
Sökresultat:
153 Uppsatser om Paul Éluard - Sida 9 av 11
?Did you go in my house?? - Spelarstyrd analeps i Final Fantasy VII
Intentionen med denna uppsats kan vÀsentligen uppdelas i tvÄ sektioner: att först undersöka hur temat ensamhet uttrycks i Inger Edelfeldts romaner med huvudsaklig utgÄngspunkt i Kamalas bok, och att sedan relatera detta existentiellt genomströmmade ensamhetstema till den filosofiska existentialismen i Jean-Paul Sartres tappning.Som hon beskrivs av Edelfeldt Àr mÀnniskan oundvikligen fÄnge i ensamheten. Alla hennes anstrÀngningar att erfara gemenskap faller om intet och inför denna bistra verklighet genomlever mÀnniskan ett frÀmlingsskap emellan sig sjÀlv och omvÀrlden; en alienation som fullstÀndigt omformar och snedvrider hennes uppfattning av sig sjÀlv. Som en röd trÄd löper alltsÄ ensamheten som ett grundtema genom Edelfeldts romanproduktion och blir i de senare verken allt mer framtrÀdande. Det Àr följaktligen sÀrskilt i dessa senare romaner som Ätskilliga betydande likheter med den filosofiska existentialismen kan uppvisas. MÀnniskans obevekliga fÄngenskap i en utsatt tillvaro prÀglad av ensamhet och Ängest ? dÀr befrielse annan Àn den funnen i flykten ifrÄn ansvaret (mÀngdförsjunkenheten) och i livslögnen (den onda tron) saknas ? Àr densamma i sÄvÀl Edelfeldts prosa som i existentialismens doktriner.
Miljörelaterat beteende: En studie av motiven bakom miljörelaterade beteenden i den privata sfÀren
Denna studie undersöker motivationsgrunderna till miljörelaterade beteenden i den privata sfÀren. Med en modell ursprungligen utvecklad av Martinsson & Lundqvist (2010) delas respondenterna frÄn en enkÀtundersökning upp i fyra idealtyper. De fyra idealtyperna Àr individer med gröna (miljövÀnliga) vÀrderingar och en grön (miljövÀnlig) livsstil ? de troende; individer med gröna vÀrderingar och en grÄ (icke miljövÀnlig) livsstil ? hycklarna; individer med grÄa (icke miljövÀnliga) vÀrderingar samt grön livsstil ? de hemliga, samt; individer med grÄa vÀrderingar och en grÄ livsstil ? vÀgrarna. Respondenterna delas upp i de fyra idealtyperna med stöd i value-belief-norm-teorin (VBN-teorin) ? en teori utvecklad av Paul C.
Humor i Religionsundervisning
The contents of the school subject religion in Sweden, has gone through a radical change during the past century. With an origin of only treating Christianity and being a major cultural and social actor, it has developed into more of a multicultural and philosophical subject. The fact that the subject no longer has cultural recognition makes it more abstract and harder for students to relate to. Additionally, religion is experienced as a rather dull subject in school. My essay is therefore written to provide teachers encouragement of interest for religious education, by using humor.
The well-known psychologist Jean Piaget claims play to be a prime state of learning.
Kritiskt tÀnkande
LÀroplanen för grundskolan och förskoleklassen menar att det Àr viktigt att eleverna förhÄller sig kritisk till fakta och lÀr sig inse att olika val medför konsekvenser. Gunilla Svingby anser att kritiskt tÀnkande bör genomsyra all undervisning i skolan vilket författarna i detta arbete hÄller med om. Kritiskt tÀnkande bör inte isoleras till enbart kÀllkritik utan skall ses som en viktig del i undervisningen för att tillÀgna sig viktig kunskap för framtiden. Trots att författarna sökt med ljus och lykta har dessa funnit nÀst intill ingen forskning alls som belyser lÀrares arbetssÀtt och hur man kan arbeta för att vidareutveckla detta hos elever. Det kan tyckas som att Àmnet Àr högaktuellt i samhÀllet och det kan tyckas att det Àr av stor vikt att uppmÀrksamma detta i ett examensarbete.
SpÄr frÄn det förflutna : minnen som skapare av mening i tid och rum
I detta examensarbete undersöker jag minnen som spÄr och representationer av det förflutna utifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur och varför representeras, problematiseras och granskas minnen av samtida konstnÀrer? Hur kommuniceras detta till en större allmÀnhet? Hur förhÄller sig minnet till rum, tid, identitet och meningsskapande?I uppsatsen analyserar jag tre samtida konstverk, som pÄ olika sÀtt problematiserar och granskar minnesberÀttelser. Analysen görs i dialog med begrepp och teorier frÄn Paul Ricoeurs tankar om mÀnniskans identitet som en berÀttande varelse, vidare Annette Kuhns kritiska minnesarbete och slutligen med kognitiv teori kopplad till förmÄgan att minnas och glömma. Representation ses ur ett konstruktionistiskt perspektiv och utifrÄn semiotikens tredelning av olika teckenkategorier, det vill sÀga ett minne kan representeras som ett spÄr, en symbol eller genom ikonisk likhet. Mitt didaktiska syfte Àr att skapa ett underlag till bildundervisning i skolan om hur minnen representeras med konstens metoder.
