Sök:

Sökresultat:

12466 Uppsatser om Pedagogisk material - Sida 26 av 832

Utveckling av en ny tillverkningslina

This report contains results of our study at CTC in Ljungby. CTC produces heating products such as boilers, heat pumps and additional products to their heating systems.The purpose of the report is to make a proposal how CTC will supply their new production line for heat pumps with materials. The proposal includes a production layout and a scheme for how to place the material in the production storage.The new production line will produce two different products and both of them have several variants. The line will also have a mixed flow, so the products can be produced in a random order. These conditions demand that the production line has great flexibility and that the material to all the variants can be stored in the production storage.With these conditions as input we made a layout proposal to the company.

Hur pratar lärare om konkret material i matematiken?

Då jag varit ute på praktik har jag sett att elever allt för ofta bara sitter och räknar i läroboken. Vi matematiklärare måste bli bättre på att variera och börja laborera i vår undervisning. Både för att få med eleverna kunskapsmässigt i undervisningen och för att få dem intresserade och engagerade. Jag har därför i mitt examensarbete undersökt om lärare i år 4-6 använder sig utav konkret material i sin matematikundervisning. Mina problemformuleringar var:- Vad använder lärare i år 4-6 för konkreta material i sin matematikundervisning?- Hur gör lärare i år 4-6 för att konkretisera matematikundervisningen?- Varför väljer de som konkretiserar matematikundervisningen att konkretisera?Metoder som jag använt i min undersökning är litteraturstudier och intervjuer.

Perspektiv på genusidentitet i förhistorien : Så resonerar forskarna

This essay examines how four archaeology scholars reason about gender. I have used a qualitative method in making this study of their dissertations.  The aim is to obtain a deeper understanding of gender identity in prehistory, gaining a broader appreciation of how this might be expressed through archaeological material. This essay takes its theoretical departure from postprocessual thinking, where gender perspectives, including feminist and queer theories are in focus. The result of this study shows that the scholars have a postprocessual, structuralistic theoretical perspective in common, and that they use stereotypical identity-descriptions.

En studie om pedagogers uppfattningar om lärande miljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

BakgrundInom Reggio Emilia filosofin arbetar man medvetet med miljön och materialet. Man sermiljön som den tredje pedagogen. De två andra pedagogerna är lärarna samt barnen själva. I Reggio Emilia har de en stark tro på barnets kunnande. De ser barnen som kompetenta och nyfikna att lära sig saker.

Varför pedagogisk dokumentation? : En intervjustudie av förskollärares syn på sitt arbete med pedagogisk dokumentation.

SammanfattningUppsatsen är ett försök till att belysa fenomenet roller i serviceyrket; hur personalen i en klädbutik agerar gentemot kunder och hur de känner inför den roll de besitter i sin profession. Idag innebär butiksarbete mycket mer än tidigare: numera förväntas man som butiksmedarbetare att ge god service i kundbemötandet ? det räcker inte med att kunna utföra sina arbetsuppgifter, utan man måste kunna leverera ett leende på utsatt tid och man förväntas kunna sälja. Dessutom ställs många gånger i detaljhandeln krav på att man ska kunna sälja för ett visst belopp eller ett visst antal artiklar per kund.[1]    I vardagslivets olika situationer innehar vi individer olika roller. Man kan ibland inneha rollen som ett äldre syskon, ibland som rådgivare och ibland som vän eller kollega.

Nu fattar jag!: hur elever i skolår 7 och 8 upplever arbetet
med lokal pedagogisk planering och bedömningmatris

I den kommun vi arbetar pågår ett utvecklingsarbete kring implementeringen av individuella utvecklingsplaner (IUP) med skriftliga omdömen. Som ett led i detta har vår skola påbörjat ett lokalt utvecklingsarbete som fokuserar på arbetet med på arbetet med lokal pedagogisk planering (LPP). Vårt syfte med detta arbete var att undersöka hur eleverna upplevde arbetet med LPP och bedömningsmatris. Vi genomförde studien i två grupper på en 6-9 i Norrbotten, en i skolår 7 och en i skolår 8. Studien genomfördes i klasser som vi vanligtvis undervisar i.

