Sök:

Sökresultat:

12466 Uppsatser om Pedagogisk material - Sida 49 av 832

Vad är det här för låda? En Balthazarlåda! : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring arbetet med färdigdefinierat material innehållande kemiska experiment.

Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar kring ett arbete med Balthazarlådan som ett färdigdefinierat material innehållande enkla kemiska experiment. Det färdigdefinierade materialet, Balthazarlådan innehåller experiment om vattnets aggregationsformer och ytspänning, material till experimenten samt förklaringar till experimenten. Genom individuella semistrukturerade intervjuer så har svar på följande frågor sökts: Vilka tankar har pedagoger kring att arbeta med ett färdigdefinierat material, en låda med enkla kemiska experiment? Vilka fördelar respektive nackdelar upplever pedagoger med att arbeta utifrån ett färdigdefinierat material i förskolan? Vilka tankar har pedagoger om det färdigdefinierade materialet som en inspirationskälla kring arbetet med kemi i förskolans verksamhet? Resultatet visar att pedagogerna har arbetat med Balthazarlådan på olika sätt, antingen genom barnens intressen eller för att få barnen intresserade av kemi. Alla pedagogerna ser många fördelar att arbeta med kemi i verksamheten utifrån Balthazarlådan.

Materialval vid nyutveckling av mixerkanna till Ankarsrums assistent

Syftet med studien var, att på uppdrag av Ankarsrum Assistent AB, dels välja ett nytt material som ersättning till Polykarbonat i deras mixerkanna, dels undersöka om det går att minska längden på mixerknivens blad för att förebygga överbelastning av köksassistenten. De två frågeställningar som projektet bygger på var: Vilket material är bäst lämpat att efterträda Polykarbonat i Ankarsrum Assistents mixerkanna? Den andra frågan var: Kommer en minskning av mixerknivens blad kunna minska tiden, innan överbelastningsskyddet stänger av maskinen, utan att försämra resultatet?För att få en grundförståelse för mixerkannor och vad de förväntas klara skapades en områdesanalys som senare användes för att sätta upp material- och knivtester. Områdesanalysen användes även som grund till en kravspecifikation. Aktuella plaster och dess egenskaper sammanställdes i en materialöversikt.

: Funktionell Textil - Fördjupning i textila material med syfte att användas i underställ för vinteraktivitet

För att behålla kroppens fungerande temperatur vid utövande av aktivitet krävs träningskläder i ett material som kan transportera fukten från kroppen och samtidigt minimera ansamlingen av vätska på huden. Utvecklingen av nya material med förbättrade funktioner går ständigt framåt. I denna rapport har olika fibrer jämförts för att kunna komma fram till vilket material samt passform och varukonstruktion som lämpar sig i ett underställ avsett för män vid utövande av medelhög vinteraktivitet. Resultatet skall ligga till grund för en produktutveckling av ett underställ åt företaget Salming Outdoor. Grunden lades genom en utförlig materialinsamling där artiklar och litteratur inom ämnet granskades.

Transfer Pricing : Svenska domstolars tillämpning av OECD Transfer Pricing Guidelines vid armlängdsprisberäkningar

Vårt syftet med C-uppsatsen är att ur en pedagogisk synvinkel få en inblick i pedagogers uppfattning om sin kompetens i hur man möter barn i sorg. För att ta reda på detta har vi intervjuat sex pedagoger i södra Sverige. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har bearbetat litteratur som belyser pedagogens handlande och skolans roll. Vi har även behandlat litteratur som tar upp vilka olika krisfaser man går igenom när man har drabbats av en traumatisk händelse.

Identifiering av det logistiska förpackningssystemet En studie av teleutrustningsindustrin

Background: Due to outsourcing, the material flows in the telecom equipment industry have undergone major changes, which in turn has imposed new challenges for packaging supplier Nefab who delivers to the industry. In order to achieve market intelligence, Nefab wants to map the material flows, and investigate possibilities of further reusable logistical packaging systems.Purpose: The purpose of this thesis is to describe the typical features of the logistical material flows in a technically based, rapidly growing industry, and analyze the driving forces and obstacles, which influence the selection of logistical packaging system. Procedure: After developing a theoretical framework consisting of general logistical theories and theories related to logistical packaging, we have interviewed companies in the logistics channel of Ericsson Radio Systems.Results: We have found the main characteristics of material flows in our investigated industry to be Variations in Demand, Focus on Time-to-Customer, and Globalization of Logistics Channels. Regarding driving forces and obstacles in the selection of logistical packaging systems, we have identified Transportation Characteristics, Customer Demands, Quality, Handling & Administration, and Current Packaging System as important factors..