Hövdingen och hans Àreminne : En idéhistorisk studie av Brantingmonumentet pÄ Norra Bantorget
This subject of interest in this paper is the ideas expressed and formulated in the making andinauguration of the Branting-monument at Norra Bantorget in Stockholm. The initiative for a monument honoring the late Social Democratic leader Hjalmar Brantingwas taken at the Swedish Social Democratic Party Congress in 1928. In 1935 the party board decided to give the task of designing the monument to the much renowned artist Carl Eldh. A national fund-raising campaign for the monument was also initiated. In1942 the model of the monument was completed, but because of the war it was stored in a shelter.
All-inclusiveturism : "The price of greatness is responsibility"
Sammanfattning ? "All inclusiveturism: The price of greatness is responsibility"Datum: 18 januari 2013NivĂ„: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 ECTSInstitution: Akademin för hĂ„llbar samhĂ€lls- och teknikutveckling, HST, MĂ€lardalens högskolaFörfattare: Per Barkström (9th October 1986) Malin Blomstedt (20th November 1980)Title: All inclusiveturism: "The price of greatness is responsibility"Handledare: Finn Wiedersheim-PaulNyckelord: All-inclusiveturism, lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling, CSR, hĂ„llbar turism, ekonomiskt lĂ€ckageFrĂ„gestĂ€llning: Ăr det möjligt för resebranschen att bidra mer till en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling Ă€n den gör idag gĂ€llande All-inclusiveturismen? Hur bör resebranschens förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism gestaltas ur ett CSR-perspektiv?Syfte: Huvudsyftet Ă€r att beskriva hur resebranschen kan justera sitt förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism för att bĂ€ttre gagna en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling i de lĂ€nder dĂ€r verksamhet bedrivs. Delsyftet bottnar i att undersöka och analysera hur den rĂ„dande All-inclusiveturismen pĂ„verkar samhĂ€llet ur ett lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart samhĂ€llsperspektiv.Metod: Studien Ă€r av kvalitativ karaktĂ€r och baseras pĂ„ sekundĂ€rdata i form artiklar, rapporter och böcker för Ă€mnet relevant litteratur samt primĂ€rdata i form av personliga intervjuer med profiler som föresprĂ„kar hĂ„llbar turism. En fallstudie av den svenska resebranschens förhĂ„llningssĂ€tt till en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling genomfördes med en deduktiv ansats. Vidare tolkades referensramen och empirins insamlade material för att skapa en analys och slutsats.Slutsats: Givet att nedanstĂ„ende förslag implementeras kan resebranschen justera sitt förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism för att bĂ€ttre gagna en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling i de lĂ€nder dĂ€r verksamhet bedrivs.1.
En doktorands önskemÄl, preferenser och framtidsförvÀntningar : - ett behandlingsprogram för lÀkemedelsindustrin i kampen om framtida arbetskraft
Abstract:Arbetets typ: C-uppsats, 41-60 p inom företagsekonomiskaprogrammet och med inriktning pÄkommunikation och marknadsföring.Sidantal: 34Titel: En doktorands önskemÄl, preferenser ochframtidsförvÀntningar- ett behandlingsprogram förlÀkemedelsindustrin ikampen om framtida arbetskraftFörfattare: Katarina Westerlund och Marie Louise RösiöHandledare: Finn Wiedersheim-PaulDatum: 2006-11-06Bakgrund:LÀkemedelsindustrin genomgÄr en förÀndring mot att bli mer specialiserad och internationell. För att sÀkra konkurrensfördelar Àr det viktigt för företagen att sÀkerstÀlla sin forskning, vilken bygger till största delen pÄ kompetent personal. För att garantera en tillströmning av kvalificerad personal pÄ en komplex arbetsmarknad Àr det av yttersta vikt att företaget kan kommunicera effektivt och dÀrmed attrahera de allra bÀsta forskarna.Syfte:VÄr uppdragsgivare inom lÀkemedelsindustrin önskar fÄ en mer detaljerad uppfattning om hur de skall utforma sin kommunikationsprocess i syfte att nÄ samt attrahera forskarstudenter. PoÀngen med arbetet Àr sÄledes att kartlÀgga denna grupps preferenser, mÄl samt tillvÀgagÄngssÀtt inför yrkeslivet. Vi Àmnar utifrÄn denna analys ge förslag pÄ hur vÄr uppdragsgivare bör kommunicera med denna grupp.VÄr förhoppning Àr att resultatet kan komma till praktisk anvÀndning i framtida rekryteringsarbete.Metod:För att uppnÄ syftet valde vi ett kvalitativt angreppssÀtt i form av intervjuer av doktorander.
