Sökresultat:
263 Uppsatser om Parker Hydraulics - Sida 14 av 18
Ormbunkar : arter för svenskt klimat
Detta är ett examensarbete som handlar om ormbunkar, där jag försöker ge en lite mer nyanserad
bild av ormbunkarna som växtgrupp än den som vanligen är rådande. Dels genom att beskriva
deras fascinerande historia, förökning och odling och dels genom att beskriva ett större antal arter
och sorter som skulle kunna vara intressanta att använda i svenska trädgårdar och parker, samt
deras olika krav på växtförhållanden.
Första delen av arbetet, som bygger på litteraturstudier, belyser ormbunkarnas historia. Både i det
lite längre geologiska perspektivet och i det kortare perspektivet som odlade trädgårdsväxter,
genom det Viktorianska Englands ?Fern craze? fram till dagens mer begränsade användning. I ett
arbete om ormbunkar kan man nästan inte undvika att gå in på deras avvikande livscykel och
nämna någonting om hur man går till väga för att föröka dem.
Det offentliga rummets möjligheter : en studie om hur Skarpnäcks offentliga miljö kan utvecklas för att främja den sociala hållbarheten i stadsdelen
Ett offentligt stadsrum ses av de flesta som ett rum i staden som alla har tillgång till, vilket det absolut är. Dock ser jag detoffentliga rummet som något mer än bara en plats som alla fårbesöka. Det offentliga stadsrummet är ett rum där människor kan mötas, bli sedda, manifestera, samtala, aktivera sig, vila och betrakta för att bara nämna några egenskaper. Det offentliga rummet är ett viktigt rum för att kunna skapa ett välmående och utvecklandesamhälle. Makthavare och planerare lägger i många fall mycket resurser på att förbättra storstädernas representativa offentliga ytor, så som stora torg och stadsparker.
Gestaltning av det offentliga rummet - Hur blir Amiralitetsparken en levande del av stadslivet igen?
De offentliga rummen är de platser i staden som är tillgängliga för oss alla.
Dess
betydelse har varierat med åren. De har alltid varit betydande platser för
maktuttryck
från stat och kyrka men också platser där folket uttryckt sin vilja i
demonstrationer och
aktioner. Parkerna började dyka upp i Sverige under 1800-talet då städerna växte
och borgarklassen fick mer resurser och fritid. De senaste årtiondena har våra
offentliga miljöer många gånger fått komma i andra han i stadsplaneringen,
fokus har
länge legat på objekten och inte på vad som finns emellan dem.
I Karlskrona har länge stora delar av staden varit stängda för allmänheten på
grund av militären och det är också det militära som till stor del styrt
stadsbyggandet.
Svenska sällskapshundars hull
Fetma och övervikt är idag den vanligaste nutritionella sjukdomen som drabbar sällskapshundar. Ökade fettdepåer är ett rent fysiskt hinder för ett normalt hundliv, men predisponerar även individen för flera sjukdomar. Olika riskfaktorer och hälsoeffekter tas upp i detta arbete. För att få reda på hundens kroppsammansättning kan flera metoder användas, där utrustningen ibland är mycket dyr eller tidskrävande att använda. I denna studie presenteras ett undersökningssätt som inte kräver någon utrustning och som är lätt att använda för den praktiserande veterinären, där hullet bedöms med hjälp av syn och palpation.
Syftet med denna studie var att undersöka en grupp svenska sällskapshundar avseende foder-/motionsvanor, hull och eventuella häsoproblem.
Mänsklig skala i fokus! - Planförslag över Weibullsholm, Landskrona stad, Skåne län
Följande examensarbete är ett gestaltningsinriktat planförslag för en ny
stationsnära stadsdel i Landskrona stad som vidareutvecklar områdets
kollektivtrafiknära läge. Den fysiska utformningen bygger på en nätstruktur med
gena stråk och fysiska rumsbildningar som skapar målpunkter, grönstruktur och
utblickar i landskapet.
