Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 17 av 79

Ungdomsland ? Stora Nolia mÀssan 2008

Ungdomsland Àr ett produktomrÄde som Äterfinns pÄ en av Nolias besöksmÀssigt största mÀssor, Stora Nolia mÀssan, som detta Är anordnas i PiteÄ. Ungdomsland inriktar sig frÀmst till personer i 8?12 Ärs Älder och har dÀrmed aktiviteter pÄ omrÄdet som ska locka denna mÄlgrupp. Inför Ärets mÀssa har Ungdomsland valt att göra mer reklam för omrÄdet i form av en hemsida, en banner pÄ Nolias hemsida, rörlig reklam pÄ Digital posters samt en halvsida reklam i Stora Nolias mÀsskatalog. För att fÄ mer information om mÄlgruppens vetskap om Ungdomsland och vad de skulle vilja finna för aktiviteter dÀr skedde en öppen diskussion samt en enkÀtstudie pÄ tvÄ lÄgstadieskolor.

Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka vÀrderingar det Àr som genomsyrar reklam.

SYFTE: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka vÀrderingar det Àr som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger pÄ genus, dvs. de sociala och kulturella skillnader som rÄder mellan mÀn och kvinnor och vilken betydelse dessa skillnader har pÄ reklamutformningens slutresultat och i slutÀndan Àven pÄ samhÀllet i stort METOD: MetodmÀssigt utgörs vÄrt arbete av en integration av teori, enkÀtundersökningar, intervjuer, diskussioner samt experiment. FrÀmst har vi behandlat vÀrderingar, skolvÀrlden och arbetslivet men vi har ocksÄ presenterat reklambranschens vÀrld i form av de normer som styr reklamskaparna samt reklamskapandets process. Presentationen Àr medvetet kronologiskt uppbyggd, dÄ vi vill illustrera mÀnniskans vÀg genom dessa olika stadier i livet.

Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf

I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.

AnvÀndarens attityd till reklaminslag pÄ webb-TV : En studie om hur anvÀndaren upplever reklam i ett nytt medium

The technological development contributes to an increase in advertising when it comes to media. Those who are working to develop advertising are constantly looking for new ways to reach consumers in unexplored contexts. Web TV is a relatively new technique that involves the distribution of television across the Internet. This study intend to investigate how users perceive advertising appearing on web TV, and contribute to the knowledge about how advertising adapt to new media. To reach the results of this study, we used quantitative data, collected in the form of web-surveys and qualitative data collected through semi-structured interviews.

CertifikatframstÀllaren inom ramen för informationssÀkerhet

Allt eftersom kommunikations- och informationstekniken utvecklas, blir det vanligare att mÀnniskor integrera med varandra pÄ elektronisk vÀg. Information skickas och det har uppstÄtt ett behov av att kunna sÀkra att den person som integrationen sker med ocksÄ Àr den som han eller hon utger sig för att vara och att de uppgifter som skickats inte blivit förÀndrade pÄ nÄgot sÀtt, samt att inga obehöriga tar del utav den. De traditionella metoderna att sÀkerstÀlla ett dokuments innehÄll och avsÀndarens identitet, dÀr underskriften haft en central betydelse, har kommit att appliceras pÄ den moderna tekniken. RÀttsliga aspekter har diskuterats och för att hÄlla takt med den snabba tekniska utvecklingen och för att överbrygga landsgrÀnserna inom EU, har det uppstÄtt regleringar pÄ omrÄdet i syfte att skapa en ökad sÀkerhet nÀr det gÀller elektroniska överförda dokument och de underskrifter som kan finnas pÄ dessa. För att kunna skapa en sÀkerhet för den överförda informationen och en tillit för den som ska förlita sig pÄ dokumentets innehÄll, finns det i lag (2000:832) om kvalificerad elektronisk signatur regleringar som avser Ätagandet gÀllande en tredje man, en s.k.