Prisvolatiliteten på återvunnet material: En studie av prisvolatilitetens historiska förändring på marknaden för återvunnet material

Tidigare forskning visar på att en prisvolatilitet existerar på marknaden för återvunnet material och att den många gånger är högre än volatiliteten för dess motsvarande jungfruliga material. Prisvolatilitet på marknaden för återvunnet material verkar vara en av orsakerna till osäkerhet på marknaden vilket i sin tur hämmar investeringar i marknaden, vilket leder till att färre substituerar jungfrulig råvara mot återvunnen råvara. Volatiliteten på återvunnet material kan ses från två olika perspektiv, ett där volatilitet är en orsak av effektiva marknader som styrs av utbud och efterfrågan och ett där volatilitet är en orsak av olika marknadsmisslyckanden. Syftet med denna studie är att mäta förändringen i volatiliteten för återvunnet material, utifrån ett antagande om att volatiliteten minskar över tiden då marknaderna för återvunnet material mognar och blir mer etablerade. Standardavvikelse används som mått för att mäta volatiliteten, där volatiliteten mäts för fem olika material, vilka har olika tidsperioder beroende på material.

Att stå och stampa ? eller få flyt: Tre universitetsbibliotekariers berättelser om framtiden

The main purpose of this Master?s thesis is to explore university librarians? thoughts about the future. The analytical focus is thus on the librarians? representations of the future. The theoretical framework used is narrative theory with a social constructionist viewpoint.

Alternativa förpackningsmaterial och konstruktioner för »Hackman tools«-serien

Choosing a new plastic material for a container includes several different steps. In this case,the Finnish company Hackman needed a new type of packaging material for theircutlery- and kitchentool series »Hackman tools«. The project was carried out in cooperationwith the design agency Ytterborn & Fuentes, which has Hackman as a client.Several different demands were put on the material in order to fulfill as many of the clientswishes as possible. The most urgent problem with the existing container was the difficultysfor the customer to clearly see the contents in the container. Because of this problemthe customer tried to open the container in the shop.

Förgrymmade unge! : Strategier för att hantera yrkesrollen när relationen pedagog - elev skär sig

Med denna rapport vill vi undersöka vilka strategier pedagoger kan använda sig av när relationer mellan pedagog och elev skär sig, eller för att förebygga att detta inträffar. Undersökningen visar också vilka uppfattningar pedagoger har av att relationer kan skära sig utan orsak. Undersökningen är empirisk och har utförts i enkätform. Den ansats som har använts för databearbetning är kvalitativ. Enkäter har skickats ut till 8 skolor i en mindre kommun i södra Sverige.

GRUNDSKOLAN - EN SKOLA FÖR ALLA - EN IDÉANALYS AV NIVÅGRUPPERING ÖVER TID

Den här uppsatsen undersöker, utifrån en beskrivande idéanalys, hur begreppet nivågruppering har använts över tid i läroplanerna Lgr-1962, Lgr-1969, Lgr-1980 och Lpo-1994 samt förarbetena SOU 1961:30, SÖ-1967, SÖ-1978, SOU 1992:94. Med hur avser vi att eftersöka argument som talar för/mot nivågruppering generellt men även specifikt för/mot organisatorisk nivågruppering (utanför den heterogena klassens ram) samt för/mot pedagogisk nivågruppering (inom klassens ram). I läroplanerna och förarbeten till dessa eftersöks även om nivågruppering förespråkas eller avstyrks, samt vem som anses dra nytta av nivågrupperingen det vill säga läraren eller eleverna.Undersökningen byggs på tidigare forskning kring nivågruppering och de vanligast förekommande argumenten för respektive mot som uppträder däri. Utifrån dessa argument görs ett analysschema men undersökningen omfattar även argument som inte uppträder i forskningsgenomgången.I analysen framkommer (bland annat) att samtliga argument som uppträder i tidigare forskning återfinns i en eller flera förarbeten respektive läroplaner och att det största antalet av argumenten vänder sig mot nivågruppering (även om det finns många för nivågruppering också och främst vad gäller pedagogisk nivågruppering). Trots detta har nivågruppering använts och används fortfarande.

