Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Orderhantering - Sida 2 av 2

Logicat

I vår produktion har vi tagit fram ett system för order- och lagerhantering, med vikt på realtidsuppdateringar, åt en extern mottagare där infrastrukturen inte hängt med i företagets utveckling. Vi valde detta projekt i syfte att bredda våra kunskaper inom både programmering och projekthantering. Denna slutreflektion tar upp den förundersökning vi gjorde för att kunna besluta om vilka verktyg vi använde i utvecklingen, den tar även upp vårt sätt att hantera och planera projektet. Under projektet har vi arbetat med en egenutformad arbetsprocess vilken även beskrivs här. --- Our production has been to design a system for ordering and supply management with emphasis on realtime updates to an external recipient, where the infrastructure has not kept pace with the development of the company. We chose this project in order to broaden our knowledge in both programming and project management. This text brings up the investigation we made to decide which tools to use in the development, it also brings up the way we managed and planned our project. During the project we have worked with a self-designed software development process which is also described here..

Förbättringsåtgärder inom fastighetsförvaltning - en effektivisering av planering, transport och miljö

Detta kandidatprojekt har skett på uppdrag av företaget Sund Birsta och har genomförts påChalmers tekniska högskola. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer stålverksutrustning till eninternationell marknad. Syftet med projektet har varit att skapa en prototyp av en användarvänligoch lättnavigerad kundportal baserad på Sund Birstas behov.Arbetet inleddes med en förstudie bestående av en litteraturstudie och ett besök hos företaget iSundsvall för att få en förståelse och en bra grund för det fortsatta arbetet. En kravspecifikationtogs fram efter besöket för att få en bra överblick över vad som skulle ingå i prototypen.Implementeringen utfördes enligt extremprogrammeringsmetoden där parprogrammeringanvändes. Det grafiska gränssnittet togs fram med hjälp av mock-ups och ett färgschemaskapades med hjälp av olika webbverktyg.Slutresultatet blev en prototyp implementerad i programmeringsspråket PHP och ramverketCodeIgniter.

Utveckling av webbaserad kundportal med hjälp av CodeIgniter och MSSQL - Prototypframställning åt företaget Sund Birsta

Detta kandidatprojekt har skett på uppdrag av företaget Sund Birsta och har genomförts påChalmers tekniska högskola. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer stålverksutrustning till eninternationell marknad. Syftet med projektet har varit att skapa en prototyp av en användarvänligoch lättnavigerad kundportal baserad på Sund Birstas behov.Arbetet inleddes med en förstudie bestående av en litteraturstudie och ett besök hos företaget iSundsvall för att få en förståelse och en bra grund för det fortsatta arbetet. En kravspecifikationtogs fram efter besöket för att få en bra överblick över vad som skulle ingå i prototypen.Implementeringen utfördes enligt extremprogrammeringsmetoden där parprogrammeringanvändes. Det grafiska gränssnittet togs fram med hjälp av mock-ups och ett färgschemaskapades med hjälp av olika webbverktyg.Slutresultatet blev en prototyp implementerad i programmeringsspråket PHP och ramverketCodeIgniter.

Framtagning och analys av nyckeltal genom kartläggning och fördelning av logistikkostnader på Volvo Parts Supply & Logistics

Detta kandidatprojekt har skett på uppdrag av företaget Sund Birsta och har genomförts påChalmers tekniska högskola. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer stålverksutrustning till eninternationell marknad. Syftet med projektet har varit att skapa en prototyp av en användarvänligoch lättnavigerad kundportal baserad på Sund Birstas behov.Arbetet inleddes med en förstudie bestående av en litteraturstudie och ett besök hos företaget iSundsvall för att få en förståelse och en bra grund för det fortsatta arbetet. En kravspecifikationtogs fram efter besöket för att få en bra överblick över vad som skulle ingå i prototypen.Implementeringen utfördes enligt extremprogrammeringsmetoden där parprogrammeringanvändes. Det grafiska gränssnittet togs fram med hjälp av mock-ups och ett färgschemaskapades med hjälp av olika webbverktyg.Slutresultatet blev en prototyp implementerad i programmeringsspråket PHP och ramverketCodeIgniter.

Acceptansstudie av ett orderhanteringssystem - kartläggning och prövning av betydelsefulla faktorer

I november 2002 började ICA introducera AOB-systemet i sina butikerför att automatisera lagerhållning och Orderhantering. Med systemet skabutikerna kunna förutse framtida varubehov och kunna använda sig av?just in time? lagerhållning för att minimera lagerhållningskostnader.Systemen har introducerats i en liknande miljö med likartade resursermen ändå har det uppstått skillnader när det gäller acceptans hosanvändarna. Vi har utifrån existerande acceptansteorier och systemetskontextspecifika egenskaper utarbetat en undersökningsmodell där viavser att kartlägga vad som legat till grund för de olika beslutsfattarnasval av implementationsgrad. Vi har utifrån denna modell gjort enkvantitativ studie på 170 ICA butiker och erhöll en svarsfrekvens på ca50 %.

