Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Omkonstruktion - Sida 2 av 4

Elektromagnetisk skärmning genom mekanisk omkonstruktion

This is a master degree thesis at Royal Institute of Technology (KTH) betweenÅngpanneföreningen and Programma. KTH is the examiner, Programma is the client andÅngpanneföreningen is mentor for this project.Programma has a product called TM1800 that has problems with EMC; the problem is thatthis product does only pass the CE-check with a small safety margin. This problem can besolved by reducing the radiation from the electric components in the product or by reducing offix base frame. In this degree thesis the focus is only on mechanical redesign.The main problems right now depends on the long distance between the screws, there is anisolating layer on most of the parts and the forces between the joints are too small. The mainfocus is to solve these three problems.The best solutions are when the whole base frame is more or less redesigned instead of onlyredesigning some of the connection points.

Omkonstruktion av slädsystem

Examensarbetet som beskrivs i denna rapport är ett avslutande moment för en magisterexameni Teknisk Produkt- och Produktionsframtagning på Högskolan i Halmstad.Nilsson Special Vehicles i Laholm gav i uppdrag att förbättra slädsystemet i derasbegravningsbil baserad på Mercedes E-klass. Nuvarande system är föråldrat och harendast genomgått små förändringar sedan det utvecklades. Materialet, som är olikastålprodukter, gör att vikten är hög. Utformningen av systemet är från början utformat förett annat chassi än Mercedes vilket gör att det passar dåligt i denna bilmodell. Det ärframförallt lasthöjden som påverkas negativt.

Omkonstruktion av främre låsring på högtrycksrotorn i RM12

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Redesign of Tool Holder for Superfinishing

Volvo Powertrain AB är den del av Volvokoncernen som ansvarar för utveckling och tillverkning av tunga motorer, växellådor och drivaxlar. Vid tillverkning av vevaxlar används en metod som heter superfinering för att ge vevaxlarnas lager önskad ytfinhet. Företag har i dagsläget två olika superfineringsmaskiner som arbetar parallellt i samma processteg. Problemet som uppstått är att de båda maskinerna avverkar olika mycket material under processen vilket ställer till problem då det föreliggande processteget är gemensamt.Syftet med detta examensarbete är att försöka likställa avverkningen i de båda superfineringsmaskinerna genom en Omkonstruktion av verktygshållarna (skorna) i den äldre av superfineringsmaskinerna. För att kunna likställa avverkningen krävs god förståelse för processen, de båda maskinerna och de krafter som verkar i skorna.

Modularisering av konstruktionsunderlag

Volvo Bussar i Säffle producerar de flesta kundanpassade bussarna som tillverkas inom Volvokoncernen. Kundanpassningarna medför att många timmar behöver läggas på stolsmontering, och ibland behöver även Omkonstruktion utföras, under offertritningsprocessen som idag sker i 2D-CAD. Korta ledtider för offertritningarna leder till att ritningarna inte blir tillräckligt exakta med de nuvarande metoderna och arbetsverktygen.Målet från Volvo är att en parameterstyrd modul för stolsplaceringen skall utvecklas i 3D-CAD. Modulen skall också inkludera konstruktionsparametrar för bussens golv.Den parameterstyrda modulen måste vara snabbarare och pålitligare än de nuvarande metoderna i 2D-CAD. Därför måste layouternas signifikanta mått kunna ändras lättvindigt.

Skadeanalys och omkonstruktion av HMS Belos A-ram

In order to rescue a distressed submarine crew, the Swedish Navy is able to use a deep submergence rescue vehicle, DSRV. This mini submarine ascends, docks to the downed submarine and picks up the whole crew. The submarine rescue ship HMS Belos has a special crane located in the aft of the ship to lift the surfaced DSRV aboard, which then docks on to the on board pressure chambers located below deck. During inspections the aforementioned crane has shown to have problems with cracks in the structure, most of them located in the bolted joint between the top part of the crane and the two leg parts. A simulation of the forces acting on the structure in heavy sea condition was conducted; these values were then used as input values in a Finite Element Method, FEM, analysis of the joint.

Omkonstruktion av Mini ECO Skåp V3

Inom Radiostyrd Bilsport tävlas det med ett antal olika klasser som drivs av 2-taktsförbränningsmotorer. Dessa blir mycket varma och måste kylas av. Det sker med hjälp av enkylfläns som är monterad ovanpå förbränningsrummet, och som kyls av fartvinden.HP Hobbyprodukter har frågat oss om vi kan hjälpa dem att ta fram en egen kylfläns åt dem.Eftersom det ofta förekommer ovarsam behandling i tävlingssammanhang, är det ett krav attkylflänsens ska tåla detta. Den måste även avleda värme från förbränningsrummet, motorblocketoch övriga motorkomponenter effektivt. Ett önskemål är att kylflänsen ska ha ett unikt utseende,så att den är lätt att känna igen ute på banan.Arbetet har inriktat sig på prototypnivå.