Betydelsen av biologiska aktivitets- och experimentmaterial i förskolan

The purpose of this study was to gain greater knowledge of how preschool teachers and children using an experimental- and activity box in biology. To find this out, I have used the participant observation method and semi-structured interviews since my study is qualitative. The result of the work led to a greater understanding of the biologybox. It was shown that preschool teachers' involvement is very important for children and that the biologybox contained good and inspiring materials. Although educators desired that there was more material to choose from as well as the usage time of the biologybox should be longer than 3 weeks..

Bloggandets baksida : Blogghat och bloggmobbning bland kvinnliga bloggareFörfattare

Purpose/Aim: To examine whether or not there is such a thing as bloggbullying, and if so, how this manifests itself among female bloggers.Material/Method: To analyze the material, which consists of comments made on a total of 75 posts made on three different blogs, a quantitative method as well as a qualitative critical discourse analysis was used.Main result: Several similarities between Anatol Pikas definition of bullying and the results were found, and the conclusion is that there is such a thing as bloggbullying..

Resurssnåla materialflöden - En fallstudie på Volvo Powertrain

From the customer?s perspective the only reason for a firm to exist is the value it creates. However, a problem within manufacturing companies is that of the total lead time, only a small part can be considered as value adding. It has further been discovered that when working with improvements businesses often sub-optimizes single processes instead of considering what benefits the entire company. Thus, when improving processes and activities it is important to have knowledge about and understand which factors that affect how the flow can be designed.Several studies have been performed with a wide perspective on process flows in order to obtain a more resource-efficient and value added flow.

Regntät moderiktig jacka

Syftet med arbetet är att konstruera en vardaglig jacka som fungerar oavsett väder, genom att undersöka krav och behov, kartlägga tillgängliga metoder, samt möjligheter att enbart använda ytbehandling som regnskydd. Kraven ställs genom att studera litteratur, samt genom en enkätundersökning. Metoderna att uppnå vattentäta textilier kategoriseras i tre grupper; mikroporösa beläggningar och laminat, hydrofila beläggningar och laminat och väldigt tätvävt material. Dess egenskaper presenteras i rapporten, framförallt tätvävt material som visade sig vara det mest passande material för jackans syfte. Möjligheten att uppnå tillräcklig vattentäthet med enbart ytbehandling testades genom att behandla olika bomullstyger, med ytbehandlingar av olika substanser.

Rummet är också en pedagog : Vilka faktorer anser pedagoger styr den fysiska miljön?

Det finns all anledning till att synliggöra hur förskolor organiserar och strukturerar sin fysiska miljö eftersom både pedagoger samt barn ska lära och utvecklas i den miljö de befinner sig i. Med undersökningen vill vi även få vetskap om pedagogernas syn på barns inflytande i miljön. Genom kvalitativa intervjuer med diktafon samt dokumentation av verksamhetens rum synliggörs inte bara pedagogernas förhållningssätt utan även hur verksamheten egentligen ser ut. Undersökningen är avgränsad till de avdelningar där de äldre barnen håller till, barn mellan tre till sex år.  Motivering är att utformningen ska vara annorlunda beroende på deras ålder. Dokumentationen koncentreras på denna ålderskategoris rum samt på vad som finns och inte finns där.

Varför gör jag det här? : En studie om kvalitet, likvärdighet och ansvar i en skola

Denna undersökning syftar till att med hjälp av intervjuer undersöka ett antal pedagogers uppfattning av kvalitet, likvärdighet och ansvar i en skola samt hur skolans arbetssätt påverkar kvalitet och likvärdighet för eleverna. De parametrar som finns definierade av skolans ledning som strategiska mål, framgångsfaktorer och nyckelmått på pedagogisk utveckling återkommer inte spontant hos de intervjuade pedagogerna, det räcker inte att tala om kvalitet för att kunna mäta och utveckla den. Den huvudsakliga slutsats som kan dras av undersökningen är att det saknas en gemensam syn på kvalitet och vad kvalitet konkret innebär i det pedagogiska arbetet och det pedagogiska ledarskapet för att skapa och säkerställa kvalitet och likvärdighet inom skolans alla funktioner; kvalificerande, socialiserande och subjektifierande..

