Sökresultat:
1426 Uppsatser om Odlingar i staden - Sida 26 av 96
Bilder av Fredrika : en plats med mening
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en plats kan beskrivas och vilken mening som tillskrivs den.
Fredrika är en mindre tätort i Västerbottens län beläget vid Viskasjöns strand. Här bor lite drygt 200 människor och i denna uppsats får vi möta sex av dem. I materialet som grundas på kvalitativa intervjuer beskrivs hur invånarna ser på sin bygd, hur det är att leva där och tankar kring framtidens utmaningar och möjligheter.
För att göra detta sammankopplas ovannämnd information till teorier inom samhällsvetenskap och socialkonstruktivism och begrepp som space, imaginative geographies och reciprocitet blir satta i arbete i en analys av platsförståelse.
Vidare diskuteras den gestaltning av Fredrika som sker i det offentliga rummet, som till exempel i tv, tidningar och radio. Hur ser framställningarna ut, varför ser de ut som de gör och hur relaterar invånarna till dessa bilder?
För att möta dessa frågor blir begreppet representation användbart och bidrar till diskussionen om en stadsnorm.
Denna stan är inte stor nog?
Denna uppsats bygger på empiri kring ett case som utgörs av en dold konflikt mellan endel av surfkulturen i Varberg, Apelviken och Varbergs Kommun. Vi upplevde att detfanns en uppdämd konflikt som av olika orsaker blivit hindrad att nå ut. Uppsatsens fokusligger på den narrativa kopplingen i författandet av en managementberättelse som utgårfrån en case study.Vi bjuder Dig som läsare på en berättelse i vildavästernmiljö som handlar om livet i dennordamerikanska staden Coastville. På vintern är det mestadels kallt men undersommartid samlas både människor men också? problem.
Risky Travel : resenärens riskuppfattning om staden
Riskhantering inom rese- och turismnäringen där resenärens uppfattning ligger till grund för dennes köpbeslutsprocess har fått begränsat med uppmärksamhet på den akademiska arenan.Syfte: denna uppsats syftar till att studera vilka riskuppfattningar som en potentiell resenär associerar med den urbana miljön, samt hur detta fungerar som inverkansfaktor på resenärens konsumentbeteende i valet av staden som destination. Teoretiskt ramverk: en litteraturgenomgång och ett teoretiskt ramverk visar på vad som utgör det så kallade risksamhället, betydelsen av riskkategorisering diskuteras samt hur kopplingen mellan resenärens riskuppfattning och dennes köpbeslutsprocess ser ut.Metod: för att uppnå syftet har problemet angripits med ett abduktivt arbetssätt. En kombination av kvantitativ och kvalitativ metodik har applicerats. I enkätundersökningen deltog 224 inkommande resenärer till Stockholm, vilket har bearbetats statistiskt med Pearsons Chi2-test för att undersöka graden av riskuppfattning beroende på socio-demografiska faktorer. Dessutom genomfördes nio samtalsintervjuer som ledde till en tematiserad sammanställning.Empiri: genom enkätformuläret observerades att psykologiska riskuppfattningar var mest framträdande, och i samtalsintervjuerna noterades hur riskuppfattningen påverkar konsumentbeteendet.Resultat: slutsatserna som har dragits är att 1) korrelation föreligger mellan socio-demografiska faktorer och riskuppfattning, 2) stadens livsrytm fungerar som inverkansfaktor, och att 3) uppfattningen om risker präglas av subjektivitet..
Ersättningsrätt vid ingripanden av miljöskyddsskäl : Frågan om egendomsskydd och skyddet av miljön
Förtätning av städer har under lång tid varit den allmänt gällande normen för hur den hållbara staden skall uppnås. Den rådande diskussionen som framkommit i litteraturstudien har handlat om hur urban sprawl, utglesningen av våra städer, ska stoppas och städerna istället planeras med hållbarhet som grundideal. Men vilka grunder finns för antagandet om att den täta staden är den samma som den ekologiskt, ekonomisk och socialt hållbara staden? Syftet med examensarbetet är att till viss del bringa klarhet i den rådande diskussionen inom forskningsområdet samt göra en ansats att tillämpa teorierna på Luleås centrumhalvö. Målet är att bidra till ökad dialog och diskussion gällande förtätning i Luleå.Litteraturstudien behandlar en rad olika faktorer kopplade till förtätning, såsom reslängder, energiförbrukning, buller, social hållbarhet med mera.
Åstaden
Idrottsanläggningen Enavallen i centrala Enköping ska flyttas och ytan ska
bebyggas med bostäder. Det geografiska läget och det faktum att området delvis
gränsar till Enköpingsån, vars roll i staden Enköpings kommun har som ambition
att utveckla, gör Enavallen till ett intressant område att studera. Området
ligger dessutom nära befintliga villaområden, en prisbelönt park samt strax
intill den centrala rutnätsstad som centrum utgör.
