Sök:

Sökresultat:

1564 Uppsatser om Pedagogernas arbetssätt - Sida 2 av 105

LĂ€rares attityder till NO-undervisning i Ă„r 1-3

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka attityder pedagoger i Är 1?3 har till NO- undervisning. Vi har valt att förlÀgga vÄr studie till tvÄ olika skolor dÄ vi vill undersöka om pedagogernas attityder skiljer sig Ät beroende pÄ vilken typ av skola de arbetar pÄ.Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med 5 pedagoger. Ur vÄr kvalitativa analys framkommer att följande begrepp genomsyrar pedagogernas attityder: konkretisering, vardagsanpassning, praktiskt arbete, experiment, elevernas erfarenheter/förkunskaper och samspel. NÀr vi har jÀmfört de olika pedagogernas attityder till NO- undervisning i Är 1?3 har vi inte funnit nÄgra skillnader beroende pÄ om de arbetar pÄ en miljöinriktad skola eller en skola utan inriktning.

Kreativitet i pedagogernas vÀrld

Kreativitet i pedagogernas vÀrld Àr en C-uppsats skriven av Katarina Svensson och Jesper Greve. De Àr bÄda fritidspedagogstuderande vid Malmöhögskola och Àr intresserade av hur kreativiteten anvÀnds i skolan. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur nÄgra yrkesverksamma pedagoger ser pÄ kreativitet och vilken betydelse kreativiteten har för pedagogerna och lÀrandet. Undersökningen utgÄr frÄn tio kvalitativa intervjuer. Genom litteratur och styrdokument jÀmförs svaren med de analyserade intervjuerna.

Barns delaktighet i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka barnens delaktighet i temaarbetet pÄ en förskola som arbetar utifrÄn ett Bifrostinspirerat arbetssÀtt. Jag har försökt beskriva, analysera och förstÄ pedagogernas förhÄllningssÀtt till barnens delaktighet, barnens pÄverkansmöjlighet vid temaarbetet och hur delaktiga barnen Àr i verksamheten. För att fÄ ett underlag att bearbeta har jag inledningsvis genomfört en litteraturstudie, dÀrefter observerat och slutligen intervjuat pedagoger som Àr verksamma pÄ förskolan dÀr studien genomfördes. Studien visar att de faktorer som skapar förutsÀttningar för barnens möjlighet till pÄverkan i temaarbete samt delaktigheten i verksamheten frÀmst Àr beroende av pedagogernas förutsÀttningar för planering och barnens Älder. Pedagogernas förhÄllningssÀtt till barns delaktighet i verksamheten Àr positiv och intervjuerna visar att deras intentioner Àr att utmana och fÄnga barnens intresse vid temaarbetet.

Den tredje pedagogen ? en studie om miljöns utformning i förskolan

Arbetet handlar om förskolemiljöns utformning och pedagogernas tankar kring den. De frÄgor vi vill ta reda pÄ Àr hur den pedagogiska miljön pÄverkar barns förmÄga att interagera med rummet. Vilka uppfattningar har pedagogen om miljöns utformning och vilken barnsyn speglas i dessa? VÄr teoretiska utgÄngspunkt i arbetet Àr Reggio Emilia filosofin samt ett postmodernistiskt synsÀtt. I vÄr studie har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer och ostrukturerade observationer för att fÄ en inblick i hur pedagogerna vÀljer att strukturera den pedagogiska miljön och dess tankar kring den.

Pedagogens förhÄllningssÀtt : - utifrÄn ett genusperspektiv

Syftet med detta arbete var att belysa pedagogernas förhÄllningssÀtt ur ett genusperspektiv. Intervjuer och observationer har legat till grund för insamling av data dÀr tre förskollÀrare delat med sig av sina erfarenheter och kunskaper kring genus. Resultatet pÄvisade bÄde skillnader och likheter i pedagogernas förhÄllningssÀtt som vÀckte intressanta infallsvinklar utifrÄn ett genusperspektiv. Resultatet pekade pÄ de olika förhÄllningssÀtt som pedagogerna hade dÀr slutsatsen var att det fanns mÄnga olika, men bra sÀtt att hantera situationer ur ett genusperspektiv för att fÄ alla barn, flickor som pojkar, inkluderade..

Surfplattan tar plats i förskolan : En kommuns tankar och pedagogernas verklighet

Undersökningen handlar om en kommuns arbete med implementering av surfplattor i förskoleverksamheten samt pedagogernas upplevelse av den nya tekniken i förskolan. I studien belyses pedagogernas syn pÄ surfplattan som ett pedagogiskt verktyg. I undersökningen anvÀndes kvalitativa intervjuer som metod. Valet föll sig naturligt dÄ det Àr en primÀr metod för att fÄ fram den information man söker. I resultatet visar det sig att kommunen inte hade nÄgon plan pÄ hur arbetet med surfplattor i förskolan skulle se ut.

