Sök:

Sökresultat:

3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 58 av 257

Hatar ni ____ sÄ tryck gilla! Ett arbete om digital mobbning.

Sammanfattning/abstract Syfte: Syftet med detta arbete Àr att fÄ större förstÄelse kring hur mobbning utspelar sig i dagens skolmiljö, samt att göra mÀnniskor uppmÀrksamma pÄ vad mobbning via sociala medier innebÀr och vilka ÄtgÀrder som möjligen finns tillgÀngliga. Teori: I arbetet har Olweus (1999) teori om mobbning tillÀmpats och Dunkels (2007) teori om mobbning som förekommer via sociala medier. Metod: Metoden som anvÀnts har varit anonyma enkÀtundersökningar med elever i Ärskurs fem och sex pÄ tre olika skolor, samt en enkÀtundersökning med organisationerna Friends och BRIS. Resultat/Slutsats: Resultatet som kommit fram i detta arbete visar bland annat att om man krÀnker nÄgon via internet sÄ kan man vara anonym, samt att det Àr lÀttare att krÀnka nÄgon via sociala medier dÄ man inte behöver se hur den man behandlar illa reagerar. UtifrÄn elevenkÀterna kunde man tyda att eleverna vill ha bÀttre vuxennÀrvaro pÄ internet, och menade bland annat att det ska finnas nÄgon som har uppsikt om i fall mobbning förekommer..

Turismaktörers varugörande av platser genom nutida krigshistoria i Bosnien & Hercegovina

Denna uppsats undersöker hur politiska konflikter varugörs till turism via texter pÄ Internet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur en plats som prÀglats av en politisk konflikt i modern tid anvÀnder sitt historiearv i turistisk marknadsföring. För att fÄ svar pÄ studiens frÄgestÀllningar genomfördes en kvalitativ textanalys pÄ fyra utvalda hemsidor pÄ Internet, varav samtliga av dessa aktörer Àr frÄn Bosnien & Hercegovina och har ett huvudfokus pÄ staden Mostar. Uppsatsen har vidare tvÄ frÄgestÀllningar. Den första lÀgger vikt pÄ att besvara vilken typ av information eller tema som dominerar vardera undersökt hemsida.

att synas pÄ internet - ett praktiskt företagsperspektiv

Today Internet is clogged up and packed with homepages and information from both private persons and commercial companies. This has led to a decreased availability for a company to be noticed. The most common tool for consumers to use while searching for products online is via search engines. But because of the nature of these, not all companies can have good placements. Our research question was, "How do small online-companies attract consumers to their website"? The purpose of this thesis is to identify how a company works through online-communications and how to attract consumers to their home page.

SmÄ fiskar fastnar ocksÄ i nÀtet : En studie om hur smÄ e-handlare kan konkurrera pÄ Internet

Bakgrund: De första Internetbaserade butikerna öppnade i mitten av 1990-talet och Internethandeln har sedan dess vuxit kraftigt. Den snabba tekniska utvecklingen har gjort att mÄnga svenska smÄ e-handelsföretag har kunnat ta steget ut pÄ en global marknad. Dock uppger hÀlften av alla svenska e-handlare att konkurrensen frÄn utlandet har ökat pÄ den svenska e-handelsmarknaden pÄ grund av att e-handeln blivit allt mer global.Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka och skapa förstÄelse för hur smÄ e-handelsföretag arbetar för att kunna konkurrera pÄ marknaden. Speciellt med tanke pÄ att allt fler aktörer vill ta del av den stora andel kunder som Internets globalisering har medfört.Metod: Uppsatsen har en induktiv ansats och grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod. Vi har genomfört sex stycken intervjuer med personer som arbetar och driver en e-handel pÄ Internet.

Sinnesupplevelser pÄ nÀtet : Hur modebutiker pÄ nÀtet kan förstÀrka kundupplevelsen

Bakgrund: NÀthandel har pÄ kort tid ökat nÀstintill lavinartat vilket kommer som en följd av att allt fler mÀnniskor idag Àr uppkoplade pÄ Internet. Det öppnar upp för företagen att hitta nya sÀtt att konkurrera pÄ samtidigt som avstÄnden mellan kunder och företag minskar. Företagen mÄste hitta nya sÀtt att utmÀrka sig pÄ, och genom att utforma sina nÀtbutiker pÄ ett sÀtt sÄ att kundernas sinnen engageras möjliggör företagen för dessa att skapa sig en mer individuell upplevelse.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att ur ett företagsperspektiv studera hur företag inom modebranschen kan arbeta med syn- och hörselsinnena för att förstÀrka kundupplevelsen pÄ nÀtet.Metod: Arbetet bestÄr av intervjuer med marknadschefer och webbansvariga för fyra nÀtbutiker i Sverige. Det Àr en kvalitativ studie som genomförts dels med intervjuer men Àven med stöd av observationer.Resultat och slutsatser: I dagens konkurrens pÄ Internet Àr det viktigt att företag, och nÀtbutiker, finner nya sÀtt att differentiera sig pÄ. Genom att tillÀmpa strategier för hur syn- och hörselsinnena pÄ bÀsta sÀtt kan stimuleras hos kunden, kan nÀtbutikerna skapa sig konkurrensfördelar..