Området studerades med analysverktyget Space Syntax för att ge en tydligare
bild över de befintliga gångstråk som finns i staden. Analyserna visade att
Enavallens potential begränsades av det faktum att ån spärrar av hela norra
delen av området. Dessutom är idrottsplatsen, som upptar den största delen av
ytan på Enavallen, till stora delar inte utformad för genomströmmande
gångtrafik.
En förutsättning för exploateringen av Enavallen är att antalet bostäder i
området styrs av att försäljningen av bostäderna ska finansiera den nya
idrottsplatsen som ska byggas på en närliggande plats.
Funktionsintegrering i Externhandelsmiljö
Arbetet är en teoristyrd fallstudie på Amiralen och Slottsbackens
handelsområden, med syfte att undersöka möjligheten att skapa en trevligare
visuell externhandelsmiljö med hjälp av förtätning och funktionsintegrering.
För att göra detta jämför och förenas handelsperspektiv på platsen med kända
stadsbyggnadsbegrepp. Arbetes teori grundar sig på Jane Jacobs syn på staden
som centrum för mångfald, Joel Garreaus teoretiserande av
externhandelscentrumen utifrån begreppet Edge Cities, samt en syn på den täta
staden som en hållbar stad. För att skapa den mångfaldiga staden krävs en
inplantering av olika funktioner med olika tidsscheman, så att gaturummet
ständigt befolkas av en varierande sammansättning människor. Vid sidan av detta
förespråkas små kvarter, en tät stad med hög koncentration av människor och en
bebyggelse med blandad bebyggelse från olika tidsåldrar.
LÅNGEBRO Stadsförnyelse i Kristianstad
Examensarbetet presenterar ett förslag till stadsomvandling på Långebro, som är ett centralt beläget verksamhetsområde sydost om Kristianstad centrum. Föreslaget ska fungera som underlag och inspirationskälla för att visa hur området kan nyexploateras såvida de stora och störande anläggningarna i området flyttas ut till stadens periferi, där de en gång förlades. Nu har staden växt och området har god potential att integrerads med Kristianstads centrum. Målet för det nedgångna och lågexploaterade verksamhetsområdet har varit att skapa en måttfull, vacker och attraktiv funktionsblandad stadsdel med mark för bostäder, arbetsplatser, handel och rekreation. Områdets närhet till Kristianstads centrum har gjort att innerstadens utformning av kvarter, parker, torg och rumsbildningar har varit förebild för den nya stadsdelen.
Vertikalt växthus : Ett gestaltningsförslag av växthus som bostadskomplement
Närproducerad odling är en trend som växer sig allt starkare och visar sig bland annat i form av stadsodlingar på tak och balkonger. Då det är begränsat med utrymme att odla på i städer är vertikala odlingar en alternativ lösning.I den här rapporten presenteras ett gestaltningsförslag av ett vertikalt växthus som ett bostadskomplement. Gestaltningen, byggtekniken och klimatet i växthuset är de områden som präglar dess form och tekniska lösningar.Växthuset har placerats på Haningeterrassen, ett bostadsområde under planeringför vilket olika skisser på kretsloppsanpassade växthus har tagits fram. Syftet var att ta fram ett förslag på hur ett växthus som bostadskomplement kan utformas, anpassas till platsen och bidra till en grönare stadsdel. Genom en platsanalys har ett lämpligt flerbostadshus valts som referenshus för projektet.Arbetet resulterade i ett förslag på ett vertikalt växthus som har kopplats till bostadshuset och ger de boende ett växthus i direkt anslutning till sin lägenhet.
Banar spår väg för framtiden? En jämförande fallstudie av tre intraurbana kollektivtrafiksatsningar.
Dagens samhälle är helt beroende av transporter. Av alla de olika typer av
transporter som finns inriktar sig denna rapport på persontransporter.
Ytterligare preciserat så handlar uppsatsen om intraurbana persontransporter
och kollektiva lösningar på detta.
Rapporten är en jämförande fallstudie och har som mål att belysa hur olika
kommuner motiverar när en större kollektivtrafiksatsning skall göras. Innan
fallen presenteras ges en bakgrund i några av de problem och förutsättningar
som finns inom ämnet.
Att öka tillgängligheten till naturområden : ett gestaltningsförslag för naturreservatet Tinnerö eklandskap
Människans välbefinnande och hälsa påverkas positivt av grönska och natur, särskilt om den finns nära bostaden och upplevs som lätt att nå. Oavsett kulturell bakgrund upplever vi den på liknade sätt. En stor utmaning för planerare och gestaltare av offentlig miljö är därför att tillgängliggöra naturen i staden och att skapa övergångar
från den urbana miljön till naturen så den upplevs nåbar. Syftet med det här arbetet är att skapa ett gestaltningsförslag som visar hur denna utmaning kan hanteras i en del av Linköping. Här möter naturreservatet Tinnerö eklandskap de urbana, södra stadsdelarna
Garnisonsområdet, Berga och Vidingsjö.