Privatoffentligt partnerskap i Sandviken : En studie av nyliberala trender mellan Sandvikens kommun och Sandvik
Sammanfattning ? "All inclusiveturism: The price of greatness is responsibility"Datum: 18 januari 2013NivĂ„: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 ECTSInstitution: Akademin för hĂ„llbar samhĂ€lls- och teknikutveckling, HST, MĂ€lardalens högskolaFörfattare: Per Barkström (9th October 1986) Malin Blomstedt (20th November 1980)Title: All inclusiveturism: "The price of greatness is responsibility"Handledare: Finn Wiedersheim-PaulNyckelord: All-inclusiveturism, lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling, CSR, hĂ„llbar turism, ekonomiskt lĂ€ckageFrĂ„gestĂ€llning: Ăr det möjligt för resebranschen att bidra mer till en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling Ă€n den gör idag gĂ€llande All-inclusiveturismen? Hur bör resebranschens förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism gestaltas ur ett CSR-perspektiv?Syfte: Huvudsyftet Ă€r att beskriva hur resebranschen kan justera sitt förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism för att bĂ€ttre gagna en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling i de lĂ€nder dĂ€r verksamhet bedrivs. Delsyftet bottnar i att undersöka och analysera hur den rĂ„dande All-inclusiveturismen pĂ„verkar samhĂ€llet ur ett lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart samhĂ€llsperspektiv.Metod: Studien Ă€r av kvalitativ karaktĂ€r och baseras pĂ„ sekundĂ€rdata i form artiklar, rapporter och böcker för Ă€mnet relevant litteratur samt primĂ€rdata i form av personliga intervjuer med profiler som föresprĂ„kar hĂ„llbar turism. En fallstudie av den svenska resebranschens förhĂ„llningssĂ€tt till en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling genomfördes med en deduktiv ansats. Vidare tolkades referensramen och empirins insamlade material för att skapa en analys och slutsats.Slutsats: Givet att nedanstĂ„ende förslag implementeras kan resebranschen justera sitt förhĂ„llningssĂ€tt gentemot All-inclusiveturism för att bĂ€ttre gagna en lĂ„ngsiktig hĂ„llbar samhĂ€llsutveckling i de lĂ€nder dĂ€r verksamhet bedrivs.1.
En scenografs reflektioner över sina kunskaper och drivkrafter
EssĂ€n Ă€r en reflektion som drivs fram av tvivel, missnöje och förhoppningar. I försöket att svara pĂ„ frĂ„gan: Vad Ă€r scenografi? blir essĂ€n en beskrivning över hur min kunskap kring teaterscenografi har byggts upp. Den beskriver Ă€ven min förhoppning av vad scenografen och scenografin kan bidra med i en utveckling av teatern och jag föreslĂ„r ett tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt.Sven-Ă
ke Heed hÀnför teatern till de förestÀllande konsterna och lÄter mimesis i Aristoteles beskrivning, som en imitation av handlingar ge oss en av förutsÀttningarna för scenografens arbete. Konsekvenserna av detta framgÄr i beskrivningen av mitt arbete som scenograf.Genom en hermeneutisk rörelse mellan delar och helhet inom bÄde scenografin och scenografens arbetsmiljö och den större helheten teaterförstÀllningen, klarnar bilden och scenografens nödvÀndiga kunskaper framtrÀder.Scenografen anvÀnder kunskaper och fÀrdigheter frÄn teoretisk - vetenskaplig kunskap - episteme, Àven om den inte har en framtrÀdande roll i arbetet.
Guide till sociala medier : Som tillÀmpning i marknadsföringsstrategin för Mentens AB
Titel: Guide till sociala medier: Som tillĂ€mpning i marknadsföringsstrategin för Mentens ABFörfattare: Linda Söderholm, Hanna Ă
manHandledare: Finn Wiedersheim-PaulKurs: Kandidatuppsats, 15 hpĂmne: FöretagsekonomiSyfte: Syftet med studien Ă€r att hjĂ€lpa Mentens AB, ett litet B2B företag utan klar slutkonsument, att börja anvĂ€nda sociala medier och tillĂ€mpa dem pĂ„ ett fördelaktigt sĂ€tt som ett verktyg i sin marknadsföringsstrategi.Metod: Studien Ă€r baserad pĂ„ kvalitativ forskning genom en intervju med företaget Mentens AB, ett litet företag med önskemĂ„l om vĂ€gledning till sociala medier.Teorier: ?Varför sociala medier och vad företag bör beakta innan implementering?, ?Företagsbloggar som verktyg till att bygga relationer och stĂ€rka varumĂ€rket?, ?Att marknadsföra företagets kunskap genom YouTube?, ?Att ?skapa professionella nĂ€tverk med LinkedIn?, ?Dela kunskap genom SlideShare? och ?Hantering av rykten med hjĂ€lp av sociala medier?.Slutsatser: Företag idag har inte rĂ„d att undvika sociala medier utan mĂ„ste tillĂ€mpa dem som ett verktyg i deras marknadsföringsstrategi. Mentens AB ska vara medvetna om fördelarna och nackdelarna med sociala medier. För att utvecklas mĂ„ste de ta del av medierna och göra det rĂ€tt. Det Ă€r lĂ€mpligt att anvĂ€nda benchmarking för att hitta rĂ€tt sociala medier för företaget.
