Sök:

Sökresultat:

83 Uppsatser om Passion - Sida 5 av 6

En profession med mission Barnbibliotekariens yrkesidentitet

TitleThe profession of Children's Librarians. Identity and vocation.AbstractThe aim of this Master's thesis is to investigate the professional identity of Children's Librarians in order to contribute to a deeper understanding to the professions of librarians. This places the thesis in the field of Library and Information Science that studies the profession. The definition we use to understand profession suggests that all librarians take an active part in negotiating their professional role and library enterprise.Our empirical material consists of interviews with eight Children's Librarians. Using a qualitative method was the best way to gain an understanding for the participant's own experiences of their professional identity.

Jesus på film : En studie i hur Jesus gudomliga och mänskliga egenskaper har gestaltats på film

Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt Jesus beskrivs på film. Mer specifikt är syftet att beskriva hur Jesus gudomliga och mänskliga egenskaper gestaltas i fyra olika filmer. Film är ett växande medium och det är också ett medium för att behandla livsåskådning, både explicit och implicit. Det kristologiska grundproblemet kring Jesus natur aktualiseras på film ibland utifrån en teologisk medvetenhet, men ibland också omedvetet. Syftet med denna studie är alltså att undersöka hur Jesus gudomliga och mänskliga natur gestaltas på film.

Despotism och erotik: kvinnan och religion i Montesquieus Persiska brev

This study aims to investigate how, in Montesquieu?s Persian Letters (1721), religion and religious structures are presented to influence women?s position in French society.In Persian Letters Montesquieu presents a dogmatic religious life, which proceed from a literal interpretation of the bible. Such a reading raises critical questions concerning the nature of women, and subsequently places man over woman. Persian Letters show how this male dominance gets institutionalized in marriage. The religious life depicted is also distinguished by a non-genuine religious conviction and by acts which take on a simulation form.

Förnuft och känsla : En studie av uppfattningar om särdrag på Södra Vätterbygdens Folkhögskola vid närstudier eller på distans.

Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt Jesus beskrivs på film. Mer specifikt är syftet att beskriva hur Jesus gudomliga och mänskliga egenskaper gestaltas i fyra olika filmer. Film är ett växande medium och det är också ett medium för att behandla livsåskådning, både explicit och implicit. Det kristologiska grundproblemet kring Jesus natur aktualiseras på film ibland utifrån en teologisk medvetenhet, men ibland också omedvetet. Syftet med denna studie är alltså att undersöka hur Jesus gudomliga och mänskliga natur gestaltas på film.

Utomhuspedagogik i skolan

Nature is in many ways considered a source to both physical and mental health among people. Trends in today?s society reveal that children become more distanced to nature. Seen from the perspective of sustainable development this trend is considered crucial: it is of importance that children in their early ages experience nature positively in order to develop a dedication towards environmental issues as adults.The purpose of this study is to investigate how teachers use outdoor learning as an educational tool. Research data were collected through a series of interviews.

Agera Rätt : Om CSR och varumärkesbyggande

Syftet är att ge en förståelse för hur CSR (Corporate Social Responsibility) kan användas i varumärkesbyggande.För att nå syftet har uppsatsen baserats på kvalitativa studier. Sju intervjuer har genomförts, tre där vi träffat informanten och fyra där vi talat med informanterna per telefon. Intervjuerna har varit av strukturerad form då vi har haft som mål at jämföra det insamlade materialet.Vi har kontinuerligt pendlat mellan teoretiska källor och empiri och har på så sätt haft ett abduktivt förhållningssätt.Studien har visat att företag idag allt mer berör sociala och miljörelaterade frågor i sin verksamhet. Rådande klimathot och miljöfrågor, tillsammans med konsumenters ökade krav på ansvar, upplevs som pådrivare i frågan om företagsansvar. Studien har också visat att motiven och drivkrafterna bakom ansvartagandet skiljer sig åt mellan olika företag.

Främjandet av medarbetarnas arbetspassion

Medarbetare som har arbetsPassion kan skapa ett mervärde för sin organisation. ArbetsPassion är en värdefull egenskap som organisationen och i synnerhet ledningen kan arbeta med för att få engagerade medarbetare. Fenomenet arbetsPassion innebär att medarbetaren har en stark dragning till en aktivitet som den tycker om och gärna lägger ned tid och energi på. Passionen har studerats inom olika aktiviteter och inom den privata sektorn samt fått fram åtgärder som kan främja medarbetarnas arbetsPassion. Ingen tidigare studie har identifierats med inriktning mot en offentlig verksamhet och undersökt hur ledningen kan arbeta för att främja medarbetarnas arbetsPassion.Syftet med examensarbetet är att skapa en ökad förståelse för hur ledningen kan främja medarbetarnas arbetsPassion.