Neoliberal planering, verklighet eller teori?
Neoliberalism står för så mycket mer än att bara vara en ideologi som tar steget ifrån statens kontroll. Förutom att ideologin strävar åt ekonomisk frihet finns det också andra tydliga attityder som riktar sig till samhället i helhet; den enskilda individen, den anställde och staden. Neoliberalismen har påverkat planeringen mycket. Framför allt har tron på marknadens goda effekter förstärkts, medan staten har fått ett betydligt lägre förtroende och inflytande. De inblandade aktörerna har under senare tid blivit fler och detta gäller framför allt aktörer från den privata sfären.
Är den hållbara staden möjlig utan en levande landsbygd? : en studie av den miljömässiga hållbarheten i Det flerkärniga Skåne
Stora delar av världen genomgår idag en omfattande urbanisering, där allt fler flyttar från land till stad. Samtidigt ges diskussionen om hållbar utveckling mer och mer relevans och utrymme. Som en följd av rådande urbaniseringstrender tycks resonemang kring miljömässig hållbar utveckling ofta beröra hur de urbana strukturerna ska kunna komma att möta framtidens klimatutmaningar, snarare än att alternativa strukturer lyfts fram som möjliga, mer miljövänliga, alternativ.
Denna uppsats syftar till att ge en djupare förståelse för vilken betydelse relationen mellan stad och landsbygd har för en miljömässigt hållbar utveckling. Uppsatsen tar sin utgångspunkt i en beskrivning av och diskussion kring miljömässig hållbarhet (och icke-hållbarhet) i staden respektive på landsbygden. Denna beskrivning och diskussion ligger sedan till grund för en analys av huruvida Region Skåne förhåller sig till de miljömässiga fördelar en stärkt relation mellan stad och landsbygd innebär.
Arenastaden och Swedbank Arena : Spekulativ planering i en postpolitisk tid
De senaste årens trend inom stads- och samhällsplanering i Sverige är att kommuner och städer alltmer ser de svenska städerna och stadsrummen som varor på en köp och sälj marknad där privata företagsintressen alltmer tas i beaktande och får större utrymme i frågor som rör stadsplanering och utveckling. Vi lever i ett stadsrum, där varumärken och tecken på reklampelare utgör symboler som stadens invånare göds med enligt logiken störst, bäst och vackrast. Har den konventionella staden förlorat sin betydelse vad det gäller att vara ett forum för (stadens) medborgare? Syftet med uppsatsen är att belysa stadens omvandling i enlighet med den nyliberala stadens varumärkes - fetischism och dess inverkan på stadsrummet i Sverige. Med utgångspunkt i kritisk stadsgeografi har jag för avsikt att analysera det svenska stadsrummets omvandling i vår tid med Arenastaden - den planerade stadsdelen i Solna som ett konkret exempel.
Att gräva där man står och flytta staden : ett experimentellt uttryck av Kirunas kulturarv
Kiruna genomgår en stadsomvandling eftersom grunden som dagens stadskärna
vilar på kommer att bli mer instabil i takt med att LKABs malmbrytning
kommer närmare staden. I det här arbetet visas tre koncept vilka skulle kunna
inspirera till nya platser i den kommande stadskärnan. Koncepten är skapade
efter inspiration som är kopplat till stadens kulturarv. Att använda sig av
kulturarvet som inspiration i skapandet av nya platser är en av frågorna som
diskuteras i arbetet. Jag kan konstatera att det har en behållning genom att det
leder till att platsspecifi k design.
Att planera för en ny stad : en studie av hur attraktiviteten kan bibehållas vid Kiruna stadsflytt
Kiruna kommun står inför en exceptionell planeringssituation då järnmalmsbrytningen i berget Kiirunavaara lett till sprickbildningar i marken som hotar stadens existens, vilket gör att orten successivt måste förflyttas. Syftet med uppsatsen är att studera vad som bör prioriteras vid uppbyggnaden av en ny stad och vilka möjligheter planeringssituationen ger. Frågor som avhandlas i uppsatsen är också hur attraktivitet skapas i en ny stadskärna samt hur det är möjligt att samtidigt upprätthålla attraktiviteten i den existerande stadskärnan. Vidare studeras också dialogen och relationen mellan olika berörda aktörer såsom medborgare, kommun och andra inblandade intressenter, vilka alla påverkas av processen.Staden Kiruna grundades runt sekelskiftet 1900 och är en stad till stor del präglad av gruvverksamhet. Gruvverksamheten är än idag den största näringen i kommunen och är även den som bidrar till att förändringar måste komma till stånd då staden hotas av sprickbildningar.