Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 17 av 73
FörskollÀrares berÀttelser om att möta barn som oroar och utmanar
Till förskolan kommer allt flera barn med olika livsöden och bakgrunder i bagaget. Flera av dessa Àr barn som oroar förskollÀrarna och Àr mer eller mindre i behov av sÀrskilt stöd. Betydelsen och innebörden av barn i behov av sÀrskilt stöd Àr vÀldigt varierande. Syftet med studien Àr att bidra med kunskap om hur förskollÀrare resonerar kring behovet av diagnoser av förskolebarn som oroar och utmanar. Genom intervjuer med ett flertal förskollÀrare har vi nÀrmat oss vÄrt syfte med studien.
Skolan som samhÀllsrepresentant : En intervjustudie om lÀrares erfarenhet gÀllande inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar.
Ămnet neuropsykiatriska funktionsnedsĂ€ttningar valdes eftersom det Ă€r aktuellt inom skolans vĂ€rld. Tidigare forskning har visat att lĂ€rares kompetens inom omrĂ„det ofta brister och att den svenska skolan inte alltid lyckas i att vara en skola för alla. Syftet med arbetet var att undersöka nio lĂ€rares erfarenhet gĂ€llande inkludering av elever med neuropsykiatriska diagnoser. FrĂ„gestĂ€llningarna var: Vilken kompetens har lĂ€rarna för att kunna inkludera diagnosticerade elever i sin undervisning och pĂ„ vilka sĂ€tt har de erhĂ„llit den? Vilka möjligheter och hinder upplever lĂ€rarna att det finns i arbetet med inkludering av diagnosticerade elever? PĂ„ vilka sĂ€tt anpassar lĂ€rarna sin undervisning för att elever med neuropsykiatrisk diagnos ska uppnĂ„ kursmĂ„len? Kvalitativa intervjuer av nio informanter har utgjort metoden.
Kunskap hos svenska veterinÀrer och fÄrÀgare om klövsjukdomar hos fÄr - en enkÀtstudie
HÀlta Àr ett vanligt hÀlsoproblem hos fÄr och Àr i de flesta fall relaterat till klövarna. Flertalet diagnoser förekommer dÀr fotröta, orsakad av bakterien Dichelobacter nodusus, sannolikt Àr den mest fruktade och bekymmersamma. DÄ ett fÄr blir halt krÀvs först och frÀmst en korrekt stÀlld diagnos för att kunna vidta relevanta ÄtgÀrder. Syftet med denna studie var att undersöka kunskapen hos svenska fÄrÀgare och veterinÀrer gÀllande förmÄgan att stÀlla korrekt diagnos pÄ vanliga klövsjukdomar hos fÄr, samt att se om utbildning i Àmnet ökar kunskapen. Studien baserades pÄ en webbenkÀt i vilken de svarande fick bedöma foton av sex olika sjukliga förÀndringar.
"Myror i brallan". Barn med koncentrationssvÄrigheter.
Examensarbetet inriktar sig pÄ de elever som har svÄrt att koncentrera sig under lektionen och pÄ sÄ vis brister i sin koncentration. Arbetet omfattar inte de elever som har en diagnos, som t ex Damp och ADHD. Syftet Àr att undersöka hur man som pedagog ska bemöta elever med koncentrationssvÄrigheter pÄ bÀsta sÀtt, försöka förstÄ elevernas handlande, se eventuella skillnader mellan pojke/flicka och klarlÀgga orsaker till dessa svÄrigheter. HuvudfrÄgan Àr:Hur gör pedagogen för att förstÄ och bemöta elever med koncentrationssvÄrigheter pÄ ett bra sÀtt?.
Den osynlige patienten ? en begreppsanalys av begreppet patient
NÀr man studerar till sjuksköterska och fördjupar sig inom vÄrdvetenskapen benÀmns patienter kategoriskt med just begreppet patient, oavsett var i vÄrdsystemet denne befinner sig. Begreppet patient har innebörder och vÀrderingar som inte alltid syns och som pÄverkar relationen mellan vÄrdgivare och vÄrdsökande. Begreppsanalys Àr ett sÀtt att konkretisera och synliggöra ett begrepps innebörd. Vi valde att anvÀnda oss av Walker & Avants modell för begreppsanalys. Denna innebÀr att man definierar de avgrÀnsande attributen och skiljer dem ifrÄn de ovidkommande attributen.