Att lita till lÀsaren : Om impressionistiskt berÀttande i Stig Claessons författarskap med utgÄngspunkt i romanen Brev till en hembygdsgÄrd
The objective of this paper ? Trusting the reader: On impressionistic narrating in Stig Claesson's writings with the novel Brev till en hembygdsgÄrd as starting point ? is to examine narrative techniques used by the Swedish author Stig Claesson, specifically some which fall within the broad field known as literary impressionism: e.g. omission, repetition, juxtaposition, episodic narration and how access to the narrator?s as well as individual characters' consciousness is handled.The method used for the study will be that of illustrative comparison. The analysis will seek its theoretical grounds in the works by Gerard Genette and Jonathan Culler.
Publiceringsmönster inom humaniora och bibliometriska indikatorer för resursfördelning : Historisk-filosofiska fakulteten, Uppsala universitet
The scope of this master thesis is the scientific publishing at Uppsala University's Faculty of Arts. The aim of the thesis is to investigate publication patterns and publishing strategies. To investigate how the publication patterns of the faculty is structured and what priorities and considerations the researchers have regarding scientific publishing. Furthermore, the aim is to compare these publishing strategies and publication patterns to incentives and selection principles of the bibliometric indicators in the performance based research funding systems on the national and local scale.The thesis is based on the theories of disciplinary differences developed by Richard Whitley and Tony Becher and Paul R. Trowler. These theories suggest a framework based on organizational and sociological perspectives, that offers ways to explain differences in publication patterns between different scientific fields.The study is based on two empirical studies of the faculty.
Vad anser studenter vara en attraktiv stad? : En undersökning om vad UmeÄ bör göra för att behÄlla dess universitetsstuderande efter avklarade studier.
AbstraktUppsatsens titel: Vad anser studenter vara en attraktiv stad? ? En undersökning om vad UmeĂ„ bör göra för att behĂ„lla studenter efter avklarade studier. Seminariedatum: 2009-06-02 Ămne/kurs: Företagsekonomi C / Kandidatuppsats, 15 poĂ€ng  Författare:    Johan Pillay : 82.07.26         Paul Kushch : 87.01.06  Handledare: Yvonne Von Friedrichs Nyckelord: marknadskommunikation, platsmarknadsföring, tillhörighet, varumĂ€rke, teorier om kreativitet, studenter och liknande begrepp. Syfte: VĂ„rt syfte med denna uppsats Ă€r att skapa förstĂ„else för hur UmeĂ„ kommun kan uppnĂ„ gynnsam tillvĂ€xt genom att fĂ„ högskolestuderande vid UmeĂ„ universitet att stanna kvar i UmeĂ„ efter avklarade studier.  Metod: Vi har nyttjat en omfattande pilotundersökning med enkĂ€ter för att utifrĂ„n den genomföra vĂ„r huvudstudie. Denna genomfördes med hjĂ€lp av tre fokusgrupper i vilka vi hade 90 minuter lĂ„nga gruppsamtal med Ă„tta personer i vardera. UtifrĂ„n svaren vi fick i fokusgrupperna skapade vi tvĂ„ enkĂ€ter som Ă€ven de initialt testades med vardera en pilotstudie.
Risker och osa?kerheter med solcellsinvesteringar : Risks and uncertainties with photovoltaic investments
Syftet med rapporten a?r att beskriva hur fastighetsbolaget, Varbergs Fastighets AB och energibolaget, Halmstad Energi och Miljo? hanterar de risk-, och osa?kerhetsfaktorer som fo?rekommer vid solcellsinvesteringar.Fo?r att energisamha?llet skall na? en ha?llbar framtid kra?vs att elproduktionen kommer ifra?n fo?rnybara energika?llor. Sedan a?r 2008 har installationstakten fo?r solceller i Sverige o?kat. A?r 2012 installerades 8,3 MW solceller och a?r 2013 mer a?n fo?rdubblades den installerade effekten till 19 MW (Lindahl, 2014).