Öppen och kollaborativ innovation : - Erfarenheter från sex företag -

This master of science thesis intends to examine how the established innovation theoriesinteracts with the social and cultural phenomena arising from the reduction in communicationcosts as a result of the development of the internet.The aim is to present a knowledge inventory of attitudes to and experiences of an openapproach, with emphasis on collaborative innovation, in product and service developmentdriven companies in different fields. The studied theories and the empirical results forms thebasis for an analysis of how companies can benefit from the diversified knowledge that existsoutside their borders as well as an exploration of the potential for this kind of knowledgeexchange to act as a catalyst for innovation.The theoretical part of the study is based essentially on two tracks: (1) innovation theories witha focus onopen innovation and user innovation, and (2) a broad review of how theories ofdiversified knowledgeand collective intelligence has become possible to apply in an innovationcontext. The empirical part of the study is based on material obtained from semi-structuredinterviews with respondents from six companies.The results show that companies have implemented unstructured innovation initiatives withoutany formal links to the structured product development processes, which are part of thecompanies core activities. The main conclusions include the following insights: There is a needfor structured links between the unstructured initiatives and the core activities, which makes itpossible to take promising ideas to market. The companies also have to lose some control of theunstructured initiatives; consequently it is impossible to pinpoint what the outcome will be.

Att starta eget - en väg till frigörelse? En kvalitativ studie om mikroföretagare i Sydafrika

The aim of our study is to explore the empowerment process among micro-business owners in Kayamandi, a black township of Stellenbosch in South Africa. What are the positive and negative implications for the empowerment process? Another aim is to find out the role of local and international support in this process. The theoretical framework of this study revolves around the concepts of gender, power and empowerment. Our methods are qualitative interviews and observations.

Hur varumärken uppfattas av subkulturer : En fallstudie om företaget WeAretheSuperlativeConspiracy

WeSC är ett företag som grundades 1999 av Greger Hagelin, en förre detta skateboardåkare som ville skapa ett nytt koncept; kombinationen streetwear med fashion. WeSC står för WeAretheSuperlativeConspiracy, och innebär en överlägsen konspiration med människor som gör något riktigt bra. Genom så kallade "WeAktivister" som är en grupp människor, okända som kända, med stor Passion och talang för kreativitet och idéer, marknadsförs varumärket världen över.  WeSC är i grund och botten baserad på skate- och snowboardkulturen då Greger Hagelin själv tidigare skateboardade, och man betonar målsättningen på "life after skate". Life after skate är en fras som innebär att målgruppen är "intellektuella slackers".

Betydelsen av personligt varumärke hos chefer inom banksektorn

Today it?s common that companies and organizations are facing several challenges and problems when it comes to making their IT-environment more efficient. Some of these are the management of user?s computers and file security. Comput-er users are often tied to their personal computer due to personal programs and files.

Kandidatarbete

I denna uppsats undersöker jag hur stereotypen ?nörden? framställs i populärkulturella texter. Syftet är att blottlägga de strukturer som ligger bakom denna framställning. Vem kan t ex inte vara nörd och vad säger det om relationen mellan manligt och kvinnligt? Hur kan konstruktion av genus undersökas och förstås genom att studera en viss stereotyp? I media och inte minst i populärkulturella texter figurerar tydliga framställningar av olika stereotyper.

Kandidatarbete

I denna uppsats undersöker jag hur stereotypen ?nörden? framställs i populärkulturella texter. Syftet är att blottlägga de strukturer som ligger bakom denna framställning. Vem kan t ex inte vara nörd och vad säger det om relationen mellan manligt och kvinnligt? Hur kan konstruktion av genus undersökas och förstås genom att studera en viss stereotyp? I media och inte minst i populärkulturella texter figurerar tydliga framställningar av olika stereotyper.

Sing your song

I denna uppsats undersöker jag hur stereotypen ?nörden? framställs i populärkulturella texter. Syftet är att blottlägga de strukturer som ligger bakom denna framställning. Vem kan t ex inte vara nörd och vad säger det om relationen mellan manligt och kvinnligt? Hur kan konstruktion av genus undersökas och förstås genom att studera en viss stereotyp? I media och inte minst i populärkulturella texter figurerar tydliga framställningar av olika stereotyper.

Kandidatarbete

I denna uppsats undersöker jag hur stereotypen ?nörden? framställs i populärkulturella texter. Syftet är att blottlägga de strukturer som ligger bakom denna framställning. Vem kan t ex inte vara nörd och vad säger det om relationen mellan manligt och kvinnligt? Hur kan konstruktion av genus undersökas och förstås genom att studera en viss stereotyp? I media och inte minst i populärkulturella texter figurerar tydliga framställningar av olika stereotyper.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->