Kollektiva identiteter: Serbiska, kroatiska & bosniakiska gruppers sociala identitetsskapande i Sverige

Uppsatsens syfte är att redogöra hur människor socialt kan konstruera och omkonstruera sin identitet. Frågeställningen vi arbetat utifrån är: Hur kan serber, kroater och bosniaker i Sverige socialt konstruera och omkonstruera sin identitet? Frågeställningen är framlyft ur teorin som används i uppsatsen, konstruktivismen. Teoridelen behandlas utifrån detta synsätt, där centrala aspekter vid identitetsskapandet tas upp. Dessa är att identiteter: är sociala konstruktioner, enbart är meningsfulla i kontext, motiverar till gemensam handling, är multipla och flerdimensionella och betonas i gränsytan mellan vi och dom.

Omkonstruktion av lastväxlare Livab

The degree project was made forZetterbergs Industri AB. The company is market leading in Europe in the heavyvehicle industry, designing and building body systems for trucks.In their line of products is the hook lift called Livab, a flexible and uniqueproduct. The hook lift is often demanded by customers because its special ability tobe able to operate in situations with low roof clearance. The main operation principleof the hook lift can be described as a truck stand, laid down.There are two main versions of the hook lift Livab, AL 26 and AL 32. These are ofdifferent load capacity, 17 and 25 metric tons of gross weight respectively.

Anpassning av container till extrahöghållfast stål

Det här examensarbetet behandlar viktsoptimering och Omkonstruktion av en lastcontainer genom att använda höghållfast stål. Arbetet har utförts i Luleå åt LuCoil Steel AB i samarbete med Vikströms Åkeri AB. Vikströms Åkeri AB är ett rikstäckande företag med huvudkontor på Storheden utanför Luleå där det även finns en tillverkningsverkstad för lastbilscontainrar. Man har under de senaste åren i samarbete med LuCoil Steel AB börjat tillverka containrar i höghållfast stål för att kunna använda sig av tunnare material och göra dessa containrar lättare än tidigare. Vikten på containrar har stor betydelse inom transortnäringen.

Viktminskning av timmersläp

Rapporten presenterar en femstegsmetod för hur man kan minska vikten på ett timmersläp med hjälp av Omkonstruktion och genom att använda höghållfasta stål istället för vanligt konstruktions stål. Arbetet har utförts åt LuCoil Steel AB i samarbete med Bodensläp AB, släpvagnstillverkare. Jämförelser har gjorts mellan ett befintligt släp, tillverkat av Bodensläp AB, och ett nytt koncept, framtaget med denna femstegsmetod, där LuCoil Steels höghållfasta stål har använts. Arbetet har begränsats till att gälla själva ramen, det vill säga de två längsgående balkarna på släpet och stagen mellan dem. Resultatet är teoretiskt och har inte testats i verkligheten.

Planetväxelinnovation : Planetväxel med cylindriska kuggar

I den här rapporten presenteras en ny typ av planetväxel. Rapporten är en fortsättning på föregående års kandidatarbete Planetväxelinnovation ? En studie i hur Omkonstruktion av planetväxlar medför effektivare tillverkning (Allvar, Engel, & Karlsson Öhrvall, 2010). Arbetet grundar sig i att konventionella planetväxlars ytterringar är dyra att tillverka, delvis på grund av att de måste härdas efter formgivning. Härdningen gör att ringen blir skev och att den i vissa fall behöver efterbehandlas.

Attrahera och Behålla Sjuksköterskor : I en Offentlig Verksamhet

Ätstörningar utgör ett stort problem i samhället, behandlingen är resurskrävande och återfallsrisken är hög. Därför är det både ur ett samhälls- och ur ett individperspektiv av stor vikt att öka kunskapen om varför sjukdomen är så svårbehandlad. Denna kvalitativa studie undersöker ätstörningar kopplade till identitet. Syftet är att fördjupa förståelsen för identitetens betydelse för tillfrisknande från ätstörning samt om, och i så fall hur, identiteten förändras i processen från ätstörd till friskförklarad. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med tio kvinnor som tillfrisknat från en ätstörning.

Vem är jag utan min ätstörning? : En socialpsykologisk studie om identitetens betydelse för tillfrisknande

Ätstörningar utgör ett stort problem i samhället, behandlingen är resurskrävande och återfallsrisken är hög. Därför är det både ur ett samhälls- och ur ett individperspektiv av stor vikt att öka kunskapen om varför sjukdomen är så svårbehandlad. Denna kvalitativa studie undersöker ätstörningar kopplade till identitet. Syftet är att fördjupa förståelsen för identitetens betydelse för tillfrisknande från ätstörning samt om, och i så fall hur, identiteten förändras i processen från ätstörd till friskförklarad. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med tio kvinnor som tillfrisknat från en ätstörning.

Omkonstruktion av hjulvändare

Duroc Rail AB utför underhåll av järnvägshjul till olika järnvägsoperatörer. Duroc har för tillfället problem i verkstaden med en av de två hjulvändarna, dessa hjulvändare har som uppgift att ta emot, växla och vrida hjulpar till ett korsande spår. Hjulvändaren knuffar sedan vidare hjulparet till nästkommande station. Genom att använda sig av en hjulvändare kan ett hjulpar växlas till ett korsande spår och på så vis möjliggöra att ett hjulpar som endast behöver svarvas om kan slippa passera nästkommande stationer. Den hjulvändare som Duroc har problem med har trasiga bälgcylindrar och då det inte finns reservdelar till denne har Duroc valt att man vill omkonstruera eller hitta en ny lösning på hur hjulparen ska vändas.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->