Hur tolkar pedagoger barns inflytande över förskolans miljö?

Förskolans miljö Àr en viktig del i förskolans verksamhet och vÄr studie undersöker hur pedagoger tolkar barns inflytande över förskolans miljö. Fokus under undersökningen Àr vÄrt antagande om att pedagogernas sociala representationer pÄverkar barns möjligheter till inflytande över förskolans miljö. VÄr uppfattning Àr att förskolans lÀroplan ger utrymme för olika tolkningar av hur pedagoger bör strÀva mot mÄlen i förskolans lÀroplan och dÀrmed spelar de sociala representationerna en stor roll i hur dessa tolkas. Vi menar att pedagogernas sociala representationer formar verksamheten i förskolan och dÀrmed Àven barnens möjligheter till inflytande över förskolans miljö. Undersökningen Àr baserad pÄ tre olika fokusgruppsintervjuer med pedagoger i förskolan som deltagare och syftet var att diskussionerna skulle synliggöra pedagogernas olika tolkningar av barns inflytande över förskolans miljö. VÄr studie visar att pedagogerna anser att de arbetar medvetet med att barnen ska ha inflytande över förskolans miljö, samt att de sociala representationerna skiljer sig mellan de olika förskolorna.

TRAS i förskolan : En studie om pedagogernas mÄl och uppföljning av TRAS i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka införandet och anvÀndandet av materialet TRAS (Tidig Registrering Av SprÄkutveckling) i nÄgra utvalda förskolor i en kommun. För att uppnÄ syftet anvÀndes samtalsintervjuer som metod. I studien medverkade tio pedagoger, som alla arbetar pÄ förskolor med barn i Äldrarna ett till fem Är, samt en talpedagog.I denna studie framkommer att kommunens mÄl med anvÀndningen av TRAS, var att hitta ett material som kunde hjÀlpa pedagogerna pÄ förskolorna att identifiera barn som löper risk för att utveckla sprÄksvÄrigheter. Det har inte framkommit i den hÀr studien om kommunen har gjort nÄgon form av uppföljning av anvÀndningen av materialet. Resultatet visade att ett av pedagogernas mÄl med TRAS, Àr att anvÀnda materialet som ett verktyg i deras arbete pÄ förskolan.

Vilket arbetssÀtt gynnar förmÄgan att kommunicera matematik?

UtifrÄn vÄr B-uppsats vi skrev vÄren 2010 och den verksamhetsförlagda utbildningen vi fÄtt under vÄra studier, har vi uppmÀrksammat en variation pÄ tillgÄngen av det bildskapande materialet ute pÄ de berörda förskolorna. Hur materialet Àr presenterat kan skilja sig genom att materialet stÄr i barnens höjd, pÄ öppna hyllor eller bakom lÄsta dörrar.Syftet med studien Àr att beskriva relationen mellan fyra förskollÀrares syn pÄ bildskapande (deras tankar) och den verksamhet som bedrivs (deras handlingar) med barn i Äldrarna ett till tre Är. Vi avser att jÀmföra relationen mellan respektive pedagogs uttryck och inte pedagogerna emellan.Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och observationer i den bildskapande aktiviteten. Detta för att förstÄ relationen mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar i och om bildskapandet.Det rÄder inget tvivel om att det finns skillnader mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar utifrÄn det material vi samlat. Bland annat synliggörs detta i materialets tillgÀnglighet och pedagogernas delaktighet i den bildskapande aktiviteten..

Elever med koncentrationssvÄrigheter : NÄgra pedagogers erfarenheter av hur de kan underlÀtta i lÀrandesituationer

UtifrÄn vÄr B-uppsats vi skrev vÄren 2010 och den verksamhetsförlagda utbildningen vi fÄtt under vÄra studier, har vi uppmÀrksammat en variation pÄ tillgÄngen av det bildskapande materialet ute pÄ de berörda förskolorna. Hur materialet Àr presenterat kan skilja sig genom att materialet stÄr i barnens höjd, pÄ öppna hyllor eller bakom lÄsta dörrar.Syftet med studien Àr att beskriva relationen mellan fyra förskollÀrares syn pÄ bildskapande (deras tankar) och den verksamhet som bedrivs (deras handlingar) med barn i Äldrarna ett till tre Är. Vi avser att jÀmföra relationen mellan respektive pedagogs uttryck och inte pedagogerna emellan.Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och observationer i den bildskapande aktiviteten. Detta för att förstÄ relationen mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar i och om bildskapandet.Det rÄder inget tvivel om att det finns skillnader mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar utifrÄn det material vi samlat. Bland annat synliggörs detta i materialets tillgÀnglighet och pedagogernas delaktighet i den bildskapande aktiviteten..

