Sök:

Sökresultat:

3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 20 av 257

?Det blir som en helt annan vÀrld pÄ internet? : En kvalitativ studie om ungdomars syn pÄ och erfarenheter av fenomenet nÀtmobbning

NÀtmobbning Àr ett allt mer uppmÀrksammat och vanligt förekommande fenomen frÀmst bland ungdomar, vilket framgÄr av den tidigare forskning som finns pÄ omrÄdet. Syftet med denna studie var att fÄr en förstÄelse för hur ungdomar upplever och beskriver fenomenet nÀtmobbning som sker pÄ sociala medier samt hur de ser pÄ problemet och vad man kan göra Ät det. Datainsamlingen för studien gjordes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med sex stycken ungdomar. I resultatet framkom att ungdomarna upplever nÀtmobbning som ett allvarligt problem men de menade att det Àr sÄ pass vanligt förekommande att det knappast tas pÄ allvar. Ungdomar har blivit mycket toleranta för det sprÄk som anvÀnds pÄ internet och menade att fenomenet Àr en del i en social hierarki.

Tidningens anpassning till Internet : En jÀmförelse mellan papperstidningar och webbtidningar

Newspapers have undergone big changes with the progress of Internet and the newspapers establishment on the Internet. This adjustment to the Internet has resulted in differences between the content in newspapers and Web news sites. A quantitative content analysis and questions to Web authorities have been used in this study to describe what these differences are. During three days, three different newspapers were analysed and the conclusion was that many of the articles that were published in the newspapers also could be found in the newspapers Web versions. At the same time a lot of the articles on the Web news sites were not published in the newspapers.

"Fördjuparen" och "Uppdateraren" - nya mönster för nyhetsanvÀndning för unga vuxna

AbstractTitle: The ?Investigator? and the ?Updater? ? new patterns of news use among young adults.Number of pages: 48Author: Anna StrinnholmTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communications, D- levelPeriod: Fall of 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to provide an description of how daily newspaper, TV, radio and the Internet are used by young adults in order to contribute to Lennar Weibulls model ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv?.Method/Material: The method of gathering of empirical material has been conducted by interviewing eight people of how they use daily newspapers, TV, radio and The internet to inform themselves of the daily news. The empirical material has then been analysed by applying a two step method, of first making a summary of the interviews and secondly making a comparison with a model of Lennart Weibull ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv? .Main results:Two different types of ideal media users can be drawn from the empirical research, the ?Investigator? and the ?Updater?. The updater search for news to stay updated and relies on the Internet as main source of information.

Framtidens bank : en studie av hur banker skulle kunna utformas med hjÀlp av anvÀndbarhet och social media

The retail banks are usually looked upon as conservative. Since the launch of internet banks in the 90's they have not developed much. Meanwhile the internet is developing in a fast pace and social websites are increasing in popularity. The purpose of this essay was to investigate how internet banking will develop in the near future based on interviews, literature and trend studies. With web 2.0 techniques the internet bank could develop to help the costumers take more informed decisions regarding their economic situation.

Internet som Relationsbyggare inom fotbollen : En fallstudie av Kalmar FF

The purpose with this essay is to analyze how football clubs can use Internet in sense of creating stronger relations towards their supporters and build an excellent experience before and after a specific football game. We have used the Swedish football club Kalmar FF as a role model throughout the essay. The techniques of the modern world are escalating and the World Wide Web tends to be more important in the way of creating experiences and relations. The essay is based on a qualitative research method which is based on and contains four independent interviews. The persons have been chosen by us for their knowledge in the specific subject.

En studie av inbyggda brandvÀggar - Microsoft XP och Red Hat Linux

Detta kandidatarbete utreder hur vÀl tvÄ operativsystems inbyggda brandvÀggar fungerar i symbios med en anvÀndares vanligaste tjÀnsteutnyttjande pÄ Internet, samt att se hur likartade de Àr i sitt skydd frÄn hot. De tvÄ operativsystemen som vi utgick ifrÄn var Microsoft Windows XP samt Red Hat Linux 8.0. Den hypotes vi arbetat kring lyder enligt följande: De tvÄ inbyggda brandvÀggarna Àr i stort likartade rörande skydd frÄn hot pÄ Internet och uppfyller anvÀndarnas tjÀnsteutnyttjande. De metoder vi anvÀnt, för att svara pÄ vÄr frÄgestÀllning, har delats upp i ett funktionalitetstest och ett sÀkerhetstest. I funktionalitetstestet provades de vanligaste InternettjÀnsterna med den inbyggda brandvÀggen och ifall det uppstod nÄgra komplikationer eller ej. De tvÄ inbyggda brandvÀggarna genom gick i sÀkerhetstestet skannings- och svaghetskontroll via ett flertal verktyg. Genom resultatet kan vi konstatera att de inbyggda brandvÀggarna klarar av de vanligaste tjÀnsterna pÄ Internet, men att en skillnad föreligger hos dem vad gÀller exponeringen ut mot Internet.

