Sök:

Sökresultat:

39 Uppsatser om PDCA - Sida 2 av 3

Pappersmakulatur vid Bobergs Tryckeri AB - orsaker och förbättringsförslag

Pappersmakulatur uppstår i tryckpressarna, men orsakerna finns i företagets alla funktioner. För ett framgångsrikt förbättringsarbete med att minska makulaturen krävs därför att all personal är engagerad.Examensarbetet utfördes på Bobergs Tryckeri AB i Falun, ett familjeägt företag med 60 anställda, som producerar personifierad direktreklam och blanketter. Syftet var att undersöka hur pappersmakulaturen kan minska och målet var att hitta orsaker samt ge förslag på åtgärder för att minska den.Genom intervjuer med personalen kartlades produktionssprocessen och utifrån det utarbetades förbättringsförslag. Exempel på förbättringsförslag är att kontinuerligt mäta och rapportera makulaturen, förbättra kommunikationen mellan avdelningarna och utveckla färgstyrningen. Litteraturstudier och kontakter med nyckelpersoner inom branschorganisationer och andra liknande företag, var till stor hjälp i arbetet.

Projektimplementering : En processorientering för att identifiera kritiska framgångsfaktorer vid implementering av projekt

SammandragDenna studie tar upp problematiken vid införande av administrativa stödprojekt vid Uppsala universitet, främst hur motstånd till förändring kan motverkas. Problemet definieras genom frågan: Hur kan Uppsala universitet effektivisera implementeringen av administrativa stödprojekt? Syftet med denna studie är att lyfta fram kritiska framgångsfaktorer vid genomförandet av projekt. Färdigimplementerade administrativa stödprojekt studerades genom personliga intervjuer med projektansvariga och administratörer på institutioner. Upptäckterna analyserades med hjälp av en processorienterad teori baserad på Demingcykeln.

Ställtidsförbättring på Cejn AB : SMED arbete i maskiner som bearbetar rostfritt material

Företaget Cejn AB har idag svårt att konkurrera prismässigt på marknaden när det gäller vissa rostfria detaljer. Ett led i att minska kostnaderna för att producera artiklarna är önskemålet från företagets sida att se efter om det går att genomföra en ställtidsreducering på maskincellen, se bilaga 5, som tillverkar rostfritt. Företaget har även önskemål om att en checklista ska tas fram för hur ställarbetet ska gå till i cellen, för om möjligt standardisera arbetet. Skiftgången i cellen är idag tvåskift och maskinerna är bemannade med en operatör per maskin och skift. Nulägesanalysen, som gjordes i början av projektet, visar att den genomsnittliga ställtiden idag är på ca 18 % av planerad produktionstid.Önskad arbetsmetod från företagets sida var SMED (Singel Minute Exchange of Die), metoden myntades av Shiego Shingo som kom fram till att ett ställ, tiden det tar att byta produktion i en maskin av en produkt till en annan, bör kunna ske på under tio minuter.

Ständiga förbättringar för konkurrenskraftig och hållbar utveckling : En fallstudie utförd på Hammarplast Consumer AB, Tingsryd

Studien är utförd på Hammarplast Consumer AB med syftet att skapa djupare förståelse i hur producerande verksamheter arbetar med sina ständiga förbättringar och hur de kan på ett strukturerat sätt utföra förbättringar i den dagliga styrningen för att nå konkurrenskraftig och hållbar utveckling.För att detta skulle uppnås dokumenterades företagets vision och utmaning, som sedan bröts ned till ett detaljrikt måltillstånd med hjälp av att nuläget analyserades i den valda processen. Därefter gjordes små, snabba steg och korrigeringar mot måltillståndet, vilket genomfördes med planering, genomföring, reflektering och uppföljning. Det gav förbättringar som var värdehöjande för företaget och som resulterade i ett steg närmare visionen. Det strukturerade tillvägagångssättet, kata, bidrog till att medarbetarna blev engagerade och involverade.I de avslutande kapitlen fördes en diskussion om hur företaget kan på ett strukturerat sätt utföra deras ständiga förbättringar i den dagliga styrningen som kommer att föra dem emot en konkurrenskraftig och hållbar utveckling..

EFFEKTIVISERING AV DELMOMENT I PROCESSKARTLÄGGNING

Den här C-uppsatsen har gått ut på att göra en processkartläggning på återuppbyggnaden av Vivallaskolans bollhall som har brunnit ner under slutet av oktober 2010. Utifrån processkartläggningen har det gjorts analyser och observationer på aktivitetsflödet. Där framgår det vad som har gått bra och mindre bra. Till det som har gått mindre bra har förslag till lösningar tagits fram. I dessa lösningar ingår metoderna: PDCA (s.21), BIM (s.21) och Ishikawadiagram (s.21), som tydligt visar förbättringsåtgärder.Processkartläggningen och lösningsförslagen har tagits fram utifrån observationer i form av besök på arbetsplatsen samt läsning av litteratur och elektroniska källor.