Förskollärares dokumentationsarbete i den dagliga verksamheten : En kvalitativ intervjustudie med sju förskollärare

Examensarbetet handlar om på vilka sätt sju förskollärare dokumenterar barns lärprocesser i den dagliga verksamheten, för att främja en fortsatt verksamhetsutveckling. Kvalitativa intervjuer har använts som metod för att undersöka på vilka sätt förskollärare säger att de dokumenterar i den dagliga verksamheten samt på vilka vis de anser att dokumentationsarbetet påverkar utvecklingen av verksamheten.Sedan 1930-talet har det i förskolan funnits ett starkt intresse att observera och dokumentera barns utveckling och lärande. Denna typ av dokumentation har sin grund i utvecklingspsykologin. Detta har medfört att förskollärare utifrån färdiga mallar främst observerat och dokumenterat för att undersöka och bedöma barns utveckling, i förhållande till vad som ses normalt för deras ålder. Dokumentationsformen skiljer sig från pedagogisk dokumentation som härstammar från en stad i norra Italien som heter Reggio Emilia.

Kan laborativt material bidra till förståelse för tiotalsövergångar vid additionsalgoritmer? : En studie utförd på lågstadiet

Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall vilka laborativa material som används i samband med additionsalgoritmer med tiotalsövergång. Studien undersöker vidare de laborativa materialens betydelse för elevernas förståelse vid introduktionen av algoritmerna. För att ta reda på detta genomfördes observationer och intervjuer. Resultatet visade på att  laborativa material var vanligt förekommande. Det mest använda laborativa materialet hos de intervjuade lärarna var pengar.

Kina eller Indien : En studie om eurocentrism och utomeuropeiskt material och innehåll i svensk historieundervisning

This joint study has researched the use of non-European history in a Swedish textbook for the High School course History 1a1 as well as internet based material regarding the same issue. The aim of this study was to clarify the use of non-European history in regards to the Eurocentric theory.As for the textbook analysis the purpose was to research what non-European history was mentioned in the material with regards to geographical location and the events that were mentioned, as well as to study how much non-European history was included in the material compared to European or Western history.The study of internet based material aimed to show what kind of teaching material could be found on internet based databases by and for teachers. The study aimed to show how well the material handled non-European history, as well as to what degree the material used European perspectives when dealing with non-European events and geographical areas.In our thesis we have created our own definition of the theory regarding eurocentrism. The method used was a combination of a quantitative and a qualitative discourse analysis of the texts.Our results showed that the textbook was overwhelmingly Eurocentric, not only giving vastly more focus to the European parts of world history, but also using European perspectives and ideals to describe non-European events and areas. The internet based material, on the other hand, proved more diverse and less biased, but also more difficult to find and less plentiful.Our conclusion, then, is that teachers have to choose between the risk of letting their students develop a severely limited and heavily Eurocentric view of the world, and the additional workload required to find and organize non-textbook material to broaden their students horizons.We hope our study will contribute to the discussion of the place of Eurocentrism in today?s global and multicultural society..

Miljö och material i förskolan - en undersökning av två Montessoriförskolors inomhusmiljö utifrån aspekten barns självständighet

I denna studie undersöker vi inomhusmiljö och material i två Montessoriförskolor. Våra frågeställningar handlar om hur inomhusmiljön är utformad och hur materialet är placerat i två Montessoriförskolor, samt hur två pedagoger i två Montessoriförskolor ser på miljö och material utifrån följande nyckelbegrepp från läroplanen för förskolan: utmaning och stimulans, initiativ och självständighet samt demokrati och medinflytande. I vår studie utgår vi främst från Maria Montessoris teorier angående miljö, material och självständighet, men tar också upp andra teorier kring miljö. Vi använder oss av observationer och kvalitativa intervjuer, som grundar sig på en pilotstudie som vi genomförde i en traditionell förskola. Resultatet visar på att miljön och materialet i de två Montessoriförskolorna tillåter barnen att ta egna initiativ och vara självständiga.

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->