IT-användning, en fallstudie om IT-användning och dess effekt att mäta IS-framgång

Organisationer investerar mycket resurser inom informationsteknologi (IT). Många av dessa investeringar är i förhoppning om att öka användarnas produktivitet och utförande. Införande av en IT-lösning som ingen använder kan inte ses som lyckad utan lösningen i sig måste användas för att man skall kunna utvärdera dess effektivitet. Införande av en IT-lösning, som i hög grad används, kan inte heller bara på grund av användandet ses som tillfredställande. Vårt syfte är att belysa användning av IT och definiera hur man med hjälp av användningen ska mäta framgång hos en IT-förändring.

Webbportal för logistik och orderhantering : Kapsch TrafficCom AB

This thesis is ordered by Peab Sweden AB Regional Jönköping and concerns of warranty inspections.The intention is to work out a basis, which show the most common complaints is the warranty inspections, and make a small analysis on what causes them to be. The report also presents possible solutions to prevent the occurrence of defects. It also covers the issue of how the client looks at Peabs way to overcome the objections of warranty inspections. The report has the following issues:?What are the most common errors observed during the warranty inspection??What are the causes of complaints??What can be done to reduce the number of complaints??How the customer thinks that the complaints be addressed?Twenty-five Guarantee survey records from the projects Peab has done in recent years has been the starting point for the investigation.

Ledtidsreducering för hydraulmotortyp Compact CA vid
Hägglunds Drives AB

Examensarbetet utfördes vid produktionsenheten för Hägglunds Drives AB i Mellansel, Ångermanland. Syftet har varit att föreslå förändringar inom produktionssystemet för att den totala ledtiden för hydraulmotor Compact CA skall reduceras. Arbetet har baserats på en analys över hur produktionsstyrning och Orderhantering skall fungera för att en ledtidsreducering från fyra veckor till nio dagar skall vara möjlig. Ledtiden har i arbetet definierats som den tid som åtgår från att en order läggs fram till att en motor är leveransklar till kund. Vidare har arbetet fokuserats på de sex huvuddetaljer som ingår i varje motor och som tillverkas från råämne till slutdetalj.

Behovsanalys och skapande av mobil mjukvara för tidrapportering till åkerier och förare inom transportbranschen

Nya krav ställs på dagens åkerier och förare. Hårdare kontroller eftersträvas på hur länge en förare får köra, hur lång rast och sömn han eller hon måste ha. I dagsläget finns inget mobilt system eller mobil mjukvara för att kunna hantera de kraven på tidrapportering inom transportbranschen. Tidrapportering inom åkeribranschen sker oftast genom att föraren håller kontroll på sina arbetstider själv på ett pappersformulär eller liknande. Sedan förs dessa in manuellt i någon form av lönesystem.

Analys av distributions- och orderhanteringsrutiner vid Q-Med
AB

Q-Med AB är ett ungt företag som expanderat kraftigt de senaste åren och tillväxten har hela tiden skett i kombination med lönsamhet. Den stora faran med en snabb tillväxt under lönsamhet är att ett företag blir bekväm i situationen och för litet fokus läggs på att minimera kostnader och öka effektiviteten i rutiner och processer. För Q-Med AB har det fått konsekvensen att det logistiska flödet till stor del har försummats. Företaget verkar idag i över 60 länder, antingen genom distributörer eller egna dotterbolag. I Europa finns fem dotterbolag i Tyskland, England, Frankrike, Italien och Spanien.

Ericsson AB i Borås -Orderläggning för undantagsprodukter

Palliativ vård och vård i livets slutskede har på senare år uppmärksammats allt mer. I Sverige dör ca 90 000 människor per år och av dem dör ca 85 procent på institutioner. Vård av svårt sjuka och döende förekommer inom all hälso- och sjukvård. Palliativ vård - lindrande vård- påbörjas då kurativ vård - botande vård - inte längre är möjlig. Det övergripande målet med palliativ vård är att uppnå bästa möjliga livskvalitet för patienten och dennes familj.

Ledtidsförkortning inom wellpapptillverkningen på Smurfit
Munksjö Packaging AB

Smurfit Munksjö Packaging AB tillverkar förpackningar i wellpapp. Produktionen präglas av stora volymer och efterfrågan varierar säsongbetonat över året. Normalt sett uppgår ledtiderna till mellan 2 och 3 veckor för kundorderartiklar. På sommaren stiger dessa ledtider upp till 5 veckor eftersom efterfrågan ökar under denna period. Företaget ser stora konkurrensfördelar med att kunna erbjuda kunderna kortare ledtider.

Förstudie om e-handel vid Stora Enso Packaging AB

Stora Enso Packaging AB (SEPack) är en av Sveriges fyra stora wellpapptillverkare och har cirka 25 procent av den svenska marknaden. I dagsläget är SEPack den enda av de fyra som inte har en generell lösning för elektronisk handel gentemot sina kunder. Representanter för värdföretaget efterfrågade underlag inför beslut om ett eventuellt införande av en e-handelslösning för företaget. För att hamna rätt med investeringen ville SEPack klargöra vilken information och vilka funktioner inom ramen för en e-handelslösning som innebar mest nytta för wellpappköpare. Man ville också klargöra vilken information och vilka funktioner som skulle vara mest intressanta ur värdföretagets perspektiv.Undersökningen delades upp i tre steg.

<- Föregående sida