
Sökresultat:
1070 Uppsatser om Norm och avvikelse - Sida 10 av 72
ADHD sett ur genusperspektiv : Stämmer dagens norm på flickors symtom?
Vår uppsats handlar om ADHD sedd med genusperspektiv, tyngdpunkten ligger på flickors problembild. Vi har börjat med en tillbakablick av medicinsk forskning och psykvård, går sedan genom dagens norm för ADHD diagnostisering. Vi tar upp dagens medicinska förklaring till hur ADHD uppstår samt skillnader i flickors respektive pojkars symtombild. Vi har använt oss av strukturerad intervjumetod. Då vi intervjuat fyra vårdnadshavare över Internet passade denna metod bäst.
Att undervisa för framtiden : Gymnasielärares tolkningar av kursplanerna i ämnet Programmering
Arbetet har utforskat möjligheten och precisionen av BRP-prediktion för tre statistiska metoder; linjär regression, regressionsträd och modellträd. För modellutvärdering har testfelsskattning erhållen genom korsvalidering och en jämförelse mot Statistiska Centralbyråns (SCB) prognos av BRP används. Resultatet visar att regressionsträd inte lämpar sig för BRP-prediktion, medan de andra två lyckas med rimlig felmarginal. Procentuell avvikelse för metoden som ligger närmast SCB:s prognos har 0,3 i genomsnitt och standardavvikelse 3,0..
Fem pojkar är fler än fyra flickor : ? En jämförande studie om jämställdhet i svenska barnprogram 1978, 1992 och 2007
The purpose of this BA-thesis is to examine how many girls, boys, women and men who appear in children?s programmes in the years 1978, 1992 and 2007. We have also studied if they are described as typical gender role stereotypes and we have looked at the power conditions between girls and boys, women and men and children and adults. From the results we then examined the changes through out the years. We have made this possible by choosing two days each year when most children were watching the programmes.With the gender role theory we have brought up the important issue of the fact that men appear more frequently in media then women and by doing so the media preserve men as the standard gender.
En studie av läsprojektet Med lust till Ronja
I uppsatsen analyseras Jack Kerouacs roman På väg utifrån fem grundteman; Att vara på väg; om resandets funktioner, Avvikelse från samhället, Idolisering och inflytande, Genus och kvinnosyn och Etnicitet. Analysen följs sedan av ett förslag på hur man i klassrummet kan behandla dessa delar av Kerouacs roman. Utöver detta innehåller uppsatsen ett avsnitt där litteraturens roll och funktion i skolan behandlas och ett avsnitt som behandlar vikten av en dynamisk litteraturundervisning. .
"Jag är inte homofob, men rör mig inte och prata inte om det" - En kvalitativ intervjustudie om normkritiskt skolsocialt arbete
This is a qualitative study based on interviews with teachers, social workers and school counselors ? with aim to analyze how norm critical social work is in schools. Gender and sexuality norms are in focus which is analyzed in a intersectional and queer theoretical perspective. The study shows that what is defined as a norm in the society varies both socially, historically and culturally. School is a reflection of its society and therefore also reflects its norms, such as heteronormativity and gender roles.
Ringmursprat och tunnelbanesnack : om gymnasieungdomars bruk av och attityder till dialekt på Gotland och i Stockholm
Denna uppsats redogör för en studie med syftet att undersöka dialektbruk, dialektattityder samt vilken betydelse dialekten har för identiteten hos gymnasieelever. Undersökning baseras på två informantgrupper från Gotland och Stockholm som dels genomfört en enkätundersökning, dels deltagit i gruppintervjuer. Resultatet visar att en majoritet av eleverna anser att de talar dialekt och är positiva till dialekternas existens och det är fler flickor som anser sig tala dialekt än pojkar. Det egna sättet att tala har en stark koppling till identiteten framför allt för ungdomarna på Gotland. Dock visar studien att standardspråkets prestige är betydande för båda informantgrupperna.
Reproduceras genus i religionsämnets läroböcker? : En diskursanalys över två valda läroböcker för religionskunskap på gymnasieskolan
Teaching materials are a constant matter of discussion as they represent the school curriculum and what the students are reading in the classroom. Within religious studies in upper secondary school, a new approach emerged since the new curriculum from 2011, which is to interpret religion in relation to gender. This study aimed to see which gender performances two selected teaching materials represented, in both their texts and images. This study was performed using both discourse analysis for the texts and content analysis of the images. The study showed that traditional gender performances appear both in the chapters that touched human identity and also ethics and morals, and also in the chapters that touched the world religions.
Betydelsen av öppenhet, deltagande och ansvar i utformningen av megaprojekt En analys av policyprocessen kring ESS-projektet mellan 1990-2008
This thesis consists of three parts: one normative, one empirical and one constructive, with the intention to explore the enforcement of accountability in megaprojects.The thesis aims to evaluate the level of accountability in the policy process of the European Spallation Source, ESS between 1990 and 2008. In order to make a comparison possible, a norm is created concerning how a policy process should be designed, with primary focus on openness and participation, to make enforcement of accountability possible. The policy process of the ESS is compared with this norm with the purpose of discovering whether the process contains elements that assure enforcement of accountability. After the comparison is done, it is possible to formulate constructive proposals about how the enforcement of accountability can be improved.The thesis also explores how networks, consisting of actors with particular resources, surrounding the ESS-project affects the form of the policy process, e.g. in shaping the social construction of the aim and purpose of the project.
