Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 8 av 79

AnvÀndning av standards inom elektronisk handel i B2B-företag

Detta examensarbete behandlar Àmnet standardisering av affÀrsprocesser för elektronisk handel mellan företag (B2B). I ett par decennier har EDI varit den enda standarden för att elektroniskt överföra standardiserade dokument. EDI Àr en dyr och komplex teknologi, vilket har lett till att den anvÀnds av frÀmst större företag i samarbete med deras största leverantörer/kunder. Standarden XML kom Är 1998, den lÀmpar sig Àven för mindre företag och Àr anpassad för Internet.Arbetets syfte har varit att studera vilka standards som anvÀnds och varför, i vilka affÀrsprocesser de anvÀnds, pÄverkan pÄ affÀrsprocesserna, samt hur företagen ser pÄ framtiden inom omrÄdet. Undersökningen baseras pÄ en enkÀtundersökning med Ätta större företag i olika branscher.Resultatet visar att valet av standards oftast inte styrs av vilken teknologi företaget behöver utan de flesta företag ingÄr i ett nÀtverk av samarbetspartners som pÄverkar varandra.

Effekter pÄ verksamheten vid en EDI-anvÀndning i orderhanteringen

EDI Àr en förkortning för Electronic Data Interchange, vilket pÄ svenska kan översÀttas till elektronisk datautvÀxling. Med detta avses överföring av strukturerad data, genom överenskommen meddelandestandard, pÄ elektronisk vÀg frÄn en datamaskin till en annan. EDI anvÀnds frÀmst för att förenkla handeln mellan kund och leverantör. Syftet med detta examensarbete Àr att utröna om verksamheten effektiviseras vid EDI-anvÀndning i orderhantering. I uppsatsen beskrivs EDI, de olika nivÄerna som företag kan ligga pÄ i sin EDI-anvÀndning, fördelar respektive nackdelar med EDI och slutligen beskrivs ett antal definitioner pÄ de variabler som undersöks i uppsatsen.

"Ingen reklam, tack!" : En forskningsöversikt om reklams pÄverkan pÄ ungdomars könsroller

I detta forskningskonsumerande arbete undersöks vad forskningen sÀger om reklams pÄverkan pÄ ungdomars könsroller. Avhandlingar, monografier, forskningsrapporter, offentliga utredningar, propositioner och artiklar utgör grunden för att kunna besvara frÄgestÀllningarna. Det finns ocksÄ en politisk aspekt dÀr det undersöks hur politiken stÀller sig i förhÄllande till vad forskningen sÀger och om politiken presenterar nÄgra lösningar. Ungdomar i Äldrarna 13-19 Är har varit huvudfokus. Mitt syfte Àr Denna uppsats syftar till att undersöka hur forskning pÄ omrÄdet diskuterar relationerna mellan reklam, ungdomar och könsroller.

Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framstÀller kvinnor och mÀn

Titel: Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framstÀller kvinnor och mÀnFörfattare: Mikaela Askeroth-Grundén, Emma Jerklind och Lisa JohanssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2012Handledare: Malin SveningssonSidantal exklusive bilagor: 47 sidorAntal ord: 14 560 ordSyfte: Att undersöka hur kvinnor och mÀn framstÀlls i tryckt reklam för livsmedel.Metod: Kvantitativ innehÄllsanalysMaterial: Tryckta annonser ur tidskriften Allt om mat, frÄn Är 2008-2012.Huvudresultat: VÄra resultat visar att det finns betydande skillnader mellan hur kvinnor och mÀn framstÀlls i reklam för livsmedel. MÀn skildras generellt som professionella kockar och figurerar ofta i egenskap av kunniga pÄ omrÄdet eller kÀnda pÄ annat vis. MÀnnen har Àven en högre genomsnittsÄlder. De framstÀlls som aktiva och tillagar mat i större utstrÀckning Àn kvinnorna samt befinner sig oftare i sammanhang tillsammans med köksverktyg. De gör ofta reklam för livsmedel sÄsom kött, fÄgel och dryck.I majoriteten av annonserna innehÄllande kvinnor förekommer dessa som civila personer.

Effekter av EDI i den offentliga verksamheten

Electronic Data Interchange (EDI) ingÄr i det mer omfattande begreppet elektronisk handel. EDI innebÀr elektroniskt utbyte av strukturerad information och genom att anvÀnda sig av EDI kan företag kombinera överföring och lagring av information, vilket innebÀr att manuella arbetsuppgifter kan reduceras. Vid elektroniska affÀrer mellan företag anses EDI vara det medel som har störst potential att sÀnka företagens kostnader samt leda till ökad kundservice. Den ökade mÀngden information i samhÀllet stÀller krav pÄ snabb, kostnadseffektiv och automatisk informationsöverföring mellan handelspartner. Det finns ett antal hinder som bromsar utvecklingen för elektronisk handel.

