Sök:

Sökresultat:

146 Uppsatser om Partiägda - Sida 4 av 10

Demoex - Demokratiexperimentet i Vallentuna : ett parti i tiden

Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.

NÀr bonderörelsen skapade partipolitik : Idéer och politik i Bondeförbundet under perioden 1910-1959

The aim of this bachelorŽs thesis ist to analyze the idea progress in the party programs in the swedish Centre-party during the time 1910-1959. The progress in the party program is compared with the evolution of society during the same period.The bachelorŽs aim is also to analyze how each new program is described in newspapers, two newspapers were chosen to make the comparison; Arbetet (a social-democratic newspaper), and SkÄnska Dagbladet (a centre-party newspaper). The result shows that the party in the beginning was conservative and against both capitalism and socialism. The start of the party was a reaction against the new electionsystem which was introduced in Sweden in 1909.The party took a clear standpoint for the Swedish farmers, but after 1933, they were standing for the whole countryside. In the 1940Žs and the 1950Žs the party became more like a social liberal party rather than an agrarian party only for the farmers.The party programs are not given much space in the two newspapers.

Bonniers medieÀgande : ett hot mot demokratin?

Uppsatsens syfte Àr att belysa företaget Bonniers stÀllning pÄ den svenska mediemarknaden och frÄgan om mediekoncentration i Sverige. Den övergripande frÄgestÀllningen Àr om Bonniers medieÀgande Àr ett hot mot demokratin. Den forskning jag knyter an till tar upp vilken makt olika mediemonopol har och orsaker till mediekoncentration. Slutsatserna frÄn Demokratiutredningen 2000 utgör ett avstamp för mina resonemang om demokrati. Studien innefattar intervjuer med personer frÄn tre lÀger med olika perspektiv.

Miljöpartiet - ett parti i förÀndring : En komparativ textanalys av Miljöpartietspartiprogram mellan 1994 och 2005

Following changes in society and other influences, the ideology of political parties can evolveover time. For example, theories exist claiming that all parties in Sweden strive towards the"middle".A good example of a political party in Sweden which recently has gained entry toparliament is the Swedish Green Party (Miljöpartiet, MP).MP was initially influenced by a green ideology (ecologism) which started as a globalmovement stating that no other ideologies shared their concerns about the environment. Thegoal of the ideology was to, via an increased influence within the political system and throughsmall-scale production, increases both natural values and people's well being. By becomingelected into parliament it is plausible that the ideology of MP could have changed due to theinfluence of for example, the realities that parliamentary every day represent.The aim with this essay was to study the changes in MP's party program from the yearof 1994 and the most recent, to see if any changes have occurred related to MP's officialideology. The study was conducted using a comparative text analysis.

KDP & PUK : En idéanalys av tvÄ kurdiska partiers ideologier

I den kurdiska delen i Irak finns det tvÄ stora partier som alltid har varit i konflikt med varandra men som kan trÀffas under samma tak som socialdemokraterna i Sverige med socialismen som ideologi. Syftet med denna undersökning Àr att testa ideologier för de politiska partierna som jag granskar, nÀmligen Kurdistan Parti Demokrati (KDP) samt Patriotiska Unionen i Kurdistan (PUK). I denna undersökning har jag anvÀnt mig av respektive partiprogram som material. Detta för att kunna komma fram till deras ideologiska grund samt att utforska deras likheter och skillnader. Teori som anvÀnds i denna undersökning Àr det olika kriterierna för ideologin.

VĂ€lkommen till Dumburken : Politiska reklamfilmer i den svenska televisionen

Syftet med studien var att undersöka hur innehÄllet i den politiska tv-reklamen ser ut i Sverige eftersom politikerna sjÀlva dÄ har kontroll över hur de vill framstÀllas i mediet. UtgÄngspunkterna var den svenska politikens medialisering och teorin om priming. Forskningsintresset lÄg i att tv-reklam var en ny arena för politisk kommunikation inför riksdagsvalet 2010 och inga studier hade gjorts pÄ innehÄllet i de politiska reklamfilmerna.En kvalitativ textanalys gjordes genom att systematisera innehÄllet i reklamfilmerna utifrÄn AIDA-modellen och en retorisk analys. Resultatet jÀmfördes sedan med respektive partiprogram och tolkades utifrÄn teorin om priming samt teorin om medialisering.Resultatet visade att de politiska reklamfilmerna har anpassat sitt budskap för att vÀcka intresse och för att hÄlla kvar tittaren. I filmerna anvÀnds retoriska medel för att skapa igenkÀnning och vÀcka sympati för partierna.