Dödsorsaker och överlevnad hos svenska katter diagnosticerade med hypertrofisk kardiomyopati
Hypertrofisk kardiomyopati, HCM, Àr kattens vanligaste hjÀrtmuskelsjukdom. Katter med HCM kan leva lÀnge men ett ansenligt antal drabbas av hjÀrtsvikt, arteriell tromboembolism (ATE) eller plötslig död. Sjukdomen karakteriseras av en icke kongenital koncentrisk hypertrofi utan dilatation av vÀnster kammare. Etiologin för sjukdomen Àr inte helt klarlagd men den har visats vara genetiskt betingad hos flera raser och ha ett autosomalt dominant nedÀrvningsmönster. Kliniskt Àr HCM en uteslutningsdiagnos som stÀlls vid en ultraljudsundersökning av hjÀrtat dÄ andra orsaker till hjÀrtmuskelhypertrofi uteslutits.
Syftet med detta arbete var att undersöka dödsorsaker och överlevnaden hos katter diagnosticerade med HCM samt att undersöka olika kliniska variablers diagnostiska vÀrde.
Katter som under perioden 2005-01-01 till 2010-12-31 fick diagnosen HCM pÄ Universitetsdjursjukhuset i Uppsala men ej utvecklat kongestiv hjÀrtsvikt vid diagnostillfÀllet inkluderades i studien.
Elever i behov av sÀrskilt stöd : Pedagogiska strategier i skolverksamheten för elever med ADHD-diagnos
Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa vilket stöd skolan ger till elever med ADHD-diagnos för att frÀmja deras skolsituation. Vilka pedagogiska strategier anvÀnder man sig av i skolan för att hjÀlpa dessa elever? I vÄr litteraturstudie har vi studerat litteratur, samt sökt i olika databaser efter forskning, som berör vÄrt Àmne. Resultaten visar att relationen mellan lÀrare och elev Àr viktig, dÀr pedagogens röstanvÀndning spelar in. RÀtt ord och rÀtt ton kan vara betydelsefullt för att behÄlla en god relation mellan lÀrare och elev och pÄ sÄ vis undvika negativa konfrontationer och diskussioner.
Diagnos & SjÀlvidentitet : En kvantitativ studie om personer med funktionshindret Aspergers syndrom, deras och personalens perspektiv pÄ diagnosen och ett specifikt boendestöds betydelse
I den hÀr uppsatsen studeras vilken betydelse och funktion ett specifikt boendestöd har Ät psykiskt funktionshindrade personer, specifikt Ät personer med funktionshindret Aspergers syndrom. Uppsatsen tar ocksÄ upp boendestödjarnas perspektiv pÄ verksamheten och deras arbete. Detta gjordes för att fÄ en breddare förstÄelse kring vilken betydelse den hÀr verksamheten har. Brukare fick delta i en enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer genomfördes med personalen och en brukare. Genom det insamlade materialet fick jag ta del en mÀngd intressanta tankar och Äsikter kring boendestödet, det visade sig ocksÄ att diagnosen roll var en central problematik för sÄ vÀl brukare som personal.
VÀgledning för alla? : Vilken typ av kommunikativa medel erbjuds till studerande vid distansvÀgledning?
Att studera pÄ vuxenutbildningen kan innebÀra att du som studerande inte har möjlighet nÀrvara fysiskt för vÀgledning pÄ skolan. Orsaken kan exempelvis vara att du som studerande inte bor nÀra skolan, du arbetar eller har nÄgon diagnos (exempelvis social fobi).  Syftet i studien Àr att undersöka vilken typ av kommunikativa medel som erbjuds sÄdana studerande. Examensarbetet Àr en kvantitativ studie, dÀr 26 enkÀter skickades via e-post till studie- och yrkesvÀgledarna hos utbildningsanordnare inom vuxenutbildningen. Resultatet visar att 18 utbildningsanordnare av 22 erbjuder vÀgledning för dessa studerande, samt att det finns variation i de kommunikativa medel som anvÀnds för vÀgledning.
Anhörigas upplevelser och behov pÄ en intensivvÄrdsavdelning
Bakgrund: IntensivvÄrd bestÄr definitionsmÀssigt av monitorering, diagnos och vÄrd av patientermed tÀnkbar reversibel svikt i ett eller flera organsystem. VÄrdpersonal bör arbeta med en holistisksyn pÄ patienten, ta vara pÄ de kÀnslomÀssiga, fysiska, andliga och sociala behoven. För att alladelar skall kunna tillfredstÀllas bör vÄrdpersonalen Àven uppmÀrksamma de anhöriga och göradessa delaktiga i vÄrden. En nödvÀndighet för att klara detta Àr att sjuksköterskan Àr insatt i vadpatientens familj gÄr igenom och vilka behov de har.Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa de upplevelser familjemedlemmar hade nÀr derasanhörige vÄrdas pÄ en intensivvÄrdsavdelning.Metod: Litteraturstudien byggde pÄ femton vetenskapliga artiklar varav sju var kvalitativa och Ättavar kvantitativa studier. Dessa artiklar fann författarna via de internationella databaserna PubMedoch Cinahl.