Pedagogers förhÄllningssÀtt till leken : ur barns perspektiv

Det hÀr arbetet Àr en kvalitativ studie som handlar om pedagogers förhÄllningssÀtt till leken sett ur barns perspektiv. Syftet Àr att fÄ en större inblick i barns uppfattningar om pedagogernas förhÄllningsÀtt till leken. I forskningsbakgrunden lyfts tidigare forskning inom ÀmnesomrÄdet fram och begrepp tydliggörs. Bland annat ges en förklaring av skillnaden mellan barnperspektiv och barns perspektiv.Insamling av materialet till studien har skett genom filmade barnintervjuer som sedan har transkriberats och bearbetats med analysredskapet barns perspektiv. Studien vill lyfta barns tankar och se vÀrlden genom deras ögon, vilket synliggörs i resultatdelen.

Miljöarbete i förskolan

Syftet med den hÀr studien Àr att urskilja vilka faktorer pÄverkar förskolans ekologiska fotavtryck och hur förskolor kan arbeta med dem samt undersöka pedagogernas och den övriga personalens förhÄllningssÀtt i miljöfrÄgor. I studien introduceras begreppet ekologiskt fotavtryck ur ett miljö- och didaktiskt perspektiv och hur den pÄverkas av ovannÀmnda förhÄllningssÀtet. Undersökningen grundas pÄ kvalitativa intervjuer med pedagoger och kökspersonal, kompletterade med observationer, pÄ tre förskolor i en stor kommun i södra Sverige. Resultatet jag kom fram till Àr att pedagogernas förhÄllningssÀtt i miljöfrÄgor med största sannolikhet pÄverkar förskolans ekologiska fotavtryck..

Teknik pÄ webben : ett undervisningsmaterial för förskoleklass

Syftet med detta arbete har varit att ta fram en hemsida med teknikövningar som pedagoger verksamma inom förskoleklass skall kunna ha anvÀndning av i sin undervisning i teknik. En strukturerad intervju har genomförts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna. Resultatet beskriver pedagogernas syn och medvetenhet innan de tagit del av övningarna och hur deras syn förÀndrats efter de genomfört övningarna. Som slutsats kan man i förhÄllande till frÄgestÀllningarna i detta examensarbete se att pedagogernas medvetenhet och syn pÄ teknik har förÀndrats efter slutfört arbete med övningarna..

Pedagogernas mÄl med utevistelsen: Att gÄ ut för att lÀra in, att gÄ in för att lÀra ute

I denna studie var syftet att bidra med kunskaper om pedagogers mÄl med utevistelsen i förskolan. Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer och observationer. I studien har tvÄ respondenter deltagit i de kvalitativa intervjuerna. Under observationerna har flera arbetslag varit delaktiga. De resultat vi fick visade att kunskap, hÀlsa och delaktighet Àr tre viktiga faktorer som pÄverkar barnens lÀrande i utevistelsen.

"Att lÀra barn lÀsa och skriva, det kan jag!" : En intervjustudie utifrÄn implementeringsteorin om hur kompetens, resurser och motivation pÄverkar pedagogernas val av lÀs- och skrivutvecklingsmetod

Studiens syfte har varit att studera hur faktorerna kompetens, resurser och motivation pÄverkar pedagogerna i deras val av lÀs- och skrivutvecklingsmetod. UtifrÄn implementeringsteorin och med hjÀlp av kvalitativa intervjuer har vi försökt fÄ större förstÄelse för de förutsÀttningar pedagogerna stÀlls inför pÄ skolorna. Vi har intervjuat fyra pedagoger som undervisar i lÀs- och skrivutveckling i Ärskurs 1 eller 2. Teorin visar att pedagogerna stÀlls inför olika förutsÀttningar pÄ skolorna och att pedagogernas kompetens Àr det centrala för genomförandet och utformningen av undervisningen. Tidigare forskning visar ocksÄ att pedagogernas motivation Àr avgörande för deras vilja att utveckla sig sjÀlva och undervisningen. Resultatet av vÄr studie visar att faktorerna kompetens, resurser och motivation i mÄnga fall pÄverkas av varandra.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->