Miljöpartiet de Grönas valkampanj i SkÄne 2006 - En beskrivande studie av kommunorganisationernas planering och handlande i valrörelsen

This essay examines the Swedish party Miljöpartiet de Gröna and their election campaign 2006. Focus is set on the local organisations in the region of SkÄne by examining how they have carried through their campaigns as well as if they have experienced any obstacles in their campaign work. The primary research aim is to give a theoretical contribution as well as an increased knowledge of the local organisations work in the election campaign.Mainly this is a qualitative examination that revolves around the experiences of the organisation members. The material has been collected by interviews and a question survey. For analyse a concept device that correspond with campaign work- and election theory through a partly rational point of view has been constructed.

Sverigedemokraterna - ett parti som alla andra? : En analys av hur Sverigedemokraterna framstÀlldes i Helsingborgs dagblad under valrörelsen 2006

Den hÀr studien omfattar en analys av hur Sverigedemokraterna skildrades i Helsingborgs dagblad under valrörelsen 2006. I sydvÀstra SkÄne, vilket Àr Helsingborgs dagblads spridningsomrÄde, hade Sverigedemokraterna mycket stor framgÄng i valet 2006. Detta har vÀckt intresse för en studie av detta slag, vars syfte Àr att Ästadkomma ett underlag för vidare undersökningar angÄende mediebevakningens betydelse för valutgÄngen.Jag har skrivit en bakgrund med fakta angÄende Sverigedemokraternas nuvarande politiska position DÀrefter har jag skrivit en teorigenomgÄng som tar upp Àmnen som rör den politiska kommunikationen samt ramar in problemstÀllningen. UtifrÄn syftet har jag stÀllt upp ett antal frÄgestÀllningar och genom en kvantitativ innehÄllsanalys i kombination med en diskursanalys söker jag svar pÄ dessa frÄgestÀllningar. Materialet för analyserna bestÄr av artiklar ur Helsingborgs dagblad som skrevs inför valet 2006.Analyserna har lett till slutsatser som jag avslutningsvis har diskuterat.

Kan ?Jag? pÄverka? : En fallstudie om inkludering av medborgaren inför en beslutsprocess i VÀsterÄs stad.

PÄverkansmöjligheterna i ett representativt system Àr normalt att rösta, kontakta en politiker samt eget engagemang i ett politiskt parti. Uppsatsens syfte Àr att precisera hur VÀsterÄs stad förhÄller sig till tvÄ idealtypiska ytterligheter och ifall beslutsprocessen Àr att betrakta som ett nÀrmande eller avvikande frÄn Dahls idealtypiska demokratidefinition. De undersökta pÄverkansmöjligheterna medborgardialog, utökat samrÄd, allmÀnhetens frÄgestund och sociala medier var av olika dignitet. Utökat samrÄd och allmÀnhetens frÄgestund betraktas som meningsfulla och som ett nÀrmande av idealet, medan medborgardialogen och sociala medier betraktas som symboliska och ett nÀrmande av idealtypen oligarki. Uppsatsens huvudsakliga slutsats Àr att det i princip krÀvs att medborgaren Àr berörd av en frÄga för att inkluderas inför en beslutsprocess.

Ett genus, en sexualitet, en nation En diskursanalys utifrÄn ett feministiskt perspektiv av Sverigedemokraternas nationalistiska budskap

Denna uppsats Àr en kritisk diskursanalys av Sverigedemokraterna, ett uttalatnationalistiskt och invandringskritiskt parti. Syftet med vÄr studie Àr att granskaSverigedemokraternas nationalistiska budskap utifrÄn ett feministiskt perspektiv.Fokus ligger pÄ ett samspel mellan genus, sexualitet och nation. Studiens materialbestÄr av politiska program och artiklar frÄn partitidningen Sd-kuriren. Understeget in pÄ den politiska arenan, har Sverigedemokraterna kommit att anvÀnda enallt mer ?rumsren? retorik.

PÄ vÀg mot rumsren rasism : En diskursstudie av SD-Kuriren

Sverigedemokraterna tog plats i Sveriges riksdag i valet 2010. I detta land, dÀr invandring lÀnge tillbaka har varit en naturlig del av samhÀllet och dÀr endast ett invandrarkritiskt parti tidigare suttit i riksdagen har nu ett frÀmlingsfientligt parti tagit plats. Denna uppsats söker att förklara hur texterna i partiets medlemstidning, SD-Kuriren, har förÀndrats.Genom att analysera 7 texter frÄn 1988?1994 och 7 texter frÄn 2008?2010 försöker jag att se hur denna förÀndring tar sig uttryck. Fokus ligger pÄ texter som handlar om invandrare och brott, Àven om nÄgra texter som ocksÄ tas upp kretsar kring den svenska identiteten.