Planförslaget baseras på en diskussion om skala, utformning och synintryck med
slutsats att den fysiska grundutformningen och byggnadernas arkitektur hör
ihop, där nyckeln är variation, mänsklig skala och mängden synintryck som
miljön erbjuder.
Landskrona är en sundsnära mellanstor stenstad i Skåne med karaktär av
befästningsstad, parker, kolonier och tydliga bebyggelseårsringar. Staden har
också en industrihistoria som varvsstad där varvskrisen på 1970-talet slog hårt
mot staden med stor arbetslöshet till följd.
Än idag finns ett verksamt varv kvar och kranmastar utgör ett tydligt riktmärke
i staden.
I arbetet ligger fokus på skala och utformning, två nybyggnadsprojekt har
analyserats, stadsdelen Örestad i Köpenhamn och Bo01-området, Västra Hamnen,
Malmö. Även skala och stadsplanemönster i Landskrona har studerats.
Det Gröna Torget - Omgestaltning av Ronneby Torg
Ronneby torg är beläget centralt i Ronneby stadskärna i sydöstra Blekinge. På
denna plats går det att identifiera tre problem som utgör brist på människor
(social hållbarhet), rumslighet (mötesplats) och vegetation (ekologisk
hållbarhet). Tidigare har torgets södra del innefattat en stadspark vid namn
?Gröna Torget? medan hela torget idag utgörs av en hårdgjord yta med inslag av
träd i dess kanter. Det finns ett behov från Ronneby kommun att utveckla torget
som en mötesplats, då kommunen utlyst en förslagstävling av just denna
anledning.
Hur man utformar hälsofrämjande utemiljöer : med rehabiliteringsträdgårdar som förebild
I dagens samhälle sker en förtätning av staden och det är ofta på bekostnad av grönytorna då det anses att de inte blir tillräckligt använda (Grahn, 1991, s. 6). Men det är samtidigt bevisat att man mår bättre av att vistas i naturen än bland bebyggelsen i staden. Speciellt stor effekt har naturen för återhämtning från stress (Sahlin, 2010, s. 29).
Naturlika planteringar igår, idag, imorgon
En naturlik plantering baseras på kunskaper om växlighets utveckling och uppbyggnad i naturen. Metoden att plantera naturlikt uppkom under 1980-talet som ett sätt att skapa flerfunktionella grönytor i våra städer. Inspiration till att plantera naturlikt kommer från England och Holland. En naturlik plantering skulle karaktäriseras av ståndort, struktur och succession. Med tanke på ståndort placeras rätt växt på rätt plats.
Från parkkaraktär till miljökaraktär : parkkaraktärerna som inventeringsunderlag för hela landskapet
Parkkaraktärerna härstammar från forskning kring människors preferenser i parker. I dagläget utvecklas karaktärerna mot att fungera som inventeringsunderlag för hela landskapet, som ett mått på rekreativa värden. I samband med detta döptes karaktärerna om till miljökaraktärer. Svårigheter finns med att omsätta karaktärerna till ett konkret planeringsverktyg, eftersom de bygger på människors subjektiva värderingar. Detta examensarbete grundar sig på en regional inventering av fyra utav de åtta karaktärerna.
2 under Par : två likvärdiga entréparker
Bokskogens golfklubb ligger belägen där Torups slotts bokskog möter Yddingesjön och är en av
Sveriges mest populära banor. Mycket av populariteten beror på det vackra landskapet på och
runt banan. Det är också detta faktum som klubben använder sig av i sin marknadsföring - "En
total golfupplevelse i en unik miljö" (Bokskogens GK 2012).
Det finns dock delar av området som är mindre smickrande. De två entréområdena, som alla
besökare passerar på väg från parkeringarna mot klubbhuset är ett sådant exempel. Entréområdena
håller inte lika hög klass i vare sig funktion eller estetik som golfbanans övriga delar.
Företagsparker : För ökad konkurrenskraft?