Environmental work in preschools : three case studies in Uppsala

Environmental issues are global problems and they are a major challenge for any successful organizational business worldwide. Many challenges and opportunities emerge during the certification process of an EMS. Therefore it is interesting to contribute in understanding these emerging problems during this process.The aim of this study is to explore how the environmental objectives could be achieved at preschools in Uppsala, investigate the perceived challenges and opportunities and to identify the outcome of implementing the ISO 14001, Green Flag at such set up.A qualitative method is used and three Green Flag certified preschools, affiliated to the Uppsala Municipality and located at different geographical location were selected. A structured interview with the environmental representatives from the preschools and the municipality was completed. The so-called PDCA-cycle as a method of evaluating sustainable development and analysing the imperial data is used.The study showed that environmental certification constitutes a great challenge for the municipality of Uppsala.

Reducering av ställtider

För att vara konkurrenskraftig i dagens globaliserade företagsklimat krävs kostnadseffektiva lösningar som gör det möjligt för företag att möta kundernas krav gällande såväl kvalitet som pris och förmåga att leverera enligt överrenskommelse. Gevalia, ett producerande företag i Gävle, har problem med långa ställtider som markant drar ner deras effektivitet. En universell vedertagen metod för att minska ställtider är SMED, Single minute exchange of die, som anses kunna göras kompatibel i alla typer av industrier. Syftet med detta examensarbete var således att undersöka orsakerna bakom de långa ställtiderna samt hur dessa kan minskas. Vidare skulle en analysstruktur för ställtidsreduktion skapas.  För att uppnå syftet har intervjuer och observationer gjorts på Gevalia, samt en litteraturstudie kring berörda områden. Analysstrukturen som skapades är inspirerad av SMED och PDCA-cykeln. Strukturen innefattar även andra metoder som bland annat 5 Why och 5S, samt tar hänsyn till det mänskliga beteendet.

Design av taktad monteringslina för glasformningssektioner

Bucher Emhart Glass är ett världsledande företag inom glasformningsindustrin. De producerar maskiner som används vid tillverkning av glasförpackningar, så som till exempel glasflaskor, matburkar och vid förpackning av medicin. Bucher Emhart Glass erbjuder i dagsläget sina kunder fyra olika typer av maskiner, de äldre IS och AIS samt de nyare NIS och BIS. Maskinerna kan producera upp till en miljon glasflaskor per dygn.Bucher Emhart Glass har fabriker i Sundsvall, Örebro och i Malaysia. Företaget genomgår nu en omorganisation där delar av produktionen flyttas till Malaysia vilket medför att ytbehovet på dess fabrik i Sundsvall minskar och fabriken byggs om.

Granskning av hur ett miljöledningssystem uppfyller kraven i SS-EN ISO 14001:2004

The purpose with this report is to make a contribution to Bodycote heat treatments workshop in Värnamo, how to introduce, establish and constantly improve its environmental system. The rapport will help Bodycote with there certifying in ISO 14001: s demand standard. Organizations who continuously work with environmental issues have a lot to gain. Two things an active environmental development process will convey are, building of thrust within the circle of customers, and great financial savings. An increasingly numbers of organizations realize the importance to introduce a functioning environmental system into their activity.

Lean i kommunal sektor : En kvalitativ studie om framgångsfaktorer för långsiktigt Lean-arbete

Syftet med denna studie är att genom kvalitativ metod och utifrån ett lednings-perspektiv, urskilja viktiga faktorer för kommuner i arbetet med att implementera och långsiktigt vidmakthålla Lean som metod. Studien har genomförts i två svenska kommuner. Vi har undersökt varför och hur kommuner arbetar med Lean samt vad de hittills har uppnått. Totalt har sex semistrukturerade intervjuer utförts med nyckelpersoner som innehar en ledande- eller stödfunktion.Resultatet påvisar att införandet av Lean grundas i att kommunerna vill förbättra kvalitén för kunden, minska slöserier samt effektivisera organisationen för att kunna möta framtidens ökade efterfrågan. Deras huvudsakliga fokus finns på att skapa en Lean-kultur.