IntranÀt ? IgÄr, idag och imorgon PÄ vilket sÀtt kan organisationer skapa affÀrsnytta med Webb 2.0 lösningar i sina intranÀt?

IntranÀt Àr idag verklighet för mÄnga organisationer. Dessa system vÀxte fram nÄgon gÄng under 90-talet och finns idag i nÀstan alla större organisationer. Dessa system har dock inte utvecklats i samma takt som Internet. Det beror pÄ att intranÀt Àr mer kontrollerade och inte utvecklas naturligt utan beslut ifrÄn organisationens ledning. Samtidigt vÀxer Webb 2.0 sig starkt pÄ Internet.

Svensk cyberislam : en kvalitativ undersökning av svenska islamiska webbsidor

Unga muslimer i Sverige kan via Internet möta muslimsk kultur och genom mediet kÀnna gemenskap med andra muslimer. Att förena tvÄ kulturer Àr inte alltid enkelt och hÀr kan svenska islamiska webbsidor vara till hjÀlp. I studien undersöks fem sÄdana webbplatser utifrÄn innehÄll och utseende genom observationer och textanalyser. InnehÄllet pÄ sidorna skildrar hur det kan vara för en muslim att vÀxa upp i Sverige, men interaktiviteten och möjligheten till att trÀffa likasinnade som Àr karaktÀristiskt för Internet som medium saknas. Studien visar att webbplatserna frÀmst tillhandahÄller information om islam pÄ olika sÀtt men att interaktivitet inte frÀmjas..

Ett klick ifrÄn ett varumÀrke? : En studie kring hur svenska mikroföretag bygger upp sina varumÀrken pÄ Internet.

Nya möjligheter leder till nya utmaningar. I takt med att privatpersoners anvÀndande av Internet ökat explosionsartat, har Àven företagens nÀrvaro ökat markant. Företagen ser möjligheter dÄ kostnaden för marknadsföring och varumÀrkesbyggande on-line ofta Àr lÀgre Àn att gÄ via de mer traditionella media kanaler. Internets natur gÀllande kommunikation ger företagen en möjlighet till att nÀrma sig konsumenterna och bygga en relation till dem.Studien Àmnar skapa förstÄelse för hur svenska mikroföretag inom mode anvÀnder nya mediekanaler för att bygga upp sina respektive varumÀrken. SÄledes utfördes ett förstÄelseinriktat arbete dÀr den empiriska basen bestÄr av fyra stycken semistrukturerade intervjuer med tre mikroföretag samt en med en PR- konsult.

Internetstrategi i ett relationsperspektiv : Relationsmarknadsföring pÄ internet, strategiska funderingar kring ett nystartat företags internetnÀrvaro

Vi har tillsammans med företaget Becare gjort denna uppsats, med avsikten att utforma en lÀmplig strategi för deras internetnÀrvaro. Becare Àr ett nyetablerat företag som avser att införliva Internet i sin affÀrsmodell, bl a som relationsmarknadsförings-verktyg. Becare har ocksÄ i grunden ett uttatlat allmÀnt relationsorineterat synsÀtt pÄ marknadsföreingen. Vi menar att en genomtÀnkt Internetstrategi utgör grunden för att skapa förutsÀttningar för goda relationer och mervÀrde med aktuella intressenter.Becare har utvecklat och sÀljer produkter som med sina egenskaper Àr unika och Àr avsedda för ortopedisk vÀrme- och kylterapi för smÀrtlindring och rehabilitering av muskelskador eller andra smÀrtsamma besvÀr i kroppen Enligt Becare finns det en vÀldigt stor marknadspotential hos segmentet reumatiker, som i stor utstrÀckning torde ha stor anvÀndning av flera utav Becares produkter pÄ grund utav deras fysiologiska egenskaper och pÄ grund av att det Àr cirka en miljon svenskar som har nÄgon form av reumatisk sjukdom eller reumatiska symtom.Vi har intervjuat fem reumatiker, fem personer som arbetar inom reumatikerförbundet och tvÄ reumatologer. De har besvarat frÄgor som berör information, kommunikation, Internet, reumatismhjÀlpmedel m fl faktorer som berör reumatikerns livssituation och kommunikationsbehov.Den viktigaste slutsatsen i arbetet Àr att Internet, avseende aktuell bransch, i dagslÀget utgör en relativt oexploaterad arena för att bygga relationer med just reumatiker.

