Sökresultat:
766 Uppsatser om Norm - Sida 40 av 52
Parlamentarisk nationalism i Europa: en analys av tre europeiska nationalistiska partier och deras politiska utveckling
Den nationalstatliga ordningen har idag under ungefär 350 år fungerat som
en Norm för hur stater skall organisera sig internt och externt. Idag håller
dock denna Norm på att luckras upp på grund av globaliseringen.
Nationalstaterna möter de nya utmaningarna genom att offra en del av
suveräniteten till överstatliga organ som på bättre sätt kan möta
globaliseringens problem. Den Europeiska unionen är en av dessa
överstatliga sammanslutningar.
Uppsatsen syftar till att klarlägga hur nationalismen har utvecklats i tre
nationalistiska partier. Genom att analysera hur olika former av
nationalism tar sig uttryck i traditionellt nationalistiska partier så kan
slutsatser dras om hur riktningen på det europeiska samarbetet kommer att
bli.
"Du måste helt enkelt äga ditt klassrum" : En studie om lärares ledarskap och strategier i mötet med störande elever
The title, ?You simply must own your classroom?, is taken from a quote from one of my informants.After review of earlier research on how teachers handle their leadership in the meeting with disturbing pupils and which strategies they use to solve problems in the classroom, interesting questions developed. What experiences do teachers have of disturbing situations in the classroom? Which strategies do they use to solve the problems? What kind of support do the teachers consider necessary in teaching? Are there any differences in teachers? experiences and strategies between the two selected schools? The study is supported by earlier research that deals with pupils? and teachers? perspective and strategies in different classroom cultures in terms of Norm-breaking behaviour of pupils. The study is also supported by three different theoretical perspectives such as power structure, social order/disorder and support strategies.I conducted the study through interviews with sex teachers who work in the same municipality but in two separate schools.
"Men det här är ju kvinnogöra" : En studie om hur lärare ser på och praktiserar jämställdhet och genus i HKK
SammanfattningKvinnor och män har historiskt sett ansetts ha olika fysiska och psykiska förutsättningar och den Norm i samhället som vi levt efter har varit mannens. Kvinnans plats var i hemmet som maka, mor och husfru. I och med samhällets utveckling förändrades den könsspecifika arbetsfördelningen och kvinnan började förvärvsarbeta. Hem ? och konsumentkunskap har gått från flickämne i skolan till obligatoriskt för alla där skolan ska främja jämställdhet och jämlikhet mellan könen. Denna rapports syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare inom hem ? och konsumentkunskap ser på jämställdhet och genus inom sitt ämne, vad som kan påverka hur de arbetar med jämställdhet mellan könen i sin undervisning samt hur de praktiskt genomför detta.
J K Rowling och fantasygenren : En genreteoretisk studie av Harry Potter
This paper attempts to display how five teachers of social studies use and relate to the policy documents and their instructions on gender. To penetrate the subject, five teachers were intreviewed. Each interview focused on how the curriculum attempts to guide teachers regarding gender, sex differences and equality of opportunity. The collected information was processed, analyzed and discussed using gender studies and discourse theory.The results show that the interpretation and usage of the curriculum is very subjective and varies greatly between all the interviewed teachers. Their personal interpretation proves to be crucial when it comes to making reality of the stated goals in the curriculum, concerning actively working towards equality of opportunity between sexes.
Genusyrsel, Homofobi & Bekräftelse - En litteraturstudie om lesbiska föräldrars upplevelser av vård före, under och efter graviditet
Inledning Utgångspunkten i denna uppsats var att förutsättningarna för att etableragoda vårdrelationer påverkas av den heterosexuella Norm som samhället och ävensjukvården präglas av. Den teoretiska bakgrund uppsatsen vilat på är begreppetheteroNormativitet samt Joyce Travelbees teorier kring mellanmänskliga relationer.Syfte Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur lesbiska föräldrar upplever vårdenföre, under och efter graviditet. Metod En systematisk litteratursökning genomfördesi databaserna SCOPUS, PubMed, CINAHL och PSYCINFO. Denna kompletteradesav manuell sökning i referenslistor. Detta resulterade i tolv inkluderade artiklar vilkaanalyserades induktivt.