Datahantering vid dynamiska webbteknologier - PHP eller ASP?

The last couple of years the use of Internet has changed in the way that the web pages can be affected of the person that uses them. Because of this dynamic Internet technology has emerged that makes it possible for a web page to receive information from a web browser. This information can then be used to affect the appearance of the page. PHP and ASP are two dynamic Internet technologies. They are integrated in HTML and are executed on the web server.

Distansövervakning av givare i hemmet

Examensarbetet belyser sÄ vÀl fördelar som nackdelar under utveckling av USB-enheter med PIC processorn PIC16C745 som grund. Processorn anvÀnds i detta projekt för att möjliggöra en effektiv distansövervakning via USB grÀnssnittet. I detta projekt har en USB-enhet konstruerats med uppgiften att leverera data frÄn olika givare till en PC. Vidare publiceras dessa data pÄ Internet via en webbserver. Givarna Àr av typen analoga och binÀra. Till de analoga givarna hör tvÄ stycken temperatur- och en ljusgivare.

FörÀldrars upplevelser av att förlora ett barn: En analys av Ätta Internet minnessidor

År 2007 dog 330 barn mellan Ă„ldrarna noll till fyra Ă„r i Sverige. NĂ€r ett barn dörbeskriver förĂ€ldrar att de förlorar en del av sina liv. FörĂ€ldrars sorg kan uttryckas pĂ„flera olika sĂ€tt. FörĂ€ldrarna kan uppleva ett lidande i samband med barnets död ochsjuksköterskor har till uppgift att försöka lindra detta lidande. Sjuksköterskor anser attdet finns svĂ„righeter i mötet med förĂ€ldrar i sorg.

Databasteknologier i svenska företag och organisationer och hinder för dess anvÀndning

Databaser och databassystem Àr grunden för en stor del av de verksamheter som företag och organisationer sysslar med idag. Att utnyttja moderna databasteknologier kan medföra ett sÀkrare och smidigare system vilket i sin tur kan leda till konkurrens-fördelar för de som anvÀnder dem.I detta arbete undersöks i vilken omfattning ett antal olika moderna databasteknologier anvÀnds inom företag och organisationer i Sverige och huruvida kostnaden Àr det största hindret för vidareutvecklingar av befintliga system.Inledningsvis beskrivs ett antal moderna databasteknologier för att ge en uppfattning om vilka möjligheter som finns pÄ databasomrÄdet. DÀrefter redovisas den under-sökning som gjorts med hjÀlp av telefonintervju som metod för att samla in material.Resultatet visar att vissa teknologier, som exempelvis databaser kopplade mot Internet, utnyttjas och i stor utstrÀckning kommer att anvÀndas i Ànnu högre grad i framtiden. Av undersökningen framkom ett flertal olika hinder för utveckling av databassystem dÀr kostnaden endast Àr ett av dessa..

Media för mode ? framgÄngsfaktorer för onlinemagasin

Sociala medier och communities har blivit en del av de flesta konsumenters vardag. Företag anvÀnder internet som medium för att bygga upp lojalitet och nÀtverka med sina kunder och i förlÀngningen nÄ framgÄng. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ett onlinemagasin kan bygga nÀtverk och skapa relationer till sin mÄlgrupp för att bli framgÄngsrikt. FramgÄng pÄ internet handlar om att fÄ fler besökare till hemsidan och dÀrför vill vi förstÄ vad det Àr som gör kunder lojala nÀr det kommer till anvÀndandet av internethemsidor inom mode.Det saknas forskning kring hur nÀtverkande inom mode kan skapa kundlojalitet pÄ internet, och det tomrummet Àmnar vi fylla. Genom att anvÀnda oss av en forskningsmodell för ?kundlojalitet genom nÀtverkande?, har vi kunnat ta fram diskussionsfrÄgor som vi lÄtit tre fokusgrupper diskutera.

Internetbaserade tjÀnsteföretags insamling och hantering av anvÀndarinformation : En analys av privacydebatten

Den teknologiska utvecklingen har gjort Internet till ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring dÄ Internetbaserade tjÀnsteföretag kan samla in, lagra, förflytta och analysera stora mÀngder information om InternetanvÀndare. Detta har samtidigt skapat en debatt huruvida Internetbaserade tjÀnsteföretag samlar in för mycket information om dess anvÀndare och om det kan anses göra intrÄng pÄ deras privacy. Syftet med denna uppsats Àr att analysera huruvida det existerar en problematik rörande informationsinhÀmtning pÄ Internet vid anvÀndning av tjÀnster och i sÄdana fall vilka effekter denna problematik skulle kunna generera för Internetbaserade tjÀnsteföretag. SekundÀrdata samt tvÄ intervjuer har legat till grund för vÄrt empiriska material. Litteraturstudien innefattar olika akademikers Äsikter och Àr inhÀmtade frÄn böcker och akademiska artiklar.

