Sök:

Sökresultat:

12466 Uppsatser om Pedagogisk material - Sida 40 av 832

Möjligheter och hinder ?En studie om förskollärares arbete med stora barngrupper

Karlsson, A., & Magnusson, T. (2013). Möjligheter och hinder ?En studie om förskollärares arbete med stora barngrupper. Examensarbete i pedagogik.

Pedagogisk dokumentation med olika syften i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar av pedagogisk dokumentation

Detta är en kvalitativ uppsats som baseras på intervjuer med elever som går årskurs två på estetiska programmet och läser den obligatoriska kursen Estetisk orientering. I inledningsavsnittet ges en bild av de estetiska ämnenas funktion och plats i skolan, hur det ses på praktiskt kontra teoretiskt kunnande, att lära med olika sinnen samt de estetiska ämnenas minskade utrymme i skolan. Studiens övergripande syfte är att beskriva gymnasieelevers upplevelse av en integrerad undervisning i estetiska ämnen i skolan. Forskningsfrågorna ringar in hur eleverna resonerar kring sin individuella självbild utifrån undervisning där dans, teater, bild och musik ingår. Elevintervjuerna belyser även gruppens betydelse för formandet av den enskilda elevens självbild samt hur eleven talar om kroppen i relation till rörelsemomenten i estetämnesundervisningen.

Förskolegården : Möjligheter, begränsningar och platser

Examensarbetet Förskolegården ? möjligheter, begränsningar och platser, har som syfte att belysa frågorna: Vad väljer barnen att göra på förskolegården? Vilka möjligheter finns på förskolegården? Vilka begränsningar finns på förskolegården? och Vilka är barnens platser på förskolegården? Som hjälp för att belysa dessa frågor har observationer och barnsamtal genomförts på en förskola. Resultatet visar att barnen är sysselsatta på olika sätt, på förskolegården men med en stor övervikt av fysiska aktiviteter som att springa och klättra. Andra intressanta aktiviteter som resultatet visar är hur barn använder och manipulerar material. Möjligheter och begränsningar vi såg i resultatet handlar om regler, förskollärares förhållningssätt och tillgång till material samt gårdens utformning. På grund av förskolegårdens tillgång till naturmaterial var visst material, såsom ekollon och pinnar, alltid tillgängligt.

Barnboksskrivande : - En kvalitativ studie om framställande ochpublicering av barnböcker

The purpose of this study is to investigate how a children's book is suggested to be prepared in order to be accepted for publication by a publishing house in Sweden today.My questions was first to clarify the concept of a "children's book". Secondly, to understand if there are any guidelines to follow regarding the design and illustration of a children´s book, and how to proceed with the best chances of getting a mauscript published.To answer the question, I have chosen to use a qualitative method containing questionnaire items involving eleven Swedish publishers of children's literature.My results show that children's books includes all literature that has an target audience of people between 0-18 years of age. The most important thing is that the book's material is appropriate to the target group's level of mental perceptions and emotional competence. The material which then is submitted to the publisher will need to be of the highest quality and the author must investigate a consistent niche in order to submit the material to a publisher..

Analys av tidsåtgång vid montering av aggregat på Haldex Barnes Hydraules

Haldex Barnes Hydraulics (HBH) is a company which produces hydraulic aggregates for use in forklifts, construction equipment, and trucks. The last two years the company has expanded. This has lead to an insufficient production of aggregates. Thus wishes HBH to increase their production without making to large investments.This report includes a now-state analysis of the problems and where they are. From this a further analysis of possible improvements are made.HBH works mainly with assembling and this is made manually.

Hur integrerar man föräldrarna i matematikundervisningen?

Syftet med detta arbete är att utforma ett material där matematikundervisningens mål och arbetssätt tydliggörs för föräldrarna; detta för att föräldrarna ska bli mer positiva till undervisningen och därmed påverka sina barn positivt. Vi har på två skolor i södra Sverige genomfört en enkätundersökning med 49 elever i skolår 4 och deras föräldrar. Undersökningen visar att föräldrar inte är insatta i matematikundervisningen, att de vill ha mer information om undervisningens mål och arbetssätt samt hur de kan hjälpa sina barns matematik-inlärning. Denna information vill de ha i form av brev och träffar. Vi har utformat ett material för hur informationsträff och ?brev kan läggas upp och vad de kan innehålla.