Är StĂ„lmannen rosa? : En kvalitativ undersökning om barns reflektioner över genusperspektivet i reklam riktad till barn.

Syftet med det hÀr arbetet Àr att fÄ reda pÄ hur barn, femÄringar respektive sjuÄringar, mÀrker av genusperspektivet i reklam riktad till dem. Jag har anvÀnt mig av gruppintervjuer dÀr jag tillsammans med barn undersökt hur barn reflekterar över genusperspektivet i reklamen riktad till barn. FrÄgestÀllningarna har undersökts genom fem olika reklamavsnitt som vÀnder sig till barn. Uppsatsens teoretiska perspektiv vilar pÄ en grund frÄn genusvetenskapen och socialiseringsprocessen. Resultatet av min analys dÀr jag anvÀnt mig av gruppintervjuer, visar att barn ser genusperspektivet och enligt femÄringarna sÄ Àr det fÀrgen som mest visar vem reklamen Àr riktad till.

Den elektroniska dialogens möjligheter i den lÀrande organisationen : betydelsen av social interaktion i dialogen

Problem: Vi anser att socialt samspel och en dialog krÀvs för att ett formulering organisatoriskt lÀrande ska ske. Idag blir organisationer allt mer distanserade och kommunikationen sker mer och mer elektroniskt. Tekniken för detta finns men hur arbetar medarbetarna i organisationerna med tekniken för att sÀkerstÀlla lÀrandet? Syfte: Med denna uppsats vill vi bidra till andra mÀnniskors lÀrande sÄ vÀl som till vÄrt eget lÀrande. Vi vill skapa förstÄelse för elektroniska kommunikationsmedel i lÀrande organisationer.

IT och lokal demokrati - en studie av e-kommunikation pÄ kommunnivÄ

Abstrakt: Kommunikation mellan medborgare och folkvalda har en central funktion för att demokratin skall hÄllas levande. Denna kommunikation bereds det möjlighet för bland annat via IT-stöd i olika former, varav e-post Àr den vanligaste. Denna studie visar dock att nivÄn pÄ elektronisk kommunikation mellan medborgare och kommunalpolitiker Àr lÄg, trots att politikerna Àr positiva till fenomenet. Denna studie, som Àr baserad pÄ intervjuer med skÄnska kommunpolitiker frÄn fyra olika kommuner, fann att elektronisk kommunikation i första hand kan ökas genom att pÄ olika sÀtt pÄverka medborgarnas vilja till att ta denna kontakt men att folkvalda ocksÄ bör ta till sig tanken att mer aktivt söka kontakt med medborgarna. VÄrt förslag Àr att denna kontakt tas via forum som Àr av mindre politisk karaktÀr men dÀr medborgarna naturligt befinner sig.

Elektronisk handel ur ett sÀkerhetsmÀssigt perspektiv

Elektronisk handel Àr pÄ vÀg att bli allt vanligare. Detta examensarbete behandlar en av de tvÄ olika typerna av elektronisk handel, nÀmligen webhandeln. Den andra varianten Àr EDI. Webhandel Àr den elektroniska handel som bedrivs mellan företag och privatpersoner, till skillnad frÄn EDI som Àr handel mellan företag.Det har blivit allt vanligare att företag kan erbjuda sina kunder att bÄde bestÀlla och betala via Internet. Det finns nÄgra olika sÀtt att betala för sina inköp, nÀmligen med betalkort, att vara medlem i ett shoppingtorg eller att anvÀnda digital valuta.

Kundundersökning av kvinnors respons pÄ reklam i Äldern 20 till 60 : Vad pÄverkar kvinnors köpintentioner utöver reklambudskap

Konkurrensen pÄ dagens marknad ser i dag annorlunda ut Àn vad den gjorde förr. Vi har fÄtt fler och rörligare kunder och vi har fÄtt in fler och större aktörer pÄ marknaden. Dessa faktorer pÄverkar i dag handeln för smÄföretagare pÄ den lokala marknaden. Att i dag kunna hÀvda sig pÄ marknaden Àr svÄrt för smÄ företag dÄ de ofta inte har tillrÀckligt med resurser sÄsom pengar och kunskap om hur man nÄr konsumenterna. Detta gör att de ofta blir lidande till fördel för de stora företagen pÄ marknaden.

