Sök:

Sökresultat:

7309 Uppsatser om Patient erfarenhet - Sida 8 av 488

Att möta smittbärande patient

Bakgrund. Smittsamma sjukdomar har i alla tider har framkallat rädsla och fördomar. När vårdaren möter patienter med smittsamma sjukdomar måste de kunna ge trygg vård som grundar sig på teoretisk och praktisk kunskap. I dag möter vårdaren många patienter som bär på smittsamma sjukdomar, nya och tidigare kända, upplevelserna skiljer sig åt beroende på hur mycket kunskap de har om sjukdomen. Syfte.

Har du några synpunkter på detta? : - en studie rörande kommunikation i teamsamtal vid en rehabiliteringsklinik

Multiprofessional teams is a common way of organizing the work in rehabilitationmedicine clinics. Team members are usually physicians, physiotherapists, occupationaltherapists, counselors and nurses where the counselor is the only one from the psycho-social discipline. Team care interventions are provided from a holistic perspective inwhich the patient's physical, psychological and social rehabilitation is taken intoconsideration. The meetings between the professional team and patient have the mainpurpose to increase patient participation. The aim of the study is to observe and analyzecommunication between the professionals, the patient and their relatives during teammeetings.

Sjuksköterskans yrkesroll och patientrollen i ett historiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie

Aim: The aim of this qualitative interview study was to describe the nurse's professional role and the role as a patient during different time periods. Data were collected through semi-structured interviews, where respondents had a link to the nursing profession, either as a student, now working nurse or retired nurse. Method: The data were analyzed using a content analysis. Result: The older nurses believe that nurses today has a high status and is seen as a well-read and well informed person. Most respondents believe that collaboration between nurses and doctors has improved since past.

Kommunikation hos respiratorvårdade patienter : Upplevelser hos patient och vårdpersonal samt analys av samtal med och utan röstgenerator

?Studies have shown that patients receiving mechanical ventilation in an intensive care unit (ICU), who are entirely dependent on the nursing staff, often experience frustration due to a temporary loss of the voice source. Limited communication is an important factor contributing to patient discomfort. Nursing staff also report communication as frustrating and difficult.The aim of the present study is to introduce a neck-type electrolarynx as a communication aid in an ICU, to study the nursing staff experiences of communication with tracheotomized patients receiving mechanical ventilation, and to examine the patient´s experiences regarding communicative abilities. Communication between a ventilator treated, tracheotomized patient and members of the nursing staff was recorded and analyzed according to principles of Conversation Analysis (CA).The results show that several members of the nursing staff experience difficulties communicating with tracheotomized patients receiving mechanical ventilation.

Patienters erfarenheter av hur den personliga integriteten respekteras i vården : En kvalitativ studie baserad på Critical incident metoden

Syftet med studien var att beskriva patienters erfarenheter av hur den personligaintegriteten respekteras i olika vårdsituationer. Varje människa har rätt att blirespekterad som en individ och inte utsättas för intrång i den personliga sfären. Då dettainte alltid respekteras i vårdsituationerna blir det intressant att skaffa kunskaper om hurpatienter upplever detta. I studien användes en kvalitativ ansats. Med hjälp av criticalincident metoden undersöktes patienters positiva och negativa erfarenheter av hur denpersonliga integriteten respekterades i olika vårdsituationer.

Betydelsen av att bekräfta identiteten hos inneliggande patienter på sjukhus : ur ett patient- och sjuksköterskeperspektiv

Bakgrund: Otillräcklig information, att inte bli uppmärksammad, lyssnad på, samt att inte bli sedd som en individ med individuella behov, har visats leda till osäkerhet i interaktionen mellan vårdare och patient samt missnöje med vården. Det är en fördel för sjuksköterskan att ha självkännedom för att kunna skapa ett bekräftande möte. Bekräftelse i ?Jag-Du-mötet? anses vara grunden för allt mänskligt liv. Syfte: Syftet var att beskriva betydelsen av att bekräfta identiteten hos inneliggande patienter på sjukhus, utifrån ett patient- och sjuksköterskeperspektiv.

Individanpassad omvårdnad : ett steg mot optimal stationärvård för hund och katt

When nursing human patients during hospitalization, the nurse is the one responsible. The nursing is controlled by different models of nursing and careplans, shaped by every patient?s individual needs. This is to guarantee the quality of the care. The veterinary nurse is not ultimately responsible for patient care.

Effekter av fysisk aktivitet hos personer med kroniska ryggsmärtor : En litteraturöversikt

Bakgrund: Triage anva?nds fo?r att bedo?ma och prioritera patienter. Vanligast sker detta av sjuksko?terskor pa? akutmottagningar. Sjuksko?terskorna som arbetar med triage har en sva?r uppgift att se till att ra?tt hja?lp kommer till ra?tt patient.