Den svenska företagsobligationsmarknaden : En studie av dess strukturella förutsÀttningar och utvecklingspotential

Bakgrund: Traditionellt sett har det svenska sparandet i företagsobligationer varit lÄgt. PÄ grund av löpande budgetunderskott och en stor statsskuld har statlig upplÄning dominerat den svenska obligationsmarknaden i mÄnga Är. PÄ senare tid har det dock skett en förÀndring, i takt med ökade budgetöverskott och en reducering av statsskulden har den svenska statens lÄnebehov minskat. Detta i kombination med fallande marknadsrÀntor och en lÄg realrÀnta har bidragit till ett vÀxande intresse för företagsobligationer. Det finns endast ett fÄtal tidigare studier av den svenska företagsobligationsmarknaden och inte en enda av dem berör och ifrÄgasÀtter rÄdande marknadsstruktur, en telefonbaserad mÀklarmarknad, i nÄgon större omfattning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varför den svenska företagsobligationsmarknaden inte har utvecklats till en fungerande elektronisk auktionsmarknad i likhet med aktiemarknaden och dessutom undersöka vad som skulle krÀvas för att en sÄdan marknad skulle kunna uppstÄ.AvgrÀnsningar: Studien fokuserar pÄ marknaden för svenska företagsobligationer i Sverige.

Förberedelse för elektronisk dokumenthantering av redovisande dokument i tillverkande företag : en fallstudie pÄ Volvo Aero i TrollhÀttan.

Syftet med denna rapport Ă€r att göra en förberedelse för elektronisk dokumenthantering av redovisande dokument i tillverkande företag. Ämnet Ă€r idag aktuellt nĂ€r tillverkande företag hela tiden mĂ„ste ha produktansvarslagen i Ă„tanke. Tillverkande företag har ökade krav pĂ„ att tillverka produkter med hög sĂ€kerhet och att Ă€ven kunna bevisa det. Kraven pĂ„ spĂ„rbarhet ökar och i och med det ökar kraven pĂ„ god dokumenthantering. MĂ„nga företag stĂ„r inför liknande problem; verksamheten stora mĂ€ngder information, frĂ„gan Ă€r bara var dokumenten finns och hur snabbt dessa kan hittas dĂ„ det blir aktuellt vid en Ă„tersökning.För att vara sĂ€ker pĂ„ att företaget har fullgod dokumentation pĂ„ tillverkningen vĂ€ljer mĂ„nga företag att certifiera sig enligt ISO 9001.

Att sticka ut eller passa in : Könsstereotyp tv-reklams inverkan pÄ kvinnors konformitet

Denna studie har undersökt huruvida priming för den kvinnliga könsstereotypen i tv-reklam ökar graden av konformitet hos kvinnor. Tidigare forskning har visat att sÄdan priming kan leda till försÀmrade prestationer och sÀnkta ambitionsnivÄer hos kvinnor. Deltagarna i studien utgjordes av 76 kvinnliga universitetsstudenter. Primingmanipulationen bestod av tolv reklamfilmer riktade till kvinnor. Graden av konformitet mÀttes i form av deltagarnas skattning av antal ljud pÄ ett ljudurskiljningstest som gjordes tillsammans med fyra konfederater.

Strategiskt tankesÀtt i reklambranschen

PÄ bara nÄgra Är har svensk reklam gÄtt frÄn nionde plats till tjugotredje plats bland vÀrldens mest prisbelönade lÀnder. Uttalanden i media om en försÀmrad traditionell svensk reklam pÄstÄs bero pÄ ett flertal faktorer, den hÄrda konkurrensen om svensk talang inom reklam Àr en. Den digitala framgÄngen visar Ä andra sidan en ny sida av svensk reklam; fyra av vÀrldens tio mest framgÄngsrika byrÄer inom digital kommunikation Àr svenska. SÄvÀl yttre som inre mer branschspecifika krafter pÄverkar den svenska reklambranschen.Av uttalanden i media Àr det tydligt att förÀndringar ses pÄ olika sÀtt. Det torde i sin tur ha en inverkan pÄ hur en aktör med ledande befattning sedan förhÄller sig till dessa i den egna verksamheten.