Att bryta mot den könssegregerade arbetsmarknaden
Examensarbetet syftar till att undersöka enskilda personers upplevelser av att arbeta i ett yrke som till antalet domineras av det motsatta könet. Vi har studerat de möjligheter och hinder som upplevs i den dagliga yrkesverksamheten, samt omgivningens bemötande och reaktioner på av yrkesvalet. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning i form av 8 samtalsintervjuer med personer, verksamma i ett arbete dominerat av det motsatta könet. Genom kunskaper om hur det är att bryta könsmönster på en segregerad arbetsmarknad samt hur man upplever sin plats i yrket hoppas vi att studien kan bidra till att fler får chansen att bryta ett traditionellt könsmönster på arbetsmarknaden. Vi har använt oss av teorier och forskning som beskriver ett könssocialiserat samhälle, en könssegregerad arbetsmarknad med könsmärkningsprocesser där mannen utgör Norm.
Kanon på högstadiet - kanon eller kalkon? En studie om ungdomars läsvanor och lärares val av litteratur på tre högstadieskolor.
Följande arbete har som syfte att undersöka om en litterär kanon skulle uppskattas av lärare i svenska på högstadiet eller inte. Frågan problematiseras utifrån svenska som ett erfarenhetspedagogiskt ämne samt ett litterärt bildningsämne. Tidigare forskning visar att klassiker inte harmoniserar med svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne. Studien har även analyserats och diskuterats ur ett postkolonialistiskt perspektiv där det västerländska ses som Norm.
Metoden som har tillämpats är enkätinsamlingar från årskurs nio och kvalitativa intervjuer på tre högstadieskolor. Därefter har intervjuerna transkriberats och sammanställts.
Labyrinternet : Vilken plats tar internet i ditt liv?
Internetifieringen i vårt samhälle går rasande fort och vi blir mer och mer uppkopplade.Detta projekt handlar om att upplysa betraktaren om mötet med internet och skapa enpersonlig relation till det fenomen som internet är. Genom ett synliggörande med aktiv interaktionligger projektet i gränslandet mellan kritisk design, interaction design och industridesign med fokuspå 'Design För Alla' frågor för alla.?Design För Alla? är en innovationsmetod som innebär att frågeställningar ställs på sin spets ochatt man utgår från och testar sina idéer tillsammans med dem som ställer högst krav och harstörst behov. ?Design För Alla? gör att man kan ifrågasätta gammal praxis och existeradereferensramar för standardlösningar och istället angripa en frågeställning utifrån nyaassociationsbanor och inspirationsingångar som gör researchen mer tillåtande och spännande.Ett av projektets viktigaste moment var en workshop med en grupp kognitivt nedsatta ungdomarfrån Höghammarskolan.
En karneval går inte att stoppa! : En designpedagogisk undersökning om barn och normer
A carnival can not be stopped! A design pedagogical study of children and Norms In Basel, the only Protestant carnival in Europe takes place. The carnival is called Fasnacht. For three days, there is a wild and uninhibited play with tradition, crossing borders and social criticism.The aim of this thesis is to expand the understanding of the concept of the carnival, and how to use it for an educational purpose. Three children from Basel have been involved in an workshop where they designed and talked about Norms and power structures through the carnivalesque principle. The study is based on the questions: How can you use the carnival as a starting point for designing and talking about Norms and power structures together with children? And; How can the design process support such a project? To spot this, I made arrangements for a design educational project.
Sexköparen : En diskursanalys av domar från svenska tingsrätter
SammanfattningEftersom det blev förbjudet att köpa sexuella tjänster i Sverige har denna uppsats, med hjälp av diskursanalys, undersökt hur rätten framställer sexköp som fenomen, sexköpare och även säljare av sexuella tjänster. Domar från olika svenska tingsrätter har analyserats, avseende vilka ord som används i framställningen av fenomenet. Socialkonstruktivistiska teorier har använts för att förstå hur konstruktionen sker av kön, prostitution som fenomen och hur offer samt gärningsman konstrueras. Då prostitution kan sägas vara en del i hur genus konstrueras i samhället idag har dikotomin mellan könen, samt mannen som Norm, blivit en central del i uppsatsen. De gråzoner som finns i genuskontraktet kan tänkas utnyttjas av både män och kvinnor, där män låter sig köpa kvinnor, men kvinnor också med mer eller mindre frivillighet låter sig köpas.