Teknik och barnböcker : hur kan tekniska system synliggöras genom sagoberättande

SAMMANFATTNINGDetta examensarbete är baserat på en uppgift från Small Domestic Appliances (småhushållsprodukter) på Electrolux. Arbetet har handlat om att få in mer naturliga materialmed ?premium? känsla i deras produkter, annat än plast och rostfritt stål.Materialundersökningen har inkluderat: glas, trä, keramik och dekorativa tillämpningarför metall och plast. Hur en användare upplever ett material har också undersökts.Information har samlats in i två undersökningar; en om trender, marknad ochkonkurrenter samt en om material, leverantörer, tillverknings- och ytbehandlingsmetoder.Tre subjektiva test har gjorts på taktilitet för att få reda på hur vissa material upplevs avanvändare. Testerna utfördes med hjälp av materialprover, frågeformulär ochtestpersoner.Ett objektivt test på friktion utfördes också där friktionskoefficienten mellan ett materialsyta och fingertopparna räknades ut.

Cementstabilisering av Biltemas andra lagerbyggnad i Halmstad

This is a technical report about cement stabilization in general and the stabilizationprocess during the construction of a warehouse in Halmstad, Sweden in particular and iswritten at the section for economy and technology at Halmstad University incollaboration with NCC Anläggning.NCC encountered variations in compression strength in the stabilized material on the firstwarehouse that they constructed for the company Biltema. In our report we used thestabilization process of the second warehouse for the same company as a reference todetermine what could be done to get a more homogeneous result for future projects.We also looked in to what testing method is the most suitable to determine the result ofthe stabilization.After interviews with people involved in the process and visits on the work site we havecome to the conclusion that the most probable cause to the variations in compressionstrength is segregation in the ballast material. This segregation can occur in severaldifferent occasions in the process such as during the production, transportation andhandling on the work site.Other causes for the variation can be improper compaction, overlapping stabilization insome places and different duration of hardening of the samples that are tested.The best way to do in situ test of the stabilized material is to do seismic investigations asthose are non-destructive tests in comparison to taking core samples and you can discoverany cracks or air bubbles in the material..

Pedagogisk kartläggning : Hur arbetar skolor med behovsinventering inför skrivandet av åtgärdsprogram?

SammanfattningVi som har valt att skriva om pedagogisk kartläggning heter Marielouise Lundin, 4-9 lärare och arbetar i år 7-9 och Marie Mellwing, fritidspedagog och arbetar på en F-6 skola. Vi valde det här ämnet för att vi genom vår pedagogiska erfarenhet upplever att det inte finns några tydliga svar på hur en kartläggning ska genomföras. I bakgrunden hittar läsaren b l a vilka direktiv som ställs från Skolverket, Lpo 94 (Läroplanen för förskola, skola och fritidshem) vilka rekommendationer som beskrivs i Salamancadeklarationen om elever i behov av särskilt stöd och om kartläggning inför skrivandet av åtgärdsprogram.Vi valde att intervjua fyra specialpedagoger och tre speciallärare, eftersom de i de flesta fall har ansvar för skrivandet av åtgärdsprogram eller i alla fall ingår i den processen. Vi använde oss av en intervjuguide med relativt öppna frågor för att kunna möta den vi intervjuade och fånga upp intressanta trådar i intervjusamtalet. Vi ville få en djupare förståelse för hur och om skolorna kartlade elevernas behov innan de upprättar åtgärdsprogram.Undersökningen har en hermeneutisk ansats med empiriskt förhållningssätt, eftersom vi under arbetets gång ville vara öppna för andra tolkningar.Syftet med den här uppsatsen är dels att beskriva och förklara hur fyra specialpedagoger och tre speciallärare arbetar med pedagogisk kartläggning på individ och miljönivå.Resultatet visar att skolorna gör någon form av kartläggning.