Lärares förhållningssätt till demokratisk undervisning och sin egen maktposition i undervisningsarbetet
The aim of this paper is to examine how teachers experience their possibilities to develop democratic teaching in high school and how they reflect upon their position of power within the teaching situation. Four professional high school teachers have been interviewed for the study. The theoretical perspective of the study is an intersectional view on power and a view on democratic teaching which is partly built on the high school curriculum, but mainly defined by deliberative conversations, anti-oppressive education and norm-critical education. The result of the study is focused on three themes, which were shown in the analysis of the interviews. These themes are: choices of teaching content, authority of the teacher and democratic teaching.
Unik i det medialiserade samhället? : En kvalitativ studie om hur ungdomars tankar om sig själva påverkas av sociala medier.
Syftet med studien är att undersöka samt förstå hur ungdomar i 15-årsåldern diskuterar och formulerar sina uppfattningar om sig själva och den egna kroppen vid bildexponering som sker i sociala medier. Syftet är även att förstå hur ungdomarna diskuterar konstruktionen i relation till begreppen norm, symbolisk interaktionism, självreflexivitet och självkänsla. Vi vill även undersöka om det föreligger könsskillnader vad gäller reaktionsmönstret vid exponeringen. I studien medverkar 23 ungdomar, varav 12 flickor och 11 pojkar. För att besvara syftet användes kvalitativ metod bestående av tre stycken strukturerade fokusgrupper som vardera varade en timme. Tolkningsramen som användes för att analysera det empiriska materialet var de socialpsykologiska begreppen media, norm, symbolisk interaktionism och självreflexivitet samt det psykologiska begreppet självkänsla.Studiens resultat visar att medelvärdet för internetanvändande bland ungdomarna är 2,95 timmar per dag och mest förekommande medieformerna är Facebook och Instagram.
Linjechefers intention att fullfölja de förändringar en Human Resource Transformation medfört
I föreliggande studie har det undersökts vad som påverkat linjechefer att fullfölja sina förändrade arbetsförhållanden. Förändringarna är ett resultat efter att en större omorganisation har genomförts, en så kallad Human Resource Transformation. Studien baserades på Icek Ajzens Theory of planned behavior, vars utgångspunkt är individens intention att utföra ett tänkt beteende. Det antogs, utifrån Ajzen (1991), att de tre faktorerna, attityd, subjektiv norm och upplevd beteendekontroll var av betydelse för intentionen. Sammanlagt svarade 42 linjechefer från Skatteverket på en enkät om attityder, subjektiva normer och upplevd beteendekontroll gentemot de nya arbetsuppgifterna.
Prediktion av bruttoregionalprodukt : Prognosmodellering som förkortar tiden mellan officiella siffror och prognos
Arbetet har utforskat möjligheten och precisionen av BRP-prediktion för tre statistiska metoder; linjär regression, regressionsträd och modellträd. För modellutvärdering har testfelsskattning erhållen genom korsvalidering och en jämförelse mot Statistiska Centralbyråns (SCB) prognos av BRP används. Resultatet visar att regressionsträd inte lämpar sig för BRP-prediktion, medan de andra två lyckas med rimlig felmarginal. Procentuell avvikelse för metoden som ligger närmast SCB:s prognos har 0,3 i genomsnitt och standardavvikelse 3,0..
Avvikelsehanteringssystem: nulägesanalys av
avvikelsehanteringssystemet inom Pharmadule Emtunga
Pharmadule Emtunga tillverkar moduler åt främst off shore industrin och läkemedelsindustrin. Inom dessa branscher är kraven på kvalitet mycket stora. Företaget har varit kvalitetscertifierat sedan 1994 och miljöcertifierat sedan 2000. Kvalitetstänkande är stort inom företaget och processen att hantera avvikelser är en del i företagets strävan att kontinuerligt förbättra sig. Avvikelser är något som inte stämmer överens med rutiner eller krav som företag, kund eller myndigheter har ställt upp.
Inställning till tal och kommunikation hos typiskt utvecklade skolbarn: Utprovning av Självsvarsformulär Om Tal Och Kommunikation
An instrument for assessing children's attitude towards speech,communication, and communicative participation suitable for children withcleft lip and palate has been missing in speech- and language pathology. Inthe present study a new instrument Självsvarsformulär Om Tal OchKommunikation was tested on typically developed school children. The aimwas to obtain norm values for children in grade 4 and 7 and to examine thereliability and validity of the instrument. 104 children participated. Data wascollected in groups of 5-6 children.
"A Queer Fish" : En Queerläsning av John Galsworthys The Forsyte Saga.
This paper aims to examine the heteronormativity that is present in John Galsworthy?s The Forsyte Saga. This is achieved by performing a queer reading of the text with the help of Swedish Queer theorists Fanny Ambjörnsson and Tiina Rosenberg. I study the norm and how it is enforced by law, society and family. To get a complete image of the heteronormativity I also need to analyze the gender presented in the saga.