StÀndigt online : TillgÀnglighet via Internet och mobiltelefon - behov, beroende och besatthet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur mÀnniskor upplever att stÀndigt vara tillgÀnglig med sin mobiltelefon och/eller Internet. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer har anvÀnts, dÀr tolv personer, sex gymnasieungdomar och sex vuxna personer, har intervjuats. HÀlften av de intervjuade bor i södra Sverige, hÀlften i norra. För analysen har McQuails grupperingar inom Uses and gratifications-teorin anvÀnts, liksom cultural studies teorier. Resultatet visar att de intervjuade ser det bÄde som en möjlighet och ett krav att vara tillgÀngliga och uppkopplade, att Internet och mobiltelefon verkar bidra till att arbete/skola och fritid flyter ihop samt att de Àldre intervjuade i nÄgot högre grad Àn de yngre upplever negativa aspekter av att vara stÀndigt tillgÀnglig.

Internet som politiskt verktyg

Hur fungerar Internet som politiskt verktyg i praktiken? PÄ vilka sÀtt förÀndras förutsÀttningarna för politisk kamp med ökade möjligheter till oberoende medieproduktion och global distribution? Med ett tvÀrvetenskapligt förhÄllningssÀtt grundat i ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv intervjuas representanter frÄn den svenska miljörörelsen samt organisationer som arbetar för mÀnskliga rÀttigheter i Tibet. Resultatet av undersökningen visar att sociala rörelser arbetar i digitala nÀtverk dÀr autonomi, decentralisation och flexibilitet Àr nyckelord ? precis samma organisationslogik som globaliserade företag arbetar under. Detta möjliggör en oberoende sfÀr för information och kommunikation som i sin tur leder till ett symbiotiskt förhÄllande med etablerade mediekanaler. Vi gÄr dÀrmed ifrÄn att vara ?konsumenter? till att bli ?anvÀndare? ? en radikalt förÀndrad maktrelation mellan producent och mottagare.

Caveat Lector : LÀsaren mÄ se upp!

Internet Àr ett globalt nÀtverk som förser en anvÀndare med ofantliga mÀngder information. Internet ger Àven anvÀndaren den unika möjligheten att sjÀlv publicera sin information utan nÄgon form av kontroll. Den möjligheten har gjort att mycket missvisande och falsk information finns tillgÀnglig pÄ Internet. Det Àr helt upp till anvÀndaren att försöka avgöra om informationen Àr sann, giltig och korrekt, det vill sÀga trovÀrdig, frÄgan Àr bara om anvÀndaren gör det?Följande examensarbete har undersökt om en erfaren InternetanvÀndare utför nÄgon form av kÀllkritisk granskning, eller överhuvudtaget funderar över trovÀrdigheten hos information frÄn webben.

XML som informationsbÀrare för EDI

Information handling has been a key issue for different companies for a long time. Electronic Data Interchange (EDI) is used to transfer different business documents from one company to another. This is done in such way that the information itself is separated from how this information is stored and handled in the companies internal systems. As different companies have different systems there is a need for a standardised format for this exchange. There is a big difference between EDI-systems based on what kind of EDI-standard is used. The most common standard in Europe is EDIFACT, but with increased interest of using the Internet for business communication there is a need for a standard that is adjusted for use over the Internet.

E-Handeln i Sverige : En studie om den offentliga statistikens möjligheter inom svensk e-handel

The Internet has developed into a marketplace for national and international companies. With relatively small means, a company can reach out to millions of people on a daily basis by placing itself on the Internet. With this report, we wish to suggest how e-businesses can change its strategy to adapt to the new market. Focus is on the Swedish Internet market where Swedes, resident in Sweden, trades with Swedish e-companies active within the Swedish borders. To be able to make suggestions, we will first paint a picture of the Swedish e-commerce market from statistics collected from public sources.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->