Att delta i samhället på egna villkor : Tre lärare om kunskapsutveckling i särskola

Syftet är att se om det finns något samband mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och matematik i årskurs 4-6 samt att se i vilket sammanhang de eventuella problemen synliggörs. Arbetets resultat grundar sig i matematiktester som är konstruerade utifrån frågeställningen ?Vad är det inom matematikämnet elever med läs- och skrivsvårigheter kan få svårigheter med??. Resultatet visar att läs- och skrivsvaga elever i vissa fall kan ha brister inom matematikens problemlösningsområden och även inom algoritmområdet. Elever med läs- och skrivsvårigheter brister i dessa matematikdelar på grund av brister i läsflytet, svårigheter med begreppsförståelse, komprimerat språk och brister i korttidsminnet..

Pedagogisk dokumentation i förskolan ? för vem och varför? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogisk dokumentation

Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar för att stimulera elevers motivation till lärande. Vilken betydelse får motivation för hur lärare utformar sin undervisning samt hur lärare ser på och agerar för att stimulera motivation till lärande. Utifrån följande frågeställningar studeras motivation och undervisning ur ett lärarperspektiv: Vilka aspekter i lärarens förhållningssätt är betydelsefullt för elevernas motivation? Vilka motivationsfrämjande faktorer implementeras i undervisningen? Vilka strategier använder lärare för att hantera omotiverade elever och stimulera dem till lärande? Som metod för studien har kvalitativ intervju använts. Sex lärare har intervjuades och undervisade alla i årkurserna 1- 3.    Studiens resultat visar att lärarna utförligt arbetar med att främja motivationen i klassrummet.

Lärarna och Studi.se : En studie av lärares uppfattningar om användande av det digitala läromedlet Studi.se

This study is a thesis project for the program Civilingenjör och Lärare at KTH. The study was conducted in spring 2014 in collaboration with Komplementskolan AB which has developed the educational material Studi.se, the focal point of this study.The overall aim of the study is to increase the knowledge of the participant teachers? conception and use of the educational material Studi.se. The second purpose is to increase knowledge about the forms of use some of these teachers apply or claim to apply when using Studi.se. Theoretical framework used is constructivism and the notions of Piaget: adaptation, assimilation and accommodation.

Västergarns kammar : en fallstudie av Västergarnskammarna från seminariegrävningarna mellan åren 2006-2010

During the years 2006-2010 Gotland University conducted seminars excavations in Västergarn parish on Gotland. Inside the wall a total of six house foundations have been found and a total of 127 combs have been registered. This thesis is based on a material study of the 127 registered medieval combs. The purpose of this thesis is to analyze the combs and with their chronology illuminate in which period the society of Västergarn was active. And also to find out what the material remains can tell us about the place and its people.

Sensory nerve conduction studies in young adults for the expansion of a reference material

Neurography is the most objective and reliable measure of the peripheral nerve function, and it is used to diagnose both local and generalized neuropathies. Neurography can measure both motor and sensory nerve functions. The principle for sensory neurgraphy is to stimulate over the nerve and record proximal or distal from the stimulated electrode.At the Department of Clinical Neurophysiology, University Hospital Uppsala, a problem has been identified, in that young adult patients tend to show unexpected abnormal neurography values in relation to the expected, indicated by the reference limits, without clinical correlates. This concerns foremost the sensory amplitudes in median and ulnar nerves. The hypothesis is that the requirement of young adults? amplitudes is too high.

Pedagogisk simuleringsmodell av en förbränningspanna

Förbränningspannor som används i syfte i att producera elektrisk kraft eller ånga som sedan används i olika processer i ett kraftverk utgör en stor andel i världens elektricitetsproduktion. För att göra pannorna mer effektivare och minska andelen utsläpp pågår en ständig forskning och utveckling. Resultatet av denna studie består av utformningen av en simuleringsmodell av en förbränningspanna för att kunna användas till utbildningssyfte och behandlar bränsleanalyser, rökgasmängder samt effektivitet. Det som modellen simulerar är: verkningsgrad, den effekt som genereras, andelen syre samt koldioxid i rökgaserna baserat på användarens parameterinställning. Modellen är gjord i programvaran Microsoft Office Excel för att tillgodose tillgänglighet. .

<- Föregående sida 40 Nästa sida ->