Vad som sÀgs eller vem som sÀger det och hur det pÄverkar Äsiktsskapande

Grupptillhörighetens pÄverkan pÄ uppfattningen av politiska uttalanden Àr nÄgot som inte tidigare studerats inom svensk forskning. I denna experimentella studie deltog 96 studenter, varav 25 mÀn. Genom en enkÀtundersökning testades avsÀndarens betydelse pÄ hur politiska uttalanden vÀrderas. Syftet var att se om ett politiskt uttalande uppfattades olika beroende pÄ avsÀndare och huruvida deltagarens grupptillhörighet pÄverkade uppfattningen om uttalandet. Fyra olika enkÀter delades ut, innehÄllandes samma uttalande men olika pÄstÄdda avsÀndare.

Att anvÀnda film som stöd för samtal om livet : om elevers sökande efter nya sprÄkerfarenheter

I valupptakten hösten 2010 fick Sverigedemokraternas tvÄ valfilmer oerhört genomslag i media, och hade inte mindre Àn en halv miljon visningar pÄ Youtube, pÄ bara nÄgra fÄ dagar. Denna hÀr uppsatsen undersöker vilka strategier som ligger bakom ett sÄdant genomslag i media. FrÄgestÀllningen försöker besvara vilka verklighetsbeskrivningar som TV4 respektive Sverigedemokraterna (SD) ger i sitt pressmaterial angÄende lanseringen av SD:s tvÄ valfilmer, och vad de fÄr för effekter.Uppsatsen analyserar nyckelord som anvÀnds, vilken ram de sÀtter pÄ situationen och om SD anvÀnder sig av anti-etablissemangsstrategin. Den diskuterar ocksÄ omkring problemformuleringsprivilegiet, det vill sÀga att den som formulerar frÄgestÀllningen alltid Àger tolkningsföretrÀdet till den.Uppsatsens slutsats Àr att SD:s strategi vid lanseringen av valfilmen var att synliggöra och förstÀrka avstÄndet mellan SD och etablissemanget, sÄvÀl till politiska partier som till media. SD anvÀnde sig av de egna problemformuleringarna massinvandring och censur, som i sin tur skapade egna ramar, till vilka enbart SD hade tolkningsföretrÀde.

?SÄna som mig fÄr inte du tag pÄ? : -Vilka faktorer Àr viktiga för att personer med intellektuell funktionsnedsÀttning ska erhÄlla en anstÀllning pÄ den öppna arbetsmarknaden?

Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som Àr betydelsefulla för att stödja personer med intellektuell funktionsnedsÀttning i att erhÄlla anstÀllning. Fem personal som stödjer personer med intellektuell funktionsnedsÀttning i processen att erhÄlla anstÀllning samt fyra personer som tar emot stöd avseende detta har intervjuats. Materialet har bearbetats utifrÄn en induktiv tematisk analysmetod med empowerment som teoretisk ansats. Huvudresultatet visade att det var viktigt att genomföra individuellt anpassad kartlÀggning samt stödja utifrÄn motivation. Handledaren bör arbeta med inkludering, ta parti för personer med intellektuell funktionsnedsÀttning, utveckla personens förmÄgor och sjÀlvmedvetenhet.

Identifiering och visualisering av aktuella Àmnen och sociala relationer i ett mikrobloggnÀtverk. : Riksdagspartiernas twitteranvÀndning inför riksdagsvalet 2010

Att enskilda politiker och partier vÀljer att anvÀnda sig av sociala medier i valsammanhang blir allt vanligare. I denna uppsats granskades de svenska riksdagspartiernas twitteranvÀndning inför det svenska riksdagsvalet 2010. Genom en social- och innehÄllsmÀssig analys kring twitteranvÀndandet kunde enskilda partiers kommunikationsmönster anas. Den sociala analysen baserades pÄ relationen mellan en anvÀndares följare och följande, den innehÄllsmÀssiga pÄ de taggar nÀtverkets mikroblogginlÀgg mÀrkts med.Bland annat identifierades tvÄ partier med en ren tvÄvÀgskommunikation, och ett parti med en klar envÀgskommunikation. TvÄ av de undersökta partierna hade Àven tendenser till att rikta sin kommunikation mot en inre grupp av politiska twittrare.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->