En studie om bedömning av kunskap i skolan : Med en diagnos i matematik
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur skolelever upplever, kÀnner och reagerar inför ett skriftligt prov, i detta fall ett nationellt diagnostiskt prov i matematik, nÀmligen Diamantdiagnosen. Jag vill ocksÄ ta reda pÄ om lÀraren har ett utvecklande syfte med provet eller om det bara anvÀnds som bedömningsmaterial för elever i enlighet med Skolverkets riktlinjer för de diagnostiska proven.Tanken med min studie Àr att intervjun skall genomföras pÄ ett kvalitativt sÀtt med eleverna och med deras lÀrare. Med hjÀlp av intervjun kommer jag förhoppningsvis att fÄ svar pÄ hur eleverna upplever diagnos- och provmomenten, detta sker genom att stÀlla öppna frÄgor och Àven ge eleverna chansen att kommunicera fritt kring frÄgestÀllningen.Jag utgick frÄn definition av nÄgra centrala begrepp som t.ex. summativ bedömning, formativ bedömning och feedback. Jag gick ocksÄ igenom vad forskningen har att sÀga om effekterna av prov och bedömning pÄ t.ex.
?Hon talade vÀÀÀldigt tydligt?. En kvalitativ onlinestudie om hur personer med Aspergers syndrom upplever sig bli bemötta av omgivningen
SyfteStudiens syfte Àr att ur ett inifrÄnperspektiv undersöka om personer med diagnosen Aspergers syndrom upplever att omgivningens bemötande förÀndrats efter att de har fÄtt diagnosen. Med omgivningen menas familj, vÀnner och myndigheter. Intentionen Àr att belysa individernas egna erfarenheter av sÄvÀl positivt som negativt bemötande.FrÄgestÀllningar1. Hur upplever individer med Aspergers syndrom att de blir bemötta av familj, vÀnner och myndigheter? 2.
Information till förÀldrar som fÄr barn med Downs syndrom-en litteraturstudie-
Enligt Svenska Downföreningen finns brister i hur förÀldrar som fÄr ett barn med Downs syndrom blir informerade om barnets diagnos. VÄrdpersonal upplevs ibland som osÀkra av förÀldrarna och informationen de ger kan vara otillrÀcklig. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva hur information om att barnet har Downs syndrom ges till förÀldrarna samt hur förÀldrarna upplever informationen och om de saknar nÄgot. Vetenskapliga artiklar till denna studie har hÀmtats ur databaserna CINAHL och Medline. Sökorden var Down syndrome, disclosure, adaptation, nursing care, psychology och parents.
Jag blir inte snead hela tiden
Eliasson, Vivi-Ann & Tinz, Susse (2012). ?Jag blir inte snead hela tiden? ? Gymnasieelever med diagnos dyslexi resonerar kring datorn som lÀrverktyg i klassrummet [So I won?t be eyeballed all the time ? Students in secondary school, diagnosed with dyslexia, reason about the computer as a learning tool in the classroom]. Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Handledare: Lisbeth Ohlsson.
Avvikande beteende i skolan : - en fallstudie över identifieringsprocessen av ADHD
ABSTRACTC-uppsats i sociologiFörfattare: Jenni Remes och Tony WÄgmanTitel: Avvikande beteende i skolan ? en fallstudie över identifieringsprocessen av ADHDStudien behandlar avvikande beteende i skolan och identifieringsprocessen av ADHD dÀr. Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga vilka mekanismer som har betydelse för urskiljandet av dessa elever. Genom att studera processen, som tar sin början i klassrummet och slutar med en diagnossÀttning, vill vi förklara varför pojkar frÄn socialgrupp 3 Àr klart överrepresenterade i diagnosstatistiken. FörhÄllandet mellan klass, kön och diagnos har inte tidigare problematiserats och förklaringarna till varför pojkarna Àr överrepresenterade Äterfinns i andra vetenskapliga discipliner Àn sociologin.KartlÀggningen av identifieringsprocessen har genomförts med hjÀlp av öppna intervjuer med olika aktörer pÄ skolans arena samt de instanser som tar vid nÀr processen gÄr vidare utanför skolans organisation.VÄra huvudsakliga slutsatser innefattas av att klassrumssituationen Àr den viktigaste porten pÄ vÀg mot diagnos och att identifieringen dÀr sker utifrÄn olika normaliteter för pojkar och flickor samt av en viss godtycklighet i sorteringen av elever.