Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 50 av 79

Total Quality Management: en jÀmförelse av prestation mellan TQM och rivaliserande teorier

Denna undersökning behandlar om det finns en skillnad i hur Total Quality Management, TQM, och rivaliserande teorier pÄverkar prestationen hos företag. Dessutom undersöks om det finns en skillnad mellan de företag som Àr rutinorienterade gentemot de som Àr kunskapsorienterade. Totalt skickades en elektronisk enkÀt ut till 265 företag, inom en snarlik bransch, lokaliserade runt om i Sverige. Totalt erhölls 49 svar vilket motsvarar en svarsfrekvens pÄ 18,5%. I takt med att konkurrensen hÄrdnar inom affÀrsvÀrlden blir det allt viktigare att hitta nya strategier för framgÄng.

Den sociala miljöns frÀmjande och hindrande aspekter för missbruk och dagliga aktiviteter för personer som lever med ett substansmissbruk

Missbruk av alkohol och droger ökar i Sverige och missbruket begrĂ€nsar aktiviteter och sociala interaktioner. I utförande av dagliga aktiviteter och delaktighet i sociala sammanhang kan miljön pĂ„verka frĂ€mjande eller hindrande. Syftet med denna studie var att förstĂ„ och beskriva hur personer med substansmissbruk upplever den sociala miljöns frĂ€mjande och hindrande aspekter för missbruk och dagliga aktiviteter. Genom elektronisk och manuell sökning har 7 biografier inkluderats i studien. Biografierna analyserades utifrĂ„n en kvalitativ innehĂ„llsanalys och resulterade i sex kategorier: ?De viktigaste personerna i familjen Ă€r barnen?, ?Öppenhet och Ă€rlighet frĂ„n vĂ€nnerna?, ?KĂ€rleksförhĂ„llanden pĂ„verkar missbruket?, ?Att bli sedd som mĂ€nniska av andra?, ?MedmĂ€nsklighet och förstĂ„else frĂ„n professioner i vĂ„rden? och ?Arbetskamraternas stöd Ă€r viktigt?.

KommunikationssÀkerhet : En fallstudie pÄ Ringhals AB

I denna uppsats avser vi att utreda vad renommésnyltning Àr och vilka rekvisit som finns för detta förfarande. VÄrt syfte Àr att ge en förstÄelse för renommésnyltning och var grÀnserna för rekvisiten för renommésnyltning gÄr. Vi kommer behandla de rekvisit som MD stÀller upp för renommésnyltning. NÀr vi beskriver rekvisiten kommer vi anvÀnda oss av avgöranden frÄn MD och varva det med vÄra egna tankar och reflektioner.Vi kommer att studera vad det innebÀr nÀr en nÀringsidkare obehörigen anknyter till en annan nÀringsidkare och vad som menas med att renommésnyltning Àr otillbörligt. Dessa Àr rekvisit som vi kommer studera nÀrmare eftersom renommésnyltning endast kan anses vara otillbörligt om en obehörig anknytning har skett.Uppsatsen kommer inte att behandla renommésnyltning som sker i samband med jÀmförande reklam i 18 § 7 p.

Elektronisk parkeringsskiva

Mobiway AB Àr ett Sundsvallsbaserat företag som har utvecklat en tjÀnst föradministrering och bevakning av elektroniska parkeringsbiljetter. De vill nuexpandera sin verksamhet och skapa en egen parkeringstjÀnst ? en elektroniskparkeringsskiva. Mitt uppdrag har varit att utveckla och utvÀrdera enelektronisk parkeringsskiva för mobila enheter byggd i jQuery mobile. För attskapa en sÄ anvÀndarvÀnlig och smidig sida som möjligt kommer alltinformationsutbyte att ske med AJAX kommunikation mot en RESTwebbtjÀnst.Projektet bestÄr av utveckling och utvÀrdering av en mobilwebbklient, en affÀrslogik byggd som en REST webbtjÀnst, en databas för attlagra all information samt en kundtjÀnst för att administrera tjÀnsten.Utvecklingen kommer att ske med en agil utvecklingsmetod.

