Sök:

Sökresultat:

4662 Uppsatser om Offentlig service - Sida 14 av 311

?Det offentligt sköna?? : Om inköp av och praktik kring offentlig konst i fyra kommuner i Stockholms län 2009-2011

Denna studie undersöker inköpen av offentlig konst i fyra kommuner (Botkyrka, Haninge, Järfälla och Solna) i Stockholms län under åren 2009-2011. Målet med undersökningen har varit att jämföra kommunernas inköp och att utifrån resultaten ställa frågan om hur den offentliga konstens praktik och placering förstås i kommunerna. Undersökningen har också ställt frågor om hur denna praktik ser ut i jämförelse med samtida diskussioner om hur offentlig konst kan och skall förstås. En kortare introduktion till enprocentregeln och hur den använts i Stockholms kommuner ges också i denna uppsats. Studien omfattar totalt 199 verk från dessa fyra kommuner inköpt under 2009-2011 och innehåller allt från textilcollage, grafisk konst som litografier och bronsskulpturer till verk som innehåller ?mänsklig aktivitet?.

Att arbeta med strategier och mål i en offentlig verksamhet - En fallstudie om strategiimplementering inom ett kommunalt bostadsbolag

Background: During the 2000s, there has been an increased interest in studying business management and strategy implementation with customer focus in public organisations. To achieve business goals it is important to continuously work with strategies to meet customerdemands for increased efficiency and service. Purpose: The aim of the essay is to examine how to work on strategy implementation in a municipal real estate company from a management perspective in order to achieve overall goals. Method: The study?s methodology is a case study based on qualitative telephone interviews that were conducted with representatives in managerial positions from various levels of the company. The choice of the qualitative data was considered relevant in relation to the chosen topic of the thesis. The empirical data was then compared to the theoretical framework of the thesis. Results: Strategies guide the company to achieve the overall goals, which are later on broken down into operational targets.

Livsstilsboenden - Processen kring att kombinera livsstil, service och boende

Titel Livsstilsboenden - Processen kring att kombinera livsstil, service och boende Författare Elisa De Toro, Helene Tigerström & Liv Åström Handledare Cecilia Fredriksson & Örjan Hallgren Problem Det finns en stor mängd forskning inom områdena service, boende och livsstil. Dock ser vi att det saknas forskning kring hur dessa kan kombineras och hur processen kring detta ser ut. Syfte Syftet med denna rapport är att få en fördjupad förståelse kring utvecklingsprocessen för ett projektutvecklingsbolag inom boende, vilket vill skapa förutsättningar för att använda service som en del i ett boendekoncept kring en viss livsstil. Metod Vi har tillämpat en deduktiv samt kvalitativ metod för insamlandet av vår empiri. Vi har använt oss av ett fallstudieobjekt, livsstilsboendet Victoria Park, där vi har gjort åtta intervjuer.

Miljökrav i offentlig upphandling av allmän kollektivtrafik

Trafiken är en stor bidragande orsak till förorening av miljön, därför är miljöfrågorna en viktig utveckling inom bussbranschen. Genom att ställa miljökrav i trafikupphandlingar kan man styra busstransporternas utveckling så att föroreningar till miljön kan reduceras. Länstrafiken i Norrbotten AB är trafikhuvudman för kollektivtrafiken i länet och är därmed den organisation som ansvarar för kollektivtrafikens trafikupphandlingar. Syftet med detta arbete är att ta fram miljökrav som Länstrafiken i Norrbotten AB kan ställa på busstransporter vid offentlig upphandling. Målet med arbetet är att Länstrafiken i Norrbooten AB ska kunna reducera sina befintliga avgasutsläpp till SLTF:s kravnivåer för avgasutsläpp, genom att ställa dessa miljökrav.

Integrera offentlig konst och planering!

Examensarbetet belyser problematiken kring den offentliga konsten och hur den offentliga konsten bättre kan integreras i den kommunala planeringens beslutsprocess med hjälp utav en analys- och samarbetsmetod. Delar av analys- och samarbetsmetoden genomförs i fyra fallstudier i Eskilstuna och Uddevalla..

"Jag Liksom står väl på mig" : - en studie om sex personer med funktionsnedsättningar och deras upplevelser av bemötande i kontakten med handläggaren inom den offentliga sektorn.

Treatment is both about the actual encounter and how individuals interact as well as the behaviour among the counterparts. Previous research shows that a person?s experience of how he/she is being treated is formed by conditions created by external factors, in literature known as the general view on treatment. The purpose of the study is to show how people with a physical disability experience the treatment from their Social Security Agency administrators. We have compared the empirical material with theories on treatment and power and analysed how this affect the interaction between the administrator and the disabled person.

The rescindment of cash management in the Swedish bank industry : a study of how to maintain the customer satisfaction while reducing the overall service offer

Sweden is going through big changes within the bank sector. Increasing card usage, decrease of cash acceptance in the society, an attempt to reduce money laundering, and a possible increase in profitability has lead to the rescindment of cash management among three of the four major banks. This has lead to a big debate in the society, a lot of frustration from customers, and a drop in customer satisfaction for every bank that started the process of removing cash management. The purpose of this study is to find out how the banks could keep their customer satisfaction when removing cash management. When doing the study, the rescindment of cash was a deduction of a part of the service, compared to the normal adding or starting of a service. The study was done through a focus group that was the base of a questionnaire that got answered by 125 respondents.