Effektivare fakturering med hjÀlp av XML

Sammanfattning Detta examensarbete utreder hur elektronisk fakturering förhÄller sig till traditionell fakturering, samt hur traditionell elektronisk fakturering i form av traditionell Electronic Data Interchange (EDI), kan pÄverkas av mÀrksprÄket XML eller eXtensible Markup Language som det stÄr för. Under utrednings gÄng har vi stött pÄ vissa motgÄngar. MotgÄngarna bestod av att Àmnet vi valt att belysa, XML i faktureringssystem, var alldeles för nytt för att genom intervjuer kunna bevisa vÄr hypotes. XML anvÀnds helt enkelt inte inom elektronisk fakturering pÄ det sÀtt vi förutsatt. Vi har dÀrför löst problemet genom att jÀmföra XML med de traditionella EDI metoderna med hjÀlp av artikel - och litteratur studier, samt förlitat oss pÄ vad de företag vi intervjuat har gett för svar. I vÄr bakgrundsinformation har vi beskrivit hur XML fungerar och hur dess bakgrund ser ut. Vi har Àven beskrivit vilka tillÀmpningar XML kan anvÀndas pÄ, samt beskrivit fakturering, bÄde hur den kan ske manuellt dvs.

Skönhet och sjÀlvkÀnsla: En enkÀtundersökning bland universitetsstudenter

Varje dag utsĂ€tts vi för stora mĂ€ngder av reklam via massmedia. Kan dessa stĂ€ndiga stimuli pĂ„-verka vĂ„r sjĂ€lvbild eller sjĂ€lvkĂ€nsla negativt? Syftet med detta examensarbete var att undersöka mĂ€ns och kvinnors instĂ€llning till det skönhetsideal som förmedlas via massmedia och om det finns ett samband mellan reklampĂ„verkan och egen sjĂ€lvbild. Även instĂ€llningar till ett attraktivt utseende hos sig sjĂ€lv och en eventuell partner studerades. En enkĂ€tundersökning genomfördes med universitetsstuderande mĂ€n och kvinnor vid LuleĂ„ tekniska universitet.

PATTERN ATTACK : Mönster, reklam och egna uttryck i det offentliga rummet

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmÀrksamhet och intresse hos singelhushÄllen i en medelstor stad, dÀr avsÀndaren Àr en livsmedelshandlare?

Bakgrunden till följande rapport var att vi ville undersöka vad singelhushÄll i en medelstor stad anser om reklam, samt vilken reklamkanal av radio, tv, direktreklam och annonser som skapar störst intresse och uppmÀrksamhet hos dem som mÄlgrupp. För att kunna undersöka mÄlgruppen singelhushÄll utformades följande frÄgestÀllning: ?Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmÀrksamhet och intresse hos singelhushÄllen i en medelstor stad, dÀr avsÀndaren Àr en livsmedelshandlare?? Undersökningen var för oss relevant eftersom det tidigare inte utförts nÄgon undersökning av denna mÄlgrupp och för att singelhushÄllen idag vÀxer i antal. Teorierna som anvÀndes i denna rapport handlade om hur företag med hjÀlp av marknadskommunikation kan nÄ ut till sina konsumenter. Det stÄr om vad reklam Àr och i vilka kanaler den kan förmedlas.

Elektronisk handel: tjÀnsten e-kort som betalningsalternativ

Internet har genomgÄtt en explosionsartad utveckling. FrÄn att ha varit ett nÀt för universitetsvÀrlden och den amerikanska regeringen, har anvÀndningen utvecklats mot allt mer olika tillÀmpningar. Ett av de stora anvÀndningsomrÄdena för Internet Àr handel av varor och tjÀnster. OtillrÀcklig sÀkerhet Àr en faktor som hÄller tillbaka elektronisk handel över Internet. Tveksamhet, frÄn företagens kunder, finns hela tiden om det Àr sÀkert att skicka sitt kontokortsnummer över Internet för att betala för en vara eller tjÀnst.

Anpassning till ett förÀndrat klimat : Dricksvattenförsörjning i VÀsternorrland

I en vÀrld dÀr konsumenten dagligen överöses av kommersiella budskap Àr det mÄnga gÄnger svÄrt, för att inte sÀga omöjligt, för företag att synas. Ett tuffare klimat krÀver tuffare tillvÀgagÄngssÀtt, vilket har resulterat i nya marknadsföringsmetoder. En av dessa nya metoder Àr provokativ marknadsföring som vÀnder sig till betraktarens kÀnslor genom provokation. Provokativ reklam och dess effekter pÄ konsumenter har undersökts tidigare. Dessa studier har emellertid övervÀgande fokuserat pÄ provokation i form av sexuella stimuli, varför det rÄder stor osÀkerhet om hur andra provokationsformer i reklamsammanhang mottas av konsumenter.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->