Reklam som kommunikationsverktyg inom kommunal verksamhet: en fallstudie av SkellefteÄ och UmeÄ kommun

Marknadsföring har tidigare varit mest anvÀnd inom företagssektorn. PÄ senare tid har marknadsföringen börjat bli en allt viktigare del för icke kommersiella och ideella organisationer. En viktig del i marknadsföringen Àr kommunikationen, eftersom det bara Àr den som kan nÄ ut med information. Det Àr viktigt att ha en strategi för sin kommunikation, pÄ grund av att kommunikationen har blivit mer komplex. Marknadskommunikation Àr ett handhavande genom vilket en organisation kommer i dialog med allmÀnheten.

Alkoholreklam : effekter av Alkohollagens Àndring

Tidskriften Gourmet stÀlldes inför Marknadsdomstolen sedan de publicerat alkoholreklam som inte överensstÀmde med den aktuella lagen. Detta var Är 1997 och Är 2003 kom domen. Domen innebar att det blev tillÄtet att publicera alkoholreklam i större utstrÀckning Àn vad som tidigare varit tillÄtet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka huruvida lagÀndringen i Alkohollagen pÄverkat alkoholkonsumtionen och vÄldsbrotten och om detta i sin tur pÄverkar polisens arbete. Information i detta Àmne har inhÀmtats genom att studerat lagtext, domslut, Statens Offentliga Utredningar (SOU) samt övrig litteratur pÄ omrÄdet.

Fjollor och flator: var Àr de i reklamen?

Minoritetsgrupper som exempelvis homosexuella fÄr allt större utrymme i dagens massmedier. Uttalat homosexuella personer förekommer i sÄvÀl TV som tidningar och filmer och har blivit en sjÀlvklar om Àn omdiskuterad del av medieflödet. Med detta som utgÄngspunkt syftar den hÀr uppsatsen till att genom en kvalitativ nÀranalys utröna huruvida homosexualitet Àven kommer till uttryck i reklam. Vi valde att studera och jÀmföra reklambilder ur tvÄ av Sveriges största mÄnadstidningar med heterosexuell mÄlgrupp. Efter att ha studerat och analyserat vÄrt material drog vi slutsatsen att homosexualitet sÀllan eller aldrig uttrycks i reklam i tidningar med heterosexuell lÀsekrets.

Det hĂ€nder inte mig! : Ökar illusionen av osĂ„rbarhet risken för att manipuleras?

Studien undersökte om de personer som anser sig vara minst sÄrbara för att bli manipulerade Àr de som frÀmst manipuleras av reklam. En experimentell design anvÀndes dÀr 204 studenter bedömde sitt intryck av en reklam, vars manipulationsgrad varierade. Ett frÄgeformulÀr som mÀtte upplevd osÄrbarhet mot manipulation fylldes Àven i. Deltagarna ansÄg att de var relativt osÄrbara mot att manipuleras samt att andra pÄverkades mer av reklam Àn de sjÀlva. Hypotesen att de personer som anser sig vara minst sÄrbara för att bli manipulerade Àr de som frÀmst manipuleras bekrÀftades inte.

Reklam- pÄverkan och könsskillnader

Den hÀr studien undersöker hur unga kvinnor i Äldrarna 15-30 pÄverkas av dagens marknadsföring innehÄllande kvinnliga modeller och om den utvalda mÄlgruppen upplever nÄgon skillnad pÄ hur kvinnor och mÀn framstÀlls i reklamsammanhang. I flera decennier har framstÀllandet av kvinnan i marknadsföringssammanhang varit objekt för debatt, och den Àr tillsynes lika aktuell idag som för 30 Är sedan. Genom att utgÄ frÄn befintlig teori, som tar upp fakta om kommunikationseffekter, anvÀndandet av fysiska modeller i reklam, stereotyper, genus och kön har vi konstruerat tvÄ kvantitativa enkÀter som besvarats av vÄr valda mÄlgrupp. Dessa enkÀter behandlar frÄgor om hur kvinnorna pÄverkas av reklam, innehÄllande kvinnliga modeller, och om det finns nÄgon skillnad pÄ hur mÀn och kvinnor framstÀlls i reklamsammanhang. De tillfrÄgade i den hÀr studien har Àven utifrÄn olika reklambilder fÄtt sÀtta ord pÄ vad dessa bilder framkallar för kÀnslor hos dem.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->