Faktorer som pa?verkar sjuksko?terskors triagearbete pa? akutmottagningar

Bakgrund: Triage anva?nds fo?r att bedo?ma och prioritera patienter. Vanligast sker detta av sjuksko?terskor pa? akutmottagningar. Sjuksko?terskorna som arbetar med triage har en sva?r uppgift att se till att ra?tt hja?lp kommer till ra?tt patient.

Kategorisering av faktorer som påverkar flödeseffektivitet - En fallstudie på Capio St Görans Sjukhus

Swedish healthcare is in continuous need of cost savings and efficiency improvements in order to meet the increased demand for care. The theories of lean, developed from the industry, are applied more frequently on healthcare systems to increase effectiveness and reduce waiting times in patient processes. However, some processes seem to be more successful in their lean implementation than others. In this thesis, factors influencing flow efficiency in lean healthcare are examined. Through interviews with the top executive board at Capio St Göran's hospital, data is collected in order to analyze reasons for success.

Konflikt!?En studie i hur det är att vara patient och hamna i konflikt- eller våldssituation på en sluten psykiatrisk avdelning

I olika perioder har ämnet våld inom psykiatrin lyfts fram i media, ofta i samband med att ett våldsdåd har begåtts av en ?våldsam psykpatient?. Varken i media eller i den tidigare forskningen är det vanligt att ämnet blir belyst ur ett patientperspektiv. Denna kvalitativa studie försöker fånga ett inifrån-perspektiv och tar sin ansats i att försöka beskriva vad som kan leda fram till att det uppstår konflikt- och våldssituationer på en sluten psykiatrisk avdelning. Studien har genomförts med hjälp av samtal med sju personer med erfarenhet av våld under sin vistelse på en sluten avdelning.

Patient centrerad vård - en vårdvision

Patientnärmrevård en vårmodell som blir allt vanligare inom svensk sjukvård. I denna litteraturstudie vill vi titta närmre på den ursprungliga modellen ?Patient Centred Care (PCC). Syftet med litteraturstudien var att undersöka de organisatoriska förutsättningarna och de eventuella förändringar i sjuksköterskefunktionen och arbetsmiljön som PCC medför, samt patientens förväntningar på omvårdnaden. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och PubMed.

Närståendes behov av stöd vid palliativ vård

Background: Relatives are those persons who are closest to the patient, regardless of relationship and included into the patient´s life world. When a person is in a palliative stage this affects not only the patient but also the relatives, as it implies such a big change in life for all. The nurse has an important role for both the patient and the relatives. Aim: The aim is to highlight the relative´s needs of support for palliative care. Method: A literature review based on previous research. Ten articles were found, nine with a qualitative approach and one with both qualitative and quantitative approach. Results: The analysis resulted in six themes, these were the result of the study. The six themes were, ?to be seen an confirmed?, ?good communication?, ?continuous information?, ?availability and continuity?, ?to participate? and ?to share responsibility with the staff?. Conclusion: As a nurse we come in contact with relatives of patients in a palliative setting in any form.

Tidig postoperativ övervakning av smådjur : förekomst av standardiserade rutiner

Background. Anesthetic-related death in small animal anesthesia is about ten times more common than in human anesthesia. Recent research identifies the early postoperative period as particularly risky and highlights the need for regular and careful monitoring of the veterinary patient during this period. Objective. The aims of this study were to investigate whether there are standard procedures in terms of regulated routine patient observations and record-keeping during the early postoperative period at Swedish veterinary clinics, and if there are any guidelines for monitoring the veterinary patient during recovery. Methods. A small survey including ten Swedish veterinary clinics was carried out as well as a literature review. Results.

Kommunikationsmöjligheter i hemsjukvården.

Syftet med detta fördjupningsarbete är att belysa vilka hinder som kan uppstå vid mötet i patientens hem då patient och sjuksköterska har olika kulturell bakgrund, samt beskriva några av de faktorer som kan främja mötet. Då vi genom vårt arbete i hemsjukvården i invandrartäta områden dagligen möter patienter med invandrarbakgrund finns risk att kulturkrockar uppstår. Hur får vi patienter med invandrarbakgrund att känna sig som en del i ett sammanhang och hur får vi patienten att känna tillit och delaktighet? Vi har valt att göra en kvalitativ analys av 11 vetenskapliga studier och en doktorsavhandling. I studierna ingår sjuksköterskor, anhöriga och patienter.

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->