Virtuella gemenskaper som demokratisk kanal - En studie av informationsteknologi som stöd till det demokratiska samtalet med avseende pÄ dess roll inom utbildning

Syftet med arbetet Àr förslaget om virtuella gemenskaper som ett komplement till de kanaler som politiker anvÀnder idag för att nÄ ut till medborgarna. Genom en kvalitativ litteraturstudie tas tolv faktorer fram som anses vara nödvÀndiga för att dessa gemenskaper ska stödja den demokratiska diskussionen. Dessa faktorer operationaliseras för att kunna anvÀndas som analysverktyg för att undersöka redan existerande gemenskaper, vilka valts utifrÄn deras koppling till riksdagen eller kommunala utskott, vars inriktning Àr utbildning, dÄ sÄdan anses vara grundlÀggande för att ge medborgare i en deltagardemokrati möjlighet att kunna bidra till den politiska agendan.Anledningen till förslaget Àr att utvecklingen av elektronisk kommunikation har tillfört ett ökat utbud kanaler som gör det möjligt för anvÀndare av datorer att snabbt hÀmta information, eller göra inlÀgg i debatter bortom det fysiska rummet. Efter analysen gÄr det emellertid att konstatera att nÄgon resurs liknande den som föreslagits i dem tolv faktorerna Ànnu inte finns, sÄ istÀllet avslutas arbetet med en reflektion över vad det innebÀr. Det utesluts dÀremot inte att liknande gemenskaper finns pÄ förslag eller skulle kunna fÄ betydelse framöver..

Lost in consumption? En antologi om konsumtion och identitetsskapande

Konsumtion kan vara allt frÄn ditt köp av tuggummi, ett par nya skor, en gammal pÀls frÄn 70-talet, en resa till Indien, till en kebabrulle nere pÄ hörnet. Samtidigt innebÀr detta att du betalar för smaker, utseende, Äsikter, upplevelser, kÀnslor och kulturer. Detta Àr att leva i ett konsumtionssamhÀlle. Det du konsumerar speglar vem du Àr och hur du vill att andra ska uppfatta dig ? alltsÄ din identitet.

KESO - en allmÀn benÀmning för produkten cottage cheese : Vilka för- och nackdelar uppstÄr för innehavaren nÀr dess varumÀrke blir en allmÀn benÀmning för en produktkategori?

Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva för- och nackdelar som uppstĂ„r för en varumĂ€rkesinnehavare dĂ„ dennes varumĂ€rke, utav konsumenter, har kommit att uppfattas som en allmĂ€n benĂ€mning av en produktkategori. Även orsaker till fenomenet samt förebyggande Ă„tgĂ€rder kommer att beröras. Ämnet Ă€r inte belyst i större utstrĂ€ckning, varken inom teori eller i praktik. Syftet besvarades med hjĂ€lp av att studera Arla Foods varumĂ€rke KESOÂź som i uppsatsen konstateras vara en allmĂ€n benĂ€mning för produkten cottage cheese. Teori kring varumĂ€rken generellt samt Ă€mnesspecifik teori sammanstĂ€lldes för att fungera som ett analysverktyg.

Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumÀrke utifrÄn visuell metodologi.

?Burberry - En studie om byggandet och profileringen av ett varumÀrke utifrÄn visuell metodologi? Àr skriven av Charlotte Wennström, student pÄ institutionen för journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap pÄ Stockholms universitet.I denna uppsats analyseras den visuella framstÀllningen av ett varumÀrke i reklamannonser sÀnda av Burberry under hösten 2009 respektive vÄren 2010. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framstÀllningar av varumÀrket speglas i bildmaterialet utifrÄn semiotisk analys, vad det avser att förmedla och till vilken mÄlgrupp. Arbetet genomförs med hjÀlp av bildanalys som Àr en kvalitativ metod. Uppsatsen utgÄr ifrÄn de semiotiska begreppen denotation och konnotation.

Fisk- och fÄgelpredations pÄverkan pÄ den bentiska makroevertebratfaunans sammansÀttning under tidig vÄr i TÄkern

Predation is one of many factors that form the structure of the macroinvertebrate community in lakes, wetlands and watercourses. Earlier studies lack an examination concerning how fish- and waterfowl predation affect macroinvertebrates during shorter periods in the spring. I performed an exclosure study in the shallow eutrophic Lake TĂ„kern which is located in the western part of Östergötland County, Sweden. The experiment was performed during a three week period (1-21 April 2012) when the water temperature was low and the density of migrating diving ducks was high. The experimental cages used included three out of four different treatments; general predation (open cages), bird exclusion (net with mesh size 90*45mm) and no predation (net with mesh size 1*1mm).

Att fÄ rÄdgivning av en grÀsand : En studie om webbplatsers bilder och deras funktion i konstruktionen av ungdomars identitet

Studiens syfte Àr att granska bilder, layout och reklam frÄn olika webbplatser och analysera hurdessa bilder kan pÄverka ungdomar i deras konstruktion av sin identitet. De hemsidor som granskatsvaldes ut genom en informant och valet av informant gjordes genom en enkÀtundersökning somfokuserade pÄ vilka webbplatser ungdomarna besökt under en vecka. Den valda informanten bleven 15-Ärig tjej som fyllde i enkÀten utförligt och hade besökt mÄnga hemsidor som innehöll mÄngabilder och som var intressanta för studien. Studien av de olika webbplatserna visade att hemsidornahade mestadels neutral layout, men innehÄll mÄnga bilder med mÄnga olika starka budskap. Genomatt spara och dela bilderna via sin egen profil och andra hemsidor ges man som anvÀndare möjlighetatt uttrycka och konstruera vem man Àr och vem man vill vara genom att förknippas med en viss typav bilder.