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företagsparkerna Faxepark och Flygstaden, i Söderhamn, enligt följande:Om de näringspolitiska insatserna som gjorts överrensstämmer med våra litterära studier samt om dessa områden kan definieras som kluster idag. Vi undersöker även om möjligheten till att arbeta i nätverk är orsaken till att företagen etablerar sig i företagsparkerna Faxepark och Flygstaden samt om det finns fungerande nätverk på dessa områden.Metod: Vi valde att göra en kvalitativ undersökning med intervjuer av ledningen för respektive företagspark och dels med företag som är placerade inom områdena. Det vi undersökte var hur de jobbar med nätverksbildning inom parkerna och hur företagen ser på denna och vad som ses som fördel med företagsparker. I uppsatsens litteraturstudie redogör vi för det material som vi samlat in till vår undersökning. Till en början har vi tagit reda på litteratur om kluster, vad det är och hur det beskrivs om hur det ska tillämpas för att fungera ute i verkligheten.
Stad-i-park : Framtidens stadsbyggnadsstrategi?
Historiska stadsbyggnadsstrategier med fokus på hållbarhet eller grönska utgör utgångspunkten för framtagandet av en ny stadsbyggnadsstrategi som ska vara hållbar ur alla aspekter; både ur ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. I kandidatuppsatsen undersöks möjligheterna att fortsätta förtäta staden och samtidigt behålla stadens parker och grönska. Stadsbyggnadsstrategin är döpt till Stad-i-park och är en utopisk vision som syftar till att förändra vårt sätt att leva och vilken funktion en stad ska fylla för att nå en hållbar utveckling. Detta uppnås i teorin genom att ersätta transporterna inom staden med framförallt spårbunden trafik, öka mötesplatserna i staden genom att föra in mer grönska och torg samt att förtäta staden då byggnader som tillhör dagens trafiksystem inte längre behövs. Förändringar i infrastrukturen ska inte påverka rörligheten utan staden ska även i fortsättningen vara tillgänglighetsanpassad vilket bl.a.
Växtväggar i nordiskt stadsklimat
Grönska i städer har alltid varit efterfrågad. I och med de moderna städernas förtätning i hela världen ökar efterfrågan mer och mer. Det finns många former av växtelement i urbana sammanhang, de mest traditionella inslagen är parker och blomsterplanteringar. I städer och andra förtätade områden finns mycket fria och outnyttjade ytor i form av hustak och fasader. Men i och med städernas ständiga förtätning lämnas inte mycket utrymme till växtligheten.
Somliga går med aningen mindre skor- barnens fotsteg i trafiksamhället syns dem?
Från det att jag började första klass har jag förutom de första två veckorna fått gå eller cykla själv till skolan. Innan man började fjärde klass fick man inte cykla, så efter att jag började just fjärde klass cyklade jag dagligen. Min dagliga resa till skolan gick genom två olika radhus- och villaområden med lite trafik. Tills jag behövde komma över en riksväg med tung och vältrafikerad trafik. Här fanns reglerade övergångställen och vid det övergångställe som ledde till min lågstadieskola stod det alltid skolpoliser.
Stad-i-park - Framtidens stadsbyggnadsstrategi?
Historiska stadsbyggnadsstrategier med fokus på hållbarhet eller grönska utgör
utgångspunkten för framtagandet av en ny stadsbyggnadsstrategi som ska vara
hållbar ur alla aspekter; både ur ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt
perspektiv. I kandidatuppsatsen undersöks möjligheterna att fortsätta förtäta
staden och samtidigt behålla stadens parker och grönska. Stadsbyggnadsstrategin
är döpt till Stad-i-park och är en utopisk vision som syftar till att förändra
vårt sätt att leva och vilken funktion en stad ska fylla för att nå en hållbar
utveckling. Detta uppnås i teorin genom att ersätta transporterna inom staden
med framförallt spårbunden trafik, öka mötesplatserna i staden genom att föra
in mer grönska och torg samt att förtäta staden då byggnader som tillhör dagens
trafiksystem inte längre behövs. Förändringar i infrastrukturen ska inte
påverka rörligheten utan staden ska även i fortsättningen vara
tillgänglighetsanpassad vilket bl.a.