All makt utgår från Väst : En kritisk diskursanalys av Afghanistans politiska rekonstruktion
Syften med denna uppsats är att studera vilka Normer och värderingar som ligger till grund för rekonstruktionen av Afghanistans regeringsinstitutioner, samt vilka strukturer som gör att dessa Normer är de hegemoniska globalt. I mitt analysarbete har jag framförallt använt mig av Norman Faircloughs textnära kritiska diskursanalys och ?Världssamhällemodellen?, där begrepp såsom legitimitet och hegemoni står i fokus. Som analysunderlag ligger ?Afghan Bonn Agreement? samt tre resolutioner från Förenta Nationernas (FN) Generalförsamling.Det finns idag tydliga Normer som styr vad som anses vara ett legitimt styrelseskick.
Kvinnligt ledarskap : Ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv
Inom varje organisation så finns det en egen ledarskapsstruktur, som oftast har den manliga Normen som utgångspunkt. Denna Norm har föreställningar om vilka egenskaper ledare bör ha. I dagens läge har alltfler kvinnor fått chefs-/ledarskapspositioner. Dock anses dessa kvinnor vara bristfälliga då de har mjuka egenskaper i sitt ledarskap - egenskaper vilka ofta ställs i kontrast till det manliga ledarskapet. För att skapa en viss ledarskapsstruktur använder sig dagens organisationer av individers personligheter och egenskaper.
Armlängdsprismetoder
Internpriserna sätts utifrån organisatoriska mål, däribland vinstmaximerande mål, vilket innebär för den multinationella företagsgruppen att den globala vinsten ska bli så stort som möjligt. Följaktligen leder detta incitament till att intäkterna fördelas inom koncer-nen, dels för ett vinstutjämnande syfte och dels i beskattningssyfte, som kan åstadkom-mas genom prissättning på transaktioner mellan företagen i gruppen. Vinstutjämnande syfte kan innebära att moderbolaget skjuter in kapital i ett dotterbolag som presenterar ett underskott genom en högre internprissättning av produkttransaktioner mellan de båda. Dessutom kan det genom en högre prissättning av interna transaktioner ske en dold vinstöverföring genom att företagen överför vinster från företag i ett land med hög skat-tebas till ett land med låg skattebas och på så vis undkommer en högre beskattning. Det ligger således i skattemyndigheternas intresse att interna priser är korrekta och inte manipuleras.
Sex i skolbiblioteket : Kunskap, makt och konstruktionen av sexualitet på svenska skolbibliotek
The purpose of this essay is to investigate the construction of sexuality in Swedish school libraries through the lens of Foucault?s concept of power/knowledge. Five libraries were investigated, using two kinds of method: discourse analysis of titles, classification codes and subject headings of sex education materials, and qualitative interviews with librarians working at each of the libraries. Most sex education materials were classified within the medicine section, illustrating the continued authority of medical discourse in matters concerning sexuality. Books for younger audiences were often written for either boys or girls, reproducing a binary understanding of gender.
En salig blandning : En undersökning av policyn för Frälsningsarméns tidning Stridsropet
Det övergripande syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka faktorer som påverkar utformningen av Frälsningsarméns tidning Stridsropet över viss tid, samt hur tidningens policy styrt det redaktionella arbetet Dessutom har jag försökt visa vilket utrymme chefredaktören har att påverka innehållet och vilken ledarskapsstil denne tillämpat. Med hjälp av både kvantitativ innehållsanalys och kvalitativa intervjuer undersöks Stridsropet under fyra olika chefredaktörer, vilken typ av artiklar som publiceras samt hur de fyra chefredaktörerna förhåller sig till den av ägaren fastställda policyn. Resultatet analyseras sedan främst med hjälp av Andersson Odéns (2001) teorier om redaktionell policy. Resultatet från intervjuerna visar att chefredaktörerna följer den övergripande redaktionella policyn som är Norm för alla Frälsningsarméns tidningar med namnet Stridsropet (engelska War Cry) över hela världen. I intervjuerna framkommer även att varje chefredaktör har relativt stor frihet att utforma innehållet i tidningen efter egna intentioner och intressen.