Bibblan svarar ? ett tecken i tiden : En virtuell referenstjänst ur ett postmodernt perspektiv

The aim of this master?s thesis is to examine the virtual reference service Ask the Library [Bibblan svarar] from a postmodern perspective. Ask the Library is a Swedish online reference service that is run by the country?s public libraries. The postmodern theories of Jean-François Lyotard are used to study how information is managed and transmitted within the service.

Skitsystem. En kvalitativ undersökning om upplevelser och erfarenheter av att arbeta som socialarbetare i offentlig sektor och vara delaktig i en utomparlamentarisk vänsterrörelse

Uppsatsens syfte är att undersöka konsekvenser och eventuella konflikter av att vara anställd i en offentlig verksamhet och att samtidigt vara politiskt aktiv inom utomparlamentariska vänsterrörelser där man arbetar utifrån en långtgående kritik av olika systemorättvisor. Frågeställningarna tar upp hur man som socialarbetare inom offentlig sektor kan utöva motstånd inom och utom arbetet och vad konsekvenserna av motståndet blir, hur socialarbetare förhåller sig till den eventuella konflikt som detta motstånd leder till och hur det påverkar identitet/självbild att vara i motståndsposition. Uppsatsens frågeställningar har undersökts ur ett maktperspektiv på motstånd med hjälp av teorier om identitet kopplat till motståndspositionen och kollektiva processer i skapandet av grupper som rör sig mellan en utanför- och innanförposition i samhället. Resultatet är att personer som är aktiva inom en utomparlamentarisk vänsterrörelse och samtidigt arbetar med socialt arbete inom offentlig sektor upplever detta som mycket problematiskt. De hanterar det genom att göra avvägningar kring vilka motståndshandlingar de utför, och hur mycket de berättar på sitt arbete om sin politiska aktivism..

Faktorer som underbygger och motverkar användningen av doping : En genomgång och analys av dopingforskningen 2004-2009

Business across the Internet has increased in recent years and most companies that are selling trips have increased their sales online. Many companies that are selling trips strive for customers to receive and experience a personal service online. The meeting between the client and a webpage service system on the Internet should work. Service encounters are an essential part of the contact between customer and company and play a big part in how the first impression is perceived by the customer. To understand how a service encounter works, meeting face to face, companies need to understand how customers perceive that meeting.

SERVQUAL : ett lämpligt mätinstrument av upplevd tjänstekvalitet inom reseindustrin?

The travel agencies exist on a market that is distinguished by increasing competition. A majority of the travel agencies offer different services that all satisfie the same customer need. However,one major difference in the market aspect is the service quality, this making it an important mean of competition. There are several acknowledged methods of measurement when it comes to service quality and it is important to use an instrument that takes into consideration the fact that charter tours is a complex merger of several services. The purpose of this essay is to establish if the SERVQUAL method is a suitable instrument for measuring service quality in the travelindustry.

Quality of Service i IP-nätverk

The original promise behind the Internet Protocol was to deliver data from a sender to the receiver using a best-effort approach. This means that the protocol makes no guarantees except that it will try to deliver the data to the destination. If some problem occurs the packet may be discarded by the network without any notice. No guarantees are made regarding the time it takes to deliver the data, the rate at which data will be delivered or if data is delivered in the same order it was sent. The best-effort approach is arguably the reason behind the success of the Internet Protocol and is what makes IP scalable to networks the size of the Internet.

Från varuperspektiv till servicelogik : ett arbete om rollförändring och öppenhet på webben

This study focuses on the transfer between a product-oriented to a service-oriented perspective regarding marketing activities in companies due to the development of information technology. It illustrates how this very transfer has been, and can be, contemplated through the eyes of organizations working with marketing in a digital world on a daily basis. Technology has turned several industries - their price-setting, communication channels and supplying possiblities - upside-down. This turnpoint brings out a new way of observing and working with marketing. Therefore, we find it interesting to gain a better understanding of how actors within industries where the turnpoint is a fact observes marketing, and how this service perspective can be seen in their various organizations and daily.

Fichtelius-affären och public service-ideologin

With this master thesis I wanted to find out whether Erik Fichtelius, an SVT employee, interview project with prime minister Göran Persson is acceptable according to the public service ideology. In order to do that I used Swedish newspaper articles to analyse the so called Fichtelius affair. I also gathered material on SVT and the public service ideology. The master thesis is based on sociologist Manuel Castells theories on mass media and television as presented in the Information Age. Castells claims that in our time different areas, such as politics and television, are melting together.

Produktivitet inom public service - det traditionella måttets roll och funktion

Med den växande internet- och mobilmarknaden harpublic service bolagen inom media följt publiken till att erbjuda sina tjänster via både internet och mobil. För Sveriges Radio har de snabbt växande marknaderna inneburit en problematik för ekonomi- och verksamhetsstyrningen. Problematiken härrör i produktivitetsmåttet, som tidigare tagit hänsyn till sändningstimmar. I och med att Sveriges Radio utöver radiosändningar idag erbjuder tjänster på internet och mobil är det svårt att beräkna företagets totala produktivitet på ett tillfredställande sätt. Syftet med denna uppsats är därför att utreda den problematik som finns med att mäta produktivitet i public service sammanhang och att formulera nya mått för att mäta produktivitet i den internetbaserade verksamheten.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->