, the aim is to examine how play activities play is used in preschool teaching and the role of the teacher´s in the play. Video recordings of play activities done and qualitative methods (conversation analysis) has been used to analyze the video recordings. The results of this study show that play are widely used as a pedagogical tool in preschool. It is through play children develop.
25 år senare : en nyinventering av keramiken på Ajvide
This thesis examines a sample of Pitted Ware pottery from the Gotlandic site of Ajvide in regard to the spatial and temporal relationship of the shards. Ajvide Stone Age site have been extensively excavated over the past 25 years and the most recent analysis of pottery was carried out by Inger Österholm in 1987 and new analyses of the material are therefore greatly needed. Pottery from three sample areas was analysed in regard to their distribution, decoration, fragmentation, part of pot and quality of the goods. To analyse the material in a contextual way a multivariate statistical analysis called correspondence analysis was used. Two areas denominated ?dark areas?, which Österholm defined previously, as possible ritual sites, and one reference area with mixed material were chosen for the analysis.
Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om bild utifrån tre olika typer av förskolor.
Syftet med studien är att utifrån begreppet bildskapande studera hur bild används som pedagogiskt verktyg på tre olika typer av förskolor. I inledningen beskrivs att bild har fått stå tillbaka i jämförelse med de förstärkta målområdena som matematik, naturvetenskap och teknik. En kvalitativ metod används där nio pedagoger intervjuas. De valda frågeställningarna är: Hur uppfattar pedagoger att de arbetar med bild i förskolan? Hur motiverar pedagoger bild i verksamheten, det vill säga är några specifika lärmål kopplade till metoden? Hur definierar pedagoger bild, det vill säga vad (hur), med vilket material arbetar barnen med då? Hur tänker pedagoger kring sin egen roll i barns bildskapande? Är det några skillnader hur olika typer av förskolor arbetar med bild? I resultatet framkommer det att majoriteten av pedagoger arbetar med bild i förskolan samt att de kopplar bild till det fria skapandet i förskolans verksamhet vilket innebär att barn har tillgång till material och skapar på egen hand.
Skattning av parametrar till ordinära differentialekvationer
SammanfattningDet här projektet behandlar området Additiv Tillverkning (AM) för metalliska material och undersöker om det är lämpligt att använda vid produktion inom flygindustrin. AM är en relativt ny tillverkningsmetod där föremål byggs upp lager för lager direkt ifrån en datormodell. Teknikområdet tillåter i många fall större konstruktionsfriheter som möjliggör tillverkning av mer viktoptimerade och funktionella artiklar. Andra fördelar är materialbesparing och kortare ledtider vilket har ett stort ekonomiskt värde.En omfattande litteraturstudie har gjorts för att utvärdera alla tekniker som finns på marknaden och karakterisera vad som skiljer de olika processerna. Även maskiners prestanda och kvalité på tillverkat material utvärderas, och för varje teknik listas möjligheter och begränsningar.
Representeras ditt yrke? : - en kvantitativ studie om vilka yrken som representeras mest respektive minst i facktidskriften DIK-forum
The aim of our study has been to see how DIK-forum represents the occupational groups that are represented in the frames of the trade journal. We have, to find out the phenomenon, done a content analysis by looking into 18 numbers of DIK-forum from year 2006 and 2007. The 18 strategically chosen journals was enough to give us a statistic result that we later on could generalize over those two years of DIK-forum. Totally there were 818 articles, news items and vacant advertisements that made the central point of this study. By these materials have we studied the representation of the occupational groups to find out if there were any over- and/or under represented groups, and also if the publications of the material were directed to the students or to the occupational groups in these trade journals.In our study the results shows that the trade journal DIK-forum does not represent all the occupational groups at the same level.
Gemener och Versaler : och deras påverkan på den tidiga läs- och skrivutvecklingen
Den här studien handlar om vilken påverkan omställningen från versaler till gemener har på den tidiga inlärningen av bokstäver i skrift och läsning. Studien handlar även om det pedagogiska material som affärer som tillexempel lågprisvaruhus och bokhandeln säljer och vilken effekt ett material som lekmän utformat har på ett barns inlärning av skrift och läsning. Studien berättar även om vilket pedagogiskt material som förskolan och skolan använder sig av och det materialets påverkan på inlärningen av bokstäver. Den metod som använts är att jag lett gruppdiskussioner där vi arbetat med semistrukturerade frågor för att på det sättet komma djupare in i ämnet. Frågeställningen har varit hur dagens aktiva pedagoger resonerar om versaler (stora bokstäver) och gemener (små bokstäver), dessutom behandlas hur pedagogerna resonerar om elever som blandar versaler och gemener i en mening eller ett ord.
Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv
Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. Både litteratur och forskning framhäver laborativt material som ett redskap för att konkretisera abstrakt matematik. Dock tydliggörs betydelsen av lärares reflektion gällande denna undervisningsform.
Val av komplementmaterial för våtkompostering av klosettvatten
Emissions of insufficiently treated wastewater, mainly blackwater (i.e. wastewater from toilets), contributes to the eutrophication of lakes and seas. At the same time, blackwater is a fraction with a low content of heavy metals and, after sanitization, it can recirculate plant nutrients to arable land using the liquid composting treatment method. Liquid composting means that organic material is degraded under aerobic conditions. For sanitization, the blackwater needs to be treated together with energy-rich complementary material.
Ett färdigt laborativt material. : En studie i lärares uppfattningar av hur ett färdigt laborativt material inom tal i bråkform påverkar deras planering, undervisning och bedömning.
Det behövs konkreta upplevelser och praktiska tillämpningar för att eleverna ska förstå den abstrakta matematiken. Syftet med denna studie var att undersöka hur sex lärare i årskurs 3 och 4, i sydvästra Sverige, uppfattar att ett färdigt laborativt material inom tal i bråkform, vilket representerar de olika faserna - konkret, representativt, abstrakt och återberättande, påverkar deras planering, undervisning och bedömning. Resultatet visar på att lärarna uppfattar att det färdiga laborativa materialet påverkar deras planering, undervisning och bedömning på sätt att det ger variation, stöd, elevaktivitet och tid att individualisera. Men samtidigt visar resultatet även på att lärare i studien uppfattar att materialet behöver utökas med elevinflytande och delaktighet, mer tid till att arbeta med det färdiga laborativa materialet och utökat bedömningsunderlag. Det vi la märke till i uppfattningarna i lärarnas svar var att alla saknade kunskap om den representativa fasen och vikten av att ta med alla faserna i arbetet med det färdiga laborativa materialet..
Religionsundervisningen i den åländska skolan : dess problematik, bakgrund och möjliga lösningar
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur dagens religionsundervisning kunde förändras för att bättre passa in i dagens skola och nutida samhälle.Uppsatsens vetenskapssyn är hermeneutisk, metoden är kvalitativ och har en induktiv ansats. Uppsatsen bygger på läsning av både tidigare och aktuell forskning om inlärning, ur såväl pedagogisk, psykologisk som neurologisk synvinkel, samt diskussion på området.Många forskare har oberoende av varandra kommit fram till att inlärning sker bäst när elever får använda sig av både kropp och intellekt. Om vi kunde träna eleverna i varandet med varandra, genom musik, estetik och rörelse, kunde vi kanske också väcka deras känsla för andliga aspekter..
Det glömda vanvettet i lokalpressen, NWT 1914-1918 : En undersökning av Nya Wermlands-Tidningens hållning till de tre huvudaktörerna i det första världskriget
I have in this essay looked at what stand NWT took to the three leading countries in The First World War, Germany, France and England, and if it changed during the course of the war.I worked based on the theory that NWT, as a politically conservative newspaper was pro-Germany, which also showed to be true.I have look at the official stand, what is shown in the published material, what stand that the newspaper showed outwards. The result shows that NWT held a neutral stand during the war being loyal to the conservative government. At the end of the war the papers sympathies for Germany are shown more openly in its political material..
Fr?mjande faktorer f?r v?lbefinnande hos elever i ?k 4-6. En fenomenografisk intervjustudie med v?rdnadshavare och specialpedagoger
I skolans styrdokument uttrycks att verksamheten ska utformas och pr?glas av omsorg om
elevens h?lsa, v?lbefinnande och utveckling. Tidigare forskning skriver fram att skolan ?r en
skyddsfaktor f?r att fr?mja v?lbefinnande. Trots detta visar flera rapporter att den psykiska
oh?lsan hos barn i svenska skolor ?r en stor utmaning.