Återbruk av formgivet material : Juridiska och moraliska perspektiv

Syftet med studien är att undersöka vad som är legitimt återbruk och användning av någon annans tidigare designat material, i nya formgivna produkter eller verk. Frågeställningarna som diskuterats i arbetet är; Hur mycket av någon annans tidigare formgivna material får återanvändas i kommersiella återbruksprodukter?Vad är legitimt bruk av ?ready-mades? i konstnärliga verk?Anses det vara ett konstnärligt verk när konstnären inte själv åstadkommit alla delar av verket? Dessa frågeställningar har diskuterats utifrån juridiska och moraliska perspektiv. Som metod användes en litteraturbaserad studie av juridisk litteratur som behandlar immaterialrätt, avgränsat till bestämmelser av lag i Sverige. De juridiska reglerna jämfördes sedan med etiska teorier.

Reflektion över examenskonsert. Stilanalysarbete: Bjölleslåtten

Denna uppsats försöker beskriva vilka synsätt och didaktiska mål som genomsyrar ett skoltidningsprojekt i en Freinatskola i Sverige idag. Intervjuer med pedagogerna är det material som gett substans år arbetet.Syftet var att få mer insyn i arbetet med ett tidningsarbete och också få mer kunskap om hur man tänker och arbetar i en friskola med en specifik pedagogisk inriktning. Själva inriktningen med Freinet har fått mej att fundera på hur man kan arbeta mer praktisk och verklighetsnära tillsammans med mycket IT och med att låta eleverna få mycket eget ansvar.Jag har tagit avstamp i socialsemiotiken som teori och metod som främst hämtats ur boken Estetiska Lärprocesser, och de sociokulturella teorier som Vygotskij står för, men även den levande debatt som sker på internet idag om betydelsen av elevers ökande inflytande i skolan.I uppsatsen har jag anlagt ett jämförande perspektiv mellan dels de två pedagogernas svar i relation till de mål som skolan och Lgr-11 föreskriver. Det visar sig att en pedagogik med mycket elevansvar mycket väl går att förena med de nationella målen. Det stora antalet reformer de senaste åren har också inverkat negativt på pedagogernas syn på dokumentation och de uttrycker avsaknad av tid för de viktiga interaktionen med eleven.Forskningsfrågan handlar om hur det önskvärda lärandet ser ut från pedagogers perspektiv och från samhällets? Det handlar om hur lärare kan öka individens förmåga att engagera sig, att vara kreativ på ett meningsfullt sätt, hur lärprocesser kan utformas utifrån att det bildas nya komminikationsmönster och nya positioner i samspelet mellan lärare och elev.

Vi lyssnar på barnen : Ett arbete om den fysiska miljön i förskolan, dess betydelse och barnens delaktighet

Syftet med denna studie var att se hur den fysiska miljön i förskolan påverkar barns sätt att leka och agera, samt se om pedagogerna är medvetna om miljöns betydelse. Mina upplevelser om hur ointressant en förskolans miljö kan vara i färgsättning och utformning har inspirerat mig till detta arbete. Enligt Lpfö 98 och forskare bör miljön i förskolan vara innehållsrik, öppen och inbjudande och stimulera fantasi, kreativitet och lärande. Miljön ska ständigt reflekteras över och utvecklas utifrån barnen och deras intressen och kunskaper. Barnen bör även vara delaktiga i utformandet av miljön, direkt eller indirekt, för att det ska bli så bra som möjligt utifrån barnen.Studien har begränsats till en avdelning eftersom en kombination av undersökningsmetoder använts och det empiriska materialet annars skulle ha blivit ohanterligt.

Förskollärarens didaktiska val av material för barns fria lek : En undersökning om förskollärares tankar

Syftet med denna undersökning är att lyfta fram hur förskollärarna tänker i sina didaktiska val av lekmaterial i den fria leken. Dessa val kan påverka barns lärande och utveckling i den fria leken genom regler gällande olika materials användande. Genom material kan barn i sin fantasi omvandla ett material med ett specifikt användningsområde till något helt annat, då barn gärna transformerar material så de passar in i den fria leken. Dessa tankar baseras på det sociokulturella perspektivet.Metoden som används är intervjuer då utgångspunkten är att förstå och beskriva hur förskollärare tänker om sitt handlande, vår ansats utgår därför från ett kognitivistiskt perspektiv. Resultatet baseras på sex intervjuer av förskollärare.Resultatet som framkom i undersökningen var att samtliga förskollärare tänkte på att ge barnen fri tillgång till allt material i en tillåtande miljö.

<- Föregående sida 49 Nästa sida ->