Utveckling och framtid för fastighetsmÀklarnas tidningsannonser

Syfte: VÄr tanke med uppsatsen var att undersöka hur tidningsannonsen utvecklats inom fastighetsmÀklarbranschen de senaste Ären, samt att försöka se trender för mÀklarnas annonsering i dagspress. Dessutom ville vi undersöka vilken roll varumÀrkesuppbyggnad kan ha i framtida tidningsannonsering i en bransch dÀr internet spelar en allt större roll. AvgrÀnsning görs till UppsalaomrÄdet.Metod: Genom ett hermeneutiskt synsÀtt har vi insamlat vÄra primÀrdata frÄn fyra kvalitativa intervjuer med branschaktiva, dels fastighetsmÀklare och dels en tidningsrepresentant. VÄra sekundÀrdata har vi inhÀmtat frÄn tidningsartiklar, tidigare uppsatser inom ÀmnesomrÄdet samt facklitteratur. Efter utförda intervjuer har dessa sammanstÀllts och vi har jÀmfört resultaten av dessa med vÄrt teoriunderlag.Resultat och slutsats: VÄra intervjuer visade att profilering var det enda egentliga syftet med tidningsannonsen idag.

www?se: frÄgan om en Internethemsida kan utgöra ett driftstÀlle vid bedömningen av svensk domsrÀtt och tillÀmplig lag

Med utgÄngspunkt ur en grÀnsöverskridande kontraktsrÀttslig tvist, baserad pÄ ett webbrelaterat avtal - dÀr bestÀllning, betalning och leverans av digitala produkter skett via Internet, utreds ur ett svenskt internationellt privat- och processrÀttsligt perspektiv, frÄgan om en Internethemsida kan utgöra ett driftstÀlle vid bedömningen av domsrÀtt och tillÀmplig lag. I uppsatsen har inte behandlats frÄgor om erkÀnnande och verkstÀllighet av utlÀndska domar eller de materiella lagar, vilka skulle kunna komma att tillÀmpas pÄ sjÀlva tvistefrÄgan. Genom anvÀndande av traditionell juridisk metod konstaterar vi att en hemsida, beroende av omstÀndigheterna i det enskilda fallet, skulle kunna anses utgöra ett driftstÀlle enligt de befintliga lagvals- och domsrÀttsregler uppsatsen behandlat. RÀttslÀget Àr dock oklart. HÀnsyn mÄste Àven tas till de speciella sÀrdrag Internet besitter, bl.a.

Hur uppfattas Rolf och Britta? : en attitydstudie kring kommentarer pÄ internet och dess koppling till genus

Denna uppsats Àr en attitydinriktad genusstudie med fokus pÄ internetkommentarer. Det huvudsakliga syftet Àr att ta reda pÄ om det finns skillnader i hur mÀnniskor uppfattar en manlig kommentarsskribent jÀmfört med en kvinnlig och om dessa skillnader gÄr att knyta till genus, samt om de överensstÀmmer med tidigare liknande forskning. Metod och material i undersökningen Àr enkÀter inspirerade av matched guise-tekniken, som delats ut till 60 försökspersoner dÀr hÀlften Àr mÀn och hÀlften Àr kvinnor. I enkÀten fÄr försökspersonerna lÀsa tvÄ olika kommentarer dÀr den ena Àr undertecknad en man och den andra en kvinna. Hypotesen för undersökningen Àr att tydliga skillnader i uppfattningar av den manliga skribenten jÀmfört med en kvinnliga ska synas, och dÀrmed följa ett snarlikt mönster som tidigare undersökningar av samma slag.

Webbutveckling och mÀrksprÄk pÄ Internet

Detta examensarbete har inriktat sig mot webbutveckling och avsikten med rapporten var att undersöka hur nÄgra webbyrÄer uppfattar de programmeringssprÄk, mÀrksprÄk och standarder som finns nu och som kommer utvecklas framöver, frÀmst med avseende pÄ webbutveckling. Jag ville Àven ta reda pÄ vad webbyrÄerna anser om mÀrksprÄket XML och vad som kommer ske i framtiden inom omrÄdet Internetutveckling, samt vilka fördelar och nackdelar webbyrÄerna anser att införandet av ny teknik/nya standarder har medfört.För att besvara denna problemstÀllning intervjuade jag sju stycken webbyrÄer i Skövde. Resultatet blev sammanfattat detta:- De sprÄk som anvÀnds pÄ webbsidor Àr frÀmst HTML och olika script-sprÄk.- Standardisering av mÀrksprÄk Àr viktigt för företagen.- MÀrksprÄket XML kommer att anvÀndas först dÄ det blivit en pÄlitlig standard.- Internet upplevs av företagen fortfarande som relativt outvecklat, men kommer enligt företagen att utvecklas och vÀxa, bli mer interaktivt samt integreras med annan teknisk utrustning sÄsom TV-n.- De flesta problem som uppstÄr vid utvecklingen av ny teknik Àr frÀmst mjukvaruproblem, exempelvis inkompatibilitet mellan olika webblÀsare..

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->