Utvärdering och förbättring gällande Volvo Aeros tillämpning av metodiken praktisk problemlösning

Volvo Aero utvecklar, konstruerar, tillverkar och utför underhåll av motorer och tillhörande komponenter för civila och militära flygplan. Visionen är att leverera världsledande transportlösningar genom ständig förbättring och långsiktig utveckling av verksamheten, vilket för det dagliga arbetet innebär systematisk problemlösning genom metodiken praktisk problemlösning, vars ursprung är Toyota.Syftet med studien var att undersöka huruvida Volvo Aeros tillämpning av praktisk problemlösning var enkel, systematisk och vägledande, vilket ur Toyotas perspektiv ger förutsättning för effektiv problemlösning.Inledningsvis beskrevs Toyotas inställning och beteende till problemlösning utifrån The Toyota Way, som sedan följdes upp med en litteraturstudie gällande praktisk problemlösning. Vidare genomfördes en pilotstudie där Volvo Aeros tillämpning av praktisk problemlösning applicerades på ett organisatoriskt problem. Därefter utvärderades pilotstudien och förbättringsområden identifierades där metodiken var svår, otydlig och otillräckligt vägledande. Slutligen föreslogs följande förbättringar gällande Volvo Aeros tillämpning av praktisk problemlösning, vilka var vetenskapligt förankrade till Toyota.Definiering och analysering av symtomen ger förståelse för problemets orsaker.Kvantifiering av nuvarande tillstånd och det förväntades åskådliggör problemets omfattning.Framgår grundorsaken tydligt är sannolikt motåtgärden uppenbar.En god tillämpning av Plan-Do-Check-Act (PDCA) utgör ett effektivt och kraftfullt maskineri för ständig förbättring.Förbättringarna som föreslogs syftade till att förenkla Volvo Aeros metodik och ge användaren ökad trygghet och vägledning, vilket ger förutsättning för effektiv problemlösning som möjliggör daglig tillämpning och främjar ständig förbättring. .

Förbättringsarbete och avvikelsehantering för ökad tjänstekvalitet hos SCA Skog AB Jämtlands skogsförvaltning :

On a highly competitive market, quality is an important aspect to take into account, both in terms of goods and services. The Swedish timber market is very competitive and to achieve long-term success focus on the customer, in this case private forest owners, is a prerequisite. SCA Skog AB Jämtlands forest management administration is dependent on the acquisition of timber from private forest owners to fulfil their mission to the supply of SCA's paper and sawmills in Sweden with raw material. To be able to develop the cooperation with private forest owners, the administration investigates their quality management by measuring the customer satisfaction index (CSI). The purpose of the study was to identify a practical and systematic method to handle deviations and suggestions for improvements to achieve a higher customer satisfaction.

Förbättringsarbete och avvikelsehantering för ökad tjänstekvalitet hosSCA Skog AB Jämtlands skogsförvaltning

On a highly competitive market, quality is an important aspect to take into account, both in terms of goods and services. The Swedish timber market is very competitive and to achieve long-term success focus on the customer, in this case private forest owners, is a prerequisite. SCA Skog AB Jämtlands forest management administration is dependent on the acquisition of timber from private forest owners to fulfil their mission to the supply of SCA's paper and sawmills in Sweden with raw material. To be able to develop the cooperation with private forest owners, the administration investigates their quality management by measuring the customer satisfaction index (CSI). The purpose of the study was to identify a practical and systematic method to handle deviations and suggestions for improvements to achieve a higher customer satisfaction.

Balanserad styrning i Posten : En utvärdering av Kompassen på brevterminalen i Alvesta

Bakgrund: Den traditionella ekonomistyrningen kritiserades för att vara kortsiktig och tog inte hänsyn till långsiktiga investeringar. Informationen från ekonomistyrsystemen var för sen, för aggregerad och snedvriden för att vara relevant för ledningen när de skulle ta beslut gällande planering och styrning. Från denna bakgrund skapades Balanced Scorecard (BSc) som kompletterar de historiska finansiella styrtalen med styrtal på de faktorer som påverkar det framtida resultatet. Posten införde 1998 en variant av BSc som de kallar Kompassen i brevnätet där Alvesta brevterminal var ett pilotprojekt. Brevterminalen har nu haft Kompassen i snart tio år och hade olika målsättningar vid införandet av styrkortet vilka också låg till grund för utformningen.

Underlag till klimatledningssystem för skolor

The climate issue is a significant question, and the problem is mainly caused by human activities. Everyone can help to counteract the enhanced Greenhouse effect by reducing the amounts of energy they use and by not consuming more products then they need.Schools are some of societies many consumers and therefore contribute to the Greenhouse effect. The School also has an important task; to teach and disseminate knowledge and information about the climate and the environment. According to the Swedish National Agency for Education, Skolverket, must all schools regularly consider the environment and sustainable development throughout the entire education process. Unfortunately, this is not the case for many schools in Sweden today.One of many tools that can be used to coordinate environmental work and initiatives, and also to make it more efficient, is environmental management systems.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->