KodrostningEn genomgang av det norska systemet

Code voting", eller kodrostning, benamner system som mojliggor saker rostning viaosakra uppkopplingar och datorer. Hur dessa specikationer uppnas varierar mellanolika implementationer men innefattar alltid nagon form av kryptering. Vanligtforekommande ar ocksa utnyttjandet av en separat saker kanal for distribution avrostningsalternativ och eventuella kvittokoder.Kodrostning kan anvandas i situationer dar man vill underlatta for personen somska rosta (rostningen kan exempelvis ske genom en PC) samtidigt som man fortfarandevill garantera sekretess och dataintegritet. Systemen kan motivera sin korrekthetgenom transparens dar systemarkitekturen ihop med matematiska egenskaper ikrypteringen forsakrar att rostningen gar ratt till. Mojliga anvandningsomraden forkodrostning innefattar opinionsundersokningar dar personen skulle kunna meddelasin rost via sin dator istallet for att behova avsloja sitt val for en person via telefon.Kodrostning kan och har aven anvants i riktiga politiska val.

En STARK specialtidskrift : Arbetet med att ta fram en grafisk mall till en specialtidskrift frÄn STARK Magasin, samt en diskussion om hur bÄda tidskrifterna kan göras om till e-format

The goal with this project was to develop a graphic template for a new magazine about running, STARK Löpning. Besides the looks of the graphic elements, sections in the magazine would be developed. Finally, a discussion is made about how the magazine can be remade into an electronic format.Content analyses has been made regarding magazines with both a main and a specific orientation, to review the graphic relationship between them. A content  analysis regarding a competing magazine about running was also made.An unstructured interview was done with Art Director Petrus Iggström, to find out his way of working when he creates new graphic templates for magazines.The discussion concerning the electronic format was done based on previous research in the subject.The graphic relationship between main and specific magazines turned out to not be significant, they had few similarities. It was often showed that elements regarding the magazine s?identity had been changed, for example text fonts.

VarumÀrkesplacering i digitala spel : Inverkan av interaktiv belöning och bestraffning pÄ spelarens instÀllning till och minnesbilder av varumÀrken

VarumÀrkesplacering i digitala spel i samband med belöning och bestraffning harundersökts i denna studie. Resultat frÄn tidigare studier pÄ varumÀrkesplacering i spelanvÀndes i utformningen av undersökningen. Tidigare undersökningar av belöningoch bestraffning och dess inverkan pÄ minnet studerades ocksÄ. Detta kan vara förstagÄngen som varumÀrkesplacering i digitala spel undersöks i samband med interaktivbelöning och bestraffning.TvÄ versioner av spelet Supertuxkart skapades för undersökningen; den ena medbelönings- och bestraffningsÄterkoppling och den andra utan. Deltagare frÄn Kina ochSverige medverkade i experimentet.Undersökningen visade att varumÀrken med belöning eller bestraffning har tydligaeffekter pÄ deltagarnas memorering av varumÀrken.

UppmÀrkning av skönlitterÀra verk ? en jÀmförelse mellan anvÀndningen av Text Encoding Initiative och Hypertext Markup Language

The aim of this thesis is to study and compare to what extent Hypertext Markup Language (HTML) and Text Encoding Initiative (TEI) support bibliographic description, metadata and mark-up of textual segments. The projects in the study comprise the Norwegian The Writings of Henrik Ibsen (Henrik Ibsens Skrifter) which applies the use of TEI, and Vitterhet society?s The collected works of CJL Almqvist (Vitterhetssamfundets CJL Almqvist Samlade Verk), which applies the use of HTML. The study showed that the Ibsen project provides its text with bibliographic description and metadata to a greater extent than the Almqvist project. The Almqvist project?s texts are provided with certain information about titles, authors and also information about source material and the electronic edition.

Smittsam provokation: En studie kring effekterna av provocerande reklam och hur dessa kan hanteras

The challenge that companies currently face in their attempts to break through the media clutter has resulted in an increased use of provocative advertising worldwide. History shows that this strategy can result in a brand crisis due to negative consumer sentiment. Despite this fact, advertisement generated crisis remain a relatively unexplored field in the academic world of marketing. The objective of this thesis is to further explore crisis creation from provocative advertising, evaluate the affiliated negative consumer consequences, and to examine the effects of two contrasting company strategies to remedy these types of crisis situations. An experiment was conducted on Swedish and Norwegian students in order to examine whether the communication and information sharing between the target consumers and others could explain the development and consequences of provocative